Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur i fjellet med 2000m topper


Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om det er noen som har et bra forslag til en tur med så mange topper over 2000m som mulig på ca ei uke. Alle fjellområder sør for Trondheim er aktuelle, unntagen Rondane. Planlegger å ta turen i september, eventuelt oktober, skal gå alene og helt sjølforsynt (dvs med telt,mat osv).

Sekken vil jo da bli på noen kg, så jeg vil helst slippe å dra med meg den over hver topp! Hadde en lignende tur i rondane som jeg tok 6 av toppene på 3 dager, må innrømme at det var tungt å avslutte med Rondeslottet og Vinjeronden med en sekk på ca 25kg. Dette tærer også meget på knær fikk jeg desverre erfare på vei ned igjen og jeg måtte bare gå småforbanna videre ned forbi Storronden. Men det var denne turen som fikk meg til å få skikkelig interessen for både fjell og toppturer. Har ikke mange topper, men dette skal forandre seg i fremtiden.

Har ingen erfaring med klatring og brevandring, så det fører jo til sine begrensninger også, men regner med at det er nok av topper å ta uten.

Håper på at det er noen som har noen bra turforslag til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke har tenkt å klatre eller gå på bre vil jeg foreslå området Leirvassdalen og inn mot Olavsbu. Her kan du opprette teltbase og ta passelige dagsturer alt etter dagsformen. Ta en kikk på kartet eller på www.etojm.com/Norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Veodalen virket ganske interessant.

Er det noen som har forslag til hvordan man deler opp toppturene best mulig?

De jeg går for er følgende:

1:

Østre, nordre, søre Trollsteinhøe, Gråhøe, Svarthoishøe, Trollstein Rundhøe, Dronningje, Trollsteineggi og Grotbreahesten.

2:

Ryggjehøe, Glitterrundhøe, vestre Glitterrundhøe, Glittertind og østre Glitterindoksle

3:

Nautgardsoksli, Nautgardstind, østre Nautgardstind, Stornubben, vesle Stornubben, nordøstre Stornubben

Jeg har jo lest at (3) går på en dag, lurer igrunn på om det er fullt overkommerlig å ta (2) på en dag også? (1) må vel kanskje deles opp i 2 dager eller no, noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

ditt alternativ 3 går fint på en dag. har gått de med en 12 åring uten problem.

vi hadde da pumpestasjonen, eller hva det er som ligger der inne, som utgangspunkt.

alternativ 2 har jeg gått fra Spiterstulen, men ikke fra Veodalen.

går du fra vandrehjemmet på Valdresflya kan du få mange topper i området Rasletind og Kalvehøgda, men disse kan du med fordel spare til vårskiturer.

går du fra Vargbakken, parkeringsplassen mellom Vandrehjemmet og Gjendesheim, kan du få med deg Kvassryggen, Høgdebrotet, Tjørnholstind og Tjørnholsoksla.

går du så sent som i oktober kan få snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle på 1,så det vet jeg ei,drøy tur dog.Rygghøi har jeg heller ikke.

3 går greit,nordøstre Stornubben refereres til som Austnubben(er visst en 10 metring noe øst! for primærtoppen også),

Storkroken heter det beste utgangspunktet for Nautgardsiden(fra bil),enda bedre med telt inne i Stornautgarden,med flere opgangs muligheter;likeså Trollsteinskvolven m.h.t 1.

Uansett,du får masse gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur 1 er vel temmelig drøy. Jeg fikk med meg Grotbreahesten og de fire toppene inn til Trollsteineggi og synes det var nok for en dag. Riktignok gikk jeg fra parkeringsplassen. Hvis du starter fra telt i Trollsteinkvolven burde turen være mulig.

Tur 2 er grei nok. Det eneste er jo at du må over et stykke bre til Austra Glittertindoksle. Det var et spor over dit da jeg var der, men det er alltijd en viss risiko. Særlig hvis man er alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har tenkt å klatre eller gå på bre vil jeg foreslå området Leirvassdalen og inn mot Olavsbu. Her kan du opprette teltbase og ta passelige dagsturer alt etter dagsformen.

Leirvassdalen - den var ny. Er ikke helt sikker på hvor den dalen er.

Men jeg er enig i at området rundt Leirvassbu er fint for toppturer. Problemet er (eller har vært) at det er så mye god mat og drikke på Leirvassbu at jeg ikke klarer å lure meg unna uten en treretters og noen pils. Det medfører at en uke koster fort mer enn kr 3000,-

Har ved flere anledninger hatt med telt, kokeutstyr og havregrøt, men fristelsene har blitt så store at jeg ikke har klart å styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det hørtas jo godt ut, men det blir nok telt og graut på meg! Er student, så økonomien strekker ikke til, er såvidt jeg har råd til bensin. Så blir det fra Stavanger jeg må kjøre også, men det er det verdt! Siden det blir så lang kjøretur blir det kanskje over ei uke også, det spørs på formen og økonomi, men hadde vært morsomt å tatt noen topper på andre sida av heimen også, ev på Dovrefjell, men der er det kanskje litt for mye klatring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg kommet litt lenger i planlegginga mi her og det jeg lurer på nå er om det er noen som vet sånn ca hvor lang tid jeg burde beregne på å ta Grotbreahesten og Austre Glittertindoksle uten å gå på bre?

Begynner å gå fra parkeringsplassen med sekk og telt. Dagen etter har jeg tenkt til å ta toppene på Nautgardsmassivet. Noen tips til hvor jeg burde sette opp telt? Tanken var å ta disse to toppene samme dag som jeg kommer opp, siden jeg da ikke vil gå på bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen, en stund siden jeg begynte å planlegge denne turen nå og nå har den blitt gjennomført på følgende måte:

Dag 1:

Parkeingsplass til Trollsteintjønne 1711m.o.h. (fine teltplasser finnes) (8km / 2t30min), gikk så opp Grotbreahesten og Austre Glittertindoksle utenom isbre (8,3km / 4t)

Dag 2:

Svartholshøe, Trollsteinrundhøe, Dronningje, Trollsteineggje, Gråhøe, Søre-, Nordre- og Austre- Trollsteinhøe. (18,5km / nesten 10t (dette med over 3t total pause)

Dag 3:

Forflyttet meg og telt inn til Nedre Steinbuvatnet (15,4km med noen omveier) Jeg kan jo fort nevne at det ble en del banning og frustrasjon da jeg måtte gå tilbake et par km da jeg innså at jeg hadde forlatt drikkeflaska :?

Dag 4:

Ryggjehøe, Glitterrundhøe, Vestre Glittertindoksle og Glittertind (18,7km / 6t 40min)

Dag 5:

Nautgardsoksle, Nautgardstinden, Austre Nautgardstinden, Stornubben, Vesle- og Aust Stornubben (27,7km / 8t 45min, brukte på minuttet 5t til Aust Stornubben)

En kjempeflott tur!! Jeg kommer tilbake til Jotunheimen! Jeg må vel kanskje innrømme å ha blitt litt hekta på fjell på alvor nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja det er nok det. Det kan nok hende du får solgt enda et eksemplar av boka di også nå Morten :lol:

Hadde forresten aldri trodd det var så mye liv på over 2000m, en ting er at jeg så reinsdyr for første gang i mitt liv (veldig stas for meg :) ), men hadde ikke trodd jeg skulle møte på så mye rart på turen.

Et eksempel: Er gresshopper vanlig på over 2000m? B)

post-1657-133474431295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.