Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling på lakenpose?


hgmann

Anbefalte innlegg

Annonse

Materialvalget er også avhengig av om du ønsker å "booste" temperaturen på posen med å bruke lakenpose, eller bare ønsker å beskytte posen.

Jeg har en i silke fra Bergans, den er behagelig å ligge i. Har også brukt den på ferietur i varmere strøk og ligget i kun den. Er forholdsvis romslig, pakkstørrelse som en tennisball og veier lite. Tørker også raskt.

 

En innvending jeg har er at den har en litt "pussig mumiefasong", i sovepose er det for så vidt greit, men til bruk på DNT hytter skulle den hatt en slags lomme til å ligge puten i. Det finnes i hvert fall på noen rektangulære poser.

 

Så velg et annet materiale enn silke om du vil øke temperaturgrensene og få en "varmere pose", prøv å se hvordan fasongen er (og størrelsen) for å finne en som er praktisk til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både de dyre fra Bergans, og kjøpt mer rimelige varianter på e-bay. Jeg kan ikke se at det er noe stor forskjell på kvaliteten på de dyre og de man kjøper billig direkte fra østen.

Sist handlet jeg hos http://www.ebay.com/usr/spirits_of_vietnam - men finnes sikkert andre som også selger OK kvalitet til en rimelig penge. Den jeg kjøpte sist hadde innlegg for pute - som mange liker godt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å kjøpe en med stor åpning på siden og generelt sett bred. Jeg må erstatte min fordi jeg har revet den for ørtende gang. Det skjer veldig lett når jeg forsøker å krype ut av soveposen. Dette var en rektangulær silkepose. Jeg synes også den var smal ved knærne.

Ved søk på denne siten fant jeg et lite webfirma i Drammen (jakri.com) som solgte poser i silk som var billig og med stor sideåpning. Dessverre står det på siten at den er utsolgt og jeg måtte sende dem en mail for å få beskjed når de skulle ha nye på lager. Foreløpig har jeg ikke fått noe svar på denne mailen. Ellers er vekt en faktor. Jeg forsøkte å finne en fin balanse mellom lav vekt og stor bredde, samt stor åpning. Posen fra DNT har for eksempel relativ høy vekt. Noen webbutikker oppgir ikke vekt på de posene de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fleeceposen til Helsport og en som er av litt tjukkere fleece som jeg har sydd selv. Den siste sydde jeg til en "ekstremtur" hvor vi forventa ganske lave temperaturer og den gjorde i alle fall jobben godt på den turen.

 

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/tilbehor-soveposer/helsport-lakenpose-fasong-fleece/p/1001054_1_style

 

Synes fleece fungerer veldig bra, varmer godt, tørker lett og har gode bruksegenskaper for vask. Jeg bruker innerposen stort sett om vinteren for å tyne enda mer varme ut av soveposen. Ser i annonsen fra Xxl at den visstnok veier 700 gram, men om vinteren går jeg nesten alltid med pulk uansett, så da spiller den lille ekstra vekta liten rolle  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to silkelakenposer, en direkte fra produsenten i Vietnam, og en fra Helsport. Den fra Vietnam er spindelvevtynn og ultralett, flott når det er varmt. En natt det var over 20 grader, vindstille og konstant sol lå jeg bare i den, soveposen ble ikke brukt. Selv med to teltåpninger (med myggnetting) ble det varmt.

Den fra Helsport er av litt tykkere silkestoff, og har svak mumiefasong. I sovepose foretrekker jeg den.

 

Til vinterbruk er nok en fleecepose et godt valg, og man kan muligens spare inn vekta ved å bruke en litt lettere sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det finnes ulike varianter med tanke på varme. Det visste jeg ikke. I utgangspunktet er det tenkt brukt vår, sommer og høst. Skal følge opp tips og sjekke litt :)

Hvis du har lyst til å prøve en av de rimelige fra Vietnam så gir jeg bort en i karmatråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du opptatt av vekt så har også cumulus noen fine. Har den pertex mummi varianten. Synes pertex stoffet er vel så behagelig mot huden som silke. I tillegg er det vindtett noe som kan øke isolasjonen noe spesielt om du sover i quilt eller det kommer litt trekk fra glidelåsen.

 

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems----from-375-g

 

Har også silkeposen til Helsport. Silke gir bra varmeeffekt i forhold til vekta (så lenge den er tørr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan anbefale å kjøpe en med stor åpning på siden og generelt sett bred. Jeg må erstatte min fordi jeg har revet den for ørtende gang. Det skjer veldig lett når jeg forsøker å krype ut av soveposen. Dette var en rektangulær silkepose. Jeg synes også den var smal ved knærne.

Ved søk på denne siten fant jeg et lite webfirma i Drammen (jakri.com) som solgte poser i silk som var billig og med stor sideåpning. Dessverre står det på siten at den er utsolgt og jeg måtte sende dem en mail for å få beskjed når de skulle ha nye på lager. Foreløpig har jeg ikke fått noe svar på denne mailen. Ellers er vekt en faktor. Jeg forsøkte å finne en fin balanse mellom lav vekt og stor bredde, samt stor åpning. Posen fra DNT har for eksempel relativ høy vekt. Noen webbutikker oppgir ikke vekt på de posene de selger.

Jakri har tydeligvis poser på lager nå. Jeg har mottatt min. Den er lett og av glatt stoff. Jeg har prøvd den i dag tidlig. Innebygget putetrekk fungerer. Åpningen ellers er ikke ekstrem stor, men den er romslig og har reimer som du kan knytte på sidene slik at åpningen blir mindre. Poser selv virker romslig. Posen er litt større og tyngre enn Helsport sin, sikkert delvis pga at den har putetrekk og er bredere, men totalt sett liten og lett. Jeg har glemt å veie den. Jeg betalte kr. 348 inklusiv forsendelse. En bra pris sammenlignet med andre poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei - og godt at du endelig fikk kjøpt Jakri sin silkelakenpose TRAVELlight. Siden sist har krona svekket seg mye mot dollar, så prisen er nå 398 kr. Men vi er fortsatt billigst på markedet. Vekten er i underkant av 120 gram, inkludert trekk. I tillegg til denne standard silkelakenposen, selger vi bl.a. også ekstra bredde silkelakenposer, samt silkesengetøy. Også dette til landets beste priser, og i førsteklasses kinesisk silkekvalitet. Mer info finnes på våre hjemmesider www.jakri.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.