Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av teltløsning for barnefamilie, telt og tarp?


Kristian7

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et telt for en familie på 4 (små barn), og ønsker innspill og forslag til fornuftige telt og løsninger. Har i dag litt forskjellige telt; Helsport ringstind 1-2, fint for soloturer, Hilleberg Allak, veldig fornøyd med dette for 2 personer på tur, og helsport svalbard for mer ekstreme turer (som det vel strengt tatt ikke blir noe særlig av..) Nå er jeg ute etter et lett telt, med grei plass for 2 voksne og 2 barn. Det blir mye å bære på når alle skal på tur, og vekt er ganske viktig. Det taler jo for et tunneltelt, f.eks helsport fjellheimen superlight 4-mannsutgave. Men jeg er veldig fornøyd med utsikten og følelsen jeg får av å sitte inne i Allakteltet, når man telter på steder med god utsikt. Kunne derfor tenkt meg et tunneltelt hvor hele forteltet kan rulles opp, slik som på ikke-camp utgavene av fjellheimen (http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight . Det er uansett veldig greit med tarp når man er på tur med barn, da man får en stor lekeplass under tak hvis det regner (eller solskjerming). Ser derfor for meg at en løsning med tunneltelt for 4-personer, lite fortelt som kan rulles helt opp, og en tarp som spennes over inngangen, er noe som kan funke veldig bra. Blir det vind får man ta ned tarpen, men all erfaring tilsier at vi bare drar på tur når det er godvær :) Desverre finnes ikke Helsport Fjellheimen i ikke-camp utgave for 4 personer (var det en modell tidligere?). Hilleberg Nallo er en mulighet, men det ser ikke ut til at forteltet kan rulles opp på samme måte. Har faktisk ikke funnet noe slikt telt, alle 4-mannsutgaver kommer med stort fortelt.

Ønsker innspill og gjerne erfaringer fra andre med barn på tur. Forslag til spesifikke telt er også velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ser det går an på gt utgavene til hilleberg, men det tar ganske mye av utsikten virker det som. Absolutt et alternativ, og da kan tarpen ligge igjen hjemme.. Men liker fleksibiliteten tarpen gir, og da trenger jeg ikke drasse med på et fortelt i tillegg.. Noen som har efaring med Nallo ikke GT ?

Fine bilder som viser hvordan det blir :) Takk for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk at alle tunnelteltene til Hilleberg hadde denne muligheten (usikker på black label keron/Nammatj)

Både kaitum 3 (kan åpnes på begge sider) og Anjan 3 som jeg har, og som ikke er GT har denne muligheten.

Prøv å sende en mail til Hilleberg så får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke Ringstind som jeg har og Allak, men dette blir 5 kg, og håper komme unna med 3 kg for et 4-mannstelt.  Lengre fram i tid med større unger vil nok 2 telt være beste løsning, men det er en stund til enda, ønsker at alle skal sove i samme telt nå.

Har sendt avgårde en mail til Hilleberg angående Nallo.. Nesten alle tunnelteltene til Hilleberg har denne muligheten, men ikke Nallo slik det ser ut.

Mange av lettvektsteltene ser forøvrig ut til å ha mye myggnett i døren, (altså ikke mulighet til å lukke hele døren helt, men bare med myggnett, som anjan og ringstind), synes dette blir for kaldt hvis det er litt vind og surt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre "åpen løsning" i Helsportteltene av tunneltelttypen. Jeg her gjort det et par ganger. Ta ut den stangen som er nærmest på bildet under og rull opp duken til neste stang. Bardunene på denne stangen (altså midterste gule snor på bildet) trekker du da mye mer hitover enn du ellers ville gjort (jeg bardunerer i hvertfall stort sett 90 grader ut ellers)


Det fordrer selvsagt at det er kurant vær, men det er normalt sjelden aktuelt å ønske "åpen løsning" om det plasker ned så for meg har det i hvert fall fungert greit når jeg har ønsket utsikten...

Jeg fant ikke bilder av løsningne jeg tenker på i farten, men vet jeg har sett det før - kommer tilbake med bilde om det dukker opp snarlig....

(Litt utenom selve spørsmålet her, men mer et innspill i fall du ikke så denne løsningen på denne typen telt.)
rondane_superlight_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ehhh.... etter litt tanker og fundering her så kommer jeg på at det er mitt gamle 4 manns Rondane jeg hadde i bakhodet og derfor ikke fikk det til å stemme med fjorårets to turer med ustikt der jeg ikke kunne huske at jeg fjernet noen stang. Det var selvsaagt fordi det var mitt nyere Fjellheimen som da var i bruk og du der kan rulle opp mye enklere. Bilde vedlagt slik at du ser forskjellen: 

fjellheimen_superlight_1.jpg

Og der fant jeg også bildet jeg tenkte på: 

bymarkafjellheimenslsmall_4_3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian7 skrev:



Ønsker innspill og gjerne erfaringer fra andre med barn på tur. Forslag til spesifikke telt er også velkommen!

Vi har også to små - og har nå gått over til Helsport Fjellheimen 4. Dette har vi ikke fått prøvd enda skikkelig. Jeg er noe i tvil om teltet er stort nok for oss - men det får vi finne ut av.. Vurderte også den 6 mannsteltet med egen vestibyle til ungene men for voldsomt.

Som et alternativ kan jeg nevne at vi hadde i hvertfall 17 netter bare i fjor i vårt Go-lite Shangri La - 5. Det veier lite, men er et godværstelt (etter min mening). Et par "svakheter" med det har vi sett, men alt i alt har det vært et forbausende bra telt for oss. De gikk jo konken, men tror de er i ferd med å starte opp igjen.

Det ligger fler bilder i turrapporten her

post-10401-0-97143700-1407272391[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på MSR Papa Hubba NX firemannstelt? Vi har et Bergans Wiglo som vi bruker når vi slipper å tenke på vekt og når det er vinter og kaldt. 
Kjøpte oss et MSR-telt til bruk på sommeren og når vi er avhengig av å kunne bære med oss teltet et stykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Espen Ørud said:

Og ehhh.... etter litt tanker og fundering her så kommer jeg på at det er mitt gamle 4 manns Rondane jeg hadde i bakhodet og derfor ikke fikk det til å stemme med fjorårets to turer med ustikt der jeg ikke kunne huske at jeg fjernet noen stang. Det var selvsaagt fordi det var mitt nyere Fjellheimen som da var i bruk og du der kan rulle opp mye enklere. Bilde vedlagt slik at du ser forskjellen:
 

Det er akkurat slik jeg ønsker, men alle 4-mannsteltene fra Helsport kommer med stort fortelt og ekstra stang. Har du gjort slik med telt med stort fortelt? Det ble litt uklart for meg. Ser gjerne bilder hvis du har. Ulempen er jo at man alltid må bære med seg det ekstra store forteltet, også når jeg tar med tarp.

MSR Papa Hubba har mange fine løsninger, men det er for mye myggnetting i innerteltet etter min smak. Midt på sommeren er det helt sikkert supert, men ønsker å kunne bruke det vår og høst, og synes det blir mye lunere i innerteltet når det er "vanlig" innertelt over hele. Mye samme gjelder egentlig Go-lite Shangri La.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale Hilleberg keron 4 gt på det sterkeste. romslig og forholdsvis lett mtp størrelse. keronet er et ekstremtelt som kan brukes alle sesonger. Vi er en familie på 6 som faktisk får plass alle mann  på sommerstid. barna ligger "inne" mens vi voksne sover i det store forteltet. Utenfor myggsesong kan innertelt droppes og DA har du en gigantisk sovesal å boltre deg i :)

Endret av anderskristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjell Iver skrev:

Vi har også to små - og har nå gått over til Helsport Fjellheimen 4.

Vi har tre små, men jeg har vært veldig mye på tur med to barn og to voksne i Fjellheimen 4.

Det er helt ok med plass, men ikke noe mer enn helt ok. Heldigvis er det stort og romslig fortelt slik at alt pikkpakk kan ligge der. Jeg syns jeg ofte ligger veldig inntil duken når jeg ligger ytterst, med de to ungene i midten, og det blir litt mye teltduk i ansiktet til tider, men det går helt greit. Til en voksen og to barn er det helt perfekt. Teltet er ellers et godt telt syns jeg, har hatt det med i skikkelig ruskevær. Sittehøyden inni er også god på midten.

Må vel snart oppgradere igjen, evt ha med to telt på tur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som nallo kan åpnes ganske bra slik jeg tenkte, trodde ikke det gikk ann, men fant et bilde som viser nallo 4:
nallo4-hilleberg-26.jpg

Ser at flere synes fjellheimen 4 blir litt lite til 2 barn og 2 voksne. Omtrent like innvendige mål på nallo 4 og fjellheimen 4, nallo 10 cm kortere. Noen som har sammenlignet plassen i de to teltene?

Keron 4 gt er helt sikkert et supert telt, men det blir for tungt rett og slett. Trenger ikke noe ekstrem-telt. I den vektklassen er det mye annet som blir interessant, wiglo 4 lt og den typen.

Hva ville folk valgt av stort fortelt eller lite fortelt og tarp? I dårlig vær (regn og vind) er jo stort fortelt veldig greit, men da mister man utsikten til vanlig, og så lenge det bare er regn kan tarpen brukes til å lage virkelig stort fortelt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full bredde i hele teltet, samt to innganger, er absolutt å foretrekke. Men alt veier, og lettvektstelt er jo uansett snakk om kompromiss. Hadde Kaitum kommet i 4-mannsutgave ville det vært med i vurderingen. Slik det ser ut nå er Nallo det mest aktuelle. Hører gjerne erfaringer fra folk med Nallo.

Takk for nyttige innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hva ble det til @kristian7? Er litt i samme situasjon. Har vurdert kaitum 4, men er også redd for at jeg kommer til å angre på at jeg ikke gikk for en superlight løsning. Har svalbard som vintertelt - og det gjør vondt å bære og bo i dette sommerstid :) men nå elsker jeg å kunne boltre meg i plass, så vekt / volum ønskene mine henger ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.