Jump to content
IGNORED

Optimus Svea123


zementh
 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en Svea123 ny. Men brennerhodet er ikke sentrert midt på og røret opp til det står litt skrått. Er det noen her inne som har en slik og som kan fortelle meg om dette er  normalt eller at om røret har blitt bøyd?

A5F6A9FC-FCEC-4D7E-856D-3FBBD84F820F.jpeg

9154C561-77A7-4EAB-952E-6404582B4699.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Om det er feil blir kanskje en skjønnsmessig vurdering. Det kan se ut som om røret har blitt bøyd til side. Antakelig er det da toppen av tanken som har gitt litt etter. Eventuelt er hullet gjenget opp skjevt. Du bør i alle fall inspisere området der brenneren er festet i tanken for eventuelle sprekker eller lekkasje. Finner du noe sånt er det i alle fall reklamasjonsgrunn. Ellers har det neppe noen funksjonsmessig betydning. Jeg ville kanskje sendt det bildet til selgeren og hørt hva han eller hun mener. Liker de å ha fornøyde kunder sender de deg en ny uansett om det er feil eller ikke.

Gratulerer ned en snedig liten brenner. Jeg har en sånn og liker den godt.

;-)

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, zementh said:

Ok, takk for svar. Da får jeg sende en mail til outnorth og reklamere. Har uansett ikke brukt den, så kan jo returnere den uansett hva de sier.

Ja, det er kanskje enklere å bruke angreretten, rett og slett. Reklamasjon kan ofte ta lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn J skrev (34 minutter siden):

Ja, det er kanskje enklere å bruke angreretten, rett og slett. Reklamasjon kan ofte ta lengre tid.

Enig, skjønt det er jo en risiko for at de ikke godtar retur på angrefrist dersom de ser at varen er skadet, så det kan være lurt å nevne at varen var skadet ved ankomst.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, zimwalker said:

Enig, skjønt det er jo en risiko for at de ikke godtar retur på angrefrist dersom de ser at varen er skadet, så det kan være lurt å nevne at varen var skadet ved ankomst.

Er ikke så redd for det, det er ganske åpenbart at det er en produksjonsfeil. Er ingenting som tyder på at den har blitt bøyd slik i ettertid, kan ikke se at toppen på drivstoffboksen har blitt presset ned på den ene siden. Tror hullet ned i boksen er laget skjevt, også har de vel bare litt slett kvalitetskontroll på fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det skulle vise seg at det ikke påvirker funksjonen vil det være en feil som i alle fall ville irritere meg. Ny vare skal være uten slike feil. Ellers er Svea123 en flott og praktisk liten primus. Det ville undre meg mye om Outnorth ikke vil gi deg en ny en. :)

Link to comment
Share on other sites

Bjørn J skrev (1 time siden):

Ja, det er kanskje enklere å bruke angreretten, rett og slett. Reklamasjon kan ofte ta lengre tid.

...mens ved angrerett må du selv betale portoen for returen (noe selger skal betale ved reklamasjon)

Edited by Skogens Stønn
presisering
Link to comment
Share on other sites

Skogens Stønn skrev (25 minutter siden):

...mens ved angrerett må du selv betale portoen for returen (noe selger skal betale ved reklamasjon)

Det varierer vel, noen av de største webshopene (som f.eks. Outnorth her) har som regel fri-retur uansett årsak.

Fra Outnorth sin faq:

Sitat

Koster det noe å returnere en vare?

Nei, du har frie returer hos Outnorth.no når du bruker returfraktseddelen som du fikk sammen med bestillingen din.

Om du ikke har returfraktseddelen går det bra å kontakte vår kundeservice for å få en ny via e-post eller vanlig post.

 

Edited by zimwalker
Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (2 minutter siden):

Det varierer vel, noen av de største webshopene (som f.eks. Outnorth her) har som regel fri-retur uansett årsak.

Ja, godt poeng. Jeg burde selvsagt sagt at angrerettloven ikke krever at selger skal betale returporto. Mange nettbutikker (og også fysiske butikker) har jo såkalte "åpne kjøp" med rettigheter som går langt ut over den lovfestede angreretten. Veldig bra faktisk.

;-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde også sendt den i retur. Er ganske smal (eller godt tilpasset) åpning i varmeskjoldet på de (når en trer vindskjermen over brennerhodet), så du ville nok irritert deg over det også ved bruk.

Ellers er det bare å glede seg til du får en ny. Virkelig god og artig brenner 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uansett nevnt det. Ved angrerett risikerer man at de ikke inspiserer varen utover å se at den er i emballasjen. Da selges den på ny og noen andre risikerer å få en Svea123 med feil.

På angrerettskjema pleier det alltid å være et felt man kan fylle ut med hvorfor man ønsker å returnere.

Link to comment
Share on other sites

Prebb skrev (2 timer siden):

Jeg ville uansett nevnt det. Ved angrerett risikerer man at de ikke inspiserer varen utover å se at den er i emballasjen. Da selges den på ny og noen andre risikerer å få en Svea123 med feil.

På angrerettskjema pleier det alltid å være et felt man kan fylle ut med hvorfor man ønsker å returnere.

Ja, og hvis poenget var å bruke angreretten og så etterpå bestille en ny fra samme sted, så risikerer man å få samme vare tilbake. Ved angrerett leverer man jo bare varen tilbake og må bestille ny hvis man vil ha varen allikevel (og da må man i hvert fall betale porto)

;-)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo egentlig veldig enkelt. Kontakte selger og finn en løsning sammen.

Hvis selger er vanskelig, så er det bare å returnere innen angrefristen og handle ny annet sted. Og hvis en, i tilfelle, passer på å påpeke dette, så kan det jo hende en vanskelig selger blir en medgjørlig selger😉

Link to comment
Share on other sites

Skogens Stønn skrev (53 minutter siden):

Ved angrerett leverer man jo bare varen tilbake og må bestille ny hvis man vil ha varen allikevel (og da må man i hvert fall betale porto)

Si meg, jobber du i posten du siden du hele tiden vil at vi skal betale porto? ;-)  Returen er gratis hos Outnorth, og de har gratis frakt ved kjøp over kr 999,-. (Svea123 koster der kr 1309,-).

 

Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (2 timer siden):

Si meg, jobber du i posten du siden du hele tiden vil at vi skal betale porto? ;-)  Returen er gratis hos Outnorth, og de har gratis frakt ved kjøp over kr 999,-. (Svea123 koster der kr 1309,-).

 

Portoen betales nok, uansett, den😉

Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (På 30.7.2020 den 12.06):

siden du hele tiden vil at vi skal betale porto?

Nei, her har det vist gått helt i surr for deg. Jeg ville jo at man ikke skulle betale porto. 😄

Jeg har forøvrig benyttet meg av både angrerett (og måttet betale porto de gangene) og reklamasjon (alltid kostnadsfritt, ved et par anledninger har det til og med kommet folk hjem til meg og reparert, også det kostnadsfritt). Og reklamere kan du gjøre selv om produktet er godt brukt, men ikke benytte angreretten. Det endte jo også med reklamasjon i saken denne tråden startet med. Den ble byttet i en ny, kostnadsfritt.

;-)

Edited by Skogens Stønn
Link to comment
Share on other sites

Skogens Stønn skrev (38 minutter siden):

Nei, her har det vist gått helt i surr for deg. Jeg ville jo at man ikke skulle betale porto. 😄

;-)

Tror du må lese hva du selv skrev  Du hevdet først at man ved bruk av angreretten selv må betale portoen. Og i neste omgang sier du at om man bruker angreretten og så bestiller ny vare, "da må man i hvert fall betale porto".  Siden du i begge tilfeller sier at vi må betale portoen, når vi faktisk ikke må det, høres det jo unektelig ut som du at du vil at vi skal betale mer porto enn vi må. Hva du tenker kan ikke jeg forholde meg til, ser bare det du skriver. Derfor spurte jeg "Si meg, jobber du i posten du siden du hele tiden vil at vi skal betale porto?"

Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (15 timer siden):

Tror du må lese hva du selv skrev  Du hevdet først at man ved bruk av angreretten selv må betale portoen. Og i neste omgang sier du at om man bruker angreretten og så bestiller ny vare, "da må man i hvert fall betale porto".  Siden du i begge tilfeller sier at vi må betale portoen, når vi faktisk ikke må det, høres det jo unektelig ut som du at du vil at vi skal betale mer porto enn vi må. Hva du tenker kan ikke jeg forholde meg til, ser bare det du skriver. Derfor spurte jeg "Si meg, jobber du i posten du siden du hele tiden vil at vi skal betale porto?"

Fint at du vet bedre enn meg hva jeg ønsket. Men rett ut sagt: Det er i det hele tatt veldig vanskelig for meg å forstå hvordan du klarer å konkludere med at du tror at jeg skulle ønsker at noen skulle betale mer porto. Det ville i så fall være veldig lite lurt av meg å fortelle at ved å benytte reklamasjon har du en lovfestet rett til å slippe å betale porto.

Men, men. Det spiller forsåvidt ingen rolle hva du tror om meg. Jeg lever godt med det uansett. Og brenneren ble jo erstattet på en måte som er et stjerneeksempel på hvordan forbrukerkjøpslovens paragrafer om reklamasjon på vare med feil virker. Han eller hun er nok fornøyd.

;-)

Edited by Skogens Stønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy