Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt ullundertøys sett


Tutto

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ett nytt ullundertøys sett som skal brukes fra -10 til 10 grader. Kommer til å ha dette innerst på kroppen ved aktiviteter som fotturer, skiturer og i soveposen. Jeg har prøvd Devold duo active og Helly Hansen warm ice crew. Forelska meg i HH settet både med tanke på utseende og komfort men er litt skeptisk til at den har lifa under ulla mtp hvordan den varmer når man er i ro etter endt aktivitet. Den har også en bred stripe nedover armene som nok ikke var i ull.

Har sett litt på janus fra sparkjøp som ikke var så dyrt og Aclima Warmwool settet men ikke fått prøvd de.

Det jeg har fra før er Devold Active.

 

Noen innspill til en som ikke helt vet hva han skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv foretrekker jeg og ikke ha ull innerst i aktivitet. Er jeg på tur med til fots eller ski så jeg blir svett så foretrekker jeg superundertøy. Så skifter jeg når jeg skal være stasjonær. Evt ha tynn ull på beina men superundertøy på overkropp der jeg svetter mest.

En superundis tørker mye raskere enn ull men er ikke like varm.

Av tynt ulltøy har jeg brukt noe fra Ullmax. Er vel noe som skoler, idretslag etc selger for å tjene penger til turer o.l. De har vært greie men de er ikke de mykeste og det blir løse tråder kjappere. Bilig men ikke noe stor kvalitet.

Nå har jeg en Devold trøye jeg bruker en del, et eller annet med Zip neck. Husker ikke hva modell heter. Den er klart mykere og har bedre passform.

Er det ekstra kaldt bruker jeg ullfrotte innerst når jeg ikke skal være i aktivitet. KJøpt på forsvarsutsalg på Hønefoss, et eller annet norsk jeg ikke husker navnet på. Billig og godt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HH Warm Freeze Zip har ikke stripen i annet materiale på armene, bare eventuelt den utgaven med rund hals og striper fra skulderen og ned.

 

Dette er mitt førstevalg når det gjelder ull, og Lifa laget gjør at kroppen i mye større grad holder seg tørr. Å være tørr hjelper mot å fryse etter man har vært i aktivitet.

Med bare en tynn langrennsjakke utenpå opplever jeg også kombinasjonen trøye-jakke som vindtett.

 

Ellers bruker jeg et syntetisk Ullmax sett og Bavac Tempo når det ikke er fult så kaldt (disse to kombinert med samme jakke er ikke like vindtett).

Før jeg "oppdaget" HH Warm brukte jeg Devold Active og "Heavy" (den prikkete typen).

 

Under skallbuksa når jeg kjører på ski bruker jeg Woolpower Original 200g, finnes også i trøyer og om ønskelig i tykkere materiale f.eks 400g.

Ullfrotte'en til Woolpower holder fantastisk godt på varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HH Warm er ganske lik Devold Active. Jeg har begge. Personlig liker jeg kvaliteten på Devold bedre. Men aller best liker jeg å ha ull innerst. Jeg fryser faktisk mer i både HH Warm og Devold Active enn det jeg gjør i f.eks. Devold Sport. Jeg har hatt veldig mye Janus oppgjenom årene, og har vært godt fornøyd, men jeg syntes at Devold holder bedre etter mange vask. Aclima liker jeg sånn passe. Når jeg skriver nå, merker jeg at jeg kanskje har prøvd i overkant mye ullundertøy. Hvis jeg skal rangere det så blir det slik:

 

1. Devold Expedition (jeg er kald av meg, og denne er digg)

2. Devold Breeze (fantastisk myk)

3. Devold Sport (helt standard, duger til det meste)

4. Aclima Warmwool og Janus (holder seg ikke like bra etter mange vask)

5. Devold Active (ikke like varm)

6. HH Warm(ikke like varm, samt dårligere kvalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull innerst er min favoritt. 

Jeg har mye Devold, mest active og expedition. 

Bytter på i forhold til type tur og aktivitetsnivå. 

 

Velg deg et merke og kjøp noen forskjellige tykkelser er mitt råd. 

De kjente merkene er bra nok til det meste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Endte opp med devold expedition overdel til å ha når det er veldig kaldt og hh warm sett fordi det satt så himla bra. Kjøpte også iris sport sett fordi det var 149 pr del.

Er det noen som har prøvd devold wool mesh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv de tykkeste fra forsvaret, devold, og woolpower, litt ettersom hva jeg får tak i.  Disse er varme, litt induviuelt selvsagt, men bruker dette og  vanlig arbeidsbukse bare på beina ned mot 20 kuldegrader på jobb.  Men det at det er tykke gjør også mye med slitestyrken, spesielt da der det er kontakt/knissing.. og evnen til og holde fasongen. Mine blir brukt 5 dager i uka fra november/desember til mars/april, da er de ferdige.. Kan gjerne starte vinteren med ett utslitt sett og gå over til nytt sett litt utpå, når graderstokken kryper nedover.   

 

Woolpower har og 600g... Duger ikke det er det fiberpelsen neste,  det som gjelder er og fange mest mulig luft i plagget:) bakdelen med fiberpelsen er at du må ha ei bukse som er en til to størrelser større enn vanlig og hå utenpå.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.