Gå til innhold
Gjest Mareng

Tips til lett og sklisikkert skumunderlag. (I kombinasjon med oppblåsbart).

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg har ett Exped Synmat 7 UL M som jeg bruker. For å forsterke dette litt med hensyn til varme ønsker jeg tips til ett lett skumunderlag som er sklisikkert. Dessuten vil jeg alltid ha med ett skumunderlag jeg kan bruke utendørs ved bålet og som sitteunderlag i tillegg til det oppblåsbare.

Til sammenligning har jeg bamse, som har en meget fin og sklisikker overflate som gjør at jeg fint kan legge dette oppå det oppblåsbare underlaget. (Jeg vil ha det oppå, ikke under). Men Bamse er for stort og tungt å ha med seg på turer hvor det er relativt varmt i været.

Så har noen tips til lette skumunderlag som også er ganske sklisikre?

Hva med eks. Skjult lenke - logg inn for å se den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Eller:
Skjult lenke - logg inn for å se den - selv om den var litt dyr.

Jeg aner ikke om disse er glatte eller ei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke gi deg noe konkret svar, men ser for meg at noe laget av EVA foam burde være sklisikkert?  exped har en evazote ettellerannet, men tror denne er dobbel og dermed ikke så lett som du sikkert tenkte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
11 minutter siden, Anti skrev:

kan ikke gi deg noe konkret svar, men ser for meg at noe laget av EVA foam burde være sklisikkert?  exped har en evazote ettellerannet, men tror denne er dobbel og dermed ikke så lett som du sikkert tenkte.

Noe sånt som dette du tenker på da? Skjult lenke - logg inn for å se den. Hverken pris eller vekt var avskrekkende, litt smalt kanskje..

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Trangoworld, lett med sin 215 gram, kan brettes hvis du må. Som alle lettprodukter tåler det store bålglør dårlig. Blir som regel ikke hull men en grop. Mitt mest brukte underlag de siste 7-8 årene. Skjult lenke - logg inn for å se den

Rimelig er det også, har to et for bålturer og et til "pent".

IMG_1399.JPG

Edit: hvis du ser på profilbildet mitt ser du størrelsen i forhold til bamse.

Endret av Radiosugge
Mere info

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
2 timer siden, Radiosugge skrev:

Jeg bruker Trangoworld, lett med sin 215 gram, kan brettes hvis du må. Som alle lettprodukter tåler det store bålglør dårlig. Blir som regel ikke hull men en grop. Mitt mest brukte underlag de siste 7-8 årene. Skjult lenke - logg inn for å se den

Rimelig er det også, har to et for bålturer og et til "pent".

IMG_1399.JPG

Edit: hvis du ser på profilbildet mitt ser du størrelsen i forhold til bamse.

95kr er det ikke noe å si på 😉 Beste alternativ hittil :)

Er det glatt? Hvordan er overflaten i forhold til bamse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sticky som bamse, men god friksjon. Det er en bølgeform på ene siden, og små knotter på andre siden. Fint å ligge på, bortsett fra på stranda om sommeren når du er svett av sola. Da bør du ha et håndkle imellom. Er du i nærheten kan du komme innom å se på det. Kjøpte mitt i sin tid rett av importøren, da jeg ikke fant det noe annet sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Takk for det :)

Bor i Bergen, så det blir nok litt lang kjøretur, men takk for tilbudet uansett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan anbefale dette: Skjult lenke - logg inn for å se den

Ikke glatt slik som andre klassiske "norske" liggeunderlag og heller ikke klister. Det er nok en kopi av det superpopulære liggeunderlaget fra therm-a-rest som veldig mange sverger til over dammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
24 minutter siden, Nimrad skrev:

Jeg kan anbefale dette: Skjult lenke - logg inn for å se den

Ikke glatt slik som andre klassiske "norske" liggeunderlag og heller ikke klister. Det er nok en kopi av det superpopulære liggeunderlaget fra therm-a-rest som veldig mange sverger til over dammen.

Jeg får ikke linken til å fungere :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

Skjult lenke - logg inn for å se denJeg synes at du har funnet et topp underlag i ditt første innlegg Skjult lenke - logg inn for å se den Jeg har selv Bamse, men synes også at det er stort og tungt. Det holder lenge med Mammut Alpine Mat UL. Det kan brettes og tar liten plass. Det kan også kjøpes hos Fjellsport Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har lyst til å gå eeeeennå lettere enn forslaget til Skjult lenke - logg inn for å se den (som jo virket fett nok), så kan du spare 85 gram og kjøpe dette 3mm-underlaget:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har tilsvarende matte, men da skitdyrt fra Gossamer Gear i Statene.. Er alltid med på tur, som sitteunderlag (brett i 2, 4 eller 8, alt ettersom) og bålliggeunderlag, og som sikring om det oppblåsbare skulle punktere katastrofalt.

De selger forøvrig samme "modell" i 3, 7, 9, 10 og 14mm... litt å velge i :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å ha et 3 eller 5 mm på Jysk. Mener det veier under 100gr. Koster under hundrelappen. Er ikke så slitesterkt som dyre underlag så klart. Materialet er ikke like seigt. Er med integrerte stropper. Har et slikt jeg har brukt noen år. Til bruk vinterstid vil jeg si det er for tynt selv om du bretter det. Jeg syntes etterhvert at det ble litt for tynt så jeg drar heller med et litt tykkere som ligner Bamse for bedre komfort. Er det for tynt så fungerer det ikke som backup hvis det er kjølig. Det som ligner mest på mitt er Mamut Alpine Mat Exp men mitt veier litt mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det tynne fra Jysk, veier som sagt nesten ingen ting, men det trekker vann.  Brukte de en stund, nå blir det brukt i garasjen når jeg reparerer. Har også en z-lite kopi fra e-bay. Det ser så langt ut som det er samme kvalitet som orginalen. Skjult lenke - logg inn for å se den koster 188 kr. Bygger mere i volum enn Trangoworld. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Ja, da har jeg fått mange gode forslag i mange prisklasser, takk :)

Jysk sin til 50kr så grei ut, men ikke om den trekker vann. Det blir ekkelt i teltet tenker jeg, om man har brukt den ute på våt mark.

Den store til exped kan jo brukes til så mangt men kanskje det enkle ofte er det beste.

Er det noen fordeler/ulemper med disse underlagene man bretter sammen, kontra de man ruller sammen? Jeg har kun hatt slike man ruller sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dei ein brettar tek mindre plass volummessig for lik varme.

Eg har både thermarest ridgerest lettaste variant og heile familien har ein halving kvar av z-lite.

Z-liten er definitivt betre når den skal få plass på sekk eller nede i ei kajakkluke, anten han er kappa eller ikkje. I pulken er det ikkje så nøye, så der brukar eg gjerne ridgeresten som eg synes har hakket betre liggekomfort. Eg gjer som deg, brukar skumplasten på toppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også  thermarest  Skjult lenke - logg inn for å se den som er 119 cm langt og veier 230 gram. Har du 6 ledd med z-lite eller tilsvarende så har du både komfort og sitteunderlag ved bålet. Maks comfort i forhold til vekt, samtidig at du har noe du kan bruke ved bålet. Er litt uvant til å begynne med, viktig at det er lite nok luft i det oppblåsbare. Tipset er å ligge på det, tapp ut luft til du kjenner bakken, fyll i litt luft. Mange har alt for mye luft i de oppblåsbare underlagene. Ulempen er at løsingen blir relativ kostbar og at du må "ordne" litt før du kan ligge bra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av toroluf
      Halloen!
      Det nærmer seg bursdag til barna, og da er det selvsagt turutstyr han far ønsker å gi🥳
      Har dere noen anbefalinger av liggeunderlag til barn? Helst under 1000-lappen/stk.
      Fra før har Vi 2 stk Ajungilak Bamse. De er gode, men store i volum. Argumenter for noe nytt er:
      - mindre plass/volum
      - lavere vekt(?)
      - bedre komfort
      MEN, kvalitet: er dere evt fornøyde med kvaliteten på liggeunderlaget deres? Kjipt hvis det går hull... Bamse kan liksom ikke bli Så ødelagt... Så, er det verdt pengene å kjøpe noe annet?
      kjøper dere voksenstr. til barn, eller barnelengder?
      5-åringen er ca 110 cm (hvis husker rett). 7-åringen er 126 Cm.
      Takknemlig for gode tips!;)
    • Av Lisecat
      Hei
      Jeg vurderer å kjøpe Therm-A-Rest NeoAir, Xtherm og bruke det hele året i telt. Fryser lett så trenger noe som er varmt! Lurer også på om noen har erfaring med å brune Therm-A i hengekøye? Blir litt dyrt å kjøpe eget underlag til hengekøye synes jeg. Tenker at kanskje mumie-versjonen egner seg best da siden den smalner? 
      Eventuelt om det egentlig bare er quilt som gjelder for hengekøye?
      Noen som har erfaring?

Takknemlig for tips og råd

Mvh Lise
    • Av snooze
      Trenger et tillegg til mitt bamse-underlag. Har kikket på therm-a-rest z-lite sol og ridgerest. I tillegg til Exped flexmat plus. Erfaringer? 
    • Av Håvard_74
      Hei! Jeg vurderer å gå til innkjøp av et Exped SynMat UL 7 LW liggeunderlag, da det virker som det har bra liggekomfor, og det viktigste, at det er lett og tar liten plass. Mitt spørsmål til dere er om det er solid nok da jeg har tenkt å ligge på det rett på bakken, med unntak tidlig vår/sen høst, for da kommer jeg til å legge det nedi Mammut Grevling bivuakk’n. Ønsker å dra med meg så lite som mulig og vil helst slippe å må ha med to liggeunderlag. Hva anbefaler dere?
    • Av raster
      Det var 5 kalde og en meter snø i Finnskogen i helgen. Hadde med nytt Helsport Fonnfjell pro, og et Mountain Equipment Aerostat Down 7 underlag som måtte sjekkes ut. Teltet med den spesielle baldakin løsningen er omtalt som et ypperlig lasaron telt hvor en kan dra seg utover formiddagen og nyte utsikten. Det er etter min smak litt tungt for et 2 (1) manns, men er innkjøpt mest for mc turer. Teltet har bare en ventilasjons luke men en av de 3 inngangene kunne åpnes litt for lufting. Gikk greit. Fint å fyre  i teltet, ok takhøyde og romslig, spesielt romslig fortelt. Upraktisk å sove innenfor hverandre når en er to, men eller er teltet fint til mitt bruk, og god Helsport kvalitetsfølelse. Baldakinløsningen får jeg teste til sommeren. Innerteltet er forresten ganske raskt å montere inn og ut slike at en får tørket det bedre.
      Underlaget som overtar etter noen år med Exped, er litt bredere og lettere enn exped og er raskere å blåse opp med trekket som pumpe. Tre viktige ting. Ellers er det like varmt og et fint vinterunderlag. Har bare en detalj å pirke på som er å leve med men et minus. I åpningen er det to gummiringer som tetter for lufta, og selv om det er med en ekstra i rep settet så ville det vært veldig surt om en ble borte. Unødvendig med  ting som kan løsne på et slikt underlag synes jeg. Fikk det på tilbud, ellers er det vel like dyrt som exped.  Anbefales iallfall.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.