Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Holmevatn


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Klokka vekker meg ti på halv åtte på lørdagsmorgenen, 10 minutt til tenker jeg og trykker snooze knappen. 9 minutt gir klokka meg før den piper igjen og nå er det ingen nåde. Været ute er nitrist, regn og ganske kraftig vind. Forhåpentligvis er det ihvertfall hvitt det som kommer ned i sirdal så jeg får i meg et par kopper kaffe før siste rest bæres ut i bilen. Pulken var allerede klart pakket dagen i forveien, så egentlig var det bare å komme seg avgårde.

 

Det drøyer likevel fram til kvart over elleve før jeg er klar ved Ådneram og ferden legges innover anleggsveien mot Svartevatnet. Planen er å gå opp til Taumevatn om jeg rekker det for så å snu og gå litt tilbake igjen. Været på søndagen er meldt dårligere enn lørdagen og selv om ikke Taumevatn er så veldig langt kan det være drygt nok om det er kommer mye tung snø sammen med stiv kuling på hjemveien.

 

post-13206-0-38327000-1388943644_thumb.j

 

Første delen av veien ligger det bare 5-10 cm snø på veien, den har vært brøytet tidliggere, men ingen bilspor ihvertfall. Lite skispor er det også et par stk inn til flatstøl, men derfra er det bare et nedsnødd scooterspor som gikk videre mot svartevatn, eller kanskje grautheller. Ok vær, var meldt noe vind, men det er stort sett vindstille hele veien, langt bedre enn i Stavanger ihvertfall.

 

Bekkene oppover er åpne og det hadde skapt mye bry å gått i terrenger her nede. Mildværet i det siste har satt en del spor, men det er mer enn nok snø. 

 

post-13206-0-18922100-1388943647_thumb.j

 

post-13206-0-21550600-1388943650_thumb.j

 

Når jeg kommer opp til under Ørnefjellet begynner skiene å kladde veldig og jeg må gi både fellene og skiene en god runde med fellevoks, da blir det straks bedre gli og det går kjappere innover siste delen av veien.

 

post-13206-0-82861000-1388943652_thumb.j

 

post-13206-0-09015500-1388943655_thumb.j

 

Det blir mer og mer snø i veien, og endel plasser har det blåst inn endel skavler og en dårlig lastet pulk velter til stadighet. Etter ørten velt ser jeg meg nødt til å pakke om pulken. Litt for mye som kom med i siste liten etter at teltet var pakket på pulk gjorde at vekta lå for høyt oppe. Etter ompakning går det bedre og ingen flere velt.

 

post-13206-0-17059000-1388943657_thumb.jpost-13206-0-34190100-1388943659_thumb.j

 

Ovenfor Elsvann svinger jeg av fra veien og innover mot Taumevatn. Merker litt mer den våte snøen her og det er naturligvis noe tyngre å gå. Framme ved Holmevatn har klokka blitt over to og jeg velger heller å snu her framfor å fortsette til Taumevatn. Kunne alltid gått endel av stykket med lykt, men det er årevis siden jeg har vært i det området tidliggere og aldri før på vinteren, så like greit å heller ta en tidlig kveld. 

 

post-13206-0-12502100-1388943662_thumb.j

 

Så en fin teltplass rett før Holmevatn og jeg går tilbake dit og slår opp teltet. Godt bardunert etter alle kunstens regler siden det var meldt pådrag på vinden utover natten. Lurer på om jeg skal droppe de bardunene midt på teltet neste gang? De drar ned taket på ytterteltet mye og gjør at innerteltet letter kommer i kontakt med ytterteltet, eller kanskje bare la de være litt løsere.

 

post-13206-0-30497200-1388943665_thumb.j

Til middag ble det hjemmelaget tacogryterett. Tørket kjøttdeig og grønnsaker i ovnen hjemme og blandet med hurtigris og tacokrydder deretter vakumert. Litt vann i posen og la det godgjøre seg en stund. Lagde en liten varmepose av et gammelt liggeunderlag så den holdt varmen mens risen fikk. Smakte bra og et godt alternativ til den frysetørrede maten. Ikke like lang holdbarhet, men funker fint for noen dager ihvertfall.

 

Som lovet blåser det godt opp utover kvelden og natta. Vekselsvis så sludder og regner det og det høres rett og slett ganske utrivelig ut der ute. Glad jeg ikke gikk så mye lengre så blir ikke hjemturen så lang. På morgenen roer vinden seg noe, men fortsatt er det sludd og regn i lufta. Søk våt når jeg kommer ned til bilen igjen, men heldigvis bare utenpå klærne da. 

 

Alt i alt en grei tur, men synes godt vi kan få noe mer trivelig vintervær snart :)

 

Forøvrig mye snø oppe i fjellet. Lå vel en god meter der jeg var og kan tenke meg at det er enda mer høyere opp hvor ikke mildværet har fått herje.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke til stedstagginga der...

Jeg har også hatt noen små problemer med få flagget på rett plass, men selv om det havner feil, er det bare å kjøre prosessen en gang til.

Det var en hel masse folk på Storevatn nyttårsaften. Sesongen er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de barduneringskappene er så høyt oppe, må da være en konstruksjonsfeil? Kan da ikke forvente at man skal bruke uendelig lange barduner heller? Ser at plasseringen er den samme på f.eks Svea, mens på Patagonia er de etter min mening på riktig plass. Brukte for noen år siden, den første utgaven av Svea (Rago?), og på det teltet var disse kappene mye lenger ned. Det sier seg at det der ikke fungerer særlig bra.

 

Hvordan synes du at Parispulken glir på våt snø? Min suger seg formelig fast, lurer på om det går an å slipe inn litt grov struktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de barduneringskappene er så høyt oppe, må da være en konstruksjonsfeil? Kan da ikke forvente at man skal bruke uendelig lange barduner heller? Ser at plasseringen er den samme på f.eks Svea, mens på Patagonia er de etter min mening på riktig plass. Brukte for noen år siden, den første utgaven av Svea (Rago?), og på det teltet var disse kappene mye lenger ned. Det sier seg at det der ikke fungerer særlig bra.

 

Hvordan synes du at Parispulken glir på våt snø? Min suger seg formelig fast, lurer på om det går an å slipe inn litt grov struktur?

 

Ja, ser på de fleste bilder der Gamme brukte teltet til Sydpolen at disse bardunene ikke er i bruk, så mulig de ikke funker helt som tiltenkt. De får ihvertfall sideveggen godt ut, men det får man også løst ved å bare sette en plugg på langsiden og strekke denne litt utover. Stabilitetsmessig i vind vil jeg ikke tro disse bardunene har så mye ekstra effekt siden det allikevel er nok barduneringspunkter til å sikre det i alle retninger (er 14 barduner totalt)

 

Pulken gled egentlig veldig greit, kladdet ingenting, men den er jo ganske ny da. Eneste som er drit er når skiene synker litt ned i snøen så har pulken en tendens til å velte ned i skisporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Når du har brukt paris-pulken over noe tid og fått den over grus og stein har den fått struktur i massevis!

Det er mulig å glide den med vanlig glider/flytende glider eller gi den et dæsj silikone spray (siste holder ikke så lenge).

Bør lastes med omhu så den ikke er Topp-tung

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.