Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 - renset og veklikeholdt klarer ikke å få ren blå flammer


akrofly

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en brukt optimus 111, jeg har renset/vedlikeholdt den, ingen detekterte lekkasjer og fortsatt ikke klarer å få den til å brenne med blå flammer.

Jeg bruker Blåtind fritidsparafin som jeg har brukt i mange år og jeg primer med rødsprit.

Dysen er ikke merkert med "A" og hullet er heller ikke stor nok til å tro at den er egnet for rødsprit og er heller ikke utstyrt med en ekstra rør for å redusere luft inntak eller kjøre mindre rik på luft.

Vet noen hva problemet kan være?

 

Mvh

Akrofly

optimus111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

1: Stillebrenner like lavt trykk på tanken. Fyr opp med bare 5 pump, åpne på maks, og juster flammen til ønsket kraft med flere pump.

2: Demonter brenner og vask med vann+sitronsyrepulver+zalo til den skinner.

3: Dysene blir faktisk slitt, og har varierende avvik. Skift dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen rare varianter av flammer før jeg tok en skikkelig rens og polering av selve brennerkoppen. Altså den runde flate delen av den dingsen med alle de små hullene i. Var akkurat som om gassen klebret seg til denne og brant gult. En solid rens og knikking på denne så den ikke var "lodden" i overflaten gjorde susen...


Etterpå ca sånn her: 

https://www.instagram.com/p/B8n5dVNB0QY/

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Jeg har nå fjernet dysen og hamret den 3 ganger i en skrustikke med en kulehammer.

Blir en forskjell selv om den ikke er synlig.
Testingen viste en liten forbedring.
Jeg bestemte meg for å utføre en vannnedsenkningstest i vasken, noen få bobler steg opp fra pumperøren (ikke luften i pumperør siden testen ble utført etter pumping med luft og etter fjerning av pumpehåndtaket).

Jeg fjernet blypakningen fra NRV og erstattet den med en hjemmelaget skive fra en plastbeholder.
Vann testet igjen uten synlige bobler.

Flammene er nå blå med lite tegn til forurensninger eller trykkmangel.

Jeg håper den nye pakningen tåler varmen på sikt.

20230729_145211.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.