Gå til innhold
Terka

Brudd ytterst på teltstang - gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Helsport Svalbard High 3 Camp hvor den ene korte teltstangen  har et brudd i enden på ett av leddene  pga belastning før stangleddene var tredd ordentlig sammen.

20180603_092454.thumb.jpg.d42c79b6e9252887ce350755ee28321a.jpg

Bør jeg bytte ut dette leddet? Telter har vært brukt i etterkant av skaden, og det oppleves som at stanga har omtrent like god styrke nå som før. Skaden går i underkant av 1 cm inn, dvs det er over 2,5 cm som har full styrke.

Er vel strengt tatt mest redd for at bruddkanten skal lage rifter/svekke stangkanalen i teltduken, og vurderer å skjære bort og runde av kantene fra skaden. 

Hva ville dere gjort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
2 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har et Helsport Svalbard High 3 Camp hvor den ene korte teltstangen  har et brudd i enden på ett av leddene  pga belastning før stangleddene var tredd ordentlig sammen.

20180603_092454.thumb.jpg.d42c79b6e9252887ce350755ee28321a.jpg

Bør jeg bytte ut dette leddet? Telter har vært brukt i etterkant av skaden, og det oppleves som at stanga har omtrent like god styrke nå som før. Skaden går i underkant av 1 cm inn, dvs det er over 2,5 cm som har full styrke.

Er vel strengt tatt mest redd for at bruddkanten skal lage rifter/svekke stangkanalen i teltduken, og vurderer å skjære bort og runde av kantene fra skaden. 

Hva ville dere gjort?

Ville sendt den inn til Helsport. Trolig får du ny stang uten kostnader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mtp. rift i duken så er det vel like greit å bytte? :)
Kostnaden er jo liten i forhold til det å måtte lappe duk samt tankene man får i hue når man først har fått en sånn
skade på ledd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Terka skrev:

Bør jeg bytte ut dette leddet?

Hadde nok byttet det ut, du har vel en repstang som fulgte med teltet. Hadde skaffet meg en ny del fra Helsport  tipper den kommer på under 100kr tilsendt. 

Skjer dette på tur, og du ikke har med repstanga, bør du åpne stanga, og tre den om, slik at det skade leddet blir på nest ytterste ledd der du trer inn, minst sjangs for å skade duken da. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har skjedd hos meg også, og er utrolig fort gjort spesielt når ungene skal hjelpe til.

Når dette skjedde hos meg på tur, så satte jeg en gaffateip over skjøten og pakket stangen ned med dobbelt ledd. Brukte ikke forsterkingsleddet eller reserveleddet. det er fort å ødelegge en stangkanal med slike skader..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mail sendt Helsport med forespørsel om å få kjøpe ett stk ledd løst. (Ønsker å fortsette å ha et løst ledd som ekstra på tur i tilfelle man skulle få et brudd midt på et av dem).

3 hours ago, Memento mori said:

Skjer dette på tur, og du ikke har med repstanga, bør du åpne stanga, og tre den om, slik at det skade leddet blir på nest ytterste ledd der du trer inn, minst sjangs for å skade duken da. 

Bra tips uansett å flytte dette leddet ytterst slik at bruddet/bruddflaten kommer ned i en stangkopp og ikke tres igjennom stangkanalene. Jeg kan leve med en slik løsning. 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Nytt stangledd ville jeg ha spandert. Evt surret rundt litt veldig tynn ståltråd for å få mye av styrken tilbake, deretter teipet over.

Bare synsing :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
8 timer siden, Terka skrev:

Bra tips uansett å flytte dette leddet ytterst slik at bruddet/bruddflaten kommer ned i en stangkopp og ikke tres igjennom stangkanalene. Jeg kan leve med en slik løsning. 👍

Eller sånn :)

En fil, litt fint slipepapir, og evt litt teip 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bruddet er en åpenbar svakhet, og det er bare å bestille nytt stangledd og bytte det med en gang. Andre tiltalk som tape, ståltråd, flytting av leddet etc. er helt greie tips for reperasjoner i felt, men kostnaden i både tid og penger er så liten at det er meningsløst å påta seg risikoen for stangbrudd og/eller revnet duk. Telt er, på godt og vondt, blitt ganske avanserte saker mht materialer. Noe kan repareres, men ikke alt. Aluminium med sprekk er vanligvis kjørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt frem baufila og kappet like over bruddet, og så flyttet dette leddet ytterst. Nå er vel dette et telt med stormmatter, men det bør ikke være noe problem å senke duken en cm på dette heller. Det blir jo bare en halv cm på hver side. Jeg pleier alltid å kappe stengene på mine telt, men jeg har jo telt uten snøskjørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må skryte litt av Helsport her! 😀

Jeg sendte den en kort mail i helga med spørsmål om det var mulig å få kjøpt slike ledd enkeltvis.

Svaret kom mandag, hvor de ba om å få adressen min så skulle de sende meg par nye ledd.

Tommel opp for god service! 👍🌞 Det settes pris på av en som har 3 av teltene deres i samlingen sin. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, Terka skrev:

Tommel opp for god service! 👍🌞 Det settes pris på av en som har 3 av teltene deres i samlingen sin. 😊

Det pleier å ordne seg med Helsport (og sikkert de 2 andre største produsentene også). 

SI fra om det ikke ordner seg - jeg har en god del stangdeler liggende her etter at jeg feilbestillte en ekstrastang til et gammelt telt og Helsport sendte litt ekstra når de rettet opp MIN feil ;-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Turrookie
      Hei! 
      Jeg er på utkikk etter et telt for to personer, til en grei pris. Er nybegynner, så har ikke behov for noen toppmodell, ei har jeg lommeboken til et. Teltet skal hovedsakelig benyttes av meg og min samboer. Vi er på leting etter et tunneltelt, ettersom det virker praktisk med stor plass i forteltet til utstyr og klær. 
      Har sett på Helsport sitt Breheimen 3, som er en spesialmodell ført av XXL. Er det noen som har erfaringer med dette? Tar gjerne imot tips til alternativer, i samme prisklasse

• Av northern_fov
      Hei og beklager ny tråd om dette.
      Jeg skal ha med minsten på 2 år og kjærringa på tur og ser etter et telt både for nåtiden men som også er et telt for fremtiden så fleksibilitet er bra.
      Antatt bruk:
      - Kommer ikke til å gå lange turer nå, maks 1-2 kilometer. Kanskje det blir lenger på sikt.
      - Antar det blir mest bruk i godvær
      - Over tregrensa
      - Jeg vil ha stort fortelt og da er vel tunneltelt beste opsjon.
      Til nå har jeg siktet meg inn på disse:
      Fjellreven Abisko Endurance 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Helsport Lofoten Pro Camp 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Robens Voyager Versa 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg sikler mest på Abisko men det koster skjorta. Til gjengjeld har det enorm plass som sikkert kommer godt med når man har små barn. Robens VV finner jeg lite om men det ser veldig spennende ut. Når det er så billig blir jeg litt skeptisk. Har et Robens telt fra før av som jeg ikke har noe spesielt å utsette på.
      Takk for innspill.
    • Av Kuolseie
      Hei lurer på om det er noen her som har noen tips til gode tur muligheter  i Agder. 
      Skal noen dager til Setesdal vesthei i sommer, men kunne gjerne hatt noen tips til andre plasser. Gjerne i lavlandet. 
      Helt topp vis det er fiskemuligheter også 
    • Av Eva Iren Haldorsen Holm
      Er det noen som kan gi noen råd angående kuppeltelt beregnet på fjellturer.
      Holder på å lete i jungelen av telt og utforminger.
      hva er deres anbefaling når det gjelder innerteltet. Synes det er mye mesh. Er en frysepinn. Bør jeg se etter telt med mindre mesh, eller har ikke dette noe å si?
      ser nå på :
      - tungsten ul 3
      - Salewa litrek pro iii
    • Av Lillehei
      Hei, har ca. 20 overnattinger i året på fjellet og fram til nå har jeg bodd på DNT sine hytter når jeg er på fjelltur. Har tenkt flere ganger når jeg går forbi flotte steder ved vann eller plasser med utsikt, at her hadde det vært fint å hatt telt å sove.   Jeg syns det er tungvint å planlegge turen etter hyttene og på sommeren er det veldig fullt på hyttene.   Og tenker spesielt i år siden jeg er gift med ei sykepleier, at det er uaktuelt å bruke DNT hyttene i sommer pga Corona.  En annen ting er at det virker som det er lite fisk i vannene som hyttene ligger ved og ofte bedre i flere vann som ikke ligger i nærheten av DNT hyttene.

Vurderer flere telt fra denne produsenten der de alle har lik matrial, bare forskjellige størrelser: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Fordel med akkurat dette er at hundene kan velge å sove inni teltet, eller i forteltet. Eller jeg kan ta av ytterduken for å ha følelsen av å sove under åpen himmel, samtidig som jeg er beskyttet mot knott/mygg. Men vurderer også et annet fra Nemo som nesten er helt lik, men veier 1 kg mindre.
      Bruksområder som må oppfylles:
      Ha følelsen av å sove under åpen himmel.  Må kunne tåle to rolige hunder uten å bli ødelagt. Fra Mai/juni- September.  Reiser kun når det er meldt fint vær, men må tåle uventa regn. Men ikke dagevis. God plass.  Stort, for å kunne brukes av og til med barna (9 og 10 år) mens kona koser seg hjemme alene. Lett, Maks 3 kg  Vet at det er en dyr engangsinvestering å kjøpe inn telt, dunsovepose, liggeunderlag, kokeapperater osv.
      Med med to hunder + ved og div er det fort 20.000 kr i året for å sove på DNT hyttene.  Selvbetjente er ca. 500kr natta, men ikke uvanlig med 1000-1200 kr for ei natt med frokost og middag på betjent hytte.
      Noen som har erfaring med NEMO  teltene? 
      Er det andre telt enn Nemo som passer for meg?  
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.