Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til innkjøp av sovepose


Ola1

Anbefalte innlegg

Skal på tur om sirka 3 uker og trenger å få kjøpt ny sovepose til da.

Har sett på disse så langt:

  • Mountain Equipment Glacier 1000
  • Warmpeace viking 1200

Noen som har erfaring/anbefalinger om soveposene over, eller tips til andre soveposer jeg bør vurdere i tillegg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rago x-trem ligger midt i mellom de to prismessig,og er på papiret varmere enn de to andre. Rago posene til helsport har en fantastisk romslig passform, og du får plass til en tynn dunjakke under om du skulle ha behov for enda mer varme. Selv har jeg lillebroren winter som jeg bruker som vinterpose, og den holder mål i forhold til oppgitte temperaturgrenser. Skulle jeg kjøpt på ny ville jeg nok gått for x-trem for å få enda litt mer varme på de kaldeste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmpiece har en under middels dunkvalitet, som gjør de tunge i forhold til temperatur. De Mountain equipment posene jeg har vært borti, har en relativt smal passform.
Jeg har Rago x-trem og er godt fornøyd med den. Har brukt den i hengekøye under -12, og det fungerte utmerket. God passform og størrelse. 

Ellers er jeg imponert over Marmot never summer i forhold til kvalitet og pris, men har bare prøvd denne - ikke sovet i den. God passform, men noe smalere nederst. Denne får du for under 3000kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Marmot hydrogen klarar några minus om ej frusen i tält med solit inner tält,om fusen några + gr och båda med med ylle underställ med syntet några gr mindre.

Men köp säck på rea nu höst rea på 3 S utr och bara vinter till normalpris,ev kan beg vara alt om du kan tvätta och torktummla dun säcken syntet lättare att tvätta och torka men tyngre vid samma värme ca 3-500 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola1 skrev (11 timer siden):

[...] eller tips til andre soveposer jeg bør vurdere i tillegg?

Et alternativ til å kjøpe en varm vinterpose , er å kombinere en vår/sommer pose med en høstpose - bruke den ene utenpå den andre om vinteren.  Se f.eks i denne nylige tråden:  .... /topic/55831-dobbelt-pose-system-med-t-comfort-20-hva-anbefaler-du-for-helårsbruk/  og linker der, og se f.eks. denne: www.youtube.com/watch?v=9L0ATzKTxKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ju även ha en skyddspåse /fodral som man har tex utanför tältbruk av säck eller ett fodrat innelakan/linner i fleec eller en filt ovan säck om man ej ska bära långt eller på tur en räddningsfilt över ev även en tunn Al bellagt sov underlag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (21 timer siden):

Varmpiece har en under middels dunkvalitet, som gjør de tunge i forhold til temperatur.

Under middels var kanskje å ta litt hardt i, middels er vel mer korrekt?

Min viking 600 er en bra 3-sesongs pose, bruker den veldig mye og den er enkel å vaske og tørke så jeg trenger ikke å være så forsiktig med den. Men det er ikke en premiumpose, valgte derfor cumulus som ren vinterpose.

En ting som jeg har opplevd, men ikke kan være helt sikker på om er riktig, er at dunprodukter med den fineste dunkvaliteten er litt mer fukssensetiv enn de med litt lavere dunkvalitet. Om det er hold i det, er det kanskje noe å ha med i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (58 minutter siden):

Under middels var kanskje å ta litt hardt i, middels er vel mer korrekt?

Min viking 600 er en bra 3-sesongs pose, bruker den veldig mye og den er enkel å vaske og tørke så jeg trenger ikke å være så forsiktig med den. Men det er ikke en premiumpose, valgte derfor cumulus som ren vinterpose.

En ting som jeg har opplevd, men ikke kan være helt sikker på om er riktig, er at dunprodukter med den fineste dunkvaliteten er litt mer fukssensetiv enn de med litt lavere dunkvalitet. Om det er hold i det, er det kanskje noe å ha med i tankene.

Det kan nok stemme. bedre dunkvalitet tilsier at man skal trenge mindre mengde dun. Kollapser dette, så vil konsekvensen også bli større. 

Det er ikke ofte jeg ser soveposer med dunkvalitet under 650 fill power. Eksempelvis Marmot never summer har 650FP, bedre T-comf rating, koster mindre og veier nesten 300g mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 timer siden):


Det er ikke ofte jeg ser soveposer med dunkvalitet under 650 fill power. Eksempelvis Marmot never summer har 650FP, bedre T-comf rating, koster mindre og veier nesten 300g mindre. 

Du har nok rett i det.

Marmot posen er kanskje smalere/trangere da, uten at jeg har sjekket. Men helt sikkert ett minst like bra valg som Warmpeace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (8 timer siden):

Eksempelvis Marmot never summer har 650FP

Verdt å ta meg seg at amerikanerne ikke måler sin Fill Power på samme måte som i Europa. Det er ikke noen kjempeforskjell, men den amerikanske skalaen er litt mer "optimistisk" enn den europeiske. US 950 er omtrent det samme som EU 900 - men forskjellen er mindre ved lavere kvaliteter etter det som står her:


https://www.trailspace.com/forums/gear-selection/topics/90935.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 minutter siden):

Verdt å ta meg seg at amerikanerne ikke måler sin Fill Power på samme måte som i Europa. Det er ikke noen kjempeforskjell, men den amerikanske skalaen er litt mer "optimistisk" enn den europeiske. US 950 er omtrent det samme som EU 900 - men forskjellen er mindre ved lavere kvaliteter etter det som står her:


https://www.trailspace.com/forums/gear-selection/topics/90935.html

Riktig det. Poenget mott var vel egentlig å anbefale Marmot, eller andre poser som jeg anser som mye bedre kjøp 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 19.9.2021 den 10.02):

Rago x-trem ligger midt i mellom de to prismessig,og er på papiret varmere enn de to andre. Rago posene til helsport har en fantastisk romslig passform, og du får plass til en tynn dunjakke under om du skulle ha behov for enda mer varme. Selv har jeg lillebroren winter som jeg bruker som vinterpose, og den holder mål i forhold til oppgitte temperaturgrenser. Skulle jeg kjøpt på ny ville jeg nok gått for x-trem for å få enda litt mer varme på de kaldeste dagene. 

Jeg kan også gå veldig god for Rago X-trem. Denne posen revolusjonerte mitt syn på soveposer. Passformen er veldig romslig, og posen er veldig varm og god i tillegg til å veie lite og ta lite plass (i forhold til mega-størrelsen den blir til når den er "puffet opp").
 

Jeg har brukt min ned til -15 grader, og hadde ingen problemer med å holde varmen. Dun-kragen hjelper mye på å holde varmen inne i posen. Posen fungerer også bra i 5 varmegrader +/-, men da i en litt mer åpen glidelås-posisjon. Noe varmere enn det blir fort veldig varmt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.