Gå til innhold
  • Bli medlem

MYGG! gode tips/erfaringer m produkter??? (Troms i Juli)


KENNETH VARPE

Anbefalte innlegg

Skal gå i Troms (Kilpisjärvi-Tornehamn) i juli, og frykter myggen....

Noen som har gode tips, erfaringer med ulike produkter?

ellers tips i forhold til bekledning/teiping av åpninger?

_

skal gå i relativt goldt terreng mesteparten av tida, men antar at der det er lyng er det mygg?

_

mvh

Kenneth

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har god erfaring med Nordic Summer. Et tjærebasert preparat som kommer i en liten metallboks. Det er noe skikkelig klin som setter seg i huden, på klærne, på soveposen og over alt. Som myggmiddler flest varer det ikke så lenge, men det er det mest effektive myggmiddelet jeg har vært borti. "Lightversjoner" med sitronduft er ikke i nærheten, selv om det er langt bedre enn ingenting.

Bekledning er det viktigeste. Ei lang gore-tex jakke med ei god hette er den beste beskyttelsen. Det er viktig at buksa er lang i beina slik at den ikke sklir opp når du sitter. Snøring/borrelås nede ved skoene er en fordel.

Hvis det er varmt er det bedre å gå med bar overkropp under jakka, en å ikke ha jakke.

Caps og myggnett kan være greit å ha.

Flere myggtips på denne tråden:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=1148&start=15&sid=843bf6faffbf621e2d9974ba69f81d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelet bør inneholde N,N-DietylMetaToluamid i høyest mulig konsentrasjon, minst 15%. I Norge får du knapt kjøpe sterkere, men i utlandet, f.eks USA selger man midler med langt høyere konsentrasjoner. (Kjøpte med meg noe hjem fra mygginfesterte Florida i fjor sommer).

Virker godt. (Men kan være skadelig i store doser)

Jeg har god erfaring med å "dynke" nederste del av jakke/genser -ermene og bukseben med myggmiddel. Sokkene får også samme behandling. Sover med sokkene på om natta.

Dusjer på også godt i håret. Bruker mindre direkte på huden, da mulig skadelig effekt.

OBS: Forsiktig med myggspiral inni telt. Gir en sabla hodepine neste morgen hvis det ikke er god nok lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et meget godt tips til deg når det gjelder myggmiddel:

Wilmas Nordic Summer!!

Kjøpte det i Kirkenes for ett par år siden. Satt ute flere netter med ekstreme mengder mygg rundt meg i Finnmark uten å få ett stikk.

Myggmidddelet stinker en blanding av tjære og bål men det er verdt det, sinnsykt effektivt.

Myggmiddelet kan bestilles her: http://www.getout.se/v2/index.asp?item=4597

Litt usikker på om det leverer til Norge men det går sikkert ann å ordne.

Har aldri fått de moderne myggmiddelene til fungere noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er enig her. Nordic summer er det beste jeg har prøvd.

Personlig pleier jeg å ignorere mygg, min erfaring er det at begynner du først å klø på myggstikk så sliter du.

Jeg klør sjelden på myggstikk og er lite plaget.

- Myggservietter er lønnsomt og ha med, hvis du skal på do midt i ett mygghull. (PS!! Ikke bruk det som dopapir B) )

- Løse og ledige plagg virker for meg. Trenger ikke være goretex.

- Caps / hatt er ett must. Myggstikk på hodet er ille.

Min erfaring er det at mygga er verst de første par dagene på en langtur, etterhvert blir man vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yrvinn og SRX,

takk for tips.

sjekka ut Nordic Summer på svensk website - skal nok få bestilt på eine eller andre viset :wink:

_

ellers;

har nogen erfaring fra området - er det virkelig SÅ mye mygg at det kan ødelegge turen helt?

eg gjekk over hardangervidda i fjor sommer, blei ikkje bitt noge særlig - men bare plagsomt å få krapyla i fjeset og på kroppen ellers heile tida... er vel bedre førebudd i år då... :)

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
- er det virkelig SÅ mye mygg at det kan ødelegge turen helt?
Æ vet ikke!

Har vært og gådd på plasser hvor det skal være mye mygg, har aldri blidd jagd ned ivertfall. Og som sagt. Du blir vant etterhvert.

Har egentlig aldri vært en stor sak for min del. Men jeg er ganske flink til å ignorere de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blåser jo ofte litt, og det hjelper veldig. Det er verst når det er vindstille og fuktig luft. Hvis du i tillegg ikke får fisk, og andre negative småting dukker opp, kan det faktisk ødelegge hele den dagen :D .

Men hvis man baserer seg på at det er mye mygg, og er forberedt på det, går det greit. Da setter man i steden ekstra stor pris på de periodene av turen hvor det er mindre av den. Fisken biter jo som regel også ;) .

Ingenting er mer myggsikkert enn et telt. Der får man slappet av, så lenge det ikke er for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Løse og ledige plagg virker for meg.
Ved nærmere ettertanke så bruker jeg ofte netting trøye, ala gode gamle forsvarets. Denne er såpass tykk at myggen sliter med å komme gjennom den og ei skjorte utenpå. Er ivertfall lite plaget med myggstikk på rygg og skuldre med helsetrøya underst.

Nettingtrøya er også fin og ha under ei tett jakke, slik unngår du at du føles klam og svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Off myggspray (tidligere Radar) er den beste og bruker alltid den. Virker veldig bra og lett å spraye på hvor det måtte være. Litt stor emballasje, men veier ikke så mye. Fåes på dagligvareforretninger og er ganske billig. Ellers bruker jeg ofte myggspiral en liten stund i teltet før jeg legger meg og da er det myggfritt resten av natta. Myggen som var der ligger død på bakken etter kun kort tid ;)

Har også testet Autan som fåes bl.a. på apoteket med positiv virkning. Har også hørt at på mange er den effektiv mot knott også. For min del fungerte den ikke såå bra mot knott, men bra mot mygg.

Ikke så dumt å ha en liten tube Eurax i bakhånd heller, kløedempende effekt hvis myggen ble sterk.

Jeg skal gå på Hardangervidda til sommeren og kommer til å ha med Off myggspray, samt noen biter myggspiral og en liten tube Eurax for sikkerhets skyld.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, vær forsiktig med Nordic Summer i ansiktet. Ble en gang skikkelig brent etter å ha brukt det, den er vaselinaktig og fungerte sikkert som stekefett!

Jeg synes god, gammel myggspiral er et "must", fint både i hytte og telt. Den virker!

Jeg har gått mye i området, men har ikke vært mye plaget med mygg. Varierer fra år til år, faktisk. Men blir det varmt og vindstille, stifter du nok bekjentskap med dem. I fjellskogsområdene rundt Kilpis, Dividalen og Altevann kan det være mye en varm sommerdag.

God tur, du skal til et fantastisk område ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jill -

takk for tips, skal være forsiktig.

har med hatt m myggnett, så slipper muligens ansikts-smøring... ;)

_

ja - gleder meg masse, har bare gått i ryfylkeheiene og et par somrer på hardangervidda tidligere, så gleder meg til nord... :)

/kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg bor her oppe i Finnmark, og mygga e så stor at det e godt når den sug.. hehe neida.

Men stor er den... du høre den faktisk på lang avstand.

På Laksefjordvidda blei jeg engang lurt, da jeg trodde det regnet ute... men i virkeligheten var det mygg som landa på teltduken.. sånn i 1000vis.

Jeg har jobbet på jakt og fiske butikk, der solgte vi mest Mygga Myggmelk, og det er den jeg har best erfaring med... men den varer ikke så alt for lenge.

Også Nordic Summer sin er også bra, men mye gris synes jeg, og lukter og ser ut som det inprengneringsmiddlet jeg smurte på skoene mine :D

Mygga her oppe er faktisk ganske glup, kommer den ikke igjenom den tjukke fjellbuksa di, stikker den i sømmen på siden av buska.. så det ender med du har ei linje med myggstikk.

Skal du telte, og er plaget med mygg, sett teltet på ett lite høydedrag for å få vindbris.. mygga kan ikke fly i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 100% DEET på XXL for noen år siden. Det er etset hull i korken på flasken, etiketten har forsvunnet. Den funker! Relativt farlig (unger har dødd av DEET).

Har også god erfaring med Permitin. Det er et stoff du sprøyter på klær, ryggsekker, telt ol. Såpass giftig at myggen dør av det, og holder seg derfor unna. Har du mye utstyr dynket i permitin holder de seg på avstand. Før solgte Svaneapoteket i Oslo permitin. Det har de sluttet med. Du får kjøpt det på nettbutikker utenlands (permitin er virkestoffet). Permitin virker i følge produsentene i flere månder. Etter egen erfaring synes jeg at virkningen avtar etter ca en uke. Jeg har ikke sett synlige skader på de stoffene jeg har brukt permitin på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: . Wilma`s nordic summer er veldig god myggbeskyttelse, hvis du og evt., andre turkamerater tåler å "lukte tømmermann".

Her i distriktet selges Nordic summer i vanlige sportsforretninger, tror ikke det skal være noe problem å skaffe det!!

Svenskene er flinke å lage myggmiddel :) har også gode erfaringer med noe som kalles "djungelolja"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt for kjapt ute med mine påstander!!

Var innom mine to lokale sportsforettninger på Tynset idag, og de kunne fortelle att: Wilma`s nordic summer er trukket fra det norske markedet fordi dette myggmiddlet inneholdt alt for høye verdier "av ett eller annet".

De hadde heller ikke igjen noe restelager! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.