Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Kjøkken


Tom42

Anbefalte innlegg

Ligner, men ikke kopi. Emberlit brenneren, som FireAnt jo er basert på, var på markedet allerede  i 2011. The Pocket Stove kom ikke før i slutten av 2012/ tidlig 2013 om jeg ikke tar feil.

 

Du har nok rett. Hva jeg egentlig sturer litt over er at Emberlit bruker Kickstarter til dette produktet (som i seg selv er helt fint). Ikke så veldig orginalt når det er flere lignende ovner i markedet. Meget mulig at jeg blander Kickstarter og patenter...  :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett. Hva jeg egentlig sturer litt over er at Emberlit bruker Kickstarter til dette produktet (som i seg selv er helt fint). Ikke så veldig orginalt når det er flere lignende ovner i markedet. Meget mulig at jeg blander Kickstarter og patenter...  :hmm:

 

Tenkte det samme da jeg så dette, men vet for lite om konseptet. Et kjapp titt på noen websider der nå forteller meg at...der det er vilje er det penger. Tipper at ikke så veldig mange av de som støtter et prosjekt der går inn og sjekker om det finnes tilsvarende produkter på markedet fra før. Men dette vet jeg ikke. Har bare skumlest litt der nå.

 

Et par lenker:

Om FireAnt prosjektet/ bakgrunn - Emberlits historie m.m

 

Om Kickstart generelt

 

Faq/101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket ikke kjelen mellom fyringer, så jeg kan ikke si om Nitedølene sotet mer eller mindre enn Unikkene.

 

De soter bra de også. 

 

Sot ja....et lurt tips er å smøre oppvaskmiddel under kjelen/panna før bruk, sot slipper lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sjekket Esbit tidligere, men kom over disse på Claser'n http://www.clasohlson.com/no/Esbit-varmetabletter/24-1305 til 59,- pr pakke

 

9121525006366.jpg

 

Jeg har brukt Esbit en del men da de store tablettene på 14g som holder til et oppkok (5dl) og vel så det. Ulempen er at de lukter helt for j***lig! En kraftig tørrfisk-lignende lukt.

 

Det har kommet en ny type tabletter fra Wilesco som skal være mere effektive. Jeg har kjøpt inn de også men har ikke fått testet de enda. Har bare funnet de i størrelse 7g. Info:

http://modelsteam.myfreeforum.org/archive/witabs-new-solid-fuel-by-wilesco__o_t__t_69034.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag provat Nitedals Oppfyrningsstikker. Ryker som fan själv. Luktar gamalt lokomotiv, från 1800-talet... Trevligt. 2 st var inte nog för att koka en kopp kaffe, men hade man eldat dom parallellt istället för i serie hade det nog kokat. Vamrt blev det. Sotbeläggning på kokkärlet.

 

Trevligare än Esbit. Brinner bra och säkert fint att göra upp eld med när veden är lite sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Esbitbrenneren som er avbildet i Oddbjørns lenke (http://equipnorshop.no/model.aspx?mid=Esbitbrenner+Tennbriketter&gid=366), hvordan funker den? JEg kjøpte en for mange år siden, siden har den ligget i dypet av en eske, men kom for en dag forleden.

Jeg skal på en ukestur i Nordmarka snart og lurer på om jeg skal ta med gassprimusen, eller om Esbiten med vindskjerm vil funke? Med Nidedalsstikker og småved? Eller er den for liten for småved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Den Orginale Esbitbrenneren. Den virker, men er følsom for vind. Antagelig ikke like effektiv som andre ovner, men det går - vært med meg på et par turer uten å skuffe.

Vindskjerm må du ha. Jeg ville også hatt noe folie som underlag - den er ganske lav og flammene kan fort blafre borti litt lyng. Jeg har ikke prøvd den med kvist, men ser ingen grunn til at det ikke skal virke. For liten til alt du kan kalle ved, men tørr kvist burde gå.

 

Trikset med den der er å ha sammenslått i lomma, med drivstoff (fire 14 gr Esbit eller en pakke 4 gr) pakket inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er totalvekt kontra f eks en Optimus Vega og en liten el. medium gassboks ?

Vega'n er 178g (usikker på om det er inkl. den medfølgende vindskjermen og posen) og 100g for en liten boks. Da vet du at du har full fres og få bekymringer en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler absolutt alt av kjøkkenurstyr til noen turer i fjellet. Jeg trenger noen tips som tar lite plass og som ikke koster skjorta. Det er snakk om turer på maks 3 døgn, så noe volsomme greier trenger jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler absolutt alt av kjøkkenurstyr til noen turer i fjellet. Jeg trenger noen tips som tar lite plass og som ikke koster skjorta. Det er snakk om turer på maks 3 døgn, så noe volsomme greier trenger jeg ikke. :)

Kommer jo helt an på hva du skal de 3 døgnene.

Skal du koke vann og spise frysetørket trenger du omtrent bare en lighter. Skal du tilberede en bedre 3 retters fiskemiddag til 4 personer med alt tilbehør trenger du litt mer utstyr.

Tipper de fleste oppdager rimelig kjapt at de pakker med seg altfor mye skrap de sjelden eller aldri bruker. Deretter kan man begynne å se om man kan bytte ut de tingene man faktisk bruker i lettere/ enklere/ flerbruksvarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler absolutt alt av kjøkkenurstyr til noen turer i fjellet. Jeg trenger noen tips som tar lite plass og som ikke koster skjorta. Det er snakk om turer på maks 3 døgn, så noe volsomme greier trenger jeg ikke. :)

Hadde jeg skulle kjøpt en kjele og primus til sommerbruk ville jeg valg Optimus Vega gassbrenner med slange (kr 699) og Primus ETA Pot 1.0 liter  (kr. 278). Evt en stekepanne også hvis du skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er totalvekt kontra f eks en Optimus Vega og en liten el. medium gassboks ?

Vega'n er 178g (usikker på om det er inkl. den medfølgende vindskjermen og posen) og 100g for en liten boks. Da vet du at du har full fres og få bekymringer en helg.

Det er bare brenneren som veier 178g. På min brevvekt veier vindskjermen 37g og posen 20g. Til sammen 235g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler absolutt alt av kjøkkenurstyr til noen turer i fjellet. Jeg trenger noen tips som tar lite plass og som ikke koster skjorta. Det er snakk om turer på maks 3 døgn, så noe volsomme greier trenger jeg ikke. :)

Trangia mini. Kostar några 100-lappar. Väger 330 gram. Alkohol som bränsle. Inte lättast. Inte snabbast. Men extremt driftsäker så länge det inte är riktigt kallt eller sätter brännaren i snön.

Det går fint att använda på vintern också, men man måste förvärma brännaren och ha korkunderlägg mellan köket och snön. Jag har använt mitt på massor av turer och det kommer att bli 1a handsval på framtida längre turer tack vare sin driftsäkerhet och lilla packvolym.

 

Optimus Vega har jag. Funkerar bra, även i minusgrader, om det är mycket gas i behållaren. Annars blir det som för några veckor sedan: Ljummet vatten bara. Slutsats: Se till att ha full gasburk om du skall ut när det är kallt. Är det 10 grader + eller mer fungerar det alltid mycket bra, även om den knappt är gas kvar i behållaren.

 

Alternativ: Optimus Svea 123. Väger mer än trangian och optimus vega, men man kan tjäna in det på bränslevikten jämfört med trangian. Mycket dyrare i inköp än trangia. Fungerar även i massor av miunsgrader, ingen pump med packningar som blir hårda i kyla etc. Eldas med bensin. Kräver förvärmning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För er som tröttnat på tunga brännare gjorda av ölburkar så kommer här en Red Bull variant. 7 gram väger denna.

 

med_gallery_10468_202_7447.jpg

 

Ett första försök. Toppen, som är liksom intryckt i nederdelen, gjorde jag lite för lång, så lufthålen täcks igen lite. Öppningen i mitten är också i lite för liten (ett euro-mynt stort). Men den fungerar. Pumpar en del med utblåsningar åt sidorna. Lite svårstartad, bör förvämras med lite alkohol i toppen. Brinner annars väldigt snålt. Det går att ställa kokärl dirket på, men man kan tvingas tända om vid något av lufthålen.

Tanken är att denna skall stå i en "pocket stove" eller liknande. Men den verkar också kunna fungera helt fritt. Jag skall göra en till, mer nogrannt när jag fått tag i 2 nya Red Bull-burkar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du rødsprit på den ?

Etanol. Rødsprit går bra, men även andra varianter. Jag skall prova hur mycket bränsle som går åt enligt mitt standardtest, senare. Min ölburksbrännare tar 33 gram bränsle för 9 miunter, vilket räcker för att koka 4 dl vatten (tar ca 6 minuter). Intrycket är att denna kan vara mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För er som tröttnat på tunga brännare gjorda av ölburkar så kommer här en Red Bull variant. 7 gram väger denna.

 

med_gallery_10468_202_7447.jpg

 

Ett första försök. Toppen, som är liksom intryckt i nederdelen, gjorde lite för lång, så lufthålen täcks igen lite. Öppningen i mitten är också i lite för liten (ett euro-mynt stort). Men den fungerar. Pumpar en del med utblåsningar åt sidorna. Lite svårstartad, bör förvämras med lite alkohol i toppen. Brinner annars väldigt snålt. Det går att ställa kokärl dirket på, men man kan tvingas tända om vid något av lufthålen.

Tanken är att denna skall stå i en "pocket stove" eller liknande. Men den verkar också kunna fungera helt fritt. Jag skall göra en till, mer nogrannt när jag fått tag i 2 nya Red Bull-burkar.

 

Kult, denne hadde jeg faktisk planlagt å lage til helgen :). Fant oppskrift på zen stoves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.