Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkelister - et kritisk blikk trengs


Tom42

Anbefalte innlegg

Planlegger akkurat nå en 5 dagers tur, primært fiske, men hvor skal jeg dra?  Valget står mellom Roan et  fjellparti i Fyresdal i Telemark.  Høyde ca 1100 moh, eller Hardangervidda, Holken, Viketjønn.  Har ikke mange dagene til vurdering. 

Har skrevet ut nok en pakke- og menyliste for 5 dager.  Og våger å legge den ut til spott og spe, og til kritiske kommentarer.

 

Om skriften blir for liten går det an å zoome til 200%

IMG.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid gøy å se andres pakkelister. Blir jo fort til at man ser med et kritisk blikk på sin egen sekk også i samme slengen.

Men...Forstørrelsesglass?
Ellers ikke så alt for mye å påpeke herfra men 20 Imodium er mer enn jeg tok med for 3mnd i Afrika. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Alltid gøy å se andres pakkelister. Blir jo fort til at man ser med et kritisk blikk på sin egen sekk også i samme slengen.

Men...Forstørrelsesglass?
Ellers ikke så alt for mye å påpeke herfra men 20 Imodium er mer enn jeg tok med for 3mnd i Afrika. :)

Takk for titten

Forstørrelsesglass:  Øyet på krok 16 blir mindre og mindre.  Antagelig har det noe med alderen å gjøre.

Imodium:  Den natten for 30 år siden glemmer jeg ikke:  kuling, sludd, diare.  Dagen etter kunne jeg mer enn ane en brun løype, og om den brune løypa var en smule utydelig, så var en illrød og sår stump altfor tydelig.  Derfor 20 Imodium.  På den andre siden, jeg hadde ikke Imodium med den fatale gangen, men siden har de vært en trofast følgesvenn.  Men siden, hverken på fjellet eller i Afrika, nærmere bestemt Liberias jungel har jeg ikke hatt diare, unntatt x antall ganger i  det som kalles "møbelerte hjem"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bærer med deg et ganske stort apotek: To brett, hver, av tre typer smertestillende (paracet, nsaid og kodein), immodium, steroidekrem, og epipenn. Dette veier ikke så mye og jeg kan forstå argumentet at du ikke vil åpne pakningene, men det hadde sikkert holdt med 1 brett av hver for en femdagerstur. Det å blande smertestillende anbefales heller ikke uten at det er foreskrevet av lege. Skulle det være nødvendig å behandle seg selv med kodein på grunn av smerter så tipper jeg det ville vært innenfor å ringe til 113 og be om hjelp. Et helikopter er aldri langt unna i Norge.

Rescueblanket er heller ikke nødvendig hvis du alltid har soveposen i sekken. Du har også med mye kontanter. Hva bruker du dem til på fjellet? DNT aksepterer girobetaling?

Ellers ser jeg at du har med mye utstyr til å lage mat. Jeg synes at dette er greit hvis det er fisking og matlaging som er fokus for turen. Det er ikke noe grunn til å ofre alt det man liker med å være ute for å spare vekt!

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Prebb skrev:

Du bærer med deg et ganske stort apotek: To brett, hver, av tre typer smertestillende (paracet, nsaid og kodein), immodium, steroidekrem, og epipenn. Dette veier ikke så mye og jeg kan forstå argumentet at du ikke vil åpne pakningene, men det hadde sikkert holdt med 1 brett av hver for en femdagerstur. Det å blande smertestillende anbefales heller ikke uten at det er foreskrevet av lege. Skulle det være nødvendig å behandle seg selv med kodein på grunn av smerter så tipper jeg det ville vært innenfor å ringe til 113 og be om hjelp. Et helikopter er aldri langt unna i Norge.

Rescueblanket er heller ikke nødvendig hvis du alltid har soveposen i sekken. Du har også med mye kontanter. Hva bruker du dem til på fjellet? DNT aksepterer girobetaling?

Ellers ser jeg at du har med mye utstyr til å lage mat. Jeg synes at dette er greit hvis det er fisking og matlaging som er fokus for turen. Det er ikke noe grunn til å ofre alt det man liker med å være ute for å spare vekt!

 

God tur!

Huff. det ser ut som om du har greie på det du skriver.  Diagnosen du sikkert allerede har satt er vel "lettere paranoid":  Derfor skal ikke turen bli ødelagt pga at jeg har med meg for lite "knask"

-  egentlig bruker jeg generelt minimalt, bortsett fra en tur hvor høyre Akilles slo seg aldeles vrang.  Etter hvert ble smertene så sterke at helikopter berget meg ned fra fjellet.  Men det å ha blitt hentet av helikopter står i ettertid som den største skrekken og tanken er:  Ikke en gang til.  Skjønt i fjor når jeg på nytt fikk en akutt bakillesbetennelse og hørte et helikopter, så bare håpet jeg på at de landet og tilbød meg skyss.  Men til vanlig har jeg med meg 90% av apoteket hjem igjen.

-  Rescueblanket.  Som gammel feltoffiser ligger det i meg å ha "nok" på deg for å klare deg i en vanskelig situasjon.  Derfor bærer jeg alltid på meg - i buksa, siden den nesten er alltid på, Rescueblanket og SPOT, slik at om jeg trenger assistanse kan beskytte meg mot vær og vind inntil hjelpen kommer. 

-  Penger.  Dette er nok noe som har overlevd gamle dager.  Men da jeg trengte båttransport utenom tur, var det ingen terminal om bord.

-  Kokeutstyr.  Ha, ha.  Igjen det er meg.  Kunne nok ha ofret en kasserolle, men "derom hvis om atte" så tar jeg med meg 2.  Men det å lage mat er halve kosen.  Sjokoladepuddingen med valiljesaus på dag 4 av 8 ---------

Men siden vekt også er en del av det hele har jeg virkelig spart vekt ved å bruke min selvkonstruerte blikkboksovn som jeg primært fyrer med ved, eller kan sette inn en Trangia gassovn

20160331_194335.jpg

4.jpg20160315_104856.jpg

-------------------

Men siden du treffer spikeren på hodet, så har jeg etter lang kamp med meg selv bare med meg 3 lommelykter og to kniver

Men takk for godt innlegg, så skal jeg se hva jeg kan gjøre med saken.

 

Ellers klarte jeg meg godt på tre escapeøvelser.  I fiendeland med en stridsrasjon i lomma, en uke.  Thats all.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har med mye ting men det er som de andre nevner kanskje ikke så mye å fjerne. Litt mye førstehjelpsgreier men det er jo ikke der vekta ligger. 

Ellers legger jeg merke til at du bærer veldig mye i lommer på bukse og jakke som er ganske tunge i seg selv. Blir det ikke veldig "tyngende" og lite smidig? Helt sikkert smak og behag men jeg liker litt lettere og ledigere bekledning. Fordelen er jo at du sparer plass i sekken :-)

God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Du har med mye ting men det er som de andre nevner kanskje ikke så mye å fjerne. Litt mye førstehjelpsgreier men det er jo ikke der vekta ligger. 

Ellers legger jeg merke til at du bærer veldig mye i lommer på bukse og jakke som er ganske tunge i seg selv. Blir det ikke veldig "tyngende" og lite smidig? Helt sikkert smak og behag men jeg liker litt lettere og ledigere bekledning. Fordelen er jo at du sparer plass i sekken :-)

God tur! 

Om det er tyngene?  Gjett.  Bare jakka veier 1,8 kg.  Da jeg var yrkesaktiv spurte jeg engang soldatene mine, "nevn en ting jeg ikke har i feltjakka".  En tok i og sa:  slipestein".  Jeg måtte da melde pass, men jeg kunne ta frem et bryne. 

Men jeg har vendt meg til tingene, likevel synes jeg alltid det er like ubehagelig å legge seg ned på siden og samtidig få "plassert" SPOTen.  Grunnen til at jeg har disse tingene i lommene er fordi de er der om jeg skulle trenge dem utenfor comfortsonen. 

Ellers er dette nok en yrkesskade.  Som mangeårig øvingsleder under både sommer og vinterøvelser var det min jobb å kunne tackle "enhver" situasjon, hvert fall innenfor sikkerhet.  Jeg sliter en del med å legge av Forsvaret, derfor var jeg ikke lite stolt da jeg brøt med olivengrønt og valgte rødt telt.

Men jeg er tar alle tar alle innlegg like alvorlig, og jobber med saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryne? Med flere kniver er det ikke sjangs for at alt blir sløvt på en gang. I posen med regntøy har du også superbukse. Hva er dette? Kan du klare deg med bare feltbuksa og regnbuksa? Både hodelykt og ledlykt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 har selvsagt med seg bryne fordi han skal sløye omtrent 50 gjedder hver dag. Kanskje kommer det en rein eller to på besøk...

Lesbar og forståelig liste til siste kolonne. Her går det over i russisk for meg:

1 stk шоколадный пуддинг + sukker + fp
1 stk  ванильным соусом + fp

Gitt at alt russisk er minst 50% tyngre enn alt fremstilt i Vesten, så sjanser jeg på at dette er noe du spise når du kommer velberget hjem - kanskje med vodka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ost skrev:

Hvorfor bryne? Med flere kniver er det ikke sjangs for at alt blir sløvt på en gang. I posen med regntøy har du også superbukse. Hva er dette? Kan du klare deg med bare feltbuksa og regnbuksa? Både hodelykt og ledlykt?

 

6 timer siden, Grimner skrev:

@Tom42 har selvsagt med seg bryne fordi han skal sløye omtrent 50 gjedder hver dag. Kanskje kommer det en rein eller to på besøk...

Lesbar og forståelig liste til siste kolonne. Her går det over i russisk for meg:

1 stk шоколадный пуддинг + sukker + fp
1 stk  ванильным соусом + fp

Gitt at alt russisk er minst 50% tyngre enn alt fremstilt i Vesten, så sjanser jeg på at dette er noe du spise når du kommer velberget hjem - kanskje med vodka.

Til @ost

Bryne?  Ja, hvorfor det!  Skal fjerne den fra diverseposten med en gang.  For nå har jeg lest en del om hva som kan brukes som naturlig brynestein

Superunderbukse.  Jeg kan ikke fordra å trekke regnbuksa over feltbuksa.  Dermed må den av.  Men siden jeg, men regnet øser ned, heller ikke vil ta av meg støvlene har jeg sydd inn glidelås i fjellrevenbuksa slik at den lett kan trekkes over støvlene.  Men hvis det er kaldt trenger jeg noe under regnbuksa.  Derfor har jeg også sydd inn glidelåser i beina slik at også den kan trekkes på og av uten å ta av støvlene.

Hodelykt og ledlykt.  Mulig det er for mye, men ikke for meg.  Egentlig hadde jeg en i bukselomma også fordi jeg ikke bestandig har på meg jakka hvor hodelykten burde være plassert.  Faktisk har jeg en slik liten og oppladbar i lokklommen på sekken, vekt 18 gram.  Også har jeg en annen liten ledlykt også den hengende i en "pin on reel" (heiskortdings) i telttaket. 

004.JPG

20160626_085929.jpg

Dette er helt nødvendig for i løpet av natten klarer jeg i 90% av tilfellene ikke å finne igjen hodelykten

Til @Grimner.  Først takk at du endelig beærer oss med din sarkastiske penn.  Den har jeg virkelig savnet.  Men får du lov til å være oppe så sent, skrevet nærmest tidlig på morgenkvisten. 

Tydningen av russisk tekst.  Skjønner ikke at  "1 stk sjok pudding + sukker + fp" kan være noe problem.  Det som står er at jeg har med meg som trøst  sjokoladepudding med vaniljesus.  Og til det trenger jeg både sukker og fløtepulver. 

097 (640x480).jpg

Og som den forutseende person jeg er forutså jeg selvfølgelig at "fp" ville volde enkelte besvær, derfor om du går inn i kolonne 3 og et stykke nedover så har jeg skrevet:  "2 poser kremet (ikke kremert) saus inkl f fløtep (fp).  Siden jeg er en ydmyk og imøtekommende person kan jeg strekke meg så langt at den "f" ikke skulle vært der, men for å gjøre det klart har jeg skrevet "fløtep" etterfulgt av en parantes (fp). 

Vodka.  Ellers det sterkeste jeg nyter som inneholder gjær er kneipbrød. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

 

Til @ost

Superunderbukse.  Jeg kan ikke fordra å trekke regnbuksa over feltbuksa.  Dermed må den av.  Men siden jeg, men regnet øser ned, heller ikke vil ta av meg støvlene har jeg sydd inn glidelås i fjellrevenbuksa slik at den lett kan trekkes over støvlene.  Men hvis det er kaldt trenger jeg noe under regnbuksa.  Derfor har jeg også sydd inn glidelåser i beina slik at også den kan trekkes på og av uten å ta av støvlene.

 

Du ba om kritiske blikk - du har jo med deg Devold lang under også, kan du ikke bruke denne under regnbuksa? 

Jeg er forøvrig enig i at det er en viss fornuft i at en feltoffiser har nok i lommene til å mestre en hver situasjon, men for meg høres det ut som om mengden gjør nødvendig mobilitet og manøvrering vanskeligere enn hva det trenger å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom42 skrev:

[....] men for å gjøre det klart har jeg skrevet "fløtep" etterfulgt av en parantes (fp).

Nei, "fløtrp" hadde du skrevet. Og det høres mulig litt russisk ut for den som sitter oppe og leser "way past bedtime."

Ellers syns jeg innholdet i lista så greit ut jeg. Litt mange fiskestenger kanskje, men det er vel lidenskapen? Ser du har både mobiltelefon og Spot, Gps + kart og kompass, nødlader ("kraftforsyning") og fløyte. som jo er bra å ha med når du går alene. Skulle du vært ute mer enn 5 dager ville jeg anbefale å ta med kvart tube Eurax eller tilsvarende  i tillegg.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kommentere hva du har med, en del er nok der for å ha sikkerhetsmarginene på din side.

MEN sleng hver minste lille fis du har med opp på kjøkkenvekta og utvid lista med vekt på hver ting. Da ser du enkelt hvordan du kommer ut vektmessig. Vurder deretter hva som er helt nødvendig, hva som greit å ha med, og hva som egentlig ikke er så veldig viktig. Så ser du på vekta på tingene og sorterer ut det tyngste av det du da ser for deg at du kanskje ikke trenger.

Du skal selvsagt ha med alt du trenger for å ha det bra på tur, men en sekk som veier akkurat passe er mye bedre enn en som er akkurat litt for tung. Been there...

Det fine med ting du glemmer å ta med er at det ikke veier noe.(Bare du ikke glemmer noe viktig)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett over listen kjapt.

Her er det jeg hadde droppet. Sier ikke at dette er fasit, men et forslag.

Gamasjer, Tennstål, Bukseseler, rescueblanket, fløyte, forstørrelseglass, superbukse, 1 stk fluestang, håv, ledlykt, nål og tråd, nylontau, fuktighetskrem, microfiberklut,vanter, kraftforsyning,m ipad, tisseflaske, rømmeboks, rørepinne og zalo.

Hadde ikke tatt med 20 tabletter av hver type i den kriseposen, kanskje 5 av hver.

Hadde droppet brød og pålegg og gått for havregryn.

Å da var sekken en del lettere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner, og som jeg praktiserer.  Fjern alt i fra lommer og legg de i sekken heller. Da kan belte utgå.

Tisseflaske skjønner jeg ikke behovet for, men det har du sikkert vurdert ?

Ville ha supplert med en bok, branngel, pinsett og vaselin.  ( Vaselin for å impregnere sko, smørre på tørre lepper etc)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ost skrev:

Du ba om kritiske blikk - du har jo med deg Devold lang under også, kan du ikke bruke denne under regnbuksa? 

Jeg er forøvrig enig i at det er en viss fornuft i at en feltoffiser har nok i lommene til å mestre en hver situasjon, men for meg høres det ut som om mengden gjør nødvendig mobilitet og manøvrering vanskeligere enn hva det trenger å være.

Devold lang.  Å nei den tilhører kategorien "alltid tørt".  Sammen med sovepose, ulltrøye og ullbukse er det selve livsforsikringen på høyfjellet.

Ellers så er jeg på gli mht lommerusket

Endret av Tom42
tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Som flere nevner, og som jeg praktiserer.  Fjern alt i fra lommer og legg de i sekken heller. Da kan belte utgå.

Tisseflaske skjønner jeg ikke behovet for, men det har du sikkert vurdert ?

Ville ha supplert med en bok, branngel, pinsett og vaselin.  ( Vaselin for å impregnere sko, smørre på tørre lepper etc)

 

 

 

Tisseflaska er det siste jeg jeg vil unnvære.  Jeg fikk et helt nytt liv etter at jeg begynte med den.  Jeg husker livet får.  Endelig begynte jeg å få varmen i skrotten i snøhula, og så måtte jeg ut.

Jeg ser at mange nevner det jeg har i lommene.  Og det er helt klart at jeg har et problem der.  Jeg  holder akkurat på å pakke for tur så jeg skal se om ikke det meste får plass i ryggsekken.  Skal også ta med en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anders Eriksen skrev:

Har sett over listen kjapt.

Her er det jeg hadde droppet. Sier ikke at dette er fasit, men et forslag.

Gamasjer, Tennstål, Bukseseler, rescueblanket, fløyte, forstørrelseglass, superbukse, 1 stk fluestang, håv, ledlykt, nål og tråd, nylontau, fuktighetskrem, microfiberklut,vanter, kraftforsyning,m ipad, tisseflaske, rømmeboks, rørepinne og zalo.

Hadde ikke tatt med 20 tabletter av hver type i den kriseposen, kanskje 5 av hver.

Hadde droppet brød og pålegg og gått for havregryn.

Å da var sekken en del lettere:)

Takk for engasjementet. Pakkelisten min er laget for Hardangervidda vår høst.  Min erfaring er at de har jeg også opplevd vinter.  Dette var ikke lite du ville kutte ut. 

Umiddelbart har jeg kuttet ut:  Fløyte, forstørrelsesglass, 1 stk fluestang, rømme, rørepinne. Ikke dårlig til å være meg.  Har kun ett 2 mm tau tilbake,  Fuktighetskrem.  Ipad

Det jeg har større problemer med å unnvære er: 

Gamasjer.  Siden jeg bruker lave støvler har de reddet meg mange ganger. 

Tennstål.  Svikter aldri.  Den vil nok alltid være med

Superbukse.  Dedikert til å bruke sammen med regntøy, siden jeg tar av jakke og bukse.

Håv. 

Ledlykt.  Er fastmontert i lokklomen.  Veier under 30 gr, er til å sveive opp.  Utrolig kjekk å ha.

Nål og tråd.  Detter har jeg faktisk hatt bruk for ofte,

Microfiberklut.  Fordi jeg har en sensibel "stump" må jeg alltid vaske meg etter dobesøk.  Mose holder ikke godt nok.vanter

Vanter.  Gode å ha når temperaturen synker med mot 0.

Kraftforsyningen.  Normalt vil jeg nok vurdere og ikke ha den med, men i år, som kan bli min siste tur pga alder, er det mye jeg ønsker å dokumentere bedre. 

Tisseflaske.  Mitt store problem er kalde bein.  Eneste som kan varme dem er en ekstern varmekilde, varmt vann i drikkeflaska, eller en varm stein.  Må jeg opp etter at varmekildene har mistet varmen, blir beina dessverre ikke varme igjen av seg selv.  har fått ett nytt liv etter tisseflaska.

Zalo.  Har kun med en liten flaske som det har vært øyedråper på.  Veier ingen ting og ar minimalt med plass

 

Hører mer enn gjerne dine synspunkter, ikke minst etter at jeg har laget en ny pakkeliste, hvor "mye" er kuttet ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle som har prøvd å hjelpe meg.  Noe som ikke er lett, men jeg prøver, jeg prøver.  Her kommer en ny og forhåpentligvis bedre utgave, hvor jeg har flyttet nesten alt i fra lommene på bekledningen og over i sekken.

Ser at etter at jeg skannet listen ikke har fått med havregryn, men de skal være med.

Jeg har også begynt å bruke kaffefløtepulver i stedet for tørrmelk, pga vekten.

Ellers er listen laget for å tackle også vinterforhold på Hardangervidda.

Flere kommenterer at burde kutte ut superbuksa, men den er den del av regntøyet, siden jeg ikke trekker regntøyet uten på turdressen.

Det som er skrevet med rødt er det jeg kaller for "alltid tort".  Uansett hvor våt jeg er blitt, og uansett hvor fristende det er å beholde det tørre på neste morgen, skifter jeg til det våte/fuktige.  "alltid tørt" utstyret er min livsforsikring når været slår seg vrangt.

------------------

Håper at jeg får flere kommentarer, for jeg regner med at dere som skriver sitter på mye erfaring som jeg setter stor pris på.

IMG (457x640).jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, whistler skrev:

Tror kanskje du må innse at du er på en høyst frivillig tur på Hardangervidda med rikelige retrettmuligheter og ikke droppet i en øde fjellside i Afghanistan ;-) 

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎06‎.‎2016 at 12.50, whistler skrev:

Tror kanskje du må innse at du er på en høyst frivillig tur på Hardangervidda med rikelige retrettmuligheter og ikke droppet i en øde fjellside i Afghanistan ;-) 

Akkurat disse ord dukket stadig opp i tankene mine nå på siste tur.  Og jeg kunne ikke annet enn å le der jeg gikk i regn og kuling og koste meg glugg i hel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.