Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiheis til "galdhøpiggen"


jarle

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor ikke bygge snøproduksjons anlegg på alle breer i Jotunheimen, så kan vi gi alle breer kunstig liv.

Lurer på hvor mye dette ville ha kostet? Burde jo være gjennomførbart, akkurat som de fleste andre forslagene her... :roll::o

Stuttjukkens tips om bruk av gips er kanskje ikke så dumt? Hva med å ta en gipsavstøpning av en hel bre og så plassere denne f.eks i Nordmarka, så slipper folk i Oslo-området å reise så langt for en bretur.

Det er jo helt vanvittig at det skal være sånne digre, gapende hull i bakken der hvor folk går.

Noen kan jo falle nedi!!! Noen må ta ansvar.

Det finnes sikkert noen du kan saksøke El Gringo og bli rik på, hvis du overlever da. Bare å få tak på den rette advokaten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som ung og lovende kjemiker (eg strøyk på delex I idag,,,) kan eg avsløre at er det noe som er billig og tilgjengelig her i verden, så er det gips!

en kan nemlig gjøre sånn: CaO + SO2 --> CaSO3 = gips... dvs, en kan rense eksos frå kullkraft, og få gips,,, denne vert vanligvis dumpa på dynga, så folk liker ikkje å måtte rense... men om me transporterte han til jotunheimen ville jo alle verte glade! :roll:

profittingeniøren i meg veks fram! blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lom.kommune.no/index.gan?id=4327

Ja, bøverdølene er overivrige på dette mener jeg. Nå vil de kjempe med nebb og klør mot mer vernet område (Breheimen). Er bøverdøl selv, men ikke enig med dem. Bøverdalen har ingen fremtid som bygdesamfunn om ikke noe skjer, men det må gå ann å finne på noe annet enn de alpinplanene. Men om ikke noe skjer, er bygda vår snart bare et sted for hyttefolk og turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes litt for mye "næringsutvikling" på bygda handler om å hærpe natur på en eller annen måte. Kunne kanskje vært greit å basere seg på virksomhet som ikke er skadelig.

Eksemplet viser også at det ikke er noen vits med lokal forvaltning av naturen. Man vil bare bygge ut uhemmet fordi det lønner seg økonomisk på kort sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes litt for mye "næringsutvikling" på bygda handler om å hærpe natur på en eller annen måte. Kunne kanskje vært greit å basere seg på virksomhet som ikke er skadelig.

Eksemplet viser også at det ikke er noen vits med lokal forvaltning av naturen. Man vil bare bygge ut uhemmet fordi det lønner seg økonomisk på kort sikt.

Jeg må si at det var en smuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuule korttenkt kommentar. Hva er kort og lang sikt? Og for hvem? Hva er naturen? Bare skogen? og fjellet? Hvis du ikke har oppdaget det - natur finner du overalt. F.eks har vi en merkelig tobeint rase som dominerer naturen, de lever for det meste i store kolonier, de er sosiale, de er omtenksomme ovenfor sine egne, de er egoistiske i alle vendinger, de ulike flokkene har spesielle sosiale mønstre, de er beskyttende og er som oftest hensynsløse ovenfor andre som truer dets revir - både av egen rase og andre raser. Rasen har også streifende individer som flakker meningsløst rundt i andres revir. Rasens streifende individer har en overambisiøs tendens til å trakke på andres levestil - spesielt i fremmede revirer - og flekker gjerne tenner dersom de ikke får det som de vil. De trakker gjerne over lik og hærper sine egne omgivelser i sin egoistiske tanke om å leve best mulig, og drar deretter sporadisk ut for å leve i pakt med "naturen" - i sterk visshet om at de er gode mennesker som vet bedre enn de som lever i revirene som blir streifet. Enkelte streifdyr har også en tendens til å generalisere enkelteksempler på en slik måte at det gagner deres eget fattige syn best mulig, sist observert i i quote'n ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein: Skal vi streifdyrene ikke lenger få lov til å besøke vårt kjære Sunnmøre lenger. Jeg har faktisk lagt adskillige tusener av kroner igjen der.

Selvfølgelig ods, du er hjertelig velkommen til å nyte det fantastiske landskapet, naturen, bygdene. Sunnmørskommunene vil, gjennom selvbestemmelse i eget revir, sørge for at du også i framtiden vil ha flott natur å komme til :wink:

Bare så det er sagt, jeg er "kolonisert" selv og dermed streifdyr. Men jeg føler på ingen måte at jeg har rett til å si at min mening skal ha innvirkning på hva som skal skje i (eller rundt) Bøverdalen eller i Lofoten for den saks skyld. Jeg forventer heller ikke at folk i Lom, skjåk eller Valdres skal kunne bestemme om hvorvidt man skal kunne bygge fritidsboliger langs Oslofjorden heller. Sistnevnte tror jeg nok er en større selvfølge (for "oslofolk") enn omvendt................ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ønsker en bærekraftig utvikling i distriktsnorge så tror jeg man må tenke litt mere nytt enn mange er i stand til.

Altfor lenge har man satset på å ødelegge natur gjennom vasskraftsutbygninger, hyttefelt, mislykket skogsdrift, alpinanlegg og andre form for inngrep som ofte viser seg å være irreversible.

Det er langt mer komfortabelt for den enkelte bonde å stykke opp utmarka si til hyttetomter og tjene millionbeløp på det, enn det er å drive jorda. Mere penger blir det og. Golfbaner og alpinanlegg er også en behagelig måte å tjene penger på. Man trenger ofte ikke engang bry seg må drive det selv. Det beste av alt er jo å sette opp en automatbom på grusveien sin for deretter å drite i å vedlikeholde veien slik endel gjør.

Det sentrale myndigheter har blitt flinkere til de siste åra er å sette hensynet til almennheten og naturen fremfor egeninteressen til noen egoistiske bønder. Dermed har vi fått nasjonalparker og verneområder. De aller fleste er glad for det.

Så får vi heller leve med at noen bygdeoriginaler syter og klager litt fordi de ikke lenger kan tjene penger uten å jobbe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tenke meg at Akerselva var ei flott elv en gang, men den har dere klart å ødelegge. Dessverre. Jeg kan også godt tenke meg at det en gang var flott og øde natur lang Oslofjorden, der en kunne gått i timesvis uten å møte en kjeft eller se et eneste menneske. Men her har dere også klart å ødelegge, dessverre. Byene er det beste eksempelet på såkalt ødelagt natur, ikke distriktsnorge. Langt i fra.

Jeg syns du har en arrogant holdning ovenfor grunneiere generelt, men det er vel ikke annet å vente. Jeg foreslår at du bosetter deg i et grisgrent strøk, og prøver å tenke nytt. For på bygdene finnes nok altfor mange folk som tydeligvis ikke kan å tenke.

Minste mostands vei er nok å legge ned gårdsbruket og ta seg en annen jobb, evt å også flytte på seg. For de som har sammvittighet til det.

Det beste av alt er jo å sette opp en automatbom på grusveien sin for deretter å drite i å vedlikeholde veien slik endel gjør.

Du kan jo bare la være å bruke veien, simple as that. Det er bondens suverene rett å velge hvilken stand veien skal ha. Er du ikke fornøyd, så kjøp deg en 4x4 med god bakkeklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så mye rart for deg Svein.

- Du lager for eksempel et digert poeng av hvor jeg har bodd og ikke bodd. Men i virkeligheten aner du ikke noe om akkurat det. Så hvorfor later du som du vet det da ?

- Og Hvordan det ser ut rundt Oslofjorden er kjempeviktig for deg. Du lager et ENORMT poeng av at naturen rundt Oslofjorden er rasert. Det er for deg det endelige beviset på at Oslo ikke er så flinke når det gjelder naturforvaltning.

Tror jeg må skuffe deg der også. Det er faktisk ikke Oslo kommune som eier disse arealene. Nesten alt forvaltes av helt andre kommuner enn Oslo. OJ, forsvant hele poenget ditt der. Så dumt. Men hva gjør vel det når man heter Svein og kan skvaldre i vei om noe annet man ikke har greie på.

- Og FY så slemme vi i Oslo har vært mot Akerselva. Tenk så fælt at vi har bygget langs bredden av den. Hadde du for en gangs skyld giddet å sette deg inn i det du har så mange å sterke meninger om ville du kanskje visst at Akerselva har vært brukt til ulike former for næring i noen hundre år. OJ, visste du ikke det heller ?? Så dumt. Akerselvavassdraget er samlet sett nesten 60 kilometer langt og 55 kilometer av det er vernet på ulike måter.

Du presterer mye annet tøv også, men jeg gidder ikke drive mer voksenopplæring nå. Det hadde vært litt mer praktisk om du kunne holde det velsignete gapet ditt lukket iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal le eller grine av deg Panda, jeg eksemplifiserer hvor gale det har blitt i sentrale strøk, og du henger deg opp i spissfindigheter som om jeg har interesse av å spasere rundt Oslofjorden. Poenget, hvis du ikke har sett det, er at du vil bestemme og overstyre andre i en egoistisk tanke om å nyte den frie natur. Du vil ikke gi andre de samme mulighetene i distriktet som du/andre har i sentrale strøk, under påskuddet "vern naturen, urørt natur osv". Det er bedre at du konsentrer deg om hva som er utenfor din egen dørstokk.

Tror jeg må skuffe deg der også. Det er faktisk ikke Oslo kommune som eier disse arealene. Nesten alt forvaltes av helt andre kommuner enn Oslo. OJ, forsvant hele poenget ditt der. Så dumt. Men hva gjør vel det når man heter Svein og kan skvaldre i vei om noe annet man ikke har greie på..... Du presterer mye annet tøv også, men jeg gidder ikke drive mer voksenopplæring nå. Det hadde vært litt mer praktisk om du kunne holde det velsignete gapet ditt lukket iblant.

Et eksempel på din smale forståelse, dessverre. Du ser rett og slett ikke poenget. Hvilken kommune spiller ingen rolle, det trodde jeg du skjønte. Beklager at jeg legger listen for høyt for deg.

Tøv og tøv, jeg har i alle fall en viss forståelse for hva som kreves for at vi skal ha levende bygder. For deg er det kanskje tøv, det er det ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Svein, jeg er litt i tvil om du har hørt om ordtaket "fakta dreper enhver god diskusjon".

Altså: når du bruker Oslofjorden som eksempel på dårlig ressursforvaltning i Oslo kommune så må du tåle at jeg påpeker at Oslo kommune ikke har ansvar for forvaltningen av Oslofjorden. Det er ANDRE kommuner enn Oslo som er ansvarlige for mesteparten.

Og når du hevder at Oslo har ødelagt Akerselva så må du nok finne deg i at trekker frem det FAKTUM at Nesten hele vassdraget er vernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bærum ville spleise med Oslo om et langt bedre renseanlegg for å gjøre fjorden renere, sa Oslo kommune blankt nei. De mente Bærum skulle betale alt selv. Så det kan meget vel hende at Svein har et poeng, og at du, Panda, IGJEN sliter med å observere sannheter rundt deg.

Når det gjelder Akerselva, så var den ødelagt, men det er rettet opp. Den første industrialiseringen i Norge oppsto rundt fossene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Svein, jeg er litt i tvil om du har hørt om ordtaket "fakta dreper enhver god diskusjon".

Altså: når du bruker Oslofjorden som eksempel på dårlig ressursforvaltning i Oslo kommune så må du tåle at jeg påpeker at Oslo kommune ikke har ansvar for forvaltningen av Oslofjorden. Det er ANDRE kommuner enn Oslo som er ansvarlige for mesteparten.

Og når du hevder at Oslo har ødelagt Akerselva så må du nok finne deg i at trekker frem det FAKTUM at Nesten hele vassdraget er vernet.

Panda, her er det jeg skrev (Les for en gangs skyld):

Jeg kan også godt tenke meg at det en gang var flott og øde natur lang Oslofjorden, der en kunne gått i timesvis uten å møte en kjeft eller se et eneste menneske. Men her har dere også klart å ødelegge, dessverre. Byene er det beste eksempelet på såkalt ødelagt natur, ikke distriktsnorge. Langt i fra.

Hvor nevner jeg Oslo kommune? Se på kartet og tell antall byer rundt Oslofjorden.

Vel, Svein, jeg er litt i tvil om du har hørt om ordtaket "fakta dreper enhver god diskusjon".

Vel, Panda, der er et ordtak som heter "som fanden leser bibelen". Ordtaket du nevner har jeg hørt som "fakta dreper som regel enhver diskusjon". I ditt tilfelle kan du godt se de i sammenheng.

Jeg skal være enig i at Akerselva som helhet var et dårlig eksempel, utløpsområdet var i mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, mulig det - men det er da ikke noe argument for også å ødelegge f.eks Bøverdalen?

Nei, det er det ikke heller. Det er et argument for at de som roper høyest for å verne må lære seg å feie for egen dør før de går ut å prøver å belære andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at folk som bor i urbane strøk ikke skal være meningsberettiget?

Jo selvfølgelig, de må gjerne mene noe. Men bestemme det har jeg store problemer med, her trengs lokalkunnskap, sunt bondevett og nærhet til beslutningene. Beslutninger basert på en tankegang om å fly E6 i 110, bikke ryggsekken raskest mulig ut av bilen i et dalføre, "nyte" stillheten i et halvannet døgn før E6 inntas på nytt på vei tilbake til sin økonomisk trygge og stressende tilværelse, har jeg lite sansen for. Det samfunnet som skal leve med beslutningene 24 timer i døgnet, 365 dager i året bør absolutt ha veto. Jeg syns ikke noe annet er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.