Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind og Stølsnostinden, 2. august 2006


Torgeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Grattis m/ topp nr. 200, Torgeir!! :D

Ganske så tilfredsstillende å nå slike jubileumstall! :)

Flott og informativ rapport som vanlig.

Liker at bildene nå er litt større enn i tidl. rapporter - fine bilder også.

En virkelig fullkommen høyfjellstur m/ både bre og bratter dette.

Gleder meg til jeg en dag kommer dit, men gud vet når det måtte bli, jeg har jo så mye igjen...

Men da har jeg jo også så mye å glede meg til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, ja! Takk for flott og interessant turartikkel på dine egne sider, rikelig illustrert! Vi var i området noen få dager tidligere og vurderte akkurat samme rute som dere, men valgte søreggen på Uranostinden i stedet denne gangen. Neste gang blir det Falketind via samme rute som dere, men jeg drømmer også om litt klatring på Falkungen. Den syke rappellen er også svært tiltalende, men man trenger jo ikke så langt tau. Man kan da ta det i mange omganger, om man er villig til å legge igjen litt utstyr...

Gikk dere hele Snøggeken uten tau (altså på blåis)?

Vedlagt et gammelt bilde nede fra dalen, som setter rappellen i perspektiv.

post-469-13347443172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker 8)

Vi gikk Snøggeken/Falkbreen uten tau ja, men burde sikkert ha brukt tau også på den første traversen gjennom brefallet. Da vi skulle krysse brefallet nedover var tauet på plass, men vi gikk med mye slakk. Dermed hadde ikke tauet noen funksjon, utover at eventuelle redningsoperasjoner ville bli enklere. Nede på breflata var det ikke behov for tau; stegjern og isøks ga mer enn nok sikkerhet.

Angående rapell fra Falketind, så er jeg usikker på hvor gode rapellfester du finner i veggen. Men hvis du er villig til å sette igjen litt kiler og stæsj, så går det sikkert bra. Jeg ville foretrekke å klatre Falkungen nedenfra i stedet, da det ville bli en skikkeligere bestigning. Så ville jeg trolig ha ruslet bort eggen mot Falketind, sett/kjent litt på veggen og sagt: "Nei takk!" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant turrapport dette, Torgeir. Men det er skremmende å se hva som har skjedd med Snøggeken/Falkbreen siden jeg gikk der i slutten av august i fjor. Da gikk vi på snø helt opp til innsteget hvor det var enkelt å komme i land. Det var heller ikke snakk om 40 graders helning her, så breen må ha sunket en del sammen.

Ser dere gikk uten tau over snødekt Stølsnosbre. Ja, ja, det går jo som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.