Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilde av din brenner i bruk


Anbefalte innlegg

Annonse

 

Svea 123 lager morgenkaffe i en litt rotete kjøkkenkrok ved Geitsjøen Hardangervidda.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3655.jpg.f3648abab6db44ef0aa01018709697e8.jpg

Og som lager både varme og varmt vann til ett lett måltid. Jeg husker at regnet bøttet ned på vei inn til Geitsjøen og jeg bare slengte opp teltet da jeg kom fram, ganske våt og litt kald. Nappe ned innertelt og kjenne varmen komme og kjenne at alt er bra likevel. Og morgenen etter var jo alt bra. Også været.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2dfd.jpg.8728726fe95f9f489400e1d9328c18fc.jpg

En brenner som definitivt har fått for lite brennetid, helt ufortjent, de siste årene. Min Optimus 8R. Jeg er redd for at Sveaen har mye av skylden for akkurat det.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a30.jpg.d03af487fba8289c1e27dd05c6cbe6bb.jpg

Endret av Robinson
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Hvordan de ser er vel ikke så nøye, så fremt til at de fungerer og er driftsikker 😄

Joda, men litt wowfaktor når lokket på en sliten kasse løftes av skal men ikke kimse av 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic, men det blir jo mye synsing av sånt. Sløv sjekk av lekkasjer (kl 04 på natta) eller dårlig forvarming?

Har en knapp på dårlig forvarming i 20 minus, kanskje i kombinasjon med dyse som skulle vært renset. Hvordan skal ellers flammen "sprute ut" i en retning på måten som beskrives?

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (15 timer siden):

Offtopic, men det blir jo mye synsing av sånt. Sløv sjekk av lekkasjer (kl 04 på natta) eller dårlig forvarming?

Har en knapp på dårlig forvarming i 20 minus, kanskje i kombinasjon med dyse som skulle vært renset. Hvordan skal ellers flammen "sprute ut" i en retning på måten som beskrives?

Det står lite om hva som skjedde, men jeg tenkte at det hørtes mest ut som lekkasje på slangen rett ved brenneren og at det rant bensin tilbake mot flaska langs utsida av slangen. Denne tok så plutselig fyr, noe som sikkert kan beskrives som "plutselig skjøt det en flamme bort mot en bensinflaske som hører til primusen". Alt etter hva utstyret sto på, hvor stor lekkasjen var og om det var trykk i slangen (krever kran ved apparatet), så kan underlaget også ha sugd til seg en god del bensin og forsterket det hele.

Selvfølgelig bare spekulasjoner, men jeg har opplevd en sånn lekkasje, men ikke noe som endte i dramatikk for min del da. Det kunne det sikkert gjort det om jeg ikke hadde oppdaget lekkasjen. For min del tror jeg at det skyldtes at den alltid ble en kraftig knekk på slangen der slangen er festet til apparatet når jeg pakket det ned (blant annet på grunn av liten og trang pose). Etter det har jeg endret på hvordan jeg pakker det ned.  Og jeg pleier å sjekke litt ekstra godt etter lekkasje på koblinger og langs slange hvis jeg bruker et apparat med bensin, i hvert fall hvis jeg tenner opp et sted der lekkasje kan få stygge konsekvenser. Jeg har i tillegg forsterket slangen i hver ende med krympestrømpe for å unngå at det oppstår en kraftig knekk. Det ser ut til å fungere rimelig bra. Det skal i hvert fall en del mer til for å gi like kraftig knekk. Jeg er også veldig nøye når jeg bruker rødsprit, men der har jeg ingen apparater som bruker slange da, så da er det å alltid skru korken på flaska og sette den litt vekk før jeg tenner på. Og selvfølgelig la være å tenne på hvis jeg har sølt på steder rundt apparatet der det ikke må ta fyr.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.