Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er egentlig "nyttekjøring"?


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det hele koker ned til hva som er utmark og ikke.

En veg er laget etter lovlig tillatelse. Man kan heller ikke bare opprette veger som det passer. Det må behandles av myndigheter først.

Vegen over Valdresflya går nok ikke under benevnelsen utmark, og dermed gjelder ikke loven om motorfersel i utmark. Og poenget er at i loven defineres ubrøytet veg som utmark.

....

Sammenligningen med scootertrase og bilveg som du prøver på går ikke an idet hele tatt. Og jeg skjønner ikke hvordan lokale myndigheter omkring i landet tillatter scootertraseer.

OK, ta da ei veistrekning som ikke blir brøytet hele eller deler av vinteren. Den er ikke-utmark så lenge den brøytes og ellers i året når det ikke er snø er det også ikke-utmark. Er det snø/ikke brøytet, er det utmark.

Rent prinsipielt mener jeg at det burde være en kurant sak å opprette en scootertrassee der veien går, og åpne for scooterferdsel på dette strekket når veien er stengt. Og tillate kjøring uavhengig av nytte eller ikke-nytte, slik det er med bil. Og selvfølgelig, kjøring utenfor den merkede trasseen bør ikke være lovlig - altså "alt annet like". Scooter er da et framkomstmiddel på linje med bil/buss/motorsykkel osv. Hva er gale med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å diskutere med Tom Synne, såpass har jeg skjønt etter ett års medlemskap her!

Han har såpass merkelige meninger og absolutt null empati at jeg ser på det som totalt meningsløst. Å diskutere med ham er i beste fall underholdende, for noen fornuftige meningsutvekslinger og kreative løsninger det kan man ikke forvente fra den kanten.

Ser visst kun verden slik den ser ut fra sinsenkrysset.

Hehe.. ja har lagt merke til det.

Å sammenligne voldtekt med snøscooterkjøring f.eks. er rett og slett tåpelig..! :) har ingen sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ta da ei veistrekning som ikke blir brøytet hele eller deler av vinteren. Den er ikke-utmark så lenge den brøytes og ellers i året når det ikke er snø er det også ikke-utmark. Er det snø/ikke brøytet, er det utmark.

Rent prinsipielt mener jeg at det burde være en kurant sak å opprette en scootertrassee der veien går, og åpne for scooterferdsel på dette strekket når veien er stengt. Og tillate kjøring uavhengig av nytte eller ikke-nytte, slik det er med bil. Og selvfølgelig, kjøring utenfor den merkede trasseen bør ikke være lovlig - altså "alt annet like". Scooter er da et framkomstmiddel på linje med bil/buss/motorsykkel osv. Hva er gale med dette?

Svein, det prinsipielle i denne saken er da klinkende klart i lovteksten, og jeg skjønner ikke helt hvor du vil når du vrir og vender på dette her. I lovteksten står det (sitat): "Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."

Poenget i loven er å sette grenser for bruk av motorisert ferdsel i utmark, og dermed er hovedmålet å hindre bruk av bl.a. scooter til rein fornøyelseskjøring og rekreasjon. Og jeg synes det da er merkelig at det kan opprettes egne løyper i utmark for scootere med et slikt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein skrev: Tror du at det ikke finnes dyreliv i innmark?

Jo men da som oftest tamdyr som er godt vant med menneskes herjinger og bråk. Det hender noen skogsdyr tar seg en svipptur innom for å forsyne seg av oppdyrket mark. Så jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne begrense scooterbruk til innmark, da får vi det i det minste bort fra utmarka. Men jeg har fremdeles loven på min side, så jeg skjønner ikke at dette er noe å krangle om. De som på død og liv vil ha mer motorisert ferdsel i utmark er ikke akkurat de mest miljøbevisste.

Å kalle scooterfolk for friluftsmennesker blir like feil som å omtale en feit usporty familiefar på biltur gjennom flott natur som et friluftsmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe båtetrafikk er nyttig, andre er bare for moroskyld.. sånn er det med snøscooterkjøring også.. kanskje man skal begynne å måtte ha løyve til å kjøre båt på vannet også?

En stor forskjell er sporenes varighet. Et vakkert glansbilde av et vinterlandskap kan bli helt ødelagt av scooterspor på kryss og tvers. Når båten har passert går det gjerne noen minutter før sjøen blir like blank og fin, og hvis det er vind/bølger blir det knapt noen spor i det hele tatt. Kjører du snøscooter på redningspatrulje i snøstorm vil også sporene forsvinne kjapt, men er du på kosetur i påskesola kan du ødelegge fjellopplevelsen for mange andre. Jada, vet at ski også lager spor i snøen.

Og så har du støyen. Også der skaper redningspatruljen i snøstorm få problemer, mens kosekjøringen i påskesol kan høres i mils omkrets. Samme sak med båt på sjøen, men der er vi mer vant til motordur. Havet lager også mer lyd i seg selv enn fjellet, f.eks. når bølgene slår mot land. På fjellet kan man oppleve en øredøvende stillhet når puddersnøen ligger som et silkeslør. Det har kanskje ikke scooterfolket opplevd, evt. har de ikke noen interesse av det... Opplevelsen av stillhet i fjellet er hellig, og jeg forbanner enhver motordur som ødelegger denne.

Til slutt har du eksosen. Samme sak på sjøen, men der er man mer vant til lukten av eksos. Det er også en stor mengde andre lukter der. I vinterfjellet er det stort sett bare ren og luktfri fjelluft, og lukten av eksos er et ekkelt fremmedelement. Sett gjerne like strenge begrensninger på motorisert båttrafikk på fjellsjøene som på motorferdsel i annen utmark.

Ser du nå at det er forskjell på scootertrafikk og båttrafikk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, det prinsipielle i denne saken er da klinkende klart i lovteksten, og jeg skjønner ikke helt hvor du vil når du vrir og vender på dette her. I lovteksten står det (sitat): "Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."

Poenget i loven er å sette grenser for bruk av motorisert ferdsel i utmark, og dermed er hovedmålet å hindre bruk av bl.a. scooter til rein fornøyelseskjøring og rekreasjon. Og jeg synes det da er merkelig at det kan opprettes egne løyper i utmark for scootere med et slikt formål.

Ja, jeg skjønner at loven er slik. Jeg må vel få argumentere i mot, at jeg syns det er meningsløst? Scootermotstanderne er jo motstandere av all scooterbruk, også det meste av den lovlige. Altså er vel mitt innlegg ikke noe annerledes.

Legg loven til side, ser du noen prinsipiell forskjell på scooterbruk og bilbruk i dette tilfellet?

Svein skrev: Tror du at det ikke finnes dyreliv i innmark?

Jo men da som oftest tamdyr som er godt vant med menneskes herjinger og bråk. Det hender noen skogsdyr tar seg en svipptur innom for å forsyne seg av oppdyrket mark.

Hehe... på Smøla har "vi" ca 1000 mål innmark, her ser vi f.eks oter, mink, hare, hjort, gås, ørn, ender, rype osv. "Vi" har 2000 mål utmark, den ser akkurat likedan ut som innmarka og har akkurat det samme dyremangfoldet.

Hvor passer dette i din "svipptur innfor for å forsyne seg av oppdyrket mark"?? Tror du Norge ser likedan ut overalt? Problemet ditt er at du har tegnet deg et bilde av innmark/utmark der du bor, og så generaliserer du.

Å kalle scooterfolk for friluftsmennesker blir like feil som å omtale en feit usporty familiefar på biltur gjennom flott natur som et friluftsmenneske.

Jaha, en scooterkjører og en skiløper padler side om side, ut på tur. De setter opp teltet sitt, ved siden av hverandre, deler bål, og blir der ei uke. Skiløperen er friluftsmenneske og scooterkjøreren ikke? Pisspreik! Det er jo flere eksempler her inne på at folk fra sentrale østland kjører 8-10 timer t/r for å gå en dagstur i Jotunheimen. Hva gjør det dem til? Bilkjørere eller fjellgåere? Naturbevisste eller miljøsvin??

Syns forresten du skal holde deg for god til å omtale deler av barnefedrene på den måten du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et rikt dyreliv i disse innmarksområdene som du sikter til, skal det liksom gjøre det ok å kjøre i utmark av den grunn? Hvis folk på død og liv skal kjøre scooter så bør det begrenses til visse områder. Da er det lett med dagens lov lett å skille mellom utmark og innmark, ikke for deg da selvsagt. Du begynner snart å fremstå i mine øyne som et natursvin istedet for naturSvein.

Når det gjelder friluftsfolk så mener jeg at de som kjører bil bare for å kjøre bil for fornøyelsens skyld er på samme linje med scooterkjørere som kjører bare for å kjøre. Om de slår opp telt på turen og ser den vakre naturen rundt seg så vil jeg ikke kalle dette for friluftsfolk.

En bymann som kjører i timesvis for å gå på fjelltur er mer til friluftsmann. Han synes neppe det er så digg å kjøre til utgangspunktet, men ofrer såpass for å komme seg på tur. Når han først begynner fjellturen er det til fots. Biler er desverre blitt et nødvendig onde i dagens sammfunn, men vi kan klare oss uten scootere for å komme oss til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein er ikke særlig glad i natur. Samtidig elsker han å kverulere. En ganske trist kombinasjon, dessverre. Du har min medfølelse som har havnet i det som kommer til en uendelig og håpløs diskusjon med ham her, Alek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke annet enn lagt fram saklige argument som ingen har svart meg skikkelig på, og nå er dere godt på vei til usaklighet. Da gidder jeg ikke mer. Det er tydeligvis vanskelig å finne flere argumenter med tunnelsyn... Scooterdebatter er også tydeligvis vanskelig å forholde saklig til, og igjen var det ekstrem-anti-motstanderne som ikke klarte å la være. Håper for deres syn at det ikke er betegnende for gruppen dere liksom prøver å forsvare/representere.

Og til din orientering Alek, det er et rikt dyreliv overalt. Se deg omkring, og ikke minst hold kjeft og lytt når du er i innmark. Dyreliv er tydeligvis uendelig mye mer enn du skjønner. Selv i byer finner du et stort biologisk mangfold som har tilpasset seg en tilværelse med mennesker. Men slikt skjønner du ikke. Det er antagelig ikke-natur det også.

Alek og Tom, dere får fortsette å chatte og være enige om jeg ikke kildesorterer, at jeg ikke bryr meg om natur, er natursvin osv. Det sier egentlig mest om dere, så bare hold på.

Bye!

Forresten vil jeg kommentere disse to:

Svein er ikke særlig glad i natur.

Nei, jeg hører du sier det. F.eks har det vært ei pest og ei plage hver eneste gang av de ca 100 skogs- og fjellturene jeg har gjort i 2006.

Ja sant Tom. Lurer på om mannen kildesorterer eller om han kaster det rett ut i naturen. Uansett handling så er jo det i følge han en naturlig utvikling da mennesket kommer fra naturen.

Sier han som fortsatt tror det startet med "la det bli lys", og at kvinnfolka ble til av et ribbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg har lagt merke til at du går en del turer. Det er åpenbart slik at man kan gjøre det uten å være særlig glad i naturen. For øvrig bør folk forstå at stillhet har en egenverdi selv der/når ingen lytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor forskjell er sporenes varighet. Et vakkert glansbilde av et vinterlandskap kan bli helt ødelagt av scooterspor på kryss og tvers. Når båten har passert går det gjerne noen minutter før sjøen blir like blank og fin, og hvis det er vind/bølger blir det knapt noen spor i det hele tatt. Kjører du snøscooter på redningspatrulje i snøstorm vil også sporene forsvinne kjapt, men er du på kosetur i påskesola kan du ødelegge fjellopplevelsen for mange andre. Jada, vet at ski også lager spor i snøen.

Og så har du støyen. Også der skaper redningspatruljen i snøstorm få problemer, mens kosekjøringen i påskesol kan høres i mils omkrets. Samme sak med båt på sjøen, men der er vi mer vant til motordur. Havet lager også mer lyd i seg selv enn fjellet, f.eks. når bølgene slår mot land. På fjellet kan man oppleve en øredøvende stillhet når puddersnøen ligger som et silkeslør. Det har kanskje ikke scooterfolket opplevd, evt. har de ikke noen interesse av det... Opplevelsen av stillhet i fjellet er hellig, og jeg forbanner enhver motordur som ødelegger denne.

Til slutt har du eksosen. Samme sak på sjøen, men der er man mer vant til lukten av eksos. Det er også en stor mengde andre lukter der. I vinterfjellet er det stort sett bare ren og luktfri fjelluft, og lukten av eksos er et ekkelt fremmedelement. Sett gjerne like strenge begrensninger på motorisert båttrafikk på fjellsjøene som på motorferdsel i annen utmark.

Ser du nå at det er forskjell på scootertrafikk og båttrafikk..?

Joda jeg ser forskjellen, så du mener altså at man har ødelagt bildet av naturen med en snøscooterspor?

Redningspatruljen er ofte ute uten av det er snøstorm som tar vekk sporene,

det veit jeg veldig godt av den grunn av at jeg er med i Norsk Folkehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til din orientering Alek, det er et rikt dyreliv overalt. Se deg omkring, og ikke minst hold kjeft og lytt når du er i innmark. Dyreliv er tydeligvis uendelig mye mer enn du skjønner. Selv i byer finner du et stort biologisk mangfold som har tilpasset seg en tilværelse med mennesker. Men slikt skjønner du ikke. Det er antagelig ikke-natur det også.

Forresten vil jeg kommentere disse to:

Nei, jeg hører du sier det. F.eks har det vært ei pest og ei plage hver eneste gang av de ca 100 skogs- og fjellturene jeg har gjort i 2006.

Sier han som fortsatt tror det startet med "la det bli lys", og at kvinnfolka ble til av et ribbein.

Ja du skal vel ha det til at by er det samme som natur også nå?????!!!! Mulig det er et rikt dyreliv i Oslogryta når en tar med kjæledyr rotter, måker og duer. Dette er arter som ikke er like var for støyen som det f.eks en elg vil være for en scooter. Og for å komme Svein i forkjøptet så er jo også mennesker dyr, så sånn sett er det sikkert millioner av dyr som bor i innmark, men hva har så dette med rettferdiggjørelsen av scooterkjøring i utmark og gjøre? Du er så utrolig usakelig.

Jeg er så langt fra kristen eller troende som det er mulig å komme Svein. Kristendommen og mange andre relgioner er ren svada funnet opp av mennesker i vanskelige tider der man trengte å ha noe fint å tro på. Hadde det vært kun en gud ville den samme relgionen oppstått over hele verden selv om folk levde isolert fra hverandre. I dagens Norge er det gammeldags og svakt å sette relgion som det viktigste i livet. Familie, venner og ikke minst natur bør gå forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synne,

Det er vel ikke scootersporet som er det verste i denne saken. Det er hvis du har fått med deg, støy for dyreliv og folk som ønsker å drive friluftsliv. Men dere har ikke lov til å kjøre i utmarka uansett uten spesiell tilatelse, så der har du et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke scootersporet som er det verste i denne saken. Det er hvis du har fått med deg, støy for dyreliv og folk som ønsker å drive friluftsliv. Men dere har ikke lov til å kjøre i utmarka uansett uten spesiell tilatelse, så der har du et problem.

Jeg syns det hadde vært en god idè å lage et område der snøscooterkjørere skal kunne få lov til å kjøre uten at det skal skjemme andre, og i tillfelle du ikke har fått det med deg før så skremmer faktisk skigåere dyra mer enn snøscootere.

Jeg veit godt at det ikke er lov til å kjøre på utmark uten løyve.

sikta du til Norsk Folkehjelp eller personlig til meg på den siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ulovlig scooterkjøring bør straffes med så harde straffer at folk avskremmes fullstendig fra å falle for fristelsen i å bryte loven.

Hva med noen sharia-lover på dette området?

Pisking, stening e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Synne, jeg sikta til deg som privatperson. Jeg har ikke noe i mot den nyttekjøring som hjelpemannskapene gjør. Og nå får du gi deg med det der at skigåere skremmer dyra mer enn scootere. Det var jo en link inne her som viste hvor ekstremt vare dyr kan være for den slags støy. Da snakker vi om kilometer. Det eneste som kan retferdigjøre den meningen der er at det i noen områder kan være mange flere skiløpere enn scootere. Får vi scootere i tillegg blir jo ikke ting akkurat bedre da de også kan skremme(selv om du ikke er enig i hvor stor grad) Men når jeg har støtt på reinsflokker i fjellet på ski og de har oppdaget meg på lang avstand, så stikker de ikke av hvis jeg langsomt trekker meg tilbake og prøver å gå rundt. De får litt tid på seg til å avvente situasjonen. Hadde jeg kommet med scooter i full fart på de samme stedene hadde nok flokken løpt som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.