Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til en eller to, og hvilket?


Vegardtur

Anbefalte innlegg

 

Hei.

Håper det er noen som kan hjelpe mg litt.

Skal ha meg et telt, er alene som bruker, men bør jeg velge et telt for 2?

Tenker da på plass, mer komfort, eller bare mer å bære på? Teltet kommer til å bli brukt på jakt og fiske turer, så det kan bli noen seine høst netter,  men ikke vinter...Enda..tror jeg.

Så langt så har jeg bare erfaring med Hilleberg, om det er andre produsenter som er  like bra, så er jeg glad for tips.

Det er disse modellene jeg har tenkt på:

Akto: + lett. -litt lavt inne.

Allak: +2 innganger, god lufting. - Vekt. 

Nallo2,  +lavere vekt en Allak. - en inngang. 

 

Takker for tips.

Ha en fin kveld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ike anbefale spesifikk modell men jeg bruker et lett 2 manns som solotelt, og med bikkja når hun levde.
Jeg valgte 2 manns pga oppakning og bikkja. Nå etter bikkja er borte setter jeg fremdeles pris på den ekstra plassen.
Men det kommer en på hvor mye du drar med deg på tur. Er du lettpakker og har en liten sekk og ikke så mye stæsj tåler man bedre 1 manns telt.
Jeg har som regel mye oppakning og digger å bruke ene forteltet til lagring av sekk, kløv og slikt. Så bruker jeg andre som inngang og har kun støvler og evt en pakkpose med litt klær der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Helsport Ringstind 1, for meg er dette det optimale telt, komfortabelt med god liggelengde og takhøyde. Ikke undervurder takhøyden. På Ringstind 1 kan jeg med mine 187cm sitte oppreiset og lage mat i forteltet med utsikt utover fjellheimen. Ringstind 1 er nå godt ut av produksjon, men mange har det ennå på lager. De fleste utgavene av Ringstind 1 har en liggelengde på 240 cm og en takhøyde på en meter. Bredden i inne teltet er 70 cm ved hodet og 60 cm i fotenden. Det er god plass i forteltet til ryggsekk (55 liter) og til matlaging. Den utgaven jeg har veier 1,5 kg. Skulle du ønske mer plass i inne teltet kan du sjekke ut Ringstind 2, bredden ved hode enden her er 100 cm og ved fotenden 90 cm. Her er det plass til 2, men da blir det litt trangt, men skal du ha med bikkje er det god plass. Bagasje kan du også ta med inn. Det går ikke i Ringstind 1. Mange her på forumet har Ringstind 2, så du finner mye brukererfaring her. Sjekk også http://www.helsport.no/ringstind lykke til. Og til slutt Helsport er like bra som Hilleberg og kundeservisen til Helsport er noe av det beste i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har ekstreme krav til lav vekt ville jeg kikket på et tomannstelt med god takhøyde. Cirka en meter takhøyde bør det være for at det ikke skal føles "klaustrofobisk". Da har du god plass alene og har også mulighet til å ha med en person til.

Det finnes så mange modeller at jeg heller ikke gidder å komme med noe konkret tips, men velg et telt fra en anerkjent produsent så skal det godt gjøres å gå feil. JEG foretrekker kuppeltelt da det som regel medfører bedre takhøyde og romfølelse i tillegg til at det er enkelt å slå opp for så å flytte rundt på til man finner en fin rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den testen men lltt usikker på hva de bedømmer etter. En del telt som får kritikk for stor kantglippe. Men det er telt som er laget slik bevist pga lufting. Stort sett lette telt til sommerbruk. Vurderer et allround telt er vanskelig da folk bruker de forskjellig. Bedre om test var delt inn og vurdert etter sesong teltene er ment for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men testen kan ikke stå ukommentert. Det fremstår for meg som om testpersonellet har definert hvordan et telt skal være, og over hodet ikke ser hen til vurderinger om hvor telt plasseres, eller hensikt med andre måter å utforme telt på enn hva den "predefinerte" teltformen tilsier. Jeg kan heller ikke se at teltene er testet i vær og vind, annet enn at de er vurdert for dette. 

Jeg har ikke telt der innerduken settes opp først eller med høy glippe nederst, men jeg vil ikke kritisere dem før jeg ser en test i faktisk bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker et 2-manns og da med fortelt i enden til mitt bruk. Synes det blir for lite plass med telttypen som har fortelt i lengderetningen som f.eks Ringstind. Da har jeg plass til både å kunne ligge inne og koke osv i forteltet og har også plass til klestørk innendørs og også til å spre bagasjen litt rundt når man ligger noen dager. 

Så jeg har endt opp med et Fjellheimen i Superlightutgaven og er kjempefornøyd med det til bruken jeg gjør. Hovedsaklig består det av å sove i teltet om været er kurant, men i og med at jeg har plass og muligheter i det lette teltet så har det også fungert om jeg ønsker å bli mesteparten av dagen i teltet om været ikke vil samarbeide....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg foretrekker et 2-manns og da med fortelt i enden til mitt bruk. Synes det blir for lite plass med telttypen som har fortelt i lengderetningen som f.eks Ringstind. Da har jeg plass til både å kunne ligge inne og koke osv i forteltet og har også plass til klestørk innendørs og også til å spre bagasjen litt rundt når man ligger noen dager. 

Så jeg har endt opp med et Fjellheimen i Superlightutgaven og er kjempefornøyd med det til bruken jeg gjør. Hovedsaklig består det av å sove i teltet om været er kurant, men i og med at jeg har plass og muligheter i det lette teltet så har det også fungert om jeg ønsker å bli mesteparten av dagen i teltet om været ikke vil samarbeide....

 

 

Hei.

Takk for godt tips ang forteltets plassering. Noe jeg ikke har tenkt på.

Ellers, takk for tips og link. Skal ta en titt på helsport sine telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett litt på Tarptent Scarp 1 (og 2), som i følge tester skal være temmelig bombesikre telt med tanke på vær og vind. 2 innganger, 2 fortelt, justerbart innertelt (smalere/bredere). Vær obs på at sømmer må seales/tettes selv, eller få tarptent til å gjøre dette. 1,4kg for scarp 1, og 2-300 gram tyngere for scarp 2. Tar du led ekstra sett med stenger (for bedre stabilitet i vind og ved snøfall, kan du legge på 2-300 gram).

ett annet telt som har dukket opp er Force Ten Nitro Lite 200 og 200+, som også kommer meget godt ut i tester!:)

 

du kan jo sjekke opp disse også, se om det er no for deg :)

 

skal selv ha ett av de to teltene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.