Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med skulderprotese


Tom42

Anbefalte innlegg

Siden mars 2013 har jeg gått med to avslitte sener i venstre skulder.  Derfor ble det ingen tur på Hardangervidda  i fjor, og turen som var planlagt i år var det bare å glemme.  

Jeg ble riktignok operert i juni 2013, men i september samme år røk de av igjen.  Siden jeg nå blir mer og mer hemmet, og smertenivået har oppnådd toppkarakter.  Tok meg en tur tidligere i uken for å teste ut Tommetrix nr 7, og det fikk jeg rikelig betale prisen for dagen derpå.

Nå skal jeg til vurdering for innsetting av skulderprotese.  Håper å slippe, og håper på at noe enklere lar seg gjøre men må jeg så må jeg. 

Men så lurer jeg på er det noen der ute som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ingenting om skulderprotese, men har du vurdert å lage deg en tralle, en slags pulk for barmark. Et par sykkelhjul, et par stenger på tvers, drag, kanskje en brems og hoftebelte. Da kan du dra på tur uten å belaste skuldrene :) Noen steder ser jeg at det kan være litt upraktisk, men tror det vil fungere fint på steder som Hardangervidda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om skulderprotese, men har du vurdert å lage deg en tralle, en slags pulk for barmark. Et par sykkelhjul, et par stenger på tvers, drag, kanskje en brems og hoftebelte. Da kan du dra på tur uten å belaste skuldrene :) Noen steder ser jeg at det kan være litt upraktisk, men tror det vil fungere fint på steder som Hardangervidda.

Takk fo innspill.  For noen år siden syslet jeg med noe lignende.  Kort fortalt;  prøvde å lage en innretning slik de brukte over vidda og som lagde slepene.  Monterte et sykkelhjul helt bakerst.  Prototypen var ikke helt vellykket, men kanskje jeg skal ta opp ideen igjen. 

Ellers har jeg også lastet sekken på sykkelen og dratt den.  Litt av et syn må det ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på litt forskjellige løsninger selv også. Tror to hjul er det som er lettest å håndtere. Tok en testtur i skogen og det gikk overraskende bra. Hjula bør være så store at de lett kommer over steiner. Hvorvidt det ser så smart ut er en annen sak, men om det er alternativet for å komme seg på tur så spiller det ingen rolle hvordan man tar seg ut :) Lykke til med skuldrene. Kjenner en som fikk ny hofte og han var på bena igjen veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på litt forskjellige løsninger selv også. Tror to hjul er det som er lettest å håndtere. Tok en testtur i skogen og det gikk overraskende bra. Hjula bør være så store at de lett kommer over steiner. Hvorvidt det ser så smart ut er en annen sak, men om det er alternativet for å komme seg på tur så spiller det ingen rolle hvordan man tar seg ut :) Lykke til med skuldrene. Kjenner en som fikk ny hofte og han var på bena igjen veldig fort.

Du har fått meg i tenkeboksen.  Hva synes du om følgende? Ligner dette på din?  Som utgangspunkt vurderer jeg to forgafler til sykkel med hjul.  Om de skal være luftfylt eller fjerne dekkene vet jeg ikke.  Avstand mellom hjulene:  Sekk + 5 cm.  Må bruke sekk om konstruksjonen kneler.  Går så til et verksted som lager båtkalesjer og får de til å bøye til et drag av 25 mm aluminiumsrør, som kobles til pulkselen.  I lengderetningen lager jeg et brett med balansepunktet rett over hjulene.    På dette legger jeg sekken og pakker den litt fortung. 

Har også vurdert kanotralle.  Biltema har en som ikke koster altfor mye.

 

Dette blir gøy.  Om det går i praksis vet jeg ikke helt.  Mange steder er stien dyp og smal.  Husker hunden hadde problem på slike steder inntil den lærte å gå utenom.  Flink bisk.  I tillegg kan det bli problemmatisk i urer.  Men, på den andre siden går det å bære på vansklige steder, om jeg bare får reparert skulderen sånn nogenlunde. .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gafler, to sykkeldekk type 26", en slags ramme (klarer ikke helt forklare) mellom gaflene, plass til sekk + litt luft slik som du også tenkte, på testturen var ikke draget klart så brukte to 25 mm pvc-rør som jeg fikk tredd utenpå gaflene, planen er å ha draget litt forbi fordi det noen ganger kan være greit å hjelpe til litt med armene og jeg har sett at i mitt tilfelle så kan det være lurt med brems siden potene mine dør litt om de må gå bratt nedover og i tillegg må holde igjen for en tralle. Er litt på testinga enda. Det viktigste tror jeg er at hjula er store, tror også avstanden på dem er såpass at de (forhåpentligvis) går på hver side om stia er dyp. Kan poste et bilde når den er ferdig, om den noen gang blir det :P Men har altså testet prototypen i skogen over stokker og stein og det gikk over all forventning.

Det er uansett lurt, tenker jeg, å ha sekken på tralla, noen steder vil man være nødt til å bære den litt.

 

Her er et par bilder av foreløpig resultat. Den skal ikke bli helt slik når den er ferdig. Stemmene er brukt for avstivning og for å få et lavere tyngdepunkt. Tenkte bruke gafler uten demping siden dempinga bare blir ekstra vekt. Og som du kanskje ser er det brukt mye plastrør, dette skal byttes ut med aluminium. Disse pvc-rørene er fordi jeg er yrkesskada :P

post-8184-0-30880700-1409433576_thumb.jp

post-8184-0-11742400-1409433618_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det @7homas Ligger det mange transportpulker til salgs? Min tanke var at om man havner på et sted hvor man ikke så lett kommer fram med vogn så bør den være så enkel som mulig så man kan ta sekken på ryggen litt og fortsatt få trillet tralla. En transportpulk veier jo ikke mye så det kan nok fungere. I heimen her har det vært så mange ideer fram og tilbake så jeg husker ikke hvorfor vi utelukket pulken. Det beste hadde jo vært om man hadde fått til noe så sekk med tralle kunne blitt bært på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vil se på pulkalternativet, kan jeg anbefale nordic cab - egentlig sykkelvogn, men fås som varevogn med muligheter for feste på sykkel, bytte hjula med ski og pulkdrag på vinteren, hjul og pulkdrag på tur om sommeren, trillebårhåndtak, drag til hund, m.v. Litt dyrt i innkjøp, men jeg har erfart at kvaliteten er veldig god, og med så mange muligheter for å tilpasse til sesong og behov, så er det verdt kronene. www.nordiccab.no Hjemmesiden kunne vært bedre, men man får et greit inntrykk tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten at jeg egentlig vet hva jeg snakker om så har vi brukt denne ved et par anledninger i områder der det neppe noensinne har vært en barnevogn før. Den bør lett kunne modifiseres til å bli en god slik tralle. Klips av fremjulet og ta av bøylen som holder setet oppe og vips.

http://www.runningfreeonline.com/Portals/0/images/Hollywood/News-Articles/2010/Jun/WLW-BabyJogger_9B05-babyjogger_4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gafler, to sykkeldekk type 26", en slags ramme (klarer ikke helt forklare) mellom gaflene, plass til sekk + litt luft slik som du også tenkte, på testturen var ikke draget klart så brukte to 25 mm pvc-rør som jeg fikk tredd utenpå gaflene, planen er å ha draget litt forbi fordi det noen ganger kan være greit å hjelpe til litt med armene og jeg har sett at i mitt tilfelle så kan det være lurt med brems siden potene mine dør litt om de må gå bratt nedover og i tillegg må holde igjen for en tralle. Er litt på testinga enda. Det viktigste tror jeg er at hjula er store, tror også avstanden på dem er såpass at de (forhåpentligvis) går på hver side om stia er dyp. Kan poste et bilde når den er ferdig, om den noen gang blir det :P Men har altså testet prototypen i skogen over stokker og stein og det gikk over all forventning.

Det er uansett lurt, tenker jeg, å ha sekken på tralla, noen steder vil man være nødt til å bære den litt.

 

Her er et par bilder av foreløpig resultat. Den skal ikke bli helt slik når den er ferdig. Stemmene er brukt for avstivning og for å få et lavere tyngdepunkt. Tenkte bruke gafler uten demping siden dempinga bare blir ekstra vekt. Og som du kanskje ser er det brukt mye plastrør, dette skal byttes ut med aluminium. Disse pvc-rørene er fordi jeg er yrkesskada :P

Nå vet ikke jeg hva du driver med til daglig, og kanskje vet du dette, men når du skal konstruere en ramme så er trekanter mye mye stivere enn firkanter.

Hvis du ser på en etthjuls sykkeltilhenger så vil du se at de fleste åpne felter i rammen som får belastning er trekantet. En høyspentmast, en gammel jernbanebro etc. er bygget opp av trekanter, ikke firkanter.

post-4220-0-08889700-1409550772_thumb.jp

post-4220-0-92111200-1409550787_thumb.jp

post-4220-0-35903600-1409550797_thumb.jp

 

Hvis du skal ha et hjul som går godt i terreng så burde du prøve med et hjul som har form som en kule. Gjerne et oppblåsbart.

Jeg laget en gang en kanotralle for terreng. Da testet jeg ut flere hjultyper og størrelser og kuleformen var desidert best. På prototypen brukte jeg en fortøyningsbøye siden det blir alt for dyrt med spesialproduksjon.

post-4220-0-16253700-1409551092_thumb.jp

 

For noen år siden drev jeg litt som birøkter. Da hadde jeg et bæreredskap for bikuber.

post-4220-0-12824800-1409552163.jpg

Denne var beregnet for to personer, men så monterte jeg på et sykkelhjul og så kunne jeg operere den alene.

Jeg menet at det nå finnes ferdige beslag for hjul til disse, men jeg fant ingen bilder.

Kanskje det går å hente noen tips herfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med strøm til daglig jeg @REs. Jeg skal ha to hjul og det må være litt bakkeklaring. Jeg er ingen ingeniør, så jeg spør sikkert dumt. Tviler ikke på at du testet flere typer hjul og at kuleformen var best. Men kan du forklare hvorfor? Jeg liker å se logikken i ting. Jeg tenker jo at diameteren på hjula er det viktigste og at de er litt brede så tralla klarer flyte litt over myrer. Ser at en kuleform er praktisk der, men klarer ikke se det praktiske med det i steinur.

 

Firkanten er slik fordi det er det mest praktiske mtp baggasje og feste av drag. Eller tenkte du trekanter inni firkanten? Det kunne kanskje vært lurt å ha en avstiver diagonalt inni ruta. Selv om den er overraskende stiv egentlig. Har jo bare brukt plastrør. Så vil tro den blir veldig stiv med alu.rør. Nå blir ikke denne tralla utsatt for like hard behandling som en jernbanebru eller høyspentmast så jeg tror ikke det vil bli noe problem. En sekketralle f.eks har ikke trekantkonstruksjon, men er stiv fordet. Men helt klart verdt å ha i bakhue om vi skulle stå der og banne og sverte fordi tralla ikke er stiv nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mars 2013 har jeg gått med to avslitte sener i venstre skulder.  Derfor ble det ingen tur på Hardangervidda  i fjor, og turen som var planlagt i år var det bare å glemme.  

Jeg ble riktignok operert i juni 2013, men i september samme år røk de av igjen.  Siden jeg nå blir mer og mer hemmet, og smertenivået har oppnådd toppkarakter.  Tok meg en tur tidligere i uken for å teste ut Tommetrix nr 7, og det fikk jeg rikelig betale prisen for dagen derpå.

Nå skal jeg til vurdering for innsetting av skulderprotese.  Håper å slippe, og håper på at noe enklere lar seg gjøre men må jeg så må jeg. 

Men så lurer jeg på er det noen der ute som har erfaringer?

 

Jeg synes du bør forsøke å finne et forum for handikappede. De vet antagelig det meste om fordeler og ulemper med proteser. Legen/spesialisten bør også kunne fortelle noe om prosentandelen vellykkede operasjoner vs problemtilfeller.

 

Da min bestefar fikk ny hofte, var han veldig positiv om det og anbefalte det til alle. Kona hans derimot fikk ikke like bra resultat og gikk ikke helt bra etter det. Men hun var i mindre god form til å begynne med.

 

Lykke til i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det @7homas Ligger det mange transportpulker til salgs? Min tanke var at om man havner på et sted hvor man ikke så lett kommer fram med vogn så bør den være så enkel som mulig så man kan ta sekken på ryggen litt og fortsatt få trillet tralla. En transportpulk veier jo ikke mye så det kan nok fungere. I heimen her har det vært så mange ideer fram og tilbake så jeg husker ikke hvorfor vi utelukket pulken. Det beste hadde jo vært om man hadde fått til noe så sekk med tralle kunne blitt bært på ryggen.

Det lå iallefall 3-4 fjellpulker til 750-1500 på Finn i forrige uke. Var vel også  et par transportpulker, bl.a en militær modell.

Jeg hadde aldri tenkt meg at man pakket i sekk når man hadde tralle/ vogn, men det er jo det enkleste om man må flytte bagasjen og tralla hver for seg. Ikke minst kanskje på kollektiv transport, hehe.

 

Sånn jeg ser det for meg har man akselen på oversiden, ikke under. Evt, individuelt hjuloppheng, fortsatt over. Når man kommer til en parti hvor hjul er lite praktisk er det kanskje lettere å felle opp hjulene og dra pulken over snøfelt, myr, lyng etc. En pulk har kanskje for lave vegger til at den flyter, men hvis den flyter er det jo lett(ere) å forsere bekker og elver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå iallefall 3-4 fjellpulker til 750-1500 på Finn i forrige uke. Var vel også  et par transportpulker, bl.a en militær modell.

Jeg hadde aldri tenkt meg at man pakket i sekk når man hadde tralle/ vogn, men det er jo det enkleste om man må flytte bagasjen og tralla hver for seg. Ikke minst kanskje på kollektiv transport, hehe.

 

Sånn jeg ser det for meg har man akselen på oversiden, ikke under. Evt, individuelt hjuloppheng, fortsatt over. Når man kommer til en parti hvor hjul er lite praktisk er det kanskje lettere å felle opp hjulene og dra pulken over snøfelt, myr, lyng etc. En pulk har kanskje for lave vegger til at den flyter, men hvis den flyter er det jo lett(ere) å forsere bekker og elver.

 

Om pulken flyter med baggasje oppi er nok ihvertfall greit å teste før man er på tur. Dumt om det viser seg at den ikke gjør det ;) Jeg har en sånn her pulk som jeg bruker på vinteren http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=15249 Den er ganske dyp, men vet ikke om den flyter med 15-20 kg oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pulken flyter med baggasje oppi er nok ihvertfall greit å teste før man er på tur. Dumt om det viser seg at den ikke gjør det ;) Jeg har en sånn her pulk som jeg bruker på vinteren http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=15249 Den er ganske dyp, men vet ikke om den flyter med 15-20 kg oppi.

 

 

Basert på at den fortsatt har egenvekt 3kg, har samme mål som i linken din og at det er ferskvann, tror jeg du kan ha med rett i underkant av 109kg før den synker, da den ved totalt 112kg veier det samme som vannet den fortrenger og blir vektløs - derfor, ikke dytt den nedover i vannet hvis totalvekten er 112kg for da vil den bare fortsette nedover til den treffer bunnen :thumbsup:

Monterer du på hjul og drag må du trekke fra vekten, men om hjulene er nedi vannet vil det volum disse fortrenger igjen øke lasteevnen om deres egenvekt er mindre enn 1,0g/1cm3

Jeg ække noe flink i matte så det er mulig jeg tar helt feil, men da får jeg sikkert høre det rimelig kjapt :whistle:  En link

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte innspill, spesielt de med bilder. Jeg har såvidt begynt å tenke på tralle på tur pga en korsrygg som slett ikke liker tunge sekker. Over 10 kg på ryggen i terreng og jeg merker at tralle-ideen fenger :).

Har ikke egne ideer å komme med men suger til meg andres kunnskap og forslag. Takk. Kanskje jeg kan bidra etterhvert når jeg har fått begynt på eget tralleprosjekt etter trådens gode brainstorming :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på at den fortsatt har egenvekt 3kg, har samme mål som i linken din og at det er ferskvann, tror jeg du kan ha med rett i underkant av 109kg før den synker, da den ved totalt 112kg veier det samme som vannet den fortrenger og blir vektløs - derfor, ikke dytt den nedover i vannet hvis totalvekten er 112kg for da vil den bare fortsette nedover til den treffer bunnen :thumbsup:

Monterer du på hjul og drag må du trekke fra vekten, men om hjulene er nedi vannet vil det volum disse fortrenger igjen øke lasteevnen om deres egenvekt er mindre enn 1,0g/1cm3

Jeg ække noe flink i matte så det er mulig jeg tar helt feil, men da får jeg sikkert høre det rimelig kjapt :whistle:  En link

 

En rask titt på linken og jeg velger å ta ditt ord for det :P Ikke spesielt god i engelsk og ihvertfall ikke teknisk engelsk. Pulken skal aldri veie i nærheten av 112 kg uansett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med strøm til daglig jeg @REs. Jeg skal ha to hjul og det må være litt bakkeklaring. Jeg er ingen ingeniør, så jeg spør sikkert dumt. Tviler ikke på at du testet flere typer hjul og at kuleformen var best. Men kan du forklare hvorfor? Jeg liker å se logikken i ting. Jeg tenker jo at diameteren på hjula er det viktigste og at de er litt brede så tralla klarer flyte litt over myrer. Ser at en kuleform er praktisk der, men klarer ikke se det praktiske med det i steinur.

 

Firkanten er slik fordi det er det mest praktiske mtp baggasje og feste av drag. Eller tenkte du trekanter inni firkanten? Det kunne kanskje vært lurt å ha en avstiver diagonalt inni ruta. Selv om den er overraskende stiv egentlig. Har jo bare brukt plastrør. Så vil tro den blir veldig stiv med alu.rør. Nå blir ikke denne tralla utsatt for like hard behandling som en jernbanebru eller høyspentmast så jeg tror ikke det vil bli noe problem. En sekketralle f.eks har ikke trekantkonstruksjon, men er stiv fordet. Men helt klart verdt å ha i bakhue om vi skulle stå der og banne og sverte fordi tralla ikke er stiv nok.

En av grunnene til at jeg valgte er kuleformet hjul var at den konstruksjonen jeg bygget skulle kunne pakkes sammen og ikke bli stort større enn et fjelltelt. Den skulle også kunne monteres og demonteres uten bruk av verktøy.

Dette har jeg klart ved å bruke et oppblåsbart kuleformet hjul. Et sykkelhjul kan ikke demonteres og blir ikke mindre av å slippe ut luften.

Et kuleformet hjul går bedre over steiner og tuer siden det ikke kiler seg mellom steinene, men flyter mer oppå.

F.eks. et sykkelhjul vil lett kile seg mellom steiner og er ikke konstruert for å ta krefter sideveis. Hvis et hjul kiler seg og det andre beveger seg så vil du ganske lett få vridning og sideveis deformasjon av et slikt sykkelhjul.

De fleste konstruksjoner med to hjul, f.eks. kanotraller, har en aksling tvers over mellom hjulene. denne kommer lett i konflikt med terrenget. Skal denne elimineres så kreves det enten unødvendig høye hjul eller en ganske solid konstruksjon for å holde hjulene på plass. Spesielt viktig er kreftene du får sideveis ved vridning av konstruksjonen.

 

Fordelen med å bygge opp rammen med trekanter er at du kan få en lettere og stivere konstruksjon. 

En tralle som skal brukes i terreng vil få krefter, belastning, fra alle kanter og da vil du måtte bruke mye større profiler for å få samme stivhet med en firkantet konstruksjon.

Du kan godt sammenligne med en sekketralle, men den er laget av helt andre materialer og er konstruert for å ta belastning kun i en retning. Den er også veldig overdimensjonert siden det her ikke er behov for å spare vekt i selve konstruksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da skjønner jeg @REs :) Tralla jeg jobber med har aksel og på testtur i skogen var den helt fin å komme seg fram med. Gikk over felte trær, stubber og steiner uten problem. Har 26" sykkelhjul så det er ganske god bakkeklaring. Tenker at kuleformede hjul må jo være tyngre å dra enn sykkelhjul. Eller er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da skjønner jeg @REs :) Tralla jeg jobber med har aksel og på testtur i skogen var den helt fin å komme seg fram med. Gikk over felte trær, stubber og steiner uten problem. Har 26" sykkelhjul så det er ganske god bakkeklaring. Tenker at kuleformede hjul må jo være tyngre å dra enn sykkelhjul. Eller er det ikke det?

Det hjulet jeg har beregnet å bruke er ca. 30 cm i diameter, men jeg har laget en terrenggående kanotralle og da skal hjulet stå midt under kanoen. Det hadde sikkert vert greit med et sykkelhjul på hver side, men disse hjulene kan ikke legges sammen, det kan mitt kulehjul. Det er bare å slippe ut lufta.

Men du får bedre stabilitet med to hjul enn med ett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjulet jeg har beregnet å bruke er ca. 30 cm i diameter, men jeg har laget en terrenggående kanotralle og da skal hjulet stå midt under kanoen. Det hadde sikkert vert greit med et sykkelhjul på hver side, men disse hjulene kan ikke legges sammen, det kan mitt kulehjul. Det er bare å slippe ut lufta.

Men du får bedre stabilitet med to hjul enn med ett.  

 

Ja, det er sant. Er jo praktisk med alt som kan bli lite. Når man skal gå et stykke er jo stabilitet viktig ellerså kan det fort bli slitsomt. Har du bilde av kanotralla? Ble litt nysgjerrig på hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.