Gå til innhold
  • Bli medlem

Whisperlite universal med gul flamme


Eirik Solhaug

Anbefalte innlegg

Hei, har uten hell forsøkt å finne svar på dette på forumet, så lager ny tråd i håp om at noen kanskje har en løsning på problemet.

 

Jeg har en MSR Whisperlite universal som etter forvarmingen brenner med blå fin flamme.

Når den blir varm (rødglødende)  går flammen over til å bli gul/oransj og den gode blåfargen vi er ute etter forsvinner.

Jeg har forsøkt å pumpe mer trykk i flaska på det tidspunktet uten at det påvirker resultatet. Heller tvert i mot.

Jeg har forsøkt å redusere trykket / tømme flaska for luft og starte opp igjen. Da blir flammen blå, så lenge trykket i flaska er lavt. (Så lavt at effekten og er lav)

 

Så problemet er: 

Lavt trykk og ikke kjempevarm brenner = blå flamme

Høyere trykk og varm brenner = guloransj flamme. 

 

Til nå har jeg forsøkt:

Rense brenneren, bytte dyse, dra inn og ut wire inni fuelrøret, kjøre brenneren uten rensenål. 

Har forsøkt å bytte fuel og. Brenner utelukkende alkylat bensin på den. 

Har forsøkt biltema alkylatbensin (funker fjell på min optimus nova), jula alkylatbensin, aspen alkylatbensin.

Ingenting av dette ser ut til å fungere.

 

SÅ, er det noen som har tips til neste steg her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 28.12.2018 den 22.57, Eirik Solhaug skrev:

Rense brenneren, bytte dyse, dra inn og ut wire inni fuelrøret, kjøre brenneren uten rensenål. 

Først velkommen til forumet. Dette kan løses, men:

  • Har du nærbilder av brenneren hadde det hjulpet. 
  • Er den helt ny eller brukt?
  • Har den funket som den skal før? 

I 99% av tilfellene er det at du ikke har utført rensing riktig, eller nok antall ganger, som gjør dette, også ved periodiske feil. 

IMG_0478.thumb.PNG.1b09171e09ac0d2f97fb78344eabeb48.PNG

Feilen er som regel en sot klomp i enten Dysa merket 1, innløpet merket 2. Det kan også være mye sot i selve brennerhode, men dette er sjelden.

IMG_0480.thumb.PNG.45a4e815f72020df860830c3c9932bd7.PNG

Følg dette til punkt å prikke.

IMG_0479.thumb.PNG.3dfb17269d7d92c2585a9c574be71115.PNG

Du ser her at du skal dra wire 20 ganger, og det er veldig viktig at du dytter den til den butter hver gang, ellers hjelper det ikke. Det er vanligvis der hvor kabelen stopper at det er sot. 

Punkt 9 : Gjenta er et meget bra tips. Ha gjerne en hvit/klar kopp du samler opp vaskebensin i. Du må rense til det ikke er igjen sotpartikler i koppen etter skylling. 

Grunntanken er at du skal "dytte" og skylle ut sota fra flaska, og gjennom systemet ut. Tilgang til trykkluft kan gjøre dette lettere, men er ikke nødvendig, gjenta rensing går også.

Funker ikke dette, er det flere muligheter:

  1. Det kan være feil dyse som sitter i (det finnes flere som passer fysisk)
  2. Det kan være feil/skade på dysa 
  3. Brennerhode må demonteres og rengjøres. Ekstremt mye sot/feil på brenner/ feil forvarmet.

IMG_0481.thumb.PNG.c9ee2464804b92164eb9c1b430e747df.PNG

Sjekk om hva som står på dysene dine, tabellen er fra universal modellen. Edit: Har du ei dyse med for stor åpning, vil den gi for mye drivstoff - økende problem med økende trykk. Hva har du rensket dysa med?

Test disse rådene, og gi en tilbakemelding. Jeg har fått igang alle brennerne jeg har prøvd på så langt, og har en liten samling av de vanligste, også begge whisperlight modellene. Sjekk mitt turutstyr og  Primus Multifuel med periodisk feil - Dag for dag tråden

Whisperlight har en historikk på kullosforgiftning som få andre brennere, så at de brenner urent har skjedd før. Det er en god brenner, stille, lett og enkel å vedlikeholde selv i felten. 

Får du den ikke til, kan du komme innom meg i Sundvolden eller sende den til meg, så kan jeg se på den for deg. 

Lykke til, og gi en tilbakemelding på punktene og hvordan det går. Det er til hjelp for andre etter deg. 

Endret av Memento mori
  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sig Man skrev:

whisperlite har en historikk på kullosforgiftning?

Friluftsliv hadde en artikkel i 2012. 

D009C66A-E2B8-4122-BFD5-1FB3A54DD406.thumb.jpeg.10dbae22bfb2780c9a40a1e2668d09b4.jpeg

Det er litt skamfullt med kullosforgiftning og jeg tror de fleste dysser dette ned, og vi får desverre ikke vite om dette. Vet ikke om mange tilfeller, men dette er noe av det som er kjent, veldig spesielt at alle 8 er med Whisperlight. 

Personlig lurer jeg på om whisperlight konstruksjon som er ganske like coleman, og som har dokumentert høyt nivå på kullos, gjør dette. I tillegg er det relativ liten avstand mellom brennerhode og kjelen på disse. Men min Wisperlight ser ok ut i flammebilde uten kjele, men er ikke like blå som feks XGK, når jeg skrur av lyset. Skal i løpet av vinteren ta litt film hvor jeg sammenligner flammebilde på de forskjellige jeg har. Har også fått tak i CO måler, som jeg må sjekke ut om funker.C4A89C92-9400-4330-B32A-DBCFCEFDEC2E.thumb.jpeg.474de86642da8c95de9ea86e044adb5e.jpeg

Her er den nyrenset.

E919FB34-422A-4548-AA51-F26CF8CC55D6.thumb.jpeg.84fba96e3eac159595b67e7a7388ee3b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Men det blir litt feil å påstå at det er whisperliten sin feil når det er brukt varmevekslerkjelen i 6 av 8 tilfeller, ved bruk av varmevekslerkjele så vil jo CO-produksjonen være så høy at det ikke spiller noen rolle. Og ved bruk av jotun-spann så vet man ikke hvordan disse er konstruert, og om brenneren har fått tilstrekelig med oksygen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sig Man skrev:

Men det blir litt feil å påstå at det er whisperliten sin feil når det er brukt varmevekslerkjelen i 6 av 8 tilfeller

Dette kan ses på flere måter, du har nevnt en. Den andre er Whisperlight er overrepresentert siden de kjente tilfellene alle er med den brenneren. Det er grunnlag for å tro at også andre brennere er brukt med varmevekslerkjeler også. Så da burde andre brennere også hatt tilfeller. Selv om du trekker fra 6 tilfeller hvor der er brukt varmevekselkjeler er det fortsatt 2 som er med bare brenneren. 2 tilfeller er med både jotunspann og varmevekselkjele. 

Ut fra det jeg oppfatter er Xgk den mest brukte ekspedisjonsbrenneren på vinterturer, så den burde vel da også ha flest antall kullostillfeller? Men xgk er kjent for lite kullos, også i målinger.

Hvorfor er det bare Whisperlight som har kjente tilfeller? Jeg vet ikke svaret, og velger derfor bort  Whisperlight på vinterturer hvor snøsmelting i telt inngår. Dette for egen sikkerhet. Andre for gjøre sine vurderinger. Yaras skjema som viser hvor farlig ting er ligger litt i bakhode når dette emne kommer opp:

64C519C9-C671-42AC-82D9-885FE34369CE.jpeg.3d25aac6ea6ff85db3ecd596cf797804.jpeg

Så får hver enkelt gjøre sin «sikker jobb analyse» og gjøre de tiltak som de mener er fornuftige. Kullos bør stå på den lista over ting en bør tenke gjennom. 

Ut fra det jeg har lest her på forumet er det vel bare @zyrpe som har vært kullosforgiftet av brukerne her inne. Men vet ikke oppsettet hans, det kunne vært fint å vist. 

Tilbake til tråden: Ser ikke ut som trådstarter @Eirik Solhaug har vært inne på Fjellforum etter han ble medlem og laget dette ene innlegget. Hadde vært artig å fått en tilbakemelding på hvordan det går med brenneren og om problemet er løst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisperlite er vanlig å bruke på ekspedisjoner, og kanskje flere ønsker en stillere brenner på ekspedisjoner. En bråkerbrenner som telvarme i timesvis på lange turer, hvor man har selskap og trenger å snakke? Kanskje derfor whisperlite er mye brukt?

Whisperlite er jo også målte av FFI, og hadde ikke CO produksjon som tilsier at det er noe galt med brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg slet med det samme, og gjorde som med en Optimus Nova sak som trøblet noen år tidligere. Mekka, knota og testet, men ble ikke bra. La den i boden noen mnd. Så hev jeg den i pulken uten å teste, dro på helgatur. Fyrte den opp på kvelden. Og vips så var den i orden. Akkurat som Novaen noen år tidligere. Så enten har kjellerboden min magiske egenskaper, eller så har alle bensin primuser en iboende faenskap om å ikke funke bra av å til.
Jeg innbiller meg at det var spon fra gjengen på gass adapteren som tok kveld i sommer som har ligget i systemet, og til slutt ble skylt ut. Så, mitt tips må være at du pumper mengder med bensin gjennom systemet for å få renset ut alt av slagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk problem med meget redusert trykk og sotende, gule flammer på min Whisperlite International fra 2011. Etter gjentatte ganger med demontering, inspeksjon, renhold, utskiftinger av deler (også forsøkt ny komplett pumpe), så fant jeg denne tråden. Fulgte oppskrifta to ganger med å rense bensinslangen. Ut med wiren, stake x-antall ganger til bunns, skylle ut med bensin under trykk uten at dysa står i, montere opp igjen og fyre i gang. Nå brenner han som ei klokke og effektjusteringa fungerer prima igjen. Det ligger sotpartikler igjen i skåla med "skyllebensin", så det er nok ingen tvil om hvor problemet lå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.