Gå til innhold
  • Bli medlem

Speideren og friluftsliv


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har ved flere anledninger kommentert hvordan speideren i den senere tid har gått mer og mer over fra å være en friluftsorganisasjon, slik jeg og sikkert mange med meg har oppfattet denne organisasjonen, til å bli en "bedehusforening". Friluftslivet får mindre og mindre plass i forhold til andre mer urbane aktiviteter.

Dette ble på nytt, til de grader, bekreftet for et par dager siden da jeg var ute og lette etter kantareller. 

Flere steder kom jeg over spor etter fugler og dyr i naturen. Ja noen plasser hadde også noen geitebukker både gnaget barken av noen unge trær pluss at de også hadde forsynt seg av soppen min. (I den grad det er min sopp da.)

Men dette var ingen ting i forhold til de sporene jag fant etter speiderens aktiviteter. 

Trær var kappet, eller forsøkt kappet, med kniv eller øks, ca. en meter over bakken, bålplasser var etablert i hytt og pine, gjerne i nærheten av hverandre, og rundt disse så fløt det med halvbrent ved, hermetikkbokser glassbiter og annet søppel. Rundt om i terrenget fant jeg tomme brusbokser, potetchipsposer, rester av tauverk, tomflasker (både glass og plast), plastposer fra Rema og Rimi, suppeposer, pølseemballasje og tomme Real turmat poser. Det eneste jeg ikke fant var engangsgriller og ølflasker.

Og hvordan vet jeg at dette er speidernes verk?

Jo ingen andre forsøker å lage diverse mer eller mindre vellykkede byggverk av trestammer og greiner som er surret sammen med tau, og ofte med helt feil surringsteknikk. Disse byggverkene står ofte her som sprikende skjeletter  eller ligger halvferdige eller halvveis nedrevet utover i terrenget. Noen ganger også kastet ut i vannet.

Det er veldig trist å se at noen medlemmer av denne organisasjonen rett og slett oppfører seg som vandaler når de kommer ut.

Ja selvfølgelig finnes det unntak, men disse ser man jo sjelden spor av.

Hvorfor lærer ikke barna i speideren hvordan de skal oppføre seg i naturen?

Noen vil kanskje hevde at de gjør det, men hvorfor praktiseres da ikke denne lærdommen når de kommer ut? 

På min sopptur her om dagen, som varte i ca. tre timer, fant jeg ikke mindre enn fire slike steder.

En del av søppelet ligger nå i min søppeldunk, men det er jo grenser for hvor mye ansvar en tilfeldig forbipasserende kan ta for andres ugjerninger.

 

Kanskje jeg burde melde meg som frivillig leder i Speideren, men jeg har ingen religion så det kan kanskje tenkes at de ikke er så interessert i ha meg med. Eller så kunne jeg kanskje ta en prat med mr. Nøttestad som er leder for Madlaspeiderne og har gjort speiding til både en heltidsbeskjeftigelse og et yrke.

 

Noe bør i hvert fall gjøres enten det nå blir det ene eller det andre.

Hvis det er noen speidere her på forumet, eller hvem som helst for den del, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva du ønsker en kommentar på; det er neppe speidere her inne som kommer til å ta det rotet i forsvar, og begynner vi å diskutere speidingens forhold til religion (som stort sett er uproblematisk unntatt på Vestlandet, hvor man av en eller annen merkverdig grunn klarer å lage harde fronter) blir jo bare diskusjonen stoppet av moderatorer jf. regelverket. Men litt saklig informasjon bør vel gå an: Vi har to speiderforbund i Norge i dag, KFUK / KFUM speiderne og Norges Speiderforbund, begge har religiøse elementer, men betoningen av religiøsitet er svært forskjellig, KFUK/ KFUM har daglige bibeltimer på leir - på NSF sin landsleir (i Res sitt nabolag?) ble ikke engang speiderbønnen avsunget under det ene Scouts Own arrangementet som var - hovedfokuset var fred. KFUK / KFUM krever trosbekjennelse. NSF har på sin side følgende definisjon i sin lederkontrakt: " Vi krever ingen trosbekjennelse - men vi krever at du stiller deg åpen for hele vår målsetting i ditt daglige speiderarbeid som leder for andre mennesker". (Unntak finnes for de såkalte korpsgruppene, som er grupper knyttet opp mot Frelsesarmeen, Frikirken, Blå Kors med flere - men de utgjør en forsvinnende liten del av totalen. Og skaper problemer for mangeårige ledere som flytter til steder og gjerne vil delta, men ikke signere tilleggserklæringene disse gruppene krever.) Tross alt er det forskjell på NSF sin hovedformulering og FAs tilleggserklæring: " Jeg bekjenner meg til den kristne tro og lover ved Guds hjelp å være et eksempel for mine speidere ved kristen vandel og troskap, også i hverdagslivet." Men; NSF har over 500 grupper og bare 17 av disse er tilknyttet FA.

 

Jeg tror neppe at du vil få belegg for å hevde at NSF har mer religiøs betoning nå enn hva man har hatt tidligere - men for all del, iverksett gjerne spørreundersøkelsen, men inkluder gjerne litt mer av landet enn bibelbeltet...

 

Når det gjelder naturvett i dette; jeg har vært speider siden jeg var 8 og har nå 24 år bak meg i speideren, en av de første tingene vi lærte var at knivene skulle ikke brukes på trær, mosen skulle fjernes før bålet ble tent og legges tilbake når bålet var slukket. Å legge igjen søppel er utenkelig. At trær skal kappes ved rota er også en selvfølge. Dette er noe av det vi forsøker å lære bort, men det er dessverre sånn at lærdommen ikke alltid går inn, eller mer korrekt - den går inn og ting praktiseres rett så lenge man holder de under oppsyn, men når de slippes løs på egenhånd er det ikke alltid at holdningene sitter. Det kan være en noen ansvarlige, men om du som 13 - 14 åring skal lede 6 - 7 andre på tur er det ikke alltid at man ser hva som må gjøres, og ser de hva som må gjøres er det ikke alltid at de andre er lydhøre for å ta sin del av ansvaret. Likeledes er det en del barn og ungdom som ikke har evne til å ta til seg beskjeder... og det gjelder antakelig også andre grupperinger.

 

Hva mener du forøvrig med "feil surringsteknikk"?

 

Også var det jo godt det ikke var ølflasker.

 

(Sånn forøvrig så er ikke Madlaspeidernes modell for å drifte gruppa en modell som har spesielt stor støtte i organisasjonen, men jeg er ikke helt sikker på om den debatten hører til her.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som disse speiderne ikke har lært noenting. Jeg gidder ikke si noe annet enn at de aller fleste speiderne vet bedre. Ang. nøttestaden, han er ikke lenger leder for madlaspeiderne, men i kretsen, så ta gjerne kontakt med ham for å klage. Dette er ikke et image vi ønsker oss! Og les gjerne ovenstående innlegg ang religion, dette varierer veldig fra gruppe til gruppe, uavhengig av forbund, selv om KFUK-KFUM naturligvis har mye større tilknytning til kirken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speideren har forresten aldri vært en ren friluftsorganisasjon, det er helst her i Norden at det regnes som det. I sør Europa er det f.eks. Mye større fokus på frivillig arbeid, i Afrika mer ledertrening og utdanning, osv. Men i Norge bruker vi friluftsliv som ramme rundt de fleste aktiviteter og læringsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette har skjedd av speidere som ble leder av en 13-åring, er det viktig at den voksne ledelsen får vite om det. Da er nemlig 13-åringene ikke modne nok til å dra på tur uten voksne.

Jeg skulle vært litt forsiktig med å komme med harde beskyldninger. Du vet ikke med 100% sikkerhet at det er speiderne. Kanskje kan du først spørre om de bruker slike områder til sine aktiviteter?

 

Jeg har forresten også sett slike halvferdige byggverk samt bålplass, uten søppel. Det slo meg ikke umiddelbart at det skulle være speidere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å forsøke å blåse liv i en ny religionsdebatt om speideren. Speideren er en privat organisasjon, i motsetning til offentlige foretak, og er i sin fulle rett til å praktisere så mye religion som de måtte ønske uavhengig av hva jeg måtte mene.

Grunnen til at jeg brukte betegnelsen "bedehusforening" er at jeg faktisk har en del kjennskap til speideren og speiderens historie. Jeg har også vokst opp midt mellom to bedehus og mener "å kjenne lusa på gangen".

Det er ikke sikkert at jeg synes at ungdommer og voksne fra disse miljøene er så mye bedre enn andre mennesker, men det er en helt annen diskusjon.

Min far var speiderleder på 1960 tallet da jeg enda var for liten til å være med. Senere, når jeg ble gammel nok, så var jeg medlem av en annen lokal speidergruppe. Den min far drev var da lagt ned / slått sammen med en annen.

Jeg har også vert med som leder i speideren i noen år og har gjennomgått speiderens lederutdanning. (Jeg har til og med lært speidere å bygge "Leonardos bro")  :thumbsup:

Jeg vet også at det for en del år siden skjedde noe som noen kanskje vil kalle et kupp på et landsmøte i NSF hvor flere sentrale posisjoner ble inntatt av personer med begge beina solid plantet i den kristne lære. Etter dette skjedde det en merkbar endring av speiderens fokusområder.

Men det var ikke dette jeg ville ta opp.

Det jeg ville fokusere på er vandaliseringen av naturområdene rundt der jeg bor, og når dette gjøres av speiderne så synes jeg det er ekstra ille.

Hva som bør gjøres for å få slutt på dette vet jeg ikke, men jeg får veldig lyst til å ta et initiativ til at noe blir gjort, jeg er bare ikke sikker på hva som er rette måten å angripe problemet på.

Kanskje jeg kunne lage et lite foredrag med bilder og tilby meg å komme på noen speidermøter og vise dette for medlemmene? 

Ikke vet jeg, men jeg kommer nok på noe.

 

P.s.

Hva jeg mener med feil surringer?

Jo, surringer som ser ut som de er laget av en som ikke en gang klarer å knytte skoene sine. 

Bare en hel masse tau surret rundt to stokker uten mål og mening og så noen solide kjerringknuter på toppen.

Det er vel helst slike surringer som vises på disse skissene som burde være speidergutters varemerke.

post-4220-0-14060300-1409229392.jpg

post-4220-0-63594600-1409229409.jpg

post-4220-0-11576900-1409229457.jpg

post-4220-0-19804600-1409229472.jpg

post-4220-0-57424100-1409229489.jpg

post-4220-0-05012200-1409229518.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette har skjedd av speidere som ble leder av en 13-åring, er det viktig at den voksne ledelsen får vite om det. Da er nemlig 13-åringene ikke modne nok til å dra på tur uten voksne.

Jeg skulle vært litt forsiktig med å komme med harde beskyldninger. Du vet ikke med 100% sikkerhet at det er speiderne. Kanskje kan du først spørre om de bruker slike områder til sine aktiviteter?

 

Jeg har forresten også sett slike halvferdige byggverk samt bålplass, uten søppel. Det slo meg ikke umiddelbart at det skulle være speidere.

De fleste typer mennesker etterlater forskjellige typer "footprints" avhengig av hva slags type mennesker de er.

Det er f.eks. ikke uvanlig å finne engangsgriller og ølflasker / bokser sammen og da gir dette en viss indikasjon på hvem som har vert her.

Byggverk av den typen som jeg refererer til er nok ganske typiske for speiderens aktiviteter i området, og at speiderne bruker disse områdene vet jeg med stor sikkerhet siden jeg også ofte har sett dem når de er ute på tur.

Jeg kan nok være enig i at noen av de som blir patruljeførere, hvis det er det disse lederne fremdeles kalles, kan være litt unge og ha litt liten kontroll over en gruppe jevnaldrende, men da burde de kanskje passe på å kurse disse noe mer eller kanskje heve aldersgrensen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilby å holde et foredrag er en god ide. Min mann er i syklistenes landsforbund som ønsker bedre sykkelløsninger. Han har hold et foredrag om gode og dårlige sykkelløsninger for en gjeng med ingeniører som designer slike løsninger. Det var en øyåpner for dem. Så kanskje blir noe av dette hengende. Samme kan gjelder for speidere og hvordan man skal oppføre seg i naturen (ikke etterlate noe annet enn fotspor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å forsøke å blåse liv i en ny religionsdebatt om speideren. Speideren er en privat organisasjon, i motsetning til offentlige foretak, og er i sin fulle rett til å praktisere så mye religion som de måtte ønske uavhengig av hva jeg måtte mene.

Grunnen til at jeg brukte betegnelsen "bedehusforening" er at jeg faktisk har en del kjennskap til speideren og speiderens historie. Jeg har også vokst opp midt mellom to bedehus og mener "å kjenne lusa på gangen".

Det er ikke sikkert at jeg synes at ungdommer og voksne fra disse miljøene er så mye bedre enn andre mennesker, men det er en helt annen diskusjon.

Min far var speiderleder på 1960 tallet da jeg enda var for liten til å være med. Senere, når jeg ble gammel nok, så var jeg medlem av en annen lokal speidergruppe. Den min far drev var da lagt ned / slått sammen med en annen.

Jeg har også vert med som leder i speideren i noen år og har gjennomgått speiderens lederutdanning. (Jeg har til og med lært speidere å bygge "Leonardos bro")  :thumbsup:

Jeg vet også at det for en del år siden skjedde noe som noen kanskje vil kalle et kupp på et landsmøte i NSF hvor flere sentrale posisjoner ble inntatt av personer med begge beina solid plantet i den kristne lære. Etter dette skjedde det en merkbar endring av speiderens fokusområder.

Men det var ikke dette jeg ville ta opp.

Det jeg ville fokusere på er vandaliseringen av naturområdene rundt der jeg bor, og når dette gjøres av speiderne så synes jeg det er ekstra ille.

Hva som bør gjøres for å få slutt på dette vet jeg ikke, men jeg får veldig lyst til å ta et initiativ til at noe blir gjort, jeg er bare ikke sikker på hva som er rette måten å angripe problemet på.

Kanskje jeg kunne lage et lite foredrag med bilder og tilby meg å komme på noen speidermøter og vise dette for medlemmene? 

Ikke vet jeg, men jeg kommer nok på noe.

 

P.s.

Hva jeg mener med feil surringer?

Jo, surringer som ser ut som de er laget av en som ikke en gang klarer å knytte skoene sine. 

Bare en hel masse tau surret rundt to stokker uten mål og mening og så noen solide kjerringknuter på toppen.

Det er vel helst slike surringer som vises på disse skissene som burde være speidergutters varemerke.

 

NSF sine fokusområder pr i dag (jf. strategisk plan) er vekst, lederkvalitet og samfunnsansvar, jeg hører hva du sier om religion, men det merkes svært lite i de deler av landet jeg er til daglig, kan ikke akkurat si at det merkes så mye på landsplan heller. Er kun debatten rundt §1 og den er jo uansett i ferd med å bli agnostisert - noe tilogmed KM kommer til å følge opp.

 

Bildeforedrag er nok en god ide, jeg hadde skjemtes om det var mine speidere. Evt, legg ut bilder her og link de opp på NSF sin facebook og debattside... så når du ihvertfall gjennom.

 

 

Så tror jeg nok du har rett når surringene brukes som indikasjon, men de skal jo helst se ut som på bildene da, 3 tørn, 2-3 strammetørn og rett knute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF sine fokusområder pr i dag (jf. strategisk plan) er vekst, lederkvalitet og samfunnsansvar, jeg hører hva du sier om religion, men det merkes svært lite i de deler av landet jeg er til daglig, kan ikke akkurat si at det merkes så mye på landsplan heller. Er kun debatten rundt §1 og den er jo uansett i ferd med å bli agnostisert - noe tilogmed KM kommer til å følge opp.

 

Bildeforedrag er nok en god ide, jeg hadde skjemtes om det var mine speidere. Evt, legg ut bilder her og link de opp på NSF sin facebook og debattside... så når du ihvertfall gjennom.

 

 

Så tror jeg nok du har rett når surringene brukes som indikasjon, men de skal jo helst se ut som på bildene da, 3 tørn, 2-3 strammetørn og rett knute.

Her hos oss er også graden av åndelig påfyll avhengig av hvem som er leder i de forskjellige gruppene, men da jeg var med som leder så slet jeg litt med å få de andre lederne til å gå med på at det var viktigere for barna å komme seg ut i naturen i helger med fint vær, enn å delta som "korgutter" ved søndagsgudstjenesten i den lokale kirken.

Flere av lederne hadde verv i menigheten eller satt i menighetsrådet og det var de ganske flinke til å få frem også i speideren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bildeforedrag er nok en god ide, jeg hadde skjemtes om det var mine speidere. Evt, legg ut bilder her og link de opp på NSF sin facebook og debattside... så når du ihvertfall gjennom.

 

 

Så tror jeg nok du har rett når surringene brukes som indikasjon, men de skal jo helst se ut som på bildene da, 3 tørn, 2-3 strammetørn og rett knute.

Jeg var på landsleir på/i Verdal i 1978.  Vi var styggelig imponert over nasbotroppens byggverk og surringer, helt til vi så at i midten, og skjult av surringene var det noen solide tre tomms spiker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktignok ganske lenge siden, men jeg gikk i speidern i frikirken og det var ingen av oss som måtte være korgutt/jente der. Vi var mye ute i naturen og ellers var vi opptatt av å få merker. Så da var det bare å knyte knuter og hjelpe gamle damer over veien.

 

Jeg tenker at om knutene var feil knytt så høres det mer ut som det har vært en skoleklasse der enn speidern. Alle skoger har minst en plass hvor det er 14 bålplasser og en utslitt gapahuk. Gapahuken i skogen her er jo rene byggverket, men det er 4 bålplasser med ca 1 m i mellom. De som oppholder seg der er barn, skole, familier på skogstur og ungdom som vil slippe unna masete foreldre. Det er ikke den værste plassen jeg har sett, men det er alltid matrester eller søppel der. Det eneste som ikke er der er speidere.

 

Du har helt sikkert rett i at det er speidere på plassen, men det kan være hvem som helst som har lagt igjen søppel. Barnefamilier og skoleklasser er enormt flinke til å "miste" ting i skogen. Og ungdom er ungdom, de har sitt fulle hyre med å være kule og kan ikke rydde etter seg. Med mindre det har skjedd noe enormt skremmende med moralen så rydder en gjeng speidere på tur etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Du skriver at det finnes unntak. Tipper det var nettopp det du så.. Unntaket. 

 

Har bare positive erfaringer knyttet opp mot speiderne, i midt område. Aldri sett lignende som du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men dette var ingen ting i forhold til de sporene jag fant etter speiderens aktiviteter. 

Trær var kappet, eller forsøkt kappet, med kniv eller øks, ca. en meter over bakken, bålplasser var etablert i hytt og pine, gjerne i nærheten av hverandre, og rundt disse så fløt det med halvbrent ved, hermetikkbokser glassbiter og annet søppel. Rundt om i terrenget fant jeg tomme brusbokser, potetchipsposer, rester av tauverk, tomflasker (både glass og plast), plastposer fra Rema og Rimi, suppeposer, pølseemballasje og tomme Real turmat poser.

 

For 25 år sidan høyrde eg, i forbindelse med å ferdast mest mogleg sporlaust, at speiderleir vart brukt som skrekkeksempel på korleis ein ikkje skal ta seg til rette og la det sjå ut etter ein. Så dette er på ingen måte noko nytt.

Dersom du tar eit initiativ for å gjera dette betre, er det sjølvsagt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i Femundsmarka i sommer, noen 100 meter fra en speidertropp (7 gutter fra sånn ca 13-19). Når de dro etter 4 netter på samme plass, var det umulig å for de som ikke viste det, å se at  speidere hadde hatt leir der . DET kaller jeg sporløs ferdsel!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre negative opplevelser med speideren, og speideraktivitet!

Overhode ikke sånn det skal være!

Jeg har 23gutter i troppen min som er ute vår frie gode natur hver mandag, og selv om kanskje ikke alle kan slå vinkelsurringen rett, eller om ett par av gutta kanskje er litt mer surrete og utagerende en sosialt akseptert, er jeg ufattelig stolt av dem alle!

De er ute og prøver seg frem, med speiderkniv og pågangsmot! 

Rettleding skal de få hele veien, så finner de ut av tingene til slutt:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med speideren som med trafikken. De fleste følger reglene, men så er det noen som ikke gjør det og det er da det går galt.

Det er disse få som ødelegger for alle de andre jeg vil gjøre noe med, ikke alle de som passerer som lit bålrøyk. Du merker at de er der , men når de er dratt så er det ingen ting som røper at de har vert der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.