Gå til innhold
  • Bli medlem

Normalt batteri forbruk sommerturer?


Flyalf

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen andre som har målt strøm forbruk på sommerturer eller vil synse?

Selv har jeg et omtrentlig forbruk på 2300mAh / dag. Da i flymodus hele tiden, litt med Samsung Buds til å lytte til podcast på opptur, relativt mye til foto (ca 50 foto / dag), men ikke video, og litt med GPS.

Se en liten note-to-self post om forbruk:
https://flyalfscreek.wordpress.com/2023/02/19/battery-power-consumption-for-summer-hiking/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flyalf skrev (2 timer siden):

Noen andre som har målt strøm forbruk på sommerturer eller vil synse?

Jeg har ikke regnet på det, men på en ukestur på sommeren har jeg pleid å ha med iPhone Xs, systemkamera (M100) med to batterier (LP-E12), Garmin Fenix 3, Garmin Inreach Mini, og en batteribank på 5000mAh. Da lader jeg alt til 100% før jeg drar eller i bilen. Underveis på turen har jeg da typisk fått ladet mobilen fra ca. 20% til 80% to ganger og ladet et kamerabatteri fra "flatt" til "nesten fullt" med batteribanken. Hva som var igjen av strøm på de ulike dingsene har jeg ikke notert meg. 

Det jeg bruker av elektronikk underveis er at jeg tar omtrent 100 bilder i døgnet, bruker mobilen til podcast og lydbok om kvelden, og kanskje som lommelykt i teltet om natta. I tillegg sender jeg 1-2 meldinger med Inreach’en om dagen, og bruker klokka til å lagre veipunkter av leirplasser underveis. Både Fenix og Inreach varer hele uka, med god margin, uten å behøve å lades. 

Edit:

Da har jeg regnet litt på det. : ) Tok utgangspunkt i en tur med 5 overnattinger, og har estimert hvor mange prosent strøm det var igjen på hver dings etter turen. Fritt etter hukommelsen. Hvis jeg har regnet riktig, noe jeg sikkert ikke har, så ser ut til at jeg landet på rundt 1,2 Ah pr. dag.

1821029766_Skjermbilde2023-02-19093847.png.deb3343ad8c694c540c9b986cfda8497.png

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Sånn lettpakkermessig.: Hva er snittvekta på en mAh fra de forskjellige leverandørene av powerbanker?

Jeg tror Nitecore nå leder med sin Nitecore 10 000. Oppgitt vekt 151g, som gir ca 46 mAh/g (7000 / 151). Til sammenligning gir min gamle 27 mAh / g. Eller for å si det på en annen måte (som ikke er så vanlig): 1Ah (1000mAh) "veier" ca 21g for Nitecore (151/7), og 36g for min gamle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (15 timer siden):

Har sjekket litt mer. Kort sagt vil du typisk få nyttiggjort deg ca maksimalt 70% av energien som lagret i en powerbank. Dette vil si at en powerbank på 10 000 mAh vil gi deg ca 7 000 mAh eller mindre.
Se: https://flyalfscreek.wordpress.com/2023/02/23/det-du-reelt-far-ut-av-en-powerbank/

Kanskje litt pedantisk av meg, men man får nok nyttiggjort seg av mer enn 70 % av energien som ligger lagret i en powerbank. Det du ikke får utnyttet er jo alle tapsleddene i forbindelse med transformering mellom ulike spenninger og andre varmetap (ytre faktorer osv.). Tapet vil altså være den varmeenergien man kan kjenne ved at batteriene blir varmere.

Grunnen til at man gjerne opererer med tommelfingerregelen om at en powerbank har ca. 2/3 av oppgitt kapasitet er relativt enkel; batteriet i powerbanker (av typen Li-ion) har gjerne nominell spenning på ca. 3,7 V, mens USB-lading går på 5 V. En batteripakke med oppgitt kapasitet 10 000 mAh @ 3,7 V har lagret følgende mengde energi:
10 000 mAh × 3,7 V = 37 000 mWh = 37 Wh
som for en spenning på 5 V tilsvarer:
37 000 mWh / 5.0 V = 7400 mAh (@ 5,0 V)

10 000 mAh @ 3,7 V er altså den samme mengden energi som 7400 mAh @ 5,0 V, selv om det kanskje virker lite intuitivt.

Dette er litt av frustasjonen når det kommer til at kapasiteten på powerbanker oppgis i mAh i stedet for Wh; verdien som oppgis i mAh vil varierer ut fra hvilken spenning som benyttes, mens Wh vil være den samme uavhengig av spenninga. Dessverre er det få produsenter som oppgir hvilken spenning mAh-verdien er gitt for (kynisk, spør du meg).

Så uansett vil maksimal teoretisk kapasitet på en powerbank med 3,7 V batteri med USB-port på 5 V være 3,7/5,0 = 74 %. av oppgitt verdi ved 3,7 V. I tillegg kommer altså alle tapsleddene, som gjør at tommelfingerregelen ender på ca. 2/3 for lading med 5 V spenning :)

Jeg synes det hadde vært fint, og mer korrekt, om produsentene oppga kapasiteten i watt-timer (Wh) i stedet for mAh (som uansett bør settes i sammenheng med batterispenningen, ellers er den "intetsigende").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 24.2.2023 den 13.16):

Kanskje litt pedantisk av meg, men man får nok nyttiggjort seg av mer enn 70 % av energien som ligger lagret i en powerbank.

Hei og takk for avklaring,

Man får ikke nyttiggjort seg mer enn ca 70% av energien i mAh som er den oppgitte enheten. Og en del av årsaken beskriver du. Hadde output vårt 3,7V hadde man kunne nyttiggjort seg mer, men det er den ikke, og det får man ikke.

Ellers enig i at effekt x tid burde ha vært oppgitt siden som du korrekt påeker må tas hensyn til spenning (U * I).

Hovedpoenget mitt var å ha en formening av hvor mye man får utnyttet fra powerbank. Så mitt mål er å komme opp til et ca anslag. Hører gjerne om forbedret anslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uppgifterna gäller ju nya PB när de anv så blir de ju sämre lika Telefoner och man får testa på kortare turer hur mkt man får ut av sin ´tegelsten´.

Även billigare PB blir bättre för varje år av utveckling,men är man beroende för tex telefon med kartor eller GPS får man ta med extra PB jag har flera små då även de större och dyrare kan ha tillverkningsfel och ladda ur eller tappas eller bli fuktskadade tex vid vad och kan då få kortslutning då de sällan har bra kapsling tex av kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringer, spesiellt Måssåbjønn!

Er folk enige i følgende påstand?

Kort sagt vil du etter slik jeg har forstått det få nyttiggjort deg maksimalt ca 59% av mAh som lagret i en powerbank. Dette vil si at en powerbank på 10 000 mAh vil gi deg ca 5 920 mAh eller mindre.

  • Powerbank har en spenning på 3,7V og din smartphone og andre dingser som skal lades har 5 V. Det må tas hensyn til spenningen (V). For 5V får du  10 000 mAh × 3,7 / 5  = 7400 mAh som er 74%.
  • De fleste powerbankene vil ikke tillate cellene å gå under 80% utladning for ikke å degradere disse. 80% av 7 400 mAh = 5 920 mAh, som er 59% av 10 000 mAh.

Det siste pkt gjelder sansynilgvis også for smartphones, dvs når mobilen viser 0% igjen er det det egentlig 20% igjen? Dersom dette stemmer vil min S22 som har oppgitt 3 700mAh ikke behøve mer enn 2 960mAh for å bli fulladet (3 700 * 0,8). Noen som vil teste?

Endret av Flyalf
Korrigert feilttastet tall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.