Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelt stang sett, ulike stenger.


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Helsport har vært utsolgt for 10.25 DAC FeatherLight NSL-stenger snart et års tid. Sendte en mail til helsport kveldinga i håp at noe skjer snart.....

Jeg gleder meg til vinter og har planer om å teste litt mer ekstremt vær fremover, og planen var å kjøre dobbelt stangsett i mitt spitsbergen x-trem.

Spitsbergen er levert med 10.25 330cm 45cm segmenter. Nok til å fylle to buer.

Jeg har to andre sett med stenger i 330cm

3x 9mm 330cm 33cm?segmenter DAC FeatherLight nsl.

Og 3x 11mm yunan pressfit i 330cm 44cm?segmenter.

20220927_233431.thumb.jpg.f63370931907480620b1d73287506118.jpg

Altså nok til å fylle hele teltet med dobble stenger 1 bue 11mm Yunan, 2 buer 10.25 DAC og en bue med 9mm DAC.

Jeg bruker pulkpose, teiper stengene unntatt på midten. Har ikke lagt de utover side om side og sett hvordan inndelingen blir, men jeg regner med det kanskje ikke byr på særlige problemer når det alltid er to like stenger i hver stangkanal.

Helsport stengene kommer med en forbøying fra fabrikk, de to andre settene gjør ikke det. 

11mm yunan er ganske mye stivere og har større godstykkelse enn 10.25, om de tåler mer har jeg ingen anelse om, noen sier så uten at jeg har sett noe vitenskapelig bevis på det.

Tanken var å bruke det man har å kjøre 11mm i buen som treffer vinden først, så to buer med 10.25 og til slutt en bue med 9mm stenger.

Eller vil dette tukle med hele dynamikken til teltet? Jeg har null peiling på den type vitenskap 😅

 

 

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orkan 32.7 m/s ?

Risken är väl att tältet lyfter och vind kommer in under botten alla pinnar lossnar och linor går av och allt utanför tältet blåst bort.

Misstänker att tältduken går sönder innan båda pinnarna böjer sig

Bäst borde vara att skarvar är förskjutna dvs att ej ha samma sektment längd på de olika stängerna.

Samt om det är över 10.00 mm stänger som är förböjda blir det ev problem med raka stänger.

Jag har köpt nya stänger med 8.00 till ett SL varinat av tält och redan där blir det problem mot de org förböjda stängerna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (48 minutter siden):

Kan ikke se at dette skal ha noe å si på dynamikken til teltet, hva du enn legger i det begrepet. Jeg lå en natt i orkan i vinter med doble stangsett, der de to endebuene var forsterket med henholdsvis 9mm DAC og Yunan fra et kassert Stetind , mens de to i midten var supplert med 10x25mm. Funket fjellstøtt.

Det blir jo forskjellig stivhet i de forskjellige buene. Men påkjenningen blir vel størst for buen som treffer vinden først.

Ingenting er sterkere enn det svakeste leddet i en konstruksjon. 2x 9mm tenkte jeg å benytte i den siste buen i forteltet der jeg regner med vinden tar minst.

Tusen takk for deling av erfaring, først må jeg prøve å sette opp teltet med disse stengene å se hvordan det går.

 

Håkan S skrev (1 time siden):

Orkan 32.7 m/s ?

Risken är väl att tältet lyfter och vind kommer in under botten alla pinnar lossnar och linor går av och allt utanför tältet blåst bort.

Misstänker att tältduken går sönder innan båda pinnarna böjer sig

Bäst borde vara att skarvar är förskjutna dvs att ej ha samma sektment längd på de olika stängerna.

Samt om det är över 10.00 mm stänger som är förböjda blir det ev problem med raka stänger.

Jag har köpt nya stänger med 8.00 till ett SL varinat av tält och redan där blir det problem mot de org förböjda stängerna.

 

Helt klart en mulighet, men satser ikke på det. Teltet har hele stormmatter rundt med muligheter til pugging av mattene ved hver stangbue.

Jeg har sett mange bøyde og knekte stenger men skjeldent revnet duk. Jeg tror stengene ryker lenge før duken i mange tilfeller. Dobbelt stangsett veier under 1kg, det betyr ingen verdens ting i en pulk.

Hvis SL teltet ditt ikke har justering av stangkopp er det kanskje ikke så rart at det blir vanskelig å få på plass 10mm når teltet var levert med 8mm. De som driver å farter i ekstrem kulde pleier vel å kappe av noen cm av stengene sine for å få til å sette opp teltet.

Når jeg setter en 330cm stang i stangkoppen på mitt telt må jeg stramme koppen litt for at stangen ikke skal hoppe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stommatter sommer/vinter og dersom man bruker de taktisk så skal det ekstremt mye til før du får løft på teltet. Det er mer under oppett i sterk vind jeg opplever at den typen utfording oppstår. 

Jeg har sikkert brukt samme illustrasjonbildet 50 ganger, men: 
 

Calm after the storm

Selv om man i teorien kan tenke at man setter "den sterkeste enden" mot vinden, så skal det ikke mye dreining til før man får andre utfordringer. Oppsettet over var uten levegg da vinden økte på og dreide utpå natta. Pga naturens utforming på stedet (teltet står på en holme på et vann så det er en "kul" på 200*50 meter så ble det en slags turbulens på stedet vinden kom delvis ovenfra og delvis fra siden og presset de to midterste stengene ned uansett hvordan vi ekstrabardunerte. Vi endte dermed opp med grov levegg i stedet. Bare som en påminnelse.

Jeg bruker gjerne stommmattene aktivt også sommerstid senest forrige helg stod lavvoen noe utsatt til i terrenget for utsiktens del. Men aktiv bruk av stein på stommattene fungerte utmerket. Vi erfarte at forskjellen var stor under nedtagning av lavvoen for da foranrkingen av stommattene var fjernet ble det rene dragen. Vi var oppmersomme på det før vi begynte nedtagningen så hadde sikret lavvoen på annen måte, men det var drøy forskjell: 

307766375_820121689119283_8380334869538292010_n.thumb.jpg.984f01cc23fa34c4b6c7168c0ddcdf11.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Såvidt jeg vet brukes det ikke avanserte formler for å regne ut bevegelser og krefter som påføres stenger og telt. Dette er kun prøving, feiling, synsing og erfaring.

Du kan fint supplere med ekstra stangsett i den dimensjonen du finner uten.

sett det opp i hagen med stengene du tenker å bruke, du merker med en gang om det er bra eller dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt HS ringstind sl2p skulle jag ej anv på vintern men det jag syftade på var att redan vid 8 mm stång är det svårt att böja segmenten och vid 10 mm är mkt svårare och några justerbara koppar på detta tält och jag får kapa ett segment för att öka 40 mm på stora bågen men vid korta så har jag kortare än org och ändå svårt sätta stång i kopp pga att de ej är förböjda.

Och HS har inga förböjda att sälja men har fått förslag på att anv gjutsand/formsand men letar efter andra ideer lika böjfjäder til VP plaströr ev annan AL stång.

Om man böjer på ´frihand ´lär sektion gå av eller få en knäck och ingen tänkt båge?

Sett att org raka segment blir lätt böjda efter anv så om man ej spänner så hårt att tältduk eller sömmar går upp kanske man kan avvakta.

Märkte vid uppsättning i ca 10-15 m/s att 40 mm för kort gör att stång kan hoppa ur men väl uppsatt verkar det ej spela någon roll kanske vid dubbla vindstyrkan.(bilder från min vanliga test plats i lite regn och blåst test i ´fin´väder gör jag ej)

WP_20220913_17_20_36_Pro.jpg

WP_20220913_17_21_24_Pro.jpg

WP_20220913_17_21_15_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru det går heilt greit?

Gode telt toler jo enormt mykje sjølv med enkle stangsett.

Har nytta dobbelt stangsett ein gong, det var på Grønland under i tidenes "møkkaværssesong" (iflg backoffice). Då hadde me doble stenger i den buen som stod lengst vekk frå lemur, enkle i resten.

Eg opplever generelt at det er andre tiltak som er vel så viktige dersom det er veldig heftig, og det er å grave ned tomta litt før oppsett (dersom det er mogleg å få til) eller evt å surre teltet ned med noko ekstra tau. 

Så skal det seiast at eg har hatt nokre runder med bøygde stenger etter skiftande vindar og overraskande vêr, men nesten så eg føretrekk at teltet lever litt med vinden enn å ha veldig rigide stenger. 

Dette er dog berre mine erfaringar og preferansar, her er det like mange delte meiningar som det er om stormmatter på telt :)

Tillegg:

Innbiller meg at doble stenger kjem best til sin rett i middels drittver? Er det skikkeleg ille må ein til med andre tiltak. Middels ille så bidreg det til roligare telt og mindre bråk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll Jeg tror det kommer til å fungere helt utmerket.

Jeg tror også dobble stenger hjelper mest når det er middels dårlig vær, blir det ekstremt må man begynne å finne på andre ting som du sier.

Jeg tenker at det største problemet er når du har satt opp teltet i middels dårlig vær og så dreier vinden. Da kommer nok dobble stenger til sin fulle nytte.

Ingenting er sterkere enn det svakeste leddet I en konstruksjon, forsterkere du for mye en plass ryker det en annen plass. 

 

Takk for input, det er sikkert en vitenskap og en matematisk formel bak det meste. Men funker det så funker det 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.