Gå til innhold
  • Bli medlem

Mefoto backpacker kamerastativ. Erfaringer?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som har erfaring med Mefoto backpacker kamerastativ. 

 

http://www.mefoto.com/products/backpacker.aspx

 

http://interfoto.no/nettbutikk/stativer/mefoto/MeFoto-BackPacker-Tripod-Kit-Titan-5-Section--Twist-Lock--Aluminum-A0350Q0T-p0000040531.aspx

 

Ser jo ideelt ut til å ta med seg  på lengre turer. Lett, men samtidig bra høyde.

Innser at dette sikkert ikke er stativet for den proffe fotograf, men for meg som tar bilder på hobbybasis kan jo kanskje dette være et godt kjøp? Eller?

 

Alle innspill settes stor pris på=)

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med slike. Men jeg har sett mye på Sirui sine, men da litt røffere tripod. Jeg synes jevnt over at byggekvaliteten føles bra, og det jeg har lest virker veldig lovende.

Her har du noen lette og små alternativer ned i 800gram inkl kulehode.

T-025 stativ + C-10 kulehode

Men spørsmålet er hva slags utstyr du skal sette på?

Jeg holdt på å kjøpe et T-2205X med K-30 kulehode(veier rundt 1.5kg og tåler tyngre utstyr), men solgte objektivet som krevde så mye av stativet. Nå vurderer jeg noe langt lettere. Men har som sagt ikke noe erfaring med noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring, men det er meget mulig det fungerer utmerket til små og lette kameraer. Til speilrefleks tror jeg det blir litt spinkelt - noe de også opplyser om på nettsiden. Et godt tips når det gjelder slike lette stativer er å ikke slå det høyere opp enn strengt nødvendig. Det er mer stabilt jo færre ledd som er dratt ut. Men det er bedre å dra ut beina enn å heve midtsøylen hvis du vil ha litt mer høyde. Stabiliteten synker dramatisk etter som du hever midtsøylen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med dette merket men har selv et lignende stativ som veier en kilo. Hvor godt/dårlig det vil fungere avhenger av hvor tungt utstyr og ikke minst hvor lang brennvidde du skal bruke det med.

Jeg bruker stativet mest til å ta skrytebilder av meg selv når jeg har greid å komme meg opp på en eller annen fjelltopp. 

 

Uavhengig om det er et spinkelt eller solid stativ blir det mye mer stabilt om du ikke bruker midtsøylen og de nederste/tynneste benuttrekkene.

Uten bruk av midtsøyle og de to nedre uttrekkene har et stativ som dette en arbeidshøyde på ca 80 cm som fint kan betjenes knestående. Det lave kamerastandpunktet du da får gir ofte bedre bilder fordi du får mer dybde i bildet samtidig som det er mye mer stabilt.

 

Er hensikten din å ta mye bilder med lange lukketider er ikke stativ av denne typen noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med slike. Men jeg har sett mye på Sirui sine, men da litt røffere tripod. Jeg synes jevnt over at byggekvaliteten føles bra, og det jeg har lest virker veldig lovende.

Her har du noen lette og små alternativer ned i 800gram inkl kulehode.

T-025 stativ + C-10 kulehode

Men spørsmålet er hva slags utstyr du skal sette på?

Jeg holdt på å kjøpe et T-2205X med K-30 kulehode(veier rundt 1.5kg og tåler tyngre utstyr), men solgte objektivet som krevde så mye av stativet. Nå vurderer jeg noe langt lettere. Men har som sagt ikke noe erfaring med noe av dette.

 

 

Jeg har ingen erfaring, men det er meget mulig det fungerer utmerket til små og lette kameraer. Til speilrefleks tror jeg det blir litt spinkelt - noe de også opplyser om på nettsiden. Et godt tips når det gjelder slike lette stativer er å ikke slå det høyere opp enn strengt nødvendig. Det er mer stabilt jo færre ledd som er dratt ut. Men det er bedre å dra ut beina enn å heve midtsøylen hvis du vil ha litt mer høyde. Stabiliteten synker dramatisk etter som du hever midtsøylen.

 

 

Jeg har ingen erfaring med dette merket men har selv et lignende stativ som veier en kilo. Hvor godt/dårlig det vil fungere avhenger av hvor tungt utstyr og ikke minst hvor lang brennvidde du skal bruke det med.

Jeg bruker stativet mest til å ta skrytebilder av meg selv når jeg har greid å komme meg opp på en eller annen fjelltopp. 

 

Uavhengig om det er et spinkelt eller solid stativ blir det mye mer stabilt om du ikke bruker midtsøylen og de nederste/tynneste benuttrekkene.

Uten bruk av midtsøyle og de to nedre uttrekkene har et stativ som dette en arbeidshøyde på ca 80 cm som fint kan betjenes knestående. Det lave kamerastandpunktet du da får gir ofte bedre bilder fordi du får mer dybde i bildet samtidig som det er mye mer stabilt.

 

Er hensikten din å ta mye bilder med lange lukketider er ikke stativ av denne typen noe for deg.

 

Takk for svar.

 

Planen er å bruke et Pentax K30 speilrefleks med 18-135 WR objektiv http://www.japanphoto.no/pentax-k-30-m-18-135mm--0027075217416-007, og et Panasonic LX5 kompaktkamera http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/Lumix+digitalkamera/Kompakt/DMC-LX5/overview/5585601/index.html;jsessionid=90b49995101927c599b32514d83a984bfd7c4853795c0ded7319c62f3c61def6.e34TaxmMaNeOb40LaxqSaxyRaNmMe0. Skal brukes på sommerens langturer, så lav vekt er et pluss. Bruken blir vel "normal", litt bilder av landskap, mennesker, fisk og fin natur:) Håper på å få filmet noen små snutter også. Som sagt, jeg er ingen proff-fotograf, så utstyret trenger ikke å være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lettvekts-alternativer til fotostativ så finnes det gåstaver med kamerafeste på toppen, og også kombinerte monopod/gåstaver med små nedfellbare trefotinger på bunnen. Tipper de fleste i den sjangeren vil svaie mye i ruskete vær eller mye vind, men kan lage gode bilder på finværsdager, spesielt med fjernutløser. Gåstaver med kamerafeste kan sikkert også gi deg ekstra høyde, håndholdt fra bunnen, der du måtte trenge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut Gorillapod? Jeg tar med til speilrefleksen på vandreturene. I kano blir det nok også et større stativ.

 

2013-06-15-12.24.39.jpg

Har en gorillapod, men den sliter med vekten av speilrefleksen. MEN ser de selger gorillapoden som skal kunne takle speilrefleksen. Hva er vekten på den du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 241g på kjøkkenvekta. Har blitt mye brukt på turene sist sommer og sist til litt filmøving sist helg. Du kommer selvsagt ikke så høyt og trenger derfor gjerne en stein eller andre hjelpemidler ønsker du å komme høyere enn ca. 20cm over bakken. Jeg synes det dekker mitt behov og det fungerer greit med mitt kamera med et standardobjektiv påmontert. Beina er bøylige og kan derfor brukes til å låse det fast til greiner o.l. Det har blitt en nødløsning for å unngå kilosstativ. Man får kjøpt kulehode til stativet for enklere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til Gorillapod er at speilrefeks må ha L-brakett for å kunne brukes i høydeformat. Sammen med kulehode vil det dra vekta mye nærmere den kiloen et regulært stativ med hode veier.

For min del anser jeg gorillapod kun som et hjelpemiddel for å henge opp blitzer o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Planen er å bruke et Pentax K30 speilrefleks med 18-135 WR objektiv http://www.japanphoto.no/pentax-k-30-m-18-135mm--0027075217416-007, og et Panasonic LX5 kompaktkamera http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/Lumix+digitalkamera/Kompakt/DMC-LX5/overview/5585601/index.html;jsessionid=90b49995101927c599b32514d83a984bfd7c4853795c0ded7319c62f3c61def6.e34TaxmMaNeOb40LaxqSaxyRaNmMe0. Skal brukes på sommerens langturer, så lav vekt er et pluss. Bruken blir vel "normal", litt bilder av landskap, mennesker, fisk og fin natur:) Håper på å få filmet noen små snutter også. Som sagt, jeg er ingen proff-fotograf, så utstyret trenger ikke å være det beste.

 

Den Pentaxen er ikke den tyngste og største speilrefleksen, men jeg siterer fra stativprodusentens sider:

"Great for point & shoot, mirrorless and micro 4/3 cameras." Du tøyer altså strikken ganske langt ved å bruke speilrefleks med zoomobjektiv. Men det går antakelig bra under forhold med lite vind, og hvis du ikke drar ut stativbeina helt - og holder midtsøylen nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til turbruk har eg gode erfaringar med Berlebach mini. Lite, lett, billig og stødig. I alle fall på snaufjellet kan greie seg godt med eit lite stativ.

Det er flere fordeler med trestativ. Treverk er svært bra på å dempe vibrasjon. Det gir skarpere bilder og et stativ som er mindre bråkete i bruk. Dessuten er det mer behagelig å jobbe med når det er kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRS BH-40. Eg valgte nett dette hovudet pga den låge profilen. Det hjelper sjølvsagt ikkje på høgda til stativet som er lågt sjølv på det høgaste, men det gjer at eg kjem tettare på bakken i tilfeller som i bildet over.

Dersom eg bare skulle tenke lettvekt, ville eg kanskje valgt eit enno lettare hovud, men då går det raskt på ytelsen laus. Stativet med hovud er i underkant av 1,2kg og har ingen problem med å halde 300mm/2,8 med stort DSLR stødig. På bildet over er det riktignok bare ein svak vidvinkel på kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et lite tips med speilrefleks på lettere stativ er å bruke fjernutløser eller selvutløser, da unngår du ristingen fra når en trykker ned knappen. Er det vind er det derimot kun et tungt og stivt stativ som duger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.