Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av packraft


geovrebo

Anbefalte innlegg

Ser denne modellen har fast spruttrekk. Kan hunden sitte oppå dette? Lurer kanskje på om jeg bør gå opp et lite hakk i størrelse? Ser 260-utgaven og er på tilbud.

Min hund er et lite hakk større enn en breton. Til gjengjeld vil hun ikke hoppe ut i vannet så fort hun hører kvakkvakk (slik som min forrige hund - breton).;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutes ago, ingen87 said:

Ser denne modellen har fast spruttrekk. Kan hunden sitte oppå dette? Lurer kanskje på om jeg bør gå opp et lite hakk i størrelse? Ser 260-utgaven og er på tilbud.

Min hund er et lite hakk større enn en breton. Til gjengjeld vil hun ikke hoppe ut i vannet så fort hun hører kvakkvakk (slik som min forrige hund - breton).;

 

Har sett mange hunder gjøre det men jo større hunden er jo vanskeligere blir det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 timer siden):

Jeg fikk utbetalt feriepenger i dag, og vurderer å rive i en packraft til sommeren. 

Dette er jo en ny jungel å manøvrere i, men har sett litt på Kipara Jávri 235: https://kipara.no/produkt/javri-235-nyhet/

Jeg er 178 cm og tenker denne er stor nok? Er det bedre alternativer i denne pris og vektklassen? :) Blir den for liten? Og må man ha en hundeutgave for å ha med hund?

 

 

Jeg har hatt denne packraften men synes den ble litt for liten når jeg skulle ha sekk frampå å fiske samtidig. Kom av og til borti sekken når jeg padla også. Jeg er ca 173-175. Innvendig størrelse passer nok men jeg vil ha litt mere plass foran meg til mitt bruk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Vega Design, Varde 275 fra XXL. Fancy navn, men noe generisk billig greier. Helt fint til mitt bruk. Liming  er ikke spesielt bra, egentlig som forventet. Pakkes ofte med en diger 120 liter sekk foran, 60 liter pakkpose bak. 25kg hund. 90+ kg. Uten problemer..

https://www.xxl.no/vega-designs-varde-275-w-spraydeck-packraft-gra/p/1202466_1_Style

Betalte noe lignende for min. 

På grunn av hund som  alltid er med får jeg ikke brukt spruttrekket slik som det skal. For min del skulle dette vært delt. Tenker å modifisere dette selv. Vill ikke hatt kortere båt MED hund. Om jeg ikke hadde hund ville jeg heller hatt kjærestens Kiapara Char (235-245 husker ikke) Som andre påpeker, liminga går også opp i spruttrekket på denne. Tenker fordi det er fort gjort å løfte i trekket.

Padler stort sett på stille vann, aldri i vanskelige stryk, men bruker den mye og "hardt".  Mitt bruk trenger ikke noe dyrere. Kunne alltids vært lettere, men-men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (1 time siden):

Jeg har en Vega Design, Varde 275 fra XXL. Fancy navn, men noe generisk billig greier. Helt fint til mitt bruk. Liming  er ikke spesielt bra, egentlig som forventet. Pakkes ofte med en diger 120 liter sekk foran, 60 liter pakkpose bak. 25kg hund. 90+ kg. Uten problemer..

https://www.xxl.no/vega-designs-varde-275-w-spraydeck-packraft-gra/p/1202466_1_Style

Betalte noe lignende for min. 

På grunn av hund som  alltid er med får jeg ikke brukt spruttrekket slik som det skal. For min del skulle dette vært delt. Tenker å modifisere dette selv. Vill ikke hatt kortere båt MED hund. Om jeg ikke hadde hund ville jeg heller hatt kjærestens Kiapara Char (235-245 husker ikke) Som andre påpeker, liminga går også opp i spruttrekket på denne. Tenker fordi det er fort gjort å løfte i trekket.

Padler stort sett på stille vann, aldri i vanskelige stryk, men bruker den mye og "hardt".  Mitt bruk trenger ikke noe dyrere. Kunne alltids vært lettere, men-men..

Hvordan ligger sekken foran og hvordan plasserer du hunden? Jeg har også en 120l sekk og en hund på ca 25kg som jeg har lyst på packraft til men inntil videre er det vell denne som har vært mest aktuell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, fjellræv said:

Hvordan ligger sekken foran og hvordan plasserer du hunden? Jeg har også en 120l sekk og en hund på ca 25kg som jeg har lyst på packraft til men inntil videre er det vell denne som har vært mest aktuell for meg.

Er litt redd for å anbefale noe andre kan bli misfornøyd med så jeg understreker at dette fungerer for meg..

120 Liter sekk langt foran. Rygg opp, fordi det er flere skarpe kanter på den siden. 60 Liter pakksekk på langs bak. Plassmessig kunne kanskje hatt to pakksekker på 60L der....kanskje... Hund foran meg. Jeg er 180cm, 90kg. Det er ikke god plass men fungerer.

Hunden liker ikke den myke, ustabile bunnen, smetter et skumunderlag der slik at bunnen blir fastere. Han liker heller ikke varmen underlaget gir. Noen ganger kan man ikke vinne.. 

Om jeg skal ha spruttrekk over, slik som det kommer orginalt, må jeg justere sittestilling til noe mindre komfortabelt. 

I dag ville jeg kanskje vurdert den du linker til. Men så er det  prisen og vekten... Og spruttrekket ville jeg tross alt savnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 24.4.2023 den 14.35):

 

 

Så da blir spørsmålet om jeg hadde valgt Helsport sin over alternativene, sannsynligvis ikke.

Når det gjelder Helsport sin. 

I oktober 2022, padla jeg ned Seutelva, og mønstra av på Isegran. Der kom jeg i prat med en dame, (er normalt litt beskjeden og introvert, men når det gjelder friluftsliv, kan jeg bli for pratsom). 

Hun jobba i Helsport, og fortalte at de holdt på med utvikling av packraft. Jeg fortalte et jeg da hadde holdt på i 2 1/2  sesong, og var ganske ivrig. Ble spurt om jeg ville være med å teste og litt sånn, hun fikk nummer og e-post, og jeg hørte aldri noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men er det slik at man MÅ ha med ei lita pumpe, eller går det an å bruke posen som følger med? Da tenker jeg praktisk,  når man står der og skal starte turen, og man er gira på å komme i gang. Blir man gal av å fylle packraften med pose? 

 

Hvis det er slik at man i praksis må ha pumpe for å slippe magesår på tur, hvilke(n) anbefaler dere? Passer alle pumper til alle packrafter (ser det følger med adaptere), og kan man være heldig å finne pumpe som går både på Exped-underlag og på Kipara-packraft?

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, ingen87 said:

Kanskje dumt spørsmål, men er det slik at man MÅ ha med ei lita pumpe, eller går det an å bruke posen som følger med? Da tenker jeg praktisk,  når man står der og skal starte turen, og man er gira på å komme i gang. Blir man gal av å fylle packraften med pose? 

 

Hvis det er slik at man i praksis må ha pumpe for å slippe magesår på tur, hvilke(n) anbefaler dere? Passer alle pumper til alle packrafter (ser det følger med adaptere), og kan man være heldig å finne pumpe som går både på Exped-underlag og på Kipara-packraft?

https://sportoutlet.no/product/113882?c=266

 

Feks denne fungerer helt topp til alt av packraft og madrasser. Det meste av pumper et akkurat samme skiten i ulik forpakning.

 

Og du må ikke men det er fantastisk deilig å ha. Ikke bare for å pumpe opp packraften men kanskje enda mer for å få luften ut igjen av den.

 

Omtrent alle packraft pumper veier ca 150-160 gram og har 5 munnstykker med. Kan fint brukes på luft madrasser av alle merker men da må man kanskje holde litt på koblingen mens man fyller.

 

Uansett er dette noe jeg anbefaler 100%. Det er ufattelig deilig å ha mtp å få luften ut av feks liggeunderlag etter bruk. Da slipper man å styre på inne i teltet for å presse luften ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (15 timer siden):

Kanskje dumt spørsmål, men er det slik at man MÅ ha med ei lita pumpe, eller går det an å bruke posen som følger med? Da tenker jeg praktisk,  når man står der og skal starte turen, og man er gira på å komme i gang. Blir man gal av å fylle packraften med pose? 

 

Hvis det er slik at man i praksis må ha pumpe for å slippe magesår på tur, hvilke(n) anbefaler dere? Passer alle pumper til alle packrafter (ser det følger med adaptere), og kan man være heldig å finne pumpe som går både på Exped-underlag og på Kipara-packraft?

Nei man må slett ikke ha pumpe, men det går ganske mye raskere. Jeg har ei billig pumpe fra Biltema med utskiftbare munnstykker. Da tar jeg selvsagt også expeden med den. Pumpa blir med når plass og vekt ikke spiller noen rolle, men kuttes når det må knipes litt på vekta. Hvis turen går mellom mange vann, er terskelen for å slippe ut luft og pumpe opp igjen mye lavere når jeg har pumpe. Å gå med raften på sekken er ganske håpløst. Jeg har noen ganger sluppet ut halve luften under bæring, og så brettet den bakover og stroppet den til sekken. På veldig korte strekninger hender det at jeg bare drar en tom raft etter meg. Det tåler den godt, men ville nok ikke gjort det samme med den ultralette jeg også har. 

Pga sikkerhet har jeg alltid med pumpeposen. Har blåst opp raften med munnen  (pga glemt pumpe), og det var en helsikes jobb hvor jeg var svimmel en stund etterpå.. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå med packraften på ryggen så anbefaler jeg å feste med 3 remmer til sekken. En rem nederst ved hoftebeltet. Så bruker jeg 2 remmer så lang opp på sekken som mulig. Fester en rem på venstre side, som går rund sekken og tilbake. Det samme gjør jeg på høyre side. Da blir packraften mye stødigere på ryggen og du unngår at den vagger fra side til side på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sesong eller to siden kjøpte jeg en enkel fiskekajakk hos XXL, men lykken over å endelig være skipsreder ble kortvarig.

For det første er den for EN person. Det var en generaltabbe av flere årsaker. F.eks. det å ikke kunne ta med en av ungene, eller sende av gårde begge ungene på egenhånd, men aller mest..

For det andre; Det kreves minst TO personer for å frakte denne noen plass som helst. 

Som ofte skjer når en blir litt revet med av ett bra tilbud så det ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg, men om ikke annet så kvalifiserte jeg iaf. for medlemskap i Trondheim Hagebåtforening.

Litt lang intro der, men spørsmålet er om en packraft for to personer kan være løsningen på problemet mitt? Tenker ikke på packraft til turbruk i denne omgang, bare noe som kan stappes i bagasjerommet, kjøre så og si helt fram til ett vann, pumpe opp og sjøsette. Det må være plass til to personer, men ikke behov for mer bagasje enn man trenger for en dag ute. Den skal fiskes fra, men vi snakker lavterskel hobbyfiske.
Så prioriteringene blir omtrentlig:
Pris > Solid > Vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (7 timer siden):

For en sesong eller to siden kjøpte jeg en enkel fiskekajakk hos XXL, men lykken over å endelig være skipsreder ble kortvarig.

For det første er den for EN person. Det var en generaltabbe av flere årsaker. F.eks. det å ikke kunne ta med en av ungene, eller sende av gårde begge ungene på egenhånd, men aller mest..

For det andre; Det kreves minst TO personer for å frakte denne noen plass som helst. 

Som ofte skjer når en blir litt revet med av ett bra tilbud så det ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg, men om ikke annet så kvalifiserte jeg iaf. for medlemskap i Trondheim Hagebåtforening.

Litt lang intro der, men spørsmålet er om en packraft for to personer kan være løsningen på problemet mitt? Tenker ikke på packraft til turbruk i denne omgang, bare noe som kan stappes i bagasjerommet, kjøre så og si helt fram til ett vann, pumpe opp og sjøsette. Det må være plass til to personer, men ikke behov for mer bagasje enn man trenger for en dag ute. Den skal fiskes fra, men vi snakker lavterskel hobbyfiske.
Så prioriteringene blir omtrentlig:
Pris > Solid > Vekt

Det du trenger er en solid gummibåt med plass til 2-3/4 personer + bagasje. Jeg kan anbefale Seahawk gummibåt da jeg har en selv (har hatt den i 10 år og brukt den jevnlig uten noen problemer). Du kan jo vurdere Seahawk 4 som er på tilbud nå; kun kr. 1499, se www.extra-leker.no. (Jeg kjøpte årer av passende lengde på Biltema).

IMG_0150 (2).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 11.6.2024 den 8.18):

Ja, jeg bikker egentlig mer og mer mot 260-modellen. Den koster bare en tusenlapp mer, og vekta er fremdeles innenfor 

Da ble det Kipara Jávri 260. Dette blir en gøy sommer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøpte forresten en FlextailGEAR Max 2 Pro-pumpe. Jeg så først på Tiny, da den hadde tiltalende vekt og størrelse, men syntes 180 l/min og 1600 mah batteri hørtes lite ut?

Max Pro har 3600 mah batteri og 300 l/min. Koster riktignok noen kroner mer, og er 60g tyngre, men tror kanskje det er verdt det, i alle fall når man skal fylle packraften? 🤔 

Mulig jeg etterhvert skaffer Tiny eller Zero for turer uten packraft, kun til oppblåsing av liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staabre skrev (På 13.6.2024 den 17.13):

Det du trenger er en solid gummibåt med plass til 2-3/4 personer + bagasje.

Slettes ikke en dum idé. Er lett at mann overtenker problem som egentlig har enklere løsninger enn mann trur. Takk for hjelp med å tenke litt utenfor boksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ingen87 said:

Kjøpte forresten en FlextailGEAR Max 2 Pro-pumpe. Jeg så først på Tiny, da den hadde tiltalende vekt og størrelse, men syntes 180 l/min og 1600 mah batteri hørtes lite ut?

Max Pro har 3600 mah batteri og 300 l/min. Koster riktignok noen kroner mer, og er 60g tyngre, men tror kanskje det er verdt det, i alle fall når man skal fylle packraften? 🤔 

Mulig jeg etterhvert skaffer Tiny eller Zero for turer uten packraft, kun til oppblåsing av liggeunderlag. 

Enda viktigere, når du skal tømme den igjen. Å få ut luften utgjør en stor forskjell i tidsbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.