Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges tredje største nasjonalpark er nå opprettet


mattings

Anbefalte innlegg

Det er nettopp opplevelsen av uberørt natur og masser av plass, som er en verdi i sig sjølv og får mange som holder av fjell til å vende tilbake,

år etter år.

Der skal ikke mye inngrep til før fjellfølelsen er ødelagt!

F.eks. var Berdalen i Vest Jotunheimen en vakker dal, men etter utbygning med vei og kraftspenn er der ikke noen som går der mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Julia, i Reinheimen nasjonalpark ligger Tafjordfjella...

Morten, hyttene i Tafjordfjella drives av Aalesund og omegn turistforening. Ikke umulig at de kommer til å smykke seg med tittelen "eneste hyttenett i Reinheimen nasjonalpark" :)

Ozzi, jeg vet at poenget med verningen er at man ønsker at noe ikke skal endre seg. Det jeg sier er at hvis noe er bra så trenger man ikke å gjøre noe, hvordan har det som er bra oppstått??? Men jeg må igjen få si at jeg ikke er motstander av verning.

et, noen har vel vært inne på tidligere at skogsområdene er langt mer sårbare ifht det biologiske mangfoldet enn hva snaufjellområdene er. Og når det gjelder anleggsmaskinenes påvirkning på dyr, noen som fikk med seg bevern nylig på tv... :D Dyr er tilpasningsdyktige, de gjør det som må til for å overleve. Skoggrensa kryper stadig høyere, det vil påvirke dyrelivet uansett, noen arter utvikler seg på bekostning av andre. Samme f hva vi gjør påvirker vi eksistensen av andre levende organismer. Vår eksistens har kommet av naturen, vi lever av naturen, vi lever med naturen, vi lever for naturen, vi dø ut av naturen. I korte trekk :D Nå har vel jeg heller ikke sagt at noe påvirker dyrelivet mer enn annet heller. Tastaturen tror jeg at jeg beholder iplugget, hadde vært jævlig kjedelig her om alle var enige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, i Reinheimen nasjonalpark ligger Tafjordfjella...

So what? Jeg sa jo: "bortsett fra det vestre hjørnet" og mente dermed Tafjordfjella, og ja, jeg er klar over at der finnes det både hytter og stier (har gått der selv), men ved Torsvatnet går omtrent grensen, og der vil den også forbli (ruta Torsbu-Tunga er jo nedlagt allerede). Reinheimen er og forblir så urørt som det hittil har vært. Og ja, kanskje navnet på nasjonalparken bør ha vært Reinheimen-Tafjordfjella for å være heeeeelt nøyaktig, men Tafjordfjella er jo utvist som naturvernområde i tilknytning til nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ozzi og Svein i navnesettinga på nasjonalparken. Blir liksom litt feil å si at man er i Reinheimen når man rangler rundt i Trolltindane og området like øst for Trollstigen.

Forøvrig er det helt greit med den nye nasjonalparken! :) Selv om det KAN innebære noen flere par fjellsko i "heimen". Store deler av dette området forbinder jeg med meget lite folk og øde områder, og noen folk til tror jeg det tåler. Det viktigste er verningen mot eventuelle framtidige inngrep!

Som noen har nevnt ovenfor, vil det alltids være enkelte topper/turer som trekker vanvittig med folk, mens andre steder kan man bevege seg en hel dag uten å se et menneske, selv i høysesongen. Jotunheimen har jo vært nasjonalpark en stund nå, og har temmelig mange besøkende i løpet av et år. En stor prosentandel av disse finner man på stiene og på de mest populære toppene. Går man litt alternativt, ”risikerer” man å bare møte eller se et fåtall mennesker. Jeg har flere ganger stusset over hvor alle er hen når jeg har tinderanglet i Jotunheimen. Selv på turer midt i juli eller i august, har det hendt at jeg knapt har sett noen andre enn de jeg har gått sammen med. Og slik vil det nok stort sett forbli i den nye nasjonalparken.

Og ikke har jeg så mye imot å treffe på andre tinderanglere og fjellvandrere heller. Er hyggelig å se at flere ser gleden ved å gå på toppturer og langs eggene, eller fjellet generelt! Men det er stor forskjell på å treffe en og annen i løpet av en dag, og å gå i kø, som man risikerer på bl.a Storen og på Skagastølsryggen.

Og når Breheimen nasjonalpark forhåpentligvis blir opprettet og koblet sammen med Jostedalsbreen Nasjonalpark kan jeg puste lettet ut over at pengemakta ikke vil ha noen mulighet til å bygge skyskrapere eller vannkraft der.

Og når Breheimen er blitt park, da er det ikke mye igjen av Skjåk som ikke er vernet:

http://www.skjaak.kommune.no/index.gan?id=4699&subid=0

Kart over en mulig kommende Breheimen nasjonalpark:

http://www.fylkesmannen.no/digimaker/pictures/breheimen_nov_05_24341DysfTN.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det helt greit med den nye nasjonalparken! :) Selv om det KAN innebære noen flere par fjellsko i "heimen". Store deler av dette området forbinder jeg med meget lite folk og øde områder, og noen folk til tror jeg det tåler. Det viktigste er verningen mot eventuelle framtidige inngrep!

Jepp. Det gjør ingenting at det kommer noen nye vandrere med telt i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Jeg sa jo: "bortsett fra det vestre hjørnet" og mente dermed Tafjordfjella, og ja, jeg er klar over at der finnes det både hytter og stier (har gått der selv), men ved Torsvatnet går omtrent grensen, og der vil den også forbli (ruta Torsbu-Tunga er jo nedlagt allerede). Reinheimen er og forblir så urørt som det hittil har vært. Og ja, kanskje navnet på nasjonalparken bør ha vært Reinheimen-Tafjordfjella for å være heeeeelt nøyaktig, men Tafjordfjella er jo utvist som naturvernområde i tilknytning til nasjonalparken.

Beeeeeklager om jeg feilsiterte deg, du var i tilfelle en smuuuuule upresis når du skrev

Ellers så er det en stor forskjell på reinheimen og de fleste tidligere opprettede nasjonalparker, og det er at det ikke finnes noe som heter sti- eller hyttenett fra før. Og nå da området er totalvernet kommer det vel heller neppe. Og det avskrekker jo de fleste av turfolkene. Dessuten er området ganske "kjedelig", dvs ikke har så mye storslåtte naturattraksjoner (bortsett fra det vestre hjørnet), og det hjelper også. Så da blir - litt som på Børgefjell - villmarken stående som villmark. Det er bra!

Henvisningen din til den vestlige delen gikk på at terrenget ikke er så kjedelig som lenger øst. Slik du formulerte deg med at "Ellers så er det en stor forskjell på reinheimen og de fleste tidligere opprettede nasjonalparker" kunne jeg ikke forstå det annet enn at du mente Reinheimen nasjonalpark??

Og heeeeelt nøyaktig er det ikke å baaaaare kalle det "Reinheimen-Tafjordfjella", for i denne nasjonalparken inngår både Valldalsfjell og Raumafjell i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og helt uten hytter for almennheten er dog Reinheim ikke... Skjåk Almenning har 11 buer i Skjåkfjellet:

Til bruk for oppsynsfolk, jegarar, fiskarar, turgåarar og lokale som fører tilsyn med husdyr, har Skjåk Almenning sett opp 11 almenningsbuer i fjellet. Buene er låst med standard nykjel. Dei står opne under villreinjakta 20. august – 10. september, men er da primært tiltenkt aktive jegarar og oppsynsfolk. Storleik 15-25 m2 . Sjå elles nærare omtale av buene på hovudsida.

UTLÅN

Alle som brukar almenningsbuene må fylgje hyttereglane.

Standard nykjel leverast ut eller rekvirerast pr. post frå Skjåk Almenning i Bismo. Nykjel kan også lånast på kontoret til ÅST i Ålesund (...)

De som bl.a går turen fra Billingen til Gråhø, passerer den ene: Skarvedalsbu

http://www.skjak-almenning.no/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=11

http://www.veslum-media.com/firmaweb/skjakalmenning/websider/katstor.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesja fjellstyre har også noen hytter der

http://www.fjellstyrene.no/lesja/hytter.htm

Lordalen statallmenning

1. Lordalsbue

Bu ved bilveg, ca. 20 km. fra Lora sentrum. Ca. 10 m2. Sengeplass til to. Fint utgangspunkt for fiske, villrein- og småviltjakt.

2. Grønvassbue

3-4 timers gange fra Rånå gjennom Asbjørnsdalen eller 4-5 timer gjennom Grøndalen fra Lesjaskog. Ligger ved Nordre Grønvatn. Ca- 25 m2. Sengeplass til fire. Gode tur-, jakt- og fiskemuligheter. Snør vanligvis ned om vinteren. Ikke vinterutleie.

3. Storhøtjønnbue/Skurveosbue

3-4 timers gange fra Rånå gjennom Asbjørnsdalen. Båt ved Øvre og Nedre Storhøtjønn/Skurveostjønn. Ca. 25 m2. Sengeplass til fire. Gode tur-, jakt- og fiskemuligheter.

4. Storvassbue

5-6 timers gange fra Rånå. Båt på Storvatnet. Ca. 25 m2. Sengeplass til fire. Gode tur-, jakt- og fiskemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein har flere ganger brukt som kronargument at dersom noe er bra og funker, hvorfor endre det?

Såvidt jeg kan skjønne er det nettopp det vern medfører; at det ikke blir anledning til å endre det som er bra.

På sikt må man regne med at det ville blitt press for utbygging av både det ene og det andre på områder som nå er vernet. Nå slipper vi at folk med for mye penger skal planlegge ekstremsportsentre, helikopterrutenett, alpinbakker, høyfjellshoteller, veier og infrastruktur.

Og til kryk - hvilket belegg har du for at "turistene valfarter til Forolhogna som aldri før"?

Hvis det virkelig er slik, er det da sikkert at det er nasjonalparkstatusen som har skylda?

Kan det ikke tenkes at bl.a. turistnæringa i Kvikne og andre steder uansett ville jobbet knallhardt for å trekke folk til området, og kanskje bruke økt tilrettelegging i det som nå er vernet, som et ledd i dette?

Det er en generell utvikling på gang med økt satsing på turisme både fra kommuner og næringsinteresser, noe som naturlig nok medfører at turiststrømmen øker, uansett nasjonalparkstatus eller ikke, og det må da være viktigere enn noen gang at man skjermer store områder for utbygging.

Hvis ikke hadde Beitostølen snart gått helt til Leirvassbu :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein har flere ganger brukt som kronargument at dersom noe er bra og funker, hvorfor endre det?

Såvidt jeg kan skjønne er det nettopp det vern medfører; at det ikke blir anledning til å endre det som er bra.

Ta eksempelet med Reinheimen (ikke hele nasjonalparken).

Der har det kommet fram her at finnes mange mindre og enkle jakthytter mv som kan brukes bl.a med standardnøkkel. Uten nasjonalparkstatus har disse kunnet blitt bygget. Hyttene er tilogmed så anonyme at det har blitt hevdet her at det ikke fantes hytter i dette området, sånn "villmarkspreg". Hva skjer med denne type forvaltning nå???

I denne nasjonalparken er utbyggingen i Tafjordfjella, hyttenettet, det største inngrepet. Noen som syns at dette bør fjernes?? Tilbakeføring til naturen?? Eller hva med å fjerne alle hyttene i Jotunheimen nasjonalpark?? Eller er det sånn bare-litt-verning-tankegang som preger alle her??

Nei, vern bare for å verne er bortkastet. En kan ta debatten og verningen dersom det blir påkrevd. En framtidig høyst usikker eventualitet er for dumt at skal være argumentet for endring av en forvaltning som fungerer godt.

Det virker på meg som om at hvis vi ikke skynder oss å verne områder, vil disse være utbygget og "ødelagt" om ikke lenge. Kraftlinjer, kraftverk, helikopterplasser, snøscootertrafikk, hytter osv osv overalt. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne nasjonalparken er utbyggingen i Tafjordfjella, hyttenettet, det største inngrepet. Noen som syns at dette bør fjernes?? Tilbakeføring til naturen?? Eller hva med å fjerne alle hyttene i Jotunheimen nasjonalpark??

..

Det virker på meg som om at hvis vi ikke skynder oss å verne områder, vil disse være utbygget og "ødelagt" om ikke lenge. Kraftlinjer, kraftverk, helikopterplasser, snøscootertrafikk, hytter osv osv overalt.

Jepp, endelig er du med på notene. Å fjerne hyttenettet og tilbakeføre alt til naturen ville vært supert. Det er sant som du sier: hvis naturen vår ikke vernes så vil det bygges ut med alt svineriet du nevner.

Ps. det ser ut som om spørsmålstegnknappen din er defekt og lager to ?? hver gang du trykker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne nasjonalparken er utbyggingen i Tafjordfjella, hyttenettet, det største inngrepet. Noen som syns at dette bør fjernes?? Tilbakeføring til naturen?? Eller hva med å fjerne alle hyttene i Jotunheimen nasjonalpark?? Eller er det sånn bare-litt-verning-tankegang som preger alle her??

Nei, vern bare for å verne er bortkastet. En kan ta debatten og verningen dersom det blir påkrevd. En framtidig høyst usikker eventualitet er for dumt at skal være argumentet for endring av en forvaltning som fungerer godt.

Det virker på meg som om at hvis vi ikke skynder oss å verne områder, vil disse være utbygget og "ødelagt" om ikke lenge. Kraftlinjer, kraftverk, helikopterplasser, snøscootertrafikk, hytter osv osv overalt. Det blir for dumt.

Hvis du leser vernebestemmelsene så er det ikke snakk om å ta vekk noe som helst, heller tvert imot. Det er derimot gitt rom for en viss utbygging i randsonene, noe som hadde kommet uansett, nasjonalpark eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærområde ja,hm,hva kan nå det være,det meste synes det som!,Jotunheimen for de som bor på Randsverk,Birkelunden for folk på Løkka osv.

Kvaliteten på nærområdet,her på Gålå er nærområdet snart raser av bygg og næringsvirksomhet,må

snart ta bilen for å slippe å se hyttefeltene,i Imsdalen er nok kvaliteten på topp.

Greit greit,er du av den oppfatning Svein at naturen tar vare på seg selv,og at muligheten for å ferdes ute

i minst mulig påvirket natur vil bestå uten vern av noen grad!

Mangt og meget her i landet(og ute) hadde vært tapt uten vern,mangt og meget kan vi dag nyte og skue

takke være vern.

Noen er jo voldsomt bevisst på dette,men for de fleste tror jeg det er instinktiv motvilje mot å miste noe som oppleves som verdifult uavhengig av tid.

De som synes vern er noe utidig er ikke helt i takt med realiteten her i verden synes jeg,både her og ute i verden er det ett stort etterslep m.h.t miljøkampen(hvor vern er ett element) for om mulig å lande på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit greit,er du av den oppfatning Svein at naturen tar vare på seg selv,og at muligheten for å ferdes ute i minst mulig påvirket natur vil bestå uten vern av noen grad! Mangt og meget her i landet(og ute) hadde vært tapt uten vern,mangt og meget kan vi dag nyte og skue takke være vern.

Hva har vi å stille opp med når naturen gjør som den vil? Jordras, snøras, steinras, vulkanutbrudd, flom, vind, klimaendringer, istider som kommer og går og dyreliv/fauna mv som endrer seg som følge av dette. De siste 10.000 år har mennesket drevet aktivt jordbruk, før det var vi jegere, før det igjen hang vi i trærne og spiste kokosnøtter. Hvordan klarte naturen seg tidligere?

Det vi vil verne i dag (kultur) har engang vært nybygg. Det aller meste av det vi verner (kultur) i dag, varer ikke evig.

Noe annet er at naturens tilstand i dag avhenger av det klimaet vi har, klimaet er alltid i endring, noen ganger raskere enn andre. De store snaufjellområdene kan bli skogsområder eller det kan igjen bli breområder i framtiden. Dagens dyreliv vil da være fullstendig annerledes enn dagens.

Hvor er det du vil ta vare på naturen der den ikke er i stand til å gjøre deg selv? Eller rettere sagt: Hva vil du gjøre for at naturen ikke gjør som den selv vil og endrer forutsetningene for tilstanden i dagens natur?

Nei nå skal jeg ut å nyte naturen, jeg kommer til å se en europavei på hele turen, jeg kommer til å se et skitrekk på hele turen, jeg kommer til å se bebyggelse på hele turen, jeg kommer til å passere hytter og jeg kommer til å se ei kraftlinje på hele turen. Alt mulig som visstnok skal ødelegge naturopplevelsen. Vet du hva, når jeg er tilbake i ettermiddag kommer jeg til å ha hatt en super tur i stiv kuling og litt duskregn, en flott naturopplevelse der de menneskelige inngrepene er noen ubetydelige knotter rundt omkring. Hvis jeg skulle irritere meg over slike bagateller kunne jeg like gjerne blitt sittende inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Baro som ga trøst i den tunge eksamenstiden/mørketiden med sommerlige og nydelige bilder fra et vakkert fjellområde. :)

Og...jeg håper og tror at opprettelse av nasjonalpark er en GOD ting for alle oss som elsker å vandre gjennom uberørt natur!

Jeg blir med å feire den nye nasjonalparken, jeg også, med å legge ut et par bilder derfra. :)

post-436-133474444063_thumb.jpg

post-436-133474444069_thumb.jpg

post-436-133474444075_thumb.jpg

post-436-133474444081_thumb.jpg

post-436-133474444087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig og mystisk terreng. Selv om det ikke er tinder og egger som preger landskapet får jeg så lyst til bare å vandre og vandre i dette enorme og øde området. Her er det virkelig muligheter for å drive det enkle friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder El Gringo og barre :wink:

Ja Alek, man får virkelig lyst til å vandre nesten endeløst i slike øde områder.

Faktisk har vi veldig mye av det i vårt kjære vakre land, det gjelder bare å oppsøke slike områder. Finnmark, Troms, Bjørnefjell, Saltfjellet, Trønderske fjellområder og alt det flotte lenger sør i landet :)

Om det da er en hyttelandsby ved Altevann, så har jeg for min del glemt det etter 10min vandring derfra mot ødemarken. Samme er det om jeg starter fra "byen" Ustaoset, etter 10min vandring mot Finse eller motsatt vei mot sentralvidda så tar ødemarkens gleder overtaket. Mysuseters utbygging er glemt før jeg ankommer Spranget, Beitostølens utbygging har jeg også glemt i det øyeblikket jeg passerer bakketoppen.

Nei, la oss glede oss over alt det positive i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.