GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pÄ jakt etter Norges vakreste overnattingsplasser for telt. Ønsker Ä fotografere telt.

Vet ikke om dette er rette forumtrÄd, men siden det ogsÄ handler om foto tar jeg sjansen.

Hva er din fineste teltplass, utsikt, beliggenhet, ro.......What ever, og gjerne med bilder, beskrivelse av sted.

PÄ forhÄnd takk for hjelpen.

Annonse
Skrevet (endret)

Her tror jeg du fÄr veldig mange forskjellige svar. For min del sÄ spiller ogÄ vÊret (komfort, lysforhold, sikt; osv) inn pÄ om det oppleves som en vakker teltplass 

To eksempler herfra:

Steinura oppunder Gaustatoppen. Gikk opp pÄ natta sent oktober i skikkelig drittvÊr og veldig dÄrlig sikt. Slo opp teltet over en flat stein nÄr  jeg ikke kunne finne tegn til sti. VÄkna til stille vÊr og solid fÞlelse av ro. Bilder fra morgenen.

FB_IMG_1532851214615.jpg.1fc8b5f190537012f5077a22ab590477.jpg

FB_IMG_1532851201415.jpg.f48b8af6e04c91e8737871db2a0bec23.jpg

Telting ved Tindevegen i mai mÄned sist Är, et stykke ovenfor TurtagrÞ. Denne plassen er alltid spesiell for min del pga fjella der. 

FB_IMG_1532851732856.jpg.aaf0693ec4b705187ecbf12435d60efb.jpg

Bilder av fanatiske og idylliske teltplasser ved vann, eller ved kaffekoppen og utsikt fra teltĂ„pningen har garantert andre ogsĂ„. 😄

Endret av Terka
  • Liker 4
Skrevet

Et sted, jeg har overnattet for mange Är siden (i 1980 tror jeg), og som jeg stadig husker tydeligt: PÄ sydÞstsiden af HardangerjÞkulen lÞber der en bÊk fra Øvre (1172) til Nedre (1136) SkÄltjern. Denne bÊk deler sig i flere smÄ bÊkke med Þer imellem. Vi havde stillet teltet op pÄ en af disse smÄ Þer, sÄ bÊkken lÞb lige uden for teltet. Udsigten herfra: I forgrunden ser man ned langs bÊkken mod Nedre SkÄltjern. I baggrunden oppe til hÞjre ses Austre LeirbotnskÄki, der strÊkker sig ned mod vandet.

Mine fotos fra den gang er ikke digitaliseret, sÄ jeg har desvÊrre ikke noget, jeg kan vedhÊfte. Det er ogsÄ muligt, at Austre LeirbotnskÄki ikke lÊngere ser ud som i 1980. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Terka skrev:

FB_IMG_1532851214615.jpg.1fc8b5f190537012f5077a22ab590477.jpg

FB_IMG_1532851201415.jpg.f48b8af6e04c91e8737871db2a0bec23.jpgTelting ved Tindevegen i mai mÄned sist Är, et stykke ovenfor TurtagrÞ. Denne plassen er alltid spesiell for min del pga fjella der. 

FB_IMG_1532851732856.jpg.aaf0693ec4b705187ecbf12435d60efb.jpg

Det er noe magisk over SkagestÞlstindene. Molladalen er ogsÄ en helt fantastisk plass Ä telte. Er noe pÄ grensen til overnaturlig med Ä sove der

0L-500.jpeg

https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/92043/849256/

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tja, fineste teltplass og beste bilder er jo ikke alltid det samme. Ly for vinden, skygge for sola og drikkevann er fint nÄr du setter opp teltet. Blir ikke alltid like spektakulÊre bilder av det, sÄ kanskje derfor det er sÄ mange usannsynlige teltplasser pÄ Insta. Steder der teltet bare er satt opp for Ä ta bilder, som pÄ Trolltunga...

Men her er noen:

Ringsdalen med Midtre Ringstind

Ved en tilfeldig furu pÄ Nordvestlandet.

Et flatt sted i steinura ved et vann i Indre Troms

Ved vannkanten i Dividalen

Har du teltfoto som fotoprosjekt, sÄ er jo sjarmen Ä finne sÄ mange ulike teltplasser som mulig. Variasjon er alltid bra, og "Norges vakreste teltplass" finnes ikke.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 5
Skrevet

Har akkurat kommet tilbake fra Rago nasjonalpark. En viktig grunn til at jeg dro dit er spektakulÊre Litlverivassfossen, og et hÄp om Ä fÄ tatt noen fine bilder der av det kjÊre, rÞde teltet mitt.   FÞr turen trodde jeg at jeg kanskje kunne sette opp teltet pÄ svaene i forgrunnen, men de var enten for skrÄ, eller var flate nok men lÄ midt i stien.  SÄ jeg endte med Ä sette opp teltet nedenfor stien, mot kanten av stupet.   Teltplassen og utsikten var flott, men bildene fikk jeg ikke til helt som jeg hadde hÄpet.

P1010685.jpg.d9652eba089b9cc3dbe27dfc54a8aea5.jpg

P1010695.jpg.c88cf44f5ec8c31843a2a93c691b518d.jpg

Med riktige lysforhold, kan et strategisk plassert telt her bli bra.   Vann 178 vest for Helligholet, Litlverivassfossen i bakgrunnen.

P1010747.jpg.365f6e6e845538d6ec1a39227029c76b.jpg

• Liker 4
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet
10 minutter siden, FjellamatĂžren skrev:

... vÄknet pÄ Gullfjellet i dag. Veldig fint!

Det sÄ flott ut, ja! :thumbsup:  Men vÊr oppmerksom pÄ at i deler av Gullfjell-massivet kan du risikere Ä bli bortvist om du slÄr leir, jfr diskusjonen i denne trÄden: Link

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, a_aa skrev:

Det sÄ flott ut, ja! :thumbsup:  Men vÊr oppmerksom pÄ at i deler av Gullfjell-massivet kan du risikere Ä bli bortvist om du slÄr leir, jfr diskusjonen i denne trÄden: Link

Ja, prÞvde Ä unngÄ de plassene med forbud. Tror jeg teltet en lovlig plass, etter det jeg klarer Ä tolke kartene. Takk for heads up!

• Liker 1
Skrevet

Beste teltplass jeg har vÊrt pÄ er pÄ en odde nord i VonsjÞen, som enten er Larsholm eller ligger like ved, jeg er litt usikker. Det er den mest Þde plassen jeg har bodd i telt noensinne og det var en fantastisk ro der;

20170709_203046.thumb.jpg.73ec6852a6927dd786152a3fcadfaf24.jpg

Fineste med tanke pÄ behagelig er nok den fine stranden nord Þst i Isteren;

Tatt fra teltplassen mot stranden

IMGP0038.thumb.JPG.fe2bf07885205af2a18da359cf1069a5.JPG

Tatt fra stranden mot teltet, som her akkurat er utenfor bilderammen til venstre

IMGP0145.thumb.JPG.44f5ca8fd819a733bf4a3723297e0a93.JPG

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, FjellamatĂžren skrev:

Ja, prÞvde Ä unngÄ de plassene med forbud. Tror jeg teltet en lovlig plass, etter det jeg klarer Ä tolke kartene. Takk for heads up!

Ja pÄ den sida du har sett opp teltet er det ikke noko drikkekvatn, drenerer til samnanger. Flott bilete!

• Liker 1
Skrevet

En av mine favorittplasser er GaukvÊrÞy, BÞ i VesterÄlen. PopulÊrt sted bÄde med kajakk og bÄt, men ikke mer enn at man som oftest fÄr vÊre alene. Dessverre ligger det nÄ an til at det kommer et oppdrettsanlegg pÄ den ene siden av Þya, men heldigvis fÄr den aller fineste utsikten vÊre i fred. 

DSC04913.jpg

Aller kuleste teltplassen pÄ Þya

DSC04853.jpg

Utsikt fra teltplassen, ned mot den mer brukte teltplassen, gressletta ved stranda. 

• Liker 5
Skrevet
19 timer siden, Truant76 skrev:

Beste teltplass jeg har vÊrt pÄ er pÄ en odde nord i VonsjÞen, som enten er Larsholm eller ligger like ved, jeg er litt usikker. Det er den mest Þde plassen jeg har bodd i telt noensinne og det var en fantastisk ro der;

Fantastisk fint sted!  Men jeg vil pÄstÄ det ikke er spesielt Þde nÄr det gÄr en sti der :-)

Selv trives jeg best utenom stier.

Skrevet
2 timer siden, Luesveis skrev:

Fantastisk fint sted!  Men jeg vil pÄstÄ det ikke er spesielt Þde nÄr det gÄr en sti der :-)

Selv trives jeg best utenom stier.

Alt er jo relativt, og mÄ sees i sammenheng med hvor jeg har vÊrt pÄ tur, og med hvem :P

PÄ alle lengre turer har vi vÊrt et fÞlge pÄ 5-6 personer, gode gamle venner, og vi har jo forskjellige "krav", som f.eks tilgang til fiskevann, og det fÞrer jo som oftest til at vi reiser der det har vÊrt en hel haug med mennesker fÞr oss, det er nok ikke til Ä unngÄ. En mer korrekt beskrivelse er vel at plassen er den som er lengst unna sivilisasjon av alle jeg har besÞkt. Vi var der i 10 dager og sÄ 2 stk. som fisket fra en robÄt, antagelig fra en av hyttene pÄ svensk side lenger sÞr i vannet, og 2 karer som bar forbi en Ally. Ingen av dem sÄ vi igjen, sÄ det var sÄnn sett 9 dager uten Ä treffe folk. 

Men, det er jo som med bjÞrnen, det kan vÊre noen i nÊrheten som ikke gir seg tilkjenne, som man ikke oppdager, sÄ noen ganger er det at man er alene en illusjon :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.