Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste skalljakke til 200-300 gram?


qweqweqweqwwq

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har noen tips til gode skalljakker rundt 200-300 gram (herre) og som tar lite plass i sekken? Det viktigste er at den er vanntett og kan brukes ute i flere timer i regn. Veldig fint hvis den også puster bra, og burde være greit slitesterk nok til å tåle sekk. Trenger ikke lommer. Pris er ikke viktig. Skal bare brukes om sommeren i skog og på fjellet.

Testet Arcteryx Zeta LT på Anton Sport som kjentes veldig bra, men ble litt skeptisk etter å ha lest mye negativt om den på nett. 

Endret av qweqweqweqwwq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det vel en del å velge i. :) Jeg har en del erfaring med Norrøna sin Bitihorn-serie. De har en del forskjellige varianter i denne vektklassen med både Gtx-, Dri1- og Dri3-membran. Passformen er veldig god. Dette er naturligvis ikke de aller mest robuste og slitesterke plaggene, men Norrøna gir 7 års garanti.

Selv har jeg brukt denne i hele sommer - den har en helt glatt overflate slik at alt regn bare sklir av, den føles ikke klam å ha på selv når man ikke har noe under, og den veier 141g i størrelse M:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-ultra-light-dri3-jakke-herre/?color=3663

Den mest slitesterke varianten er nok denne:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-gore-tex-active-2.0-jakke-herre/?color=2295

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ketilring skrev:

Her er det vel en del å velge i. :) Jeg har en del erfaring med Norrøna sin Bitihorn-serie. De har en del forskjellige varianter i denne vektklassen med både Gtx-, Dri1- og Dri3-membran. Passformen er veldig god. Dette er naturligvis ikke de aller mest robuste og slitesterke plaggene, men Norrøna gir 7 års garanti.

Selv har jeg brukt denne i hele sommer - den har en helt glatt overflate slik at alt regn bare sklir av, den føles ikke klam å ha på selv når man ikke har noe under, og den veier 141g i størrelse M:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-ultra-light-dri3-jakke-herre/?color=3663

Den mest slitesterke varianten er nok denne:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-gore-tex-active-2.0-jakke-herre/?color=2295

 

Vet du hva den garantien dekker? Om det skulle bli hull etter noen års normalt bruk, vil det være dekket av garantien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, qweqweqweqwwq skrev:

Vet du hva den garantien dekker? Om det skulle bli hull etter noen års normalt bruk, vil det være dekket av garantien? 

Tar kun en knapp uke før disse plaggene går i stykker og delaminrer og da gjelder garantien 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om garanti gjelder på slikt 🤔
Garanti er vel litt etter som hva plagg er beregnet for?
Hvis ikke så har jeg driti meg ut og burde reklamert på ett par Fjällrävenbukser som har
hull på begge knærne etter en dårlig landing på longboard 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

Tar kun en knapp uke før disse plaggene går i stykker og delaminrer og da gjelder garantien 😉

Jeg har Norrøna Bitihorn Dri1. Brukt mye i stallen. Når man sitter høyt til hest så kan man ikke unngå nærkontakt med kvister og greiner. Jeg er overrasket over kvaliteten faktisk, for det kjennes jo ut som papir.

Men ville allikevel ikke stolt helt på den jakka alene på lengre tur eller værutsatt tur. Da blir det solid jakke med vekt og kvalitet. Det er ikke der man sparer på vekt. Sikkerhet først. 

Men til hverdagsbruk hjemme så funker Dri1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, qweqweqweqwwq skrev:

Vet du hva den garantien dekker? Om det skulle bli hull etter noen års normalt bruk, vil det være dekket av garantien? 

Jeg har aldri hatt behov for å bruke garantien på mine Norrøna-plagg, så jeg vet ikke. Men har hørt det skal være problemfritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anders_G skrev:

Tar kun en knapp uke før disse plaggene går i stykker og delaminrer og da gjelder garantien 😉

Jeg har brukt en bitihorn dri1 jakke i to år og den ser fortsatt ubrukt ut. Men dri1 puster ikke like bra som andre materialer virker det som - og innsiden kan virke klam og klebrig - så jeg byttet til en ultralight dri3 modell nå i år. Jeg har brukt den både på tur og til hverdags i 3-4 måneder og den ser også helt ubrukt ut enda. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 8.16, ketilring skrev:

Her er det vel en del å velge i. :) Jeg har en del erfaring med Norrøna sin Bitihorn-serie. De har en del forskjellige varianter i denne vektklassen med både Gtx-, Dri1- og Dri3-membran. Passformen er veldig god. Dette er naturligvis ikke de aller mest robuste og slitesterke plaggene, men Norrøna gir 7 års garanti.

Selv har jeg brukt denne i hele sommer - den har en helt glatt overflate slik at alt regn bare sklir av, den føles ikke klam å ha på selv når man ikke har noe under, og den veier 141g i størrelse M:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-ultra-light-dri3-jakke-herre/?color=3663

Den mest slitesterke varianten er nok denne:

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-gore-tex-active-2.0-jakke-herre/?color=2295

 

Bruker du Bitihorn som løpejakke eller med lett/tung sekk? Jeg var innom Norrøna consept store på Storo i dag. Der ble jeg fortalt at jeg måtte på Falketind-serien hvis jeg ville gå med sekk. Bitihorn var for de som brukte rumpetaske eller ingenting (dette gjaldt Bitihorn dri3 og Gore-tex).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ost said:

Bruker du Bitihorn som løpejakke eller med lett/tung sekk? Jeg var innom Norrøna consept store på Storo i dag. Der ble jeg fortalt at jeg måtte på Falketind-serien hvis jeg ville gå med sekk. Bitihorn var for de som brukte rumpetaske eller ingenting (dette gjaldt Bitihorn dri3 og Gore-tex).

Det tror jeg er riktig informasjon fra Norrøna. Bitihorn er lette, tynne plagg, ypperlig til sitt bruk. Jeg har både bukser og jakker, og er storfornøyd med dem. Men det er klart at så tynne plagg har begrenset slitestyrke. Å vandre med tung sekk over tid, eller å krangle seg frem i vierkratt er de nok ikke beregnet for. Da må det kraftigere stoffer til. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ost skrev:

Bruker du Bitihorn som løpejakke eller med lett/tung sekk? Jeg var innom Norrøna consept store på Storo i dag. Der ble jeg fortalt at jeg måtte på Falketind-serien hvis jeg ville gå med sekk. Bitihorn var for de som brukte rumpetaske eller ingenting (dette gjaldt Bitihorn dri3 og Gore-tex).

Jeg bruker vel alltid bitihorn-plaggene på tur, da de er lette og har minst volum. Går da vanligvis med sekk rundt 8-10 kg. Kan ikke se at det har blitt så mye slitasje på skuldre og rundt hofter. Falketind Gtx-jakka mi derimot, kjøpt for rundt tre år siden, har begynt å delaminere - spesielt oppover ermene. Den bruker jeg mest til dagsturer ti fots og til sykling. Til løping bruker jeg andre, lettere klær.

1 time siden, Bjørn J skrev:

Å vandre med tung sekk over tid, eller å krangle seg frem i vierkratt er de nok ikke beregnet for. Da må det kraftigere stoffer til. Alt til sitt bruk

Jeg har aldri gått med tung sekk med disse jakkene da (hvem gidder det? :) ). Og jeg er stort sett over tregrensa. Det er ikke sikkert disse stoffene tåler torner og spisse greiner nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer seriøs versjon av @Terka sitt forslag ovenfor er en lett StS TarpPoncho. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4901108 

4901108.jpg

Oppgitt vekt er 230 gram, men de to jeg har skaffet meg veier begge rundt 185 gram - og det er visstnok den vekten de fleste erfarer. Ettersom man tar den på over sekken, er ikke slitasje fra gnagende remmer et problem. Materialet puster ikke i det hele tatt, men det blir jo gode ventilasjonsåpninger på sidene og nedenfra, så den er ikke alt for klam i bruk. I mye vind kan det bli vel mye ventilasjon, og flagrende stoff rundt kroppen - det er vel den største ulempen. Kjøpte min første for drøye tre år siden, og sømtapen på innsiden har nå begynt å løsne, så derfor kjøpte jeg en ekstra ganske nylig (begge ble kjøpt på salg for pluss/minus 700,-). Har imidlertid smurt over litt silikon på sømmene fra utsiden rundt hetten på den gamle (det satt ikke veldig godt, men det holder), så jeg har ennå ikke utrangert den og nykomlingen er derfor fortsatt ubrukt. Gamlingen ble brukt på Kilimanjaro-turen i januar, og det funket fint :) 

Bonus: Det går an å overnatte under den i et knipetak: https://www.fjellforum.no/topic/40405-overnatting-under-ponchotarp-utskilt/ :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.