GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Et nerde-dilemma for en fjellfisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er dagens dilemma folkens. Det advares mot hÞy nerdefaktor. Jeg drar trolig pÄ en fire til femdagerstur i neste uke i Sunndalsfjella og fiske blir selvsagt hovedfokus. I et svakt Þyeblikk gikk jeg for noen uker siden gikk jeg pÄ en kjempesmell pÄ rein impuls, og kjÞpte ei fiskestang av typen Shimano Antares 10 fot 7-21 gram. Link https://www.skittfiske.no/shimano/148654/shimano-antares-dx-spin-300ml-10-7-21g-2-delt Siden dette gjorde et stort innhogg i ei allerede syltynn lommebok har det ikke vÊrt aktuelt Ä kjÞpe ny snelle, Þnsker Ä vente pÄ eventuelle gode tilbud fÞr jeg kjÞper. Dermed mÄ jeg bruke ei jeg allerede har. SpÞrsmÄlet blir derfor hvilken jeg skal velge? Her er alternativene:

Shimano Stradic 1000 c14 med 0,10 multisnÞre 

Shimano Stradic 1000 Fk med 0,18 monosnĂžre

Shimano Exgage 2500 uten snÞre (mÄ eventuelt handle inn snÞre om jeg gÄr for denne, men begrenset utvalg i butikkene her pÄ SunnmÞre nÄ, har heller ikke sÄ lyst Ä bruke mye penger pÄ dyrt snÞre nÄ som sesongen nÊrmer seg slutten).

Min vurdering sÄ langt:

Shimano Stradic 1000 c14 med 0,10 multisnÞre: God snelle med bra snÞre, men er i letteste laget for en sÄ lang stang.

Shimano Stradic 1000 Fk med 0,18 monosnĂžre: God snelle med veldig god brems. Denne er litt tyngre enn c14 modellen og passer derfor bedre til stangen. SnĂžre er ok, men ikke like bra som multisnĂžret.

Shimano Exgage 2500 uten snÞre: Sikkert fin stÞrrelse til stangen. Ikke like fornÞyd med bremsen som de andre snellene, dessuten mangler den snÞre og har ikke sÄ lyst Ä bruke mye penger pÄ et nytt multisnÞre sÄ sent pÄ sesongen. 

Hva mener du?

Annonse
Skrevet

Ej og en kamerat har denne stangen i BX versjon.  Ej kaste lenger med mi Stradic 1000 snelle enn han med 2500 snella si, Ej fÄr mest fisk. Kun multisnÞre her i hus men setter av og til pÄ monofortom om det er veldig klart vann.  

0,10 holder lett de pinnene du fÄr opp av vannet:) Om ej tru der e fisk over 1.5kg sÄ sett ej pÄ 0.13 spolen min. 

God tur! 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nÄ, Memento mori skrev:

Jeg hadde tapet opp 2500 snella, og spolt over multisnÞret fra C14 snella. Da hadde du ogsÄ fÄtt snudd snÞre. Billig og bra

God lÞsning. Kan selvsagt vÊre litt risiko for snÞrebrudd om du drar pÄ med en 18 grams stigsild og lange kast pÄ en stang av denne kvaliteten. Greit Ä fÞlge med pÄ snÞre under lange Þkter, for med 0,10 er det ikke rom for sÄ mye slitasje. 

Ellers sÄ er det helt greit Ä bruke 1000 snelle pÄ stanga. Har selv brukt Ultegra 1000 med 0,10 multi pÄ speedmaster 10 fot og 22g mÞresild. 2500 snelle kjennes bedre ut pÄ stanga, og kaster litt bedre, men 1000 gÄr bra det ogsÄ. 

• Liker 1
Skrevet

Alternativt la den nye stanga bli hjemme og bruke en av de andre du helt sikkert har, og som er dimensjonert til snellene.. ;) Jeg synes ogsÄ 0,10 hÞres tynt ut for kastevekt pÄ 20 gram, og med ei lang stang som det blir mye kraft i.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg hadde tapet opp 2500 snella, og spolt over multisnÞret fra C14 snella. Da hadde du ogsÄ fÄtt snudd snÞre. Billig og bra

Godt innspill, skal vurderes.

Skrevet
15 minutter siden, Timmey78 skrev:

Ej og en kamerat har denne stangen i BX versjon.  Ej kaste lenger med mi Stradic 1000 snelle enn han med 2500 snella si, Ej fÄr mest fisk. Kun multisnÞre her i hus men setter av og til pÄ monofortom om det er veldig klart vann.  

0,10 holder lett de pinnene du fÄr opp av vannet:) Om ej tru der e fisk over 1.5kg sÄ sett ej pÄ 0.13 spolen min. 

God tur! 

FornÞyd med stanga da? Og at jeg bare drar om pinner er et utsagn som IKKE blir satt pris pÄ:) Men dessverre stemmer det:) 

Kan jo se ut som at det kan gÄ greit Ä bruke 1000 snella da. MultisnÞret har ei bruddstyrke pÄ 5,5 kg. Burde jo holde for meg:) Fisker med mono fortom.

Skrevet
18 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

God lÞsning. Kan selvsagt vÊre litt risiko for snÞrebrudd om du drar pÄ med en 18 grams stigsild og lange kast pÄ en stang av denne kvaliteten. Greit Ä fÞlge med pÄ snÞre under lange Þkter, for med 0,10 er det ikke rom for sÄ mye slitasje. 

Ellers sÄ er det helt greit Ä bruke 1000 snelle pÄ stanga. Har selv brukt Ultegra 1000 med 0,10 multi pÄ speedmaster 10 fot og 22g mÞresild. 2500 snelle kjennes bedre ut pÄ stanga, og kaster litt bedre, men 1000 gÄr bra det ogsÄ. 

FÄr prÞve Ä fÞlge litt med da, Har jo lyst Ä fiske med litt tyngre sluker nÄr jeg fÞrst har kjÞpt denne stangen. Surt Ä miste fisk pga slitasje pÄ snÞre. Hvilken tykkelse pÄ snÞret hadde du gÄtt for med den stangen?

Skrevet
10 minutter siden, Lompa skrev:

Alternativt la den nye stanga bli hjemme og bruke en av de andre du helt sikkert har, og som er dimensjonert til snellene.. ;) Jeg synes ogsÄ 0,10 hÞres tynt ut for kastevekt pÄ 20 gram, og med ei lang stang som det blir mye kraft i.

Det er jo et godt alternativ, men litt kjedelig da:) Hvor tykt snÊre mener du jeg bÞr gÄ for?

Skrevet
11 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

FĂ„r prĂžve Ă„ fĂžlge litt med da, Har jo lyst Ă„ fiske med litt tyngre sluker nĂ„r jeg fĂžrst har kjĂžpt denne stangen. Surt Ă„ miste fisk pga slitasje pĂ„ snĂžre. Hvilken tykkelse pĂ„ ï»żsnĂžret hadde du gĂ„tt for med den stangen?

Kjenner ikke snĂžret du linker til over. Bruker for det meste sufix selv, som muligens er tilsvarende. Rundt og glatt multisnĂžre.

Bruker 0,13 pÄ 2500 snella til 10 fot Speedmaster stanga. Fungerer bra for allround fjell og sjÞÞrret. Selvsagt litt kraftig for en 6 gram panter Martin, men greit for en 10 grams mÞresild. Kunne vurdert Ä bruke 0,10 om snella kun skulle brukes pÄ fjellet. 

Bruddstyrken er uansett kraftig nok pÄ multisnÞre, der er det slitasje som er utfordringen. 

Men det viktigste spÞrsmÄlet er hvor du skal i Sunndalsfjella. Men det kan vi kanskje ta pÄ Messenger?

Skrevet
1 minutt siden, Jan Erik Hansen skrev:

Kjenner ikke snĂžret du linker til over. Bruker for det meste sufix selv, som muligens er tilsvarende. Rundt og glatt multisnĂžre.

Bruker 0,13 pÄ 2500 snella til 10 fot Speedmaster stanga. Fungerer bra for allround fjell og sjÞÞrret. Selvsagt litt kraftig for en 6 gram panter Martin, men greit for en 10 grams mÞresild. Kunne vurdert Ä bruke 0,10 om snella kun skulle brukes pÄ fjellet. 

Bruddstyrken er uansett kraftig nok pÄ multisnÞre, der er det slitasje som er utfordringen. 

Men det viktigste spÞrsmÄlet er hvor du skal i Sunndalsfjella. Men det kan vi kanskje ta pÄ Messenger?

Har allerede sendt deg en melding pÄ messenger, du mÄ fÞlge med mann:)

• Hehe 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Anders Eriksen skrev:

Knallbra snÞre som jeg bruker bÄde pÄ 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere Är). Brukes bÄde til vann-, sjÞ- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snÞre snart som jeg prÞver ut nÄ (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Knallbra snÞre som jeg bruker bÄde pÄ 1000-snella og 2500-snella, begge i 0,10 mm (brukt i flere Är). Brukes bÄde til vann-, sjÞ- og fjellfisket. FINS kommer med et nytt snÞre snart som jeg prÞver ut nÄ (Sling Braid). Virker veldig lovende. :)

Den er grei👍 Hvor tunge er de tyngste slukene du bruker pĂ„ dette snĂžret?

Skrevet
18 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Meget spennende og hÞyaktuell trÄd da jeg er pÄ jakt etter ny type snÞre til CI4+ 1000FA, 2500FB og 2500FK :-).

Sufix 832 Gore er veldig aktuell, men sett mye pÄ Fins Windtamer.

Hvor mange meter av 0,10mm Wintamer'n fÄr du pÄ 2500 snella?

Skrevet
4 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Opp i 18-20g. GÄr helt fint. :)

Nice! Da gĂ„r jeg bare for 1000 snella med 0,10 til tross for stanga er 10 fot. Takk Bjarne👍

Skrevet
39 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Kjenner ikke FINS snÞrer, sÄ et lite spÞrsmÄl? Er det sammenlignbart med Fireline eller Sufix 832? Hvordan er snÞret med tanke pÄ stÞy i ringene? 

Skrevet
48 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Opp i 18-20g. GÄr helt fint. :)

NÄr en som kaster sÄ mye mener det er solid nok, sÄ skal ikke jeg protestere mer.. :) 

Vi er sikkert mange som har kjent pÄ den kjipe fÞlelsen av et perfekt kast hvor sluken farar avgÄrde laangt utpÄ vannet, og det tar noen tidels sekunder fÞr en oppfatter at den ikke lenger sitter pÄ snÞret... Etter det har ikke jeg hatt 0,10.

Skrevet
12 minutter siden, Lompa skrev:

NĂ„r en som kaster sĂ„ mye ï»żmener det er solid nok, sĂ„ï»ż skal ikke jeg protestere mer.. :) 

Vi er sikkertï»ż mange som har kjent pĂ„ den kjipe fĂžlelsen av et perfekt kast hvor sluken farar avgĂ„rde laangt utpĂ„ vannet, og det tar noen tidels sekunder fĂžr en oppfatter at den ikke ï»żï»żlenger sitter pĂ„ snĂžret... Etter det har ikke jeg hatt 0,10.

Ja...

Skrevet

Har brukt FINS windtaimer i snart 5 Är sammenhengende. I starten opp i 0,17 mm. De siste Ärene kun i 0,10 mm som jeg synes passer mitt fiske best. Har ikke hatt noe uhell med snÞret. Gikk fra PowerPro til dette. Lignet litt pÄ PP. Er lydlÞst i mine keramikkringer. Som nevnt over prÞver jeg det nye snÞret fra FINS i hÞst. Glattere og mykere enn FINS W. Det lover godt.

PS. Jeg betaler ikke for dette multisnÞret. Jeg fÄr det levert som del av sponsing.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Har brukt FINS windtaimer i snart 5 Är sammenhengende. I starten opp i 0,17 mm. De siste Ärene kun i 0,10 mm som jeg synes passer mitt fiske best. Har ikke hatt noe uhell med snÞret. Gikk fra PowerPro til dette. Lignet litt pÄ PP. Er lydlÞst i mine keramikkringer. Som nevnt over prÞver jeg det nye snÞret fra FINS i hÞst. Glattere og mykere enn FINS W. Det lover godt.

PS. Jeg betaler ikke for dette multisnÞret. Jeg fÄr det levert som del av sponsing.

Ikke for Ä torpedere trÄden til Anders med irrelevante spm, men....

Hvor mange meter ca. gÄr det av 0,10mm Windtamer pÄ 1000 og 2500-size snellene dine?

Skrevet
3 hours ago, Anders Eriksen said:

FornÞyd med stanga da? Og at jeg bare drar om pinner er et utsagn som IKKE blir satt pris pÄ:) Men dessverre stemmer det:) 

Kan jo se ut som at det kan gÄ greit Ä bruke 1000 snella da. MultisnÞret har ei bruddstyrke pÄ 5,5 kg. Burde jo holde for meg:) Fisker med mono fortom.

Stangen er helt konge den men litt kjedelig Ä kjÞre fisk under kiloen med den. Syns den kaster greit med 12g ,langt bedre med 15-18. Bruker mest Berkley Skeletor 10 2-12 pÄ fjellfiske og da gÄr gliset nesten helt rundt med hvert kast. 

Som nevnt over: Pass pÄ slitasje pÄ multi!  Spesielt du som trenger sÄ mange kast sÄ kan det nok slite litt pÄ den fÞrste metern.  Seff er 0.10 ekstra fÞlsom for dette da den er tynn. 

** ta med hÄv..

• Liker 1
Skrevet

Rundt 100m pÄ 1000-snella og 150-170 pÄ 2500, mener jeg (har aldri mÄlt nÞyaktig). PÄ 2500-snella bruker jeg normalt Ä fylle pÄ med litt monofilamentsnÞre innerst.

• Takk 1
Skrevet
28 minutter siden, Timmey78 skrev:

Stangen er helt konge den men litt kjedelig Ä kjÞre fisk under kiloen med den. Syns den kaster greit med 12g ,langt bedre med 15-18. Bruker mest Berkley Skeletor 10 2-12 pÄ fjellfiske og da gÄr gliset nesten helt rundt med hvert kast. 

Som nevnt over: Pass pÄ slitasje pÄ multi!  Spesielt du som trenger sÄ mange kast sÄ kan det nok slite litt pÄ den fÞrste metern.  Seff er 0.10 ekstra fÞlsom for dette da den er tynn. 

** ta med hÄv..

Hmmmm. Kan kanskje virke som e har gjort ei lita tabbe med Ä kjÞpe den stanga. FÄr se ka e fÞle etter Ä ha prÞvd den. Har ei lettspinnstang. Speedmaster 9 fot 3 til 14 g. For meg ble denne litt soft nÄr fisken ble opp mot kiloen. Men er jo sikkert litt smak og behag dette..

FÄr se om e mÄ rydde plass til hÄven i sekken..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.