Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken by i Norge har utsikt til det høyeste fjellet


Erling

Anbefalte innlegg

Bortsett fra at heller ikke jeg vil kalle Åndalsnes for by, sees ikke Store Vengetind fra sentrum. Men fra Åndalsnes camping på andre siden av elva sees denne mektige toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bortsett fra at heller ikke jeg vil kalle Åndalsnes for by, sees ikke Store Vengetind fra sentrum. Men fra Åndalsnes camping på andre siden av elva sees denne mektige toppen.

Et flott syn fra den vinkelen, ser den også når en kjører opp Romsdalen. Ikke lett å holde seg på veien da.. :!:

Nils, som sagt er det 3 byer i M&R. At de tre andre har fått bystatus virker på meg merkverdig. Både Ørsta og Volda er større tettsteder enn f.eks Fosnavåg. Hele Rauma kommune har 7.300 innbyggere har jeg nettopp funnet ut, sikkert ikke mer enn halvparten som bor i "byen" Åndalsnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sees ikke Vengjetind fra Åndalsnes også (fra en bensinst. v/ elva et sted...)?

I så fall uavgjort med Molde...

Joda, du ser Vengjetind fra bensinstasjonen på venstre side når du kommer sørfra, men dette er jo litt fra Åndalsnes sentrum. :!:

Vedlagte bilde er fra bensinstasjonen du helt sikkert tenker på eaa:

post-42-133474393335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott syn fra den vinkelen, ser den også når en kjører opp Romsdalen. Ikke lett å holde seg på veien da.. :!:

Er det noe rart jeg får kona til å kjøre når jeg er på de trakter... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler som er enig i at Nils er en av de kuleste på forum? Topp3!

Ser jo noe oppstilt og turistpreget ut da! :!:

Tydelig at kona har taket på'n ja... :!:

Tilbake til bensinstasjonen - regnes ikke denne med til byen Åndalsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, men han skriver best, vet mest og er kulest i fjellet mtp at han går overalt i fjellet uten å sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han skriver best, vet mest og er kulest i fjellet mtp at han går overalt i fjellet uten å sikre.

Hmmm... skikkelig fan ja - er det du Nils? :!:

Hvilken by da? Sist jeg kjørte forbi der var der et par bygg og ei fotballbane der :!:

Det så jeg i Ålesund også! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken by da? Sist jeg kjørte forbi der var der et par bygg og ei fotballbane der :?

:!: Svein, husk at sentrum ligger litt unna det krysset med bensinstasjonen. :!: Du må kjøre litt lenger...

Hmmm... skikkelig fan ja - er det du Nils?

He, he, kunne nok virke sånn Erik, men må skuffe deg der. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kontoret mitt i Trondheim (Gløshaugen, 13. etasje) ser jeg på klare dager til Ilfjellet (1218 moh). Andre boligfelt sørøst for sentrum (dvs. 100-200 moh) tror jeg ser mer av Trollheimen, men jeg har aldri satt meg inn i nøyaktig hva.

Fra sentrumsgatene i Trondheim ser man nok ikke høyere enn "Fosenalpene" (500-600 meter). Fra Munkegata ser man Munken 519 rett over Munkholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rjukan i teten!

Sendte en mail til Rjukan Radio, med spørsmål om man ser fjelltoppen fra noe sted i byen. Altså ikke masta, men selve fjelltoppen/varden.

Her hva de svarer:

"Jo da det kan vi.

Fra den øverste bydelen Krosso ser man klart hele Gaustatoppen.

Det samme ser man fra Fjellveien og øverst i Villaveien.

Så verifiseringen er derved gjort! :wink:

Morsom sak, forresten!"

Blir vel vanskelig å slå denne tror jeg, så da blir vel den endelige lista slik:

1. Rjukan - Gaustatoppen/1883

2. Molde - St. Vengjetind/1852

3. Ålesund - Jakta/1588

4. Narvik - Skjomtinden/1575

Evt. deler Åndalsnes andreplassen med Molde hvis bensinst. ved elva regnes til byen, hvor altså Vengjetind/1852 også kan sees.

Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av stedene eaa nevner er knapt nok byer. Uansett blir det et problem å bestemme hvor "by"grensen går. Er man fortsatt i byen når det er spredt villabebyggelse ispedd et og annet småbruk, eller skal vi være prikete og legge til grunn hva området er regulert til?

Skal det være noe poeng med en slik rangering må det være utsikt fra bystrøk, ikke utkanten. I praksis bør kravet være usikten fra ett eller annet sted i "byens" hovedgate. Er man i tvil om hva som er en småbys hovedgate er det bare å ta turen dit en lørdagskveld og sjekke hvor gatebilene har sin faste runde... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at fra øverste del av Sogndal kan se noe av Hurrungane. Er det tilfelle? Det blir isåfall ikke sentrumsgater.

Sogndal er ingen by, vi sogninger er ikke så høye på pæra at vi trenger å flotte oss med slikt. Førde derimot, de måtte få bystatus for at Aud Viger skulle få kalle seg borgermester :wink:

Men jeg tviler på at du ser Hurrungane fra Sogndal. Da må du i såfall høyt opp i fjellsidene på Stedje-siden.

Hva med fjellene som ses fra byenes hovedgate..? Dronninga/Skjomtinden ses meget godt fra Kongens gate (Gate 1) i Narvik. Hvordan ligger det an i Molde og Ålesund? Rjukan strykes fra den lista, siden man må opp i de øvre utkanter for å se Gaustatoppen. Hvis man ikke ser et høyt punkt nedenfor toppen fra hovedgata da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fjellene som ses fra byenes hovedgate..? Dronninga/Skjomtinden ses meget godt fra Kongens gate (Gate 1) i Narvik. Hvordan ligger det an i Molde og Ålesund? Rjukan strykes fra den lista, siden man må opp i de øvre utkanter for å se Gaustatoppen. Hvis man ikke ser et høyt punkt nedenfor toppen fra hovedgata da :wink:

Tja, hva er hovedgaten i Ålesund... Kongensgt ligger ikke akkurat slik til at man ser fjell... Jeg har kontor i sentrum, ikke ved hovedgaten, her i fra er høyeste topp Elsandtind (1398), men litt lenger opp i sentrumsgatene ses nok høyere fjell ja...

I Molde ligger hovedgata langs sjøen, og utsikten mot fjellene god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på Otta, byen ved Rondane. Otta/Sel har bystatus og har som høyeste fjell Storronden på 2138 meter innenfor bygrensen . Og hvilke topper kan man se fra Storronden ? Rondeslottet uten tvil, men sikkert også høyere topper i Jotunheimen. Det får siktlinje-ekspertene uttale seg om. Sogndal er også nevnt her, men har ikke bystatus i henhold til listen på http://www.kommunal-rapport.no/index.db2?id=3725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg ikke tar helt feil så kan man se Trollhetta i Trollheimen fra brua over omkjøringsveien ved Esso'n på Moholt i Trondheim...

Og den er vel 1616 tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sant Alek, Storronden er høyeste punkt i Sel kommune, som er en bykommune med Otta som kommuneadministrasjonssenter. Ta en titt på www.sel.kommune.no

Bygrensa og kommunegrensa er ikke det samme da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilen: tror du må lese innleggene på denne tråden litt grundigere. Spørsmålet er fra hvilken by man kan se det høyeste fjellet, og det fra selve byen. Det holder ikke at du er i kommunen der byen er. Sel kommune er ingen by. "Byen" Otta et høl der det er umulig og se 2000 meter topper. Mulig det går hvis man har den unike evnen til å se i vinkel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek : Og hvor går så bygrensa ?

Hvilke byer som er høl og hvilke som ikke er høl er jo en svært så subjektiv oppfatning :wink:

Uansett : Sel kommune ser nå ut til å være den norske bykommunen med det høyeste fjellet innenfor sine grenser. Jeg kommer til Otta i morgen og vil se meg litt omkring fra de vestlige delene av byen opp mot Rondane så får vi se hva jeg får øye på av fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.