Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport vs hilleberg


dan83

Anbefalte innlegg

hei, står mellom 2 dome/kuppel telt:

 

Ett ifra Hilleberg, som får bra omtaler, men er veldig dyrt:

https://www.fjellsport.no/hilleberg-allak-gront.html?nosto=nosto-page-search

Eller reinsfjell pro 2:

https://www.fjellsport.no/helsport-reinsfjell-pro-2-green.html?q=reinsfjell%20pro

De veier omtrent det samme, så romslighet og kvalitet(spesielt duken da det skal brukes mye i skog) er viktigst for meg. Er hilleberg teltet verdt den ekstra prisen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hillebergteltet er enklere å sette opp på grunn av utvendige stenger. Og jeg vil tro at det også fører til mindre slitasje på teltduken (eller i alle fall stangkanalene). Har sl utgaven av reinsfjellet og synes det er et veldig bra telt, men har også et hilleberg soulo og innser fordelen med at stengene er utvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt Reinsfjell, men jeg har Allak 2. Reinsfjell er 5cm lenger enn enn Allak som er 10cm bredere i hodeenden, Ellers er de like høye. Allak har 5cm dypere yttertelt. Ulempen til Allak i høyden er at det skrår mer fra sidene i taket enn Reinsfjell. Men du burde også vurdere Exped Orion extreme 2. Det er betraktelig høyere enn begge disse, 130cm, samt at yttertelt er en del større, det er 5cm kortere enn Allak, men veggene er ganske rette, så det utgjør ikke noe problem hvis du ikke er veldig høy. Kvaliteten er minst like bra som Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg skvatt litt av tittelen 😂. "Å nei, ikke enda en sånn tråd", tenkte jeg😅.

Ha is i magen og bruk litt mer tid på å få oversikt over alternativene, for det er mange av dem.

Big Sky Chinook 2

Exped Orion / Venus

Kuiu Mountain star 2

Jack Wolfskin Exolite 2

Happy hunting.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Fjellreven har og Abisko Dome og Keb Dome, hvis du ikke har sett på de. Siden det er obligatorisk at andre telt enn de det spørres om også nevnes. 

Enig. Du må ha de med de i vurderingen. Har Abisko Dome selv. Kan være litt knotete å sette opp i kraftig vind men det burde være et mindre problem i skogen kontra høyfjellet. God lufting og du kan kjøpe et mesh-innertelt og bruke det når det er varmt. Vurderte Exped Orion men liker ikke at ytterteltet ikke går ned til bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Fjellreven har og Abisko Dome og Keb Dome, hvis du ikke har sett på de. Siden det er obligatorisk at andre telt enn de det spørres om også nevnes. 

Det er vel ikke obligatorisk å ta med det folk kommer trekkene med som ikke er svar på oppgaven? Det er kanskje litt av sjarmen her at vi ofte kommer med det vi har kjøpt sjøl selv om det ikke er svar på spørsmål fra ts. 

  • Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen får du for 4000 kr xtra, en duk som har dårligere slitestyrke (12 versus 18 kg) og ett telt som veier 100+ gram mer, forøvrig er oppbygging og funksjoner ganske like. I våre valg ligger som oftest en logikk på at det dyreste er best, men om du ikke hadde visst prisen, men kun sjekket funksjoner, så er teltene stort sett like + eventuelle preferanser du har for bestemte detaljer. Begge kommer fra anerkjente produsenter av kvalitetsvarer og har god service. Hva de velger som prising har mye med telt porteføljen/branding i segmentene de markedsfører, og i dette tilfelle ligger begge kun hakket under xtrem variantene hhv red og pro segment, som innebærer tøffe duker og kvaliteter for helårstelt til skog og fjell.  Jeg har selv både Helsport og Hilleberg telt, men det er alltid type tur som bestemmer hvilket telt jeg tar med og ikke hvem som er produsenten.  Jeg har ett Reinsfjell SL 2 (3 sesongers), som benyttes f.eks når vi er 2 personer på gå og kajakk turer hvor selvstående og små/lette teltpakker er fint. Funksjonelt er det helt topp, men det vil jeg tro Allak også er.  

Ingen av disse har spesielt store fortelt og de er mest for "bagasjebruk" da veggene er skrå. Tenker du dårlig vær og separat "oppholdsrom" så er nok tunnel telt eller lignende med "camp" fortelt mye bedre. 

 

Endret av PTG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dan83 skrev (På 26.4.2021 den 12.17):

hei, står mellom 2 dome/kuppel telt:

 

Ett ifra Hilleberg, som får bra omtaler, men er veldig dyrt:

https://www.fjellsport.no/hilleberg-allak-gront.html?nosto=nosto-page-search

Eller reinsfjell pro 2:

https://www.fjellsport.no/helsport-reinsfjell-pro-2-green.html?q=reinsfjell pro

De veier omtrent det samme, så romslighet og kvalitet(spesielt duken da det skal brukes mye i skog) er viktigst for meg. Er hilleberg teltet verdt den ekstra prisen?

 

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor dome/kuppel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (4 timer siden):

Satt på spissen får du for 4000 kr xtra, en duk som har dårligere slitestyrke (12 versus 18 kg) og ett telt som veier 100+ gram mer, forøvrig er oppbygging og funksjoner ganske like. I våre valg ligger som oftest en logikk på at det dyreste er best, men om du ikke hadde visst prisen, men kun sjekket funksjoner, så er teltene stort sett like + eventuelle preferanser du har for bestemte detaljer. Begge kommer fra anerkjente produsenter av kvalitetsvarer og har god service. Hva de velger som prising har mye med telt porteføljen/branding i segmentene de markedsfører, og i dette tilfelle ligger begge kun hakket under xtrem variantene hhv red og pro segment, som innebærer tøffe duker og kvaliteter for helårstelt til skog og fjell.  Jeg har selv både Helsport og Hilleberg telt, men det er alltid type tur som bestemmer hvilket telt jeg tar med og ikke hvem som er produsenten.  Jeg har ett Reinsfjell SL 2 (3 sesongers), som benyttes f.eks når vi er 2 personer på gå og kajakk turer hvor selvstående og små/lette teltpakker er fint. Funksjonelt er det helt topp, men det vil jeg tro Allak også er.  

Ingen av disse har spesielt store fortelt og de er mest for "bagasjebruk" da veggene er skrå. Tenker du dårlig vær og separat "oppholdsrom" så er nok tunnel telt eller lignende med "camp" fortelt mye bedre. 

 

Takk, da fikk jeg bekreftet det jeg håpet på. Blir Reinsfjell pro 2, når det har kommet inn på lager igjen. Har allerede tunneltelt med stort fortelt, men savner ett mer romslig telt som jeg kan sitte i når jeg skrifter, blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hilleberg har vel bedre produksjon, rivstyrke, høyere vannsøyle, lavere vekt og bedre deler (glidelåser osv). Og prisen er ikke så mye høyere ihvertfall RF SL vs Rogen. Jeg tenker heller at Helsport prøver å prise seg opp mot Hilleberg eller?  Man kan jo diskutere om Hilleberg teltene er overkill for de fleste av oss, men det er vel en annen diskusjon.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg må bare føye til at Hillebergs system med utvendige stenger er veldig mye lettere å håndtere i mye vind. Jeg har keb dome 2 og liker det veldig godt, men jeg synes det er ganske guffent å slå opp i sterk vind, i motsetning til Hilleberg. Jeg har opplevd at et vindkast tok tak i teltet i en kritisk fase og smelte det i bakken, med en bøyd stang som resultat. Det slipper du med Hilleberg. Da kan du feste alle hjørner, sette stengene opp, og klipse teltet opp, helt kontrollert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.