-
Lignende innhold
-
Av Aerosani
Hei!
Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe.
Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
Hjertelig takk på forhånd for hjelp
M
-
Av Omnilite
Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.
Hvor lang tid må den minst ha?
Hva funker best som drivstoff?
Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).
Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
-
Av fraVaranger
Har brukt omnidawg/omnifuel oppsett en stund(tre år), helt til brennern kun brenner fint på veldig lav åpning av fuel ventil,
Brennern har utviddet drastisk, burner cupen ligger nesten plant med selve klokka, så med en full turn på ventilen er det 25cm gull stikk flamme, og samme resultat med orginal flamme spreder.
Brennern har blitt ubrukelig, noen andre som har opplevd det samme?
Ps. Venter ny brenner i posten🤔
-
Av Chris B.
Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe?
-
Av Stian86
Hei
Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.
Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider.
-
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
Ingen innloggede medlemmer aktive
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.