Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekniv tips!


Anbefalte innlegg

Annonse
zimwalker skrev (På 12.10.2023 den 13.22):

Victorinox Evolution S557 har faktisk en litt kraftigere tang med «to gir», og tilsynelatende bedre kutter for ståltreng  https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Evolution-S557/p/2.5223.SE

Den burde holde til det meste av friluftsreatert tangbruk egentlig?

I tillegg har den en saks med serratert kant, som vitsstnok er lynskarp og selvslipende.

Den veier litt mindre enn en Leatherman Skeletool, og det er jo snart både jul og bursdag. Litt usikker på om det skal ligge Skeletool eller denne under treet?

Men skeletool gjør vel egentlig alt bedre, foruten at man mangler saksen (men med en skarp kniv klarer man seg uten det også, til det aller meste, selv om sylskarp saks er kjekt å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

tilsynelatende bedre kutter for ståltreng

Fikk meg til å tenke på en ting. På Victorinox kniver, er det på den store skrutrekkeren et hakk for å avisolere ledninger. Dette hakket kan brukes til å kappe ståltråd, ved å lage materialtretthetsbrudd. Fungerer bedre enn å bruke bare nevene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Victorinox Evolution S557 har faktisk en litt kraftigere tang med «to gir», og tilsynelatende bedre kutter for ståltreng  https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Evolution-S557/p/2.5223.SE

Den burde holde til det meste av friluftsreatert tangbruk egentlig?

I tillegg har den en saks med serratert kant, som vitsstnok er lynskarp og selvslipende.

Den veier litt mindre enn en Leatherman Skeletool, og det er jo snart både jul og bursdag. Litt usikker på om det skal ligge Skeletool eller denne under treet?

Men skeletool gjør vel egentlig alt bedre, foruten at man mangler saksen (men med en skarp kniv klarer man seg uten det også, til det aller meste, selv om sylskarp saks er kjekt å ha).

De har dessverre hengt på "fastnøkkelen" sin også, på denne. Overflødig når den har tang, etter min mening. Så den er bare med på å øke vekt og volum.

Skeletool og en lite sak med saks, er bedre løsning, etter min mening.

Feks.: https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Small-Pocket-Knives/Executive-81/p/0.6423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i tur-karrieren, før lettpakking var et kjent begrep for meg, var min Leatherman Wave ett fast innslag i sekken. Kan ikke huske at det lå noen bevisst behovsanalyse bak dette valget. Det var den jeg hadde, den hadde masse funksjoner, så hvis noe skjedde ble jeg sikkert hjulpen. Siden Norrøna Pararanger på 135L var tursekken på den tida, så var jeg nok også ganske overbevist om at Wave'n veide nesten ingenting og tok nesten ikke noe plass. Og dette stemte jo nokså greit relativt til totalen.

Etterhvert som jeg har blitt mer bevist på vekt, så ble jeg til slutt nødt til å ta et kritisk blikk på denne nærmest refleksive vanen med å alltid putte Wave'n i sekken. Faktum er jo at den var ganske lite brukt mtp. hvor mange mil/turdøgn den har tilbragt i sekken, og mange funksjoner hadde jeg aldri brukt. Noen funksjoner trengte jeg bare på en bestemt type turer (f.eks. vintertur), noen funksjoner fikk jeg ikke utnyttet fordi begge funksjoner var i samme verktøy (f.eks. holde igjen mutter med tangen mens man skrur med en skrutrekker eller slipe opp knivbladet med diamantfilen) og noen funksjoner manglet helt. 

Konklusjonen var åpenbar; det finnes ikke en perfekt multitool/lommekniv. Uansett hvilken du velger så bærer du med deg noe du ikke har bruk for, du mangler noe som du kunne ha trengt og/eller noe får du ikke brukt så lenge alle funksjoner er låst til samme fysiske verktøy. 
Dette har fått meg til å se mer etter modulære løsninger. Mindre og lettere verktøy, multitool eller dedikerte, som utfyller hverandre og som kan tilpasses hver tur.
Min Leatherman Wave har ikke vært med på tur siden jeg innså dette for pinlig kort tid siden, kanskje 5-6 år nå.

Jeg savner dog litt nytenking hos Leatherman, Victorinox og andre som lager multitools. Det er mye gammeldags tankegang både ifht. hvilke verktøy de tror folk vil ha, hvilke kombinasjoner og hvilke størrelser de tilbyr. Det jeg har med på tur i dag er mye mer tilpasset behovet mitt enn før, men det er fortsatt rom for forbedring. 
De som er med mest på tur/reise nå for tiden, alene eller i en eller annen kombinasjon, er:
Victorinox alox Bantam
Victorinox alox Cadet
Victorinox Sportsman
Victorinox Compact
Leatherman Style PS
Knipex Cobra XS
Fiskars Folding scissors 
Spyderco Dragonfly 2
Spyderco Salt 2 (FFG)
Spyderco Native 5 Salt

Noen verktøy er modifisert for å passe bedre til mitt bruk.

Vavlige vurderinger mtp. behov er f.eks: matlaging (kniv, boksåpner), sårpleie (saks, nål, pinsett), reparasjon (skrujern, tang), fiske (kniv, saks, nebbtang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (35 minutter siden):

Til fiske bruker mange peang istedenfor tang. Har forresten en Guideline variant med saks innerst i kjeften. 

Mm, har tilsvarende fra Lawson, men den brukes bare til saltvannsfiske der pakkvekt og volum er mindre viktig. Når fiskestanga blir med på fjelltur klarer jeg meg fint med en LM Style PS. Klarte meg lenge uten også forsåvidt, men den er liten og lett, og gjør kranglete kroker og trimming av fiskesener såpass mye mindre balete at den som regel får være med. Samt at den har flerbrukspotensiale til andre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Victorinox Evolution S557 har faktisk en litt kraftigere tang med «to gir», og tilsynelatende bedre kutter for ståltreng  https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Evolution-S557/p/2.5223.SE

Den burde holde til det meste av friluftsreatert tangbruk egentlig?

Fin den, koster litt, 1439 hos Outnorth vs den jeg nevnte (DeLuxe Tinker) til 633 hos Multicom.
 

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Litt usikker på om det skal ligge Skeletool eller denne under treet?

Lett og fin, min oftest brukte i hverdagen. Det enkleste er ofte ... det enkleste. Foretrekker CX eller RX utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Fin den, koster litt, 1439 hos Outnorth vs den jeg nevnte (DeLuxe Tinker) til 633 hos Multicom.
 

Lett og fin, min oftest brukte i hverdagen. Det enkleste er ofte ... det enkleste. Foretrekker CX eller RX utgaven.

Sett litt mer, og Deluxe Tinker er jammen ikke dum, tror totalt den er bedre enn Evolution S557. Den er litt lengre, og har litt større kniv. (Victorinox Mechanic har de dessverre kuttet ut…)

Jeg fikk prøvd Skeletool SX litt i dag. Den var enormt skarp, kjapp å flippe ut kniven med en hånd og har en del tykkere og kraftigere kniv enn Victorinox. Tangen virker jo enormt bra for størrelsen, og utenom kniv er det faktisk tang jeg får bruk for 90% av gangene, resten er det skrujern. Dette fikser jo Skeletool best, uten tvil. Praktisk med klips og krok også.

Kniven på Bantam, som jeg har, er veldig tynn og skarp og egner seg godt til matlaging, småspikking, sløying og filtering av fisk (faktisk). Skeletool sin kniv kan nok gjøre mye av det samme. Bedre til de tyngre oppgavene og bålspikking, men dårligere på filteringen.

Heldigvis har butikkene funnet opp farsdagen, så da blir det en Skeletool CX på far veldig snart :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeletool CX er med på alle mine turer. En ting som er praktisk med alle Leatherman er er at tanga er så presis at den kan brukes til å feks trekke ut flis med - den er som en pinsett. Og garantien er fantastisk. En kompis misbrukte min Wave på det groveste og ødela knivbladet. Jeg sendte den inn i håp om å få byttet bladet. Fikk flett ny Wave + i retur. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Victorinox Rambler som venter på Post-i-Butikk nå... Mangler tang, men med kniv, flat- og stjernetrekker, saks, neglefil og pinsett tror og håper jeg den løser nok behov til å erstatte Leatherman Wave som multiverktøy på sommerturer, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Har en Victorinox Rambler som venter på Post-i-Butikk nå... Mangler tang, men med kniv, flat- og stjernetrekker, saks, neglefil og pinsett tror og håper jeg den løser nok behov til å erstatte Leatherman Wave som multiverktøy på sommerturer, i alle fall.

Rambler er veldig liten. Ingenting blir så smått uten kompromisser, og det du får her er virkelig verktøy som kvalifiserer til beskrivelsen "bedre enn ingenting", for det er nesten ingenting. Men ser jo at mange erfarne thru-hikere hevder å klare seg fint med Classic SD, og noen mener jo at selv den er litt overkill, så for noen er det tydeligvis nok.

Det sagt, så er det en veldig effektiv liten sak. Det er faktisk ett mysterium for meg at Classic SD er så vanvittig populær når Rambler tilbyr såpass nyttig ekstra funksjonalitet i en pakke som er umerkbart større. I mine øyne gjør en også Minichamp overflødig, da den egentlig har alt jeg liker på Minichamp og ikke noe av det unyttige (for meg) som bare gjør den tykkere.

Å gå fra Wave til Rambler er dog en ganske voldsom slankekur. Enten var den Wave'n mye mer enn du hadde bruk for ;) ellers så blir kanskje Rambler litt i minste laget. For meg er det først og fremst knivbladet på 58mm knivene som blir så lite at det er unyttig til turbruk. Sikkert greit å ha på ett nøkkelknippe for å åpne en postpakke nå og da, men som turutstyr får den stryk av meg. De andre verktøyene duger greit til det småpirket de er tiltenkt. Min bor i en liten reise toalettmappe som er med på nesten alle reiser og turer bortsett fra fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (3 minutter siden):

Å gå fra Wave til Rambler er dog en ganske voldsom slankekur.

Det var også noe av hensikten. Bruken på sommerturer varierer fra lite til ikke-eksisterende, og det var det som var motivasjonen. Jeg spikker/kutter/hogger/sager ingenting, så det er mest mht førstehjelp, reparasjoner, hygiene og slikt. Men kanskje blir jeg overrasket over hvor lite jeg kan bruke Rambleren til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på farsdagen og Skeletool CX ( :D )  , kan jeg vise multiverktøyet som har reddet flere turer for meg. Og tre ganger har jeg reddet turen for andre med dette (skibindinger, skruer og staver).  

 

Dette er ganske lite, veier 95 gram. Ca. 7x3,4x2cm størrelse.

Tangen er det beste på dette lille verktøyet, og eneste grunnen til at jeg har likt den såpass bra. Liten, presis, godt og skarpt grep, og overraskende solid for størrelsen og vekten tatt i betraktning. Jeg har ikke vert i nærheten av å knekke verktøyet med vanlig bruk, og den kapper lett vanlig stålstreng (som jeg har brukt for å eks. reparere teleskopstaver, og BC-auto bindinger som mistet knappen).

Kniven er veldig liten, 3,5 cm lang egg. Men den kutter teip, tau, plaster, åpner poser og lager "start her" hull for skruer. Jeg har slipt min kniv, det ble meget stor forskjell på hvor skarp kniven er. Den er for liten til å spikke med eller båle med, utover å spisse en pinne til pølsesteking. Den er også for liten til å kappe opp mat og grønnsaker, men kan sikkert brukes i nøden om man ikke har annet. Glem å smøre skiven med den, sløye fisken, eller å bruke den som middagsbestikk. Til det er den for liten.

Skrujernene har ganske runde former uten skarpe kanter, men det gjør også at de glipper en del lettere enn hvis de er kvasse. (Victorinox har også flere skrujern som er for lite kvasse, synes jeg). De har allikevel vert gode nok i nøden til å stramme 75mm bindinger som har løsnet, og skru inn gipsskruer i sponplater.

Sagen er pitteliten. Eneste bruken jeg kan forestille meg at denne kan brukes til er for å kanskje kappe glassfiberdraget til pulken eller lage spor i annen plast.

Boksåpner og flaskeåpner har jeg ikke prøvd. De er veldig små men jeg regner med det fungerer i nøden.

Filen er liten. Den biter forsåvidt på mykt metall, men er litt grov og etterlater ikke den beste finishen. På negler og plast er den bra.

Tangen må åpnes for å få tilgang til alt verktøyet, og siden den er liten er det litt pirking med neglene for å få ut de små verktøyene.

 

Uansett ett bra og billig alternativ om man ikke trenger/ønsker bedre skrujern, større/kraftigere tang og større/mer tilgjengelig kniv. Mulig denne nedgraderes til å ligge i dagstursekken jeg bruker på toppturer på ski, sammen med det helt essensielle av tilbehør.

image.png.6b290161ef0b45a70822bc108b83aa2a.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (9 timer siden):

Å gå fra Wave til Rambler er dog en ganske voldsom slankekur. Enten var den Wave'n mye mer enn du hadde bruk for ;) ellers så blir kanskje Rambler litt i minste laget.

Haha, nå hentet jeg pakken og åpnet kniven og forstår hva du mente 😂
 

Den blir fin til alle de situasjonene hvor du trenger noe, men ikke egentlig en kniv. På vandreturer har jeg ikke brukt kniv på det jeg kan huske. Men en saks, pinsett eller fil kan være god å ha. Vi får se hva jeg våger til sommeren igjen. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende finnes det faktisk en egen wiki smekkfull av info om Swiss Army Kniver (SAK).
https://www.sakwiki.com/tiki-index.php

Her finner man oversikt over både eksisterende og utgått modeller fra Victorinox - og fra Wenger som førstnevnte kjøpte opp i 2005. Wenger fortsatte som eget merke frem til 2013 da Victorinox la det inn under seg. Klikker man i tabellen ut til høyre på en av størrelsene der får man opp en side som viser aktuelle modeller i den størrelsen.  På denne siden https://www.sakwiki.com/tiki-index.php?page=Company+List  finnet man både de original SAK produsentene  og b.a. en liste over produsenter som lager "look-alikes".

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man bare en lommekniv (eller en i sekken) med et enkelt blad, som er en god kutter, også til matlagingen - og som ikke veier mye, ja så kan en kniv fra Opinel være et greit valg. Opinel har vært nevnt mange ganger tidligere her på Fjellforum, men ikke i denne tråden. Nå er det endret :)

Opinel nr 8 for eks, her i rustftitt stål. Den har et blad på 8,5cm og veier bare 47g (på vekta mi). En kniv som mange her inne har vet jeg (som dere kan se av tidligere innlegg her inne, ref link over).

PS: Bestilte nylig en i "slimline" serien, en nr 12 - som vil bli brukt bl.a. som filetkniv.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (9 timer siden):

Trenger man bare en lommekniv (eller en i sekken) med et enkelt blad, som er en god kutter, også til matlagingen - og som ikke veier mye, ja så kan en kniv fra Opinel være et greit valg. Opinel har vært nevnt mange ganger tidligere her på Fjellforum, men ikke i denne tråden. Nå er det endret :)

Opinel nr 8 for eks, her i rustftitt stål. Den har et blad på 8,5cm og veier bare 47g (på vekta mi). En kniv som mange her inne har vet jeg (som dere kan se av tidligere innlegg her inne, ref link over).

PS: Bestilte nylig en i "slimline" serien, en nr 12 - som vil bli brukt bl.a. som filetkniv.
 

Jeg har aldri eid en Opinel kniv selv, men ser at sjokkerende mange "influencers" bruker den når de lager mat på filmene sine. Den er nok god til sitt bruk og vekten er vel kanskje det som lokker mest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri eid en Opinel kniv selv, men ser at sjokkerende mange "influencers" bruker den når de lager mat på filmene sine. Den er nok god til sitt bruk og vekten er vel kanskje det som lokker mest? 

Jeg kjøpte en Opinel (#8 ?), som ligger fast i turbuksa. Da er den med på nærturer der jeg normalt ikke tar med meg kniv. Kanskje jeg snart blir en influencer 🙄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte en Opinel (#8 ?), som ligger fast i turbuksa. Da er den med på nærturer der jeg normalt ikke tar med meg kniv. Kanskje jeg snart blir en influencer 🙄

Det er bare å starte rosablogg på direkten. 
Det må jo være en grunn til at så mange velger å bruke disse knivene. Jeg har ikke inntrykk av at de fyller sosiale media med "kjøpte" produkt plasseringer. Jeg får inntrykk av at folket faktisk bruker disse knivene for at de er god. Å som jeg sa i forrige post. Jeg har enda tilgode å eie en slik kniv selv. Men det må jo være en grunn til at denne blir foretrukket over mye annet der ute som er tiltenkt samme bruksområde? 🤔

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.