Gå til innhold
  • Bli medlem

Ølboks kan brukes til litt av hvert


Ruth

Anbefalte innlegg

Annonse

Har laget noen forskjellige varianter, og kjørte et skoleprosjekt for mange år siden hvor elevene laget  "stormkjøkken"  dvs. brenner, kjelestativ og vindskjerm.

 

Det er stor forskjell på ytelsen fra modell til modell, de fungerer også ulikt ved ulike temperaturer.  Rødsprit soter mer enn enkelte utenlanske produkter som er tilsatt metanol for at folk ikke skal drikke det.  Metanol er som kjent giftig, men det reduserer/fjerner sotinga.  (20% metanol i rødsprit gir 0 sot)

 

Endte opp med at absolutt best ble de som ligner på Trangiabrenneren, og med kjelen ca 2,5 cm over brenneren.

på en god annenplass ble en brenner laget av en aluminiums sprayboks (deo) hvor det ble boret en ring med 8mm huller slik at underkant av hullene kom like høyt over bunnen som diameteren på boksen. Deretter ble boksen kuttet ca 1 cm over hullene.  Litt tyngere, enklere å lage, høyere effekt, men litt høyere drivstofforbruk enn effektøkningen tilsier.  

 

God vindskjerming er av større betydning enn brennerens utforming!

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget noen forskjellige varianter, og kjørte et skoleprosjekt for mange år siden hvor elevene laget  "stormkjøkken"  dvs. brenner, kjelestativ og vindskjerm.

 

Det er stor forskjell på ytelsen fra modell til modell, de fungerer også ulikt ved ulike temperaturer.  Rødsprit soter mer enn enkelte utenlanske produkter som er tilsatt metanol for at folk ikke skal drikke det.  Metanol er som kjent giftig, men det reduserer/fjerner sotinga.  (20% metanol i rødsprit gir 0 sot)

 

 

Jeg visste ikke at de tilsatte metanol for å gjøre spriten udrikkelig, eller denaturert som det vel heter på fagspråket.

Metanol er giftig, men en av behandlingsmetodene for folk som har drukket metanol er å gi etanol (vanlig sprit).

Det brukes forskjellige stoffer for å gjøre spriten udrikkelig og den tilsettes da ofte også fargestoff for at man ikke skal ta feil. I Danmark er den f.eks. blå.

De fleste tilsetningsstoffene er ikke direkte giftige men gir en vond smak samtidig som de f.eks. fremkaller sterk brekning eller diaré. 

 

For de med spesielle interesser innen kjemi.

Her er noen av de stoffene som brukes som tilsetning i denaturert sprit.

Metylisobutylketon, metyletylketon, krotonaldehyd, pyritinbaser, benzen, fenol, kresol, kamfer, terpentin, fuksin (fargestoff) med flere.

 

Det er ikke alltid det brukes fargestoff.

Jeg husker en episode for mange år siden da en lokal møbelfabrikk hadde fått inn et fat med sprit som skulle brukes til å tynne ut lakk med.

Noen oppdaget at fatet ikke hadde vert åpnet før det kom til fabrikken og da visste de at det inneholdt ren etanol. 

Termoser og matbokser ble tømt. Brusflasker ble åpnet og innholdet tømt i vasken og så ble så mye av spriten som mulig "berget" før det kom en politibil med fulle sirener og en mann fra vinmonopolet kom inn med en liten flaske som ble tømt i spritfatet.

Sjåføren som hadde hentet fatet på godsterminalen skulle ha kjørt til vinmonopolets lager før han leverte fatet på møbelfabrikken, men i stedet kjørte han direkte til mottakeren. 

Sånne ting blir det lett bråk av i dette landet, og det ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke drikker alkohol, duger en colaboks, eller må jeg kjøpe en ølboks og slå ut innholdet noe som enkelte nok vil karakteriseres som alkoholmisbruk?

Det kan jo tenkes at en Munkholmboks gjør samme nytten, men jeg tror ikke du trenger å prøve med en Colaboks.  :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke drikker alkohol, duger en colaboks, eller må jeg kjøpe en ølboks og slå ut innholdet noe som enkelte nok vil karakteriseres som alkoholmisbruk?

 

Det går bra hvis du kjøper noe simpelt billig øl som best kan beskrives som skvip :) Dog kan det tenkes at kvaliteten på innholdet kan være med på å påvirke ytelsen til brenneren....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra hvis du kjøper noe simpelt billig øl som best kan beskrives som skvip :) Dog kan det tenkes at kvaliteten på innholdet kan være med på å påvirke ytelsen til brenneren....

Problemet med å kjøpe simpelt billig øl er at produsenten da tror at vi liker ølet deres og de vil da fortsette å produsere dette sølevannet.

Nei, kjøp skikkelig godt øl, drikk det, nyt det og lag brenner av boksen. Da blir nok alle fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøpe simpelt billig øl er at produsenten da tror at vi liker ølet deres og de vil da fortsette å produsere dette sølevannet.

Nei, kjøp skikkelig godt øl, drikk det, nyt det og lag brenner av boksen. Da blir nok alle fornøyd.

 

- unntatt @ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å like øl. Tonic bokser funker godt som gull :thumbsup:

Koker opp 0,5 vann til en Real Gin/Tonic turmat på under 10 minutter. Forbruk på oppkoket er rett i overkant av en kork rødsprit. Antar ca 1,2 korker

(Sotinga på kjelen kommer ikke fra rødspriten....)

 

s20140613_223614_zpsa72ecc20.jpg  s20140613_223101_zpsbb4a3664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøpe simpelt billig øl er at produsenten da tror at vi liker ølet deres og de vil da fortsette å produsere dette sølevannet.

Nei, kjøp skikkelig godt øl, drikk det, nyt det og lag brenner av boksen. Da blir nok alle fornøyd.

 

Det tenkte jeg ikke på! Alternativt kan noen av oss som liker utmerket godt øl, drikke opp innholdet og sende tomboksen til @torø. Slik er vi sikret kvalitet i alle ledd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg ikke på! Alternativt kan noen av oss som liker utmerket godt øl, drikke opp innholdet og sende tomboksen til @torø. Slik er vi sikret kvalitet i alle ledd :)

Takker for tilbudet,  Jeg kommer til å bli rik på panten.

 

På den andre siden har jeg visst laget en riktig avsporing, og det fortjener vel ikke tråstarter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget noen slike brennere sammen med en speidergruppe som jeg var leder for en gang. De var litt annerledes, men virket helt bra.

De var fullt opp med bomull og så brukte vi toppen av boksen som lokk når brenneren skulle slukkes. 

 

Beklager avsporingen og skulle gjerne spandert en boks på trådstarter, men på grunn av at jeg ikke vet hvor han / hun bor så får jeg gjøre som Knutsen og Ludviksen, jeg tror jeg tar den selv.

post-4220-0-45698800-1408705398_thumb.jp

post-4220-0-42143900-1408705426_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke avsporing da tråden handler om nettopp "beer can stoves".

Det er en haug av forskjellige design. 2 vegger, 3 vegger, små bokser eller store, kattemat bokser er også populære. Jeg prøvde med en boks King Oscar Tunfisk, men metallet er for tykt til å punche hull med hull punch. Må i så fall bruke bormaskin, men det har jeg ikke forsøkt enda.

 

Søk etter beer can stove på you tube så finner du fler videoer enn du har tid til å se på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forskjell på boksenes egnethet.

Enkelte land bruker stål, det er mindre egnet av en eller annen grunn.  (stål brukes dat det skal være mer miljøvennlig :hmm: mens her bruker vi aluminium, for det er mer miljøvennlig :hyper:   )

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.