Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til tarpstang som kan brukes til både porch-mode og til å henge tvers over tarpen for å feste pull-outs i?


Dinger

Anbefalte innlegg

Har en tarp med pull-outs (Hammock Gear Journey), og har planer om å kjøpe tarpstenger som kan støtte i porchmode, men også henges slik som på bildet for å lage mer plass inni tarpen. Produktanmeldelser tar ikke for seg nøyaktig dette, så lurer på om noen kan anbefale tarpstenger som kanskje vil funke med dette formålet. Vekten vil kanskje være hovedutfordringen da de kommer til å ligge på tarpen/tarp-lina. Har aldri hatt tarpstenger før, så vil ikke kjøpe blindt for å etterpå oppdage problemer som kunne vært unngått. Eventuelle erfaringer, råd og ting jeg ikke tenker over blir jeg bare glad for.

Takk for svar

photo_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarpstenger er det samme som teltstenger, gjerne med større diameter for å unngå fleks når den står rett opp og ned. Når de brukes på tvers av tarpen kan jeg tenke meg at man ønsker en viss fleks og derfor kan gå for mindre diameter, men jeg har ikke prøvd dette selv. Jeg ser at bildet ditt er hentet fra Dutchware som skriver at deres tverrgående tarpstenger er av typen DAC NSL 8.5: https://dutchwaregear.com/product/tarp-pole-mods/

Dette virker derfor som et trygt valg. Disse kan du kjøpe fra Extremtextil: https://www.extremtextil.de/en/tent-poles/dac-featherlite-nsl/8-05mm.html

Selv har jeg laget tarpstenger av typen DAC NSL 10.25. Jeg valgte noen tykkere fordi jeg ville unngå fleks. Dette har fungert bra.

Hvilken type du skal velge for å kunne bruke de samme tarpstengene til begge formålene du beskriver vet jeg ikke. Jeg tror jeg kunne gått for en noe lavere diameter uten problem. Jeg tror også at lengden på stangsegmentene har mye å si for fleks. Lenger segmenter gir mindre fleks. Lykke til! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noe 10,2mm DAC Pressfit fra Extremtextil til bruk som vanlige/loddrette tarpstenger, og dette funker bra. Uten å ha testet veldig mye i styggvær tror jeg ikke jeg hadde gått under 10mm, pga stivhet (jmf det ole_brum skriver).

ole_brum skrev (På 20.12.2023 den 8.59):

Hvilken type du skal velge for å kunne bruke de samme tarpstengene til begge formålene du beskriver vet jeg ikke. Jeg tror jeg kunne gått for en noe lavere diameter uten problem. Jeg tror også at lengden på stangsegmentene har mye å si for fleks. Lenger segmenter gir mindre fleks. Lykke til! 

Støtter denne. Tror jeg ville gått for noen enda tynnere til bruk i "horisontal-modus" pga fleks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det er omvendt. Skjøtene er den stiveste delen av stangen, med minst flex, og med mest gods. Så jo flere skjøter, jo stivere stang.

Hva baserer du dette på?

Min erfaring med DAC pressfit 11.1 mm i 45 cm lengde Featherlite NSL 10.25mm i 40 cm er at det er litt slark i skjøtene som kan gi fleks. Når man bøyer stengene til bruk i et telt tas slarken ut og leddene blir stabile. Siden det er mer materialet ved skjøten er det sikkert riktig at den bøyes mindre her i et telt. Når stangen derimot står rett opp og ned som i en tarpstang, opplever jeg at den lille slarken forblir til stede og gir mest bevegelse i skjøten.

Dette er mine erfaringer, og jeg fant ikke tall som direkte støtter påstandenen mine. Oversikten under viser ikke segmentlengde, men jeg legger merke til at de stiveste stengene med størst diameter også har de lengste segmentene. Figuren er for øvrig nyttig for å vurdere stivhet mot vekt.

DACpoles.thumb.png.d88ea6fd5abb91361da144d9d80457fb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (3 timer siden):

Hva baserer du dette på?

DACpoles.thumb.png.d88ea6fd5abb91361da144d9d80457fb.png

Selve skjøten er dønn stiv, egentlig tilnærmet ubøyelig der den innvendige hylsen er tilstede. Om det så skulle vere noe slark i skjøtene, så er denne slarken allerede tatt opp når stangen står bare litt i spenn, så da kan man se bort fra den evt. slarken om man skal bruke stangen med en viss bøy.

Skal man bruke den som en stående påle, er slark uønsket, enig med det.

Skal man ha tarpstang synes jeg teleskopstenger fungerer bra, om vekten ikke er noe stress. Null slark, dønn stiv, trinnløst justerbare, og kraftigere. Jeg har to som tilsvarer denne sorten https://www.outnorth.no/relags/telescopic-pole-100-240-pair

Bare at de jeg har veier mindre, og har en makslengde på 170/180cm. Brukt mye.

 

image.png.435979046332609d30789881fb5d2d08.png

 

 

Mitt lettvektsalternativ er basert på tips fra @Tom42. Jeg tok nederste del av en kassert fiskestang. Den er ikke justerbar, men lett og stiv som bare det. Helt topp til bruk på tur med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ole_brum skrev (På 20.12.2023 den 8.59):

Tarpstenger er det samme som teltstenger, gjerne med større diameter for å unngå fleks når den står rett opp og ned. Når de brukes på tvers av tarpen kan jeg tenke meg at man ønsker en viss fleks og derfor kan gå for mindre diameter, men jeg har ikke prøvd dette selv. Jeg ser at bildet ditt er hentet fra Dutchware som skriver at deres tverrgående tarpstenger er av typen DAC NSL 8.5: https://dutchwaregear.com/product/tarp-pole-mods/

Dette virker derfor som et trygt valg. Disse kan du kjøpe fra Extremtextil: https://www.extremtextil.de/en/tent-poles/dac-featherlite-nsl/8-05mm.html

Selv har jeg laget tarpstenger av typen DAC NSL 10.25. Jeg valgte noen tykkere fordi jeg ville unngå fleks. Dette har fungert bra.

Hvilken type du skal velge for å kunne bruke de samme tarpstengene til begge formålene du beskriver vet jeg ikke. Jeg tror jeg kunne gått for en noe lavere diameter uten problem. Jeg tror også at lengden på stangsegmentene har mye å si for fleks. Lenger segmenter gir mindre fleks. Lykke til! 

Jeg antar at fleks i tverrgående ikke er et behov med mindre jeg misser en viktig detalj her. Det eneste potensielle problemet jeg kan se for meg, er om vekta på 2x tarpstenger blir for mye liggende på tarpen (med snor langs lengden). Kunne alltids hatt et ekstra tjukkere tau gående parallelt som tarpstengene kunne hvilt på, men det blir for mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinger skrev (10 timer siden):

Jeg antar at fleks i tverrgående ikke er et behov med mindre jeg misser en viktig detalj her.

Jeg har som sagt ikke brukt tverrgående stenger selv, men vil anta at det ikke har så mye å si. Skal de kun brukes tverrgående kan du gå for de jeg lenket til som brukes av Dutchware. Skal du også bruke de til "porchmode" ville jeg gått for noen stivere.

 

Dinger skrev (10 timer siden):

 Det eneste potensielle problemet jeg kan se for meg, er om vekta på 2x tarpstenger blir for mye liggende på tarpen (med snor langs lengden). Kunne alltids hatt et ekstra tjukkere tau gående parallelt som tarpstengene kunne hvilt på, men det blir for mye styr.

Jeg vet ikke om vekten blir et problem. For at stengene skal kunne "løfte" midtpanelene må stengene nødvendigvis presse nedover. Hvis tarpen din er laget av nylon vil den strekkes ("sagge") og det vil jeg anta gjør at tarpen dårligere bærer vekten av stengene. Det er ikke vanskelig å bruke en egen snor (ridgeline) over eller under tarpen, og den trenger ikke være tykk. Den vil kunne erstatte bardunene på kortsidene av tarpen. Igjen, se på hvordan Dutchware gjør det. De bruker en egen snor over tarpen, jeg tipper det er en grunn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.