Jump to content

Kleggsommer?

Bjarne H.S.

Recommended Posts

Er det flere som har slitt med store mengder klegg/"blinding" i sommer?

Når varmen og finværet kom i Nord-Finland i sommer så opplevde jeg en sann plage med store mengder klegg. Langt mer plagsom enn myggen kan være. Kleggen beit rett gjennom anorakken som jeg trodde ville beskytte meg. Vi snakker ikke om en eller to, men et tosifret antall klegg som kretset rundt meg hele tiden etter å få tak i blodet mitt. I varmen var det rimelig slitsomt å forsøke å holde disse krypene på avstand. Det var aller verst når sola stekte, da var de som hissigst. Det var flere arter klegg jeg slåss mot. Bildet viser en av de som var vanligst. Hørte at det var nevnt på radio at vi hadde en kleggsommer. Jeg kan i allefall skrive under på det.

post-8487-0-13155300-1406192544_thumb.jp 

• Like 2

Annonse

Nordpå har det definitivt vært i overkant mye klegg enkelte steder:

http://www.nordlys.no/nyheter/article7471451.ece

Sol og varme er visstnok idealforhold for kleggen.

Vi har hytte der ovennevnte artikkel er fra, og onkelen min kan bekrefte at det har vært/er kleggår nord for Tromsø på Ringvassøy. Etter 1 minutt utendørs var hele leggen dekket av klegg. Men regner med at det roer seg ned, skal dit den 6.august så krysser fingre og tær!

Vi får være glad for at det kun er hunnene som stikker. 

Jeg tror jeg må har vært ekstremt heldig. Hittil i juli har jeg vært på Altevatnet, Senja, Kvaløya, Skardalen i Kåfjord og nå sist i Manndalen. Tror jeg har tatt knekken på 4-5 klegg. Fluer og mygg har også vært nærmest fraværende.

• Like 2

Traff en del av de i femundsmarka. De dukker opp når det blir veldig varmt vær. De svermer så vidt jeg vet mest i 2-3 uker. Mendukket opp et par stykker i nordmarka forrige dagen, ikke mange. Trodde de var ferdig for sommeren her nære oslo siden det har vært varmt så lenge.

Ellers ikke vært så mye innsekter egentlig i ferien. Litt mygg så klart.

Jeg har bevegd meg en del i indre Akershus denne sommeren, og det har vært usedvanlig mye klegg de aller fleste steder. Håper den gir seg snart for det er ugreit for alle, men spesielt for ungene, som nesten blir fullstendig oppspist.

• Like 1

Var ille med klegg i nord i år ja. Heldigvis så fungerer Insect Shield plagg mot kleggen også. Jeg hadde en Simms NFZ skjorte og kameraten min hadde en Exofficio nettingjakke. Han fikk vel kun ett bitt gjennom jakken og jeg fikk ingen gjennom skjorta.