Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

Jada, jeg er ikke uenig i det, @Kjetiljo, men nå diskuterer vi faktisk om det er mulig å ha en pakkliste på fem kilo som er forsvarlig til bruk på norske fjell. Ikke min individuelle pakkliste for neste tur på Hardangervidda eller i Femundsmarka. Man kan helt fint overleve uten fiskestang, kamera eller et ekstra skift vindklær i sekken.

Forøvrig trenger det ikke være juks å regne med skallklærne på kroppen, så lenge det er de eneste ytterplaggene du bruker. Gikk en tur med dri1 klær fra Norønna som eneste bekledning en langhelg i fjor hvor det stort sett småregnet og synes det var helt ålreit. Men om man har med både vindjakke/bukse og regntøy må i hvert fall et av plaggene regnes med.

Når det er sagt teller jo vekt på kroppen like mye. Og ja, jeg prøver å spare gram der også, men kanskje ikke like manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanligste på slike lister er vel foruten det en står og går i selve sekken, liggeunderlag, sovepose, telt, brenner, kjeler, kjøkken, toalettsaker og klær i sekken.

Så kommer mat og brennstoff utenom, alt etter hvor mange dager turen er ment å være. Personlige preferanser som fiskeutstyr, kikkert, kamera, bøker, spill, musikk, tegnesaker eller hva det måtte være er holdt utenfor.

 

Velger jeg det letteste på listen min utgjør sekk, sovepose, liggeunderlag og telt (tomanns) 3080 gram om jeg ikke husker feil, så 5 kg for burde være mulig. Men nå tror jeg min pakkliste har dratt på tur uten meg, for det er lange siden jeg har sett den.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er ikke uenig i det, @Kjetiljo, men nå diskuterer vi faktisk om det er mulig å ha en pakkliste på fem kilo som er forsvarlig til bruk på norske fjell. Ikke min individuelle pakkliste for neste tur på Hardangervidda eller i Femundsmarka. Man kan helt fint overleve uten fiskestang, kamera eller et ekstra skift vindklær i sekken.

misforsto deg litt der :-P ,uten noen form for luksus artikler vil jeg si det er grei skuring å komme under 5 kilo.

 

Forøvrig trenger det ikke være juks å regne med skallklærne på kroppen, så lenge det er de eneste ytterplaggene du bruker. Gikk en tur med dri1 klær fra Norønna som eneste bekledning en langhelg i fjor hvor det stort sett småregnet og synes det var helt ålreit. Men om man har med både vindjakke/bukse og regntøy må i hvert fall et av plaggene regnes med.

 For min del er det lite sannsynlig at jeg går i skall bekledning til enhver tid på f.eks en ukestur og jeg regner derfor de med i basevekten i og med at de sannsynligvis vil ligge i sekken på deler av turen. Dette er riktig for meg, men jeg har full forståelse at andre tenker annerledes :cool: og at turer er forskjellige i lengde og art.

 

Når det er sagt teller jo vekt på kroppen like mye. Og ja, jeg prøver å spare gram der også, men kanskje ikke like manisk.

Enig der, det er først de siste årene jeg har hatt mer fokus på nettop dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sumarturar har eg med meg dei same kleda uansett korleis véret er. Det vil seie at i varme og finvér, er det meir klede i sekken enn i kaldt ruskevér. For meg er det derfor heilt naturleg å rekne med vekta på kleda eg har på meg på heilt lik linje med kleda som ligg i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten om hva som skal regnes med har vel gått noen år. For min egen del er det nyttig å veie alt og gruppere tallene slik at jeg kan sammenlikne direkte med de ulike skolene/guruene. Har ikke valgt side (ser ikke helt behovet når jeg gjør det som jeg gjør det), men det var en medvirkende årsak til at jeg droppet skalljakke (650 gr) til fordel for en vindjakke (177 gr).

 

Kort og godt nyttig å se hva klærne på kroppen veier - om man gjør noe med det er en annen sak. Klær er jo en basisutrustning som de fleste av oss går med hele tiden, så det er neppe de helt store vektøkningene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen sånne superlette klær i fjor. Dri1-klær fra Norønna + en lett vindbukse og vindjakke. Er vel foreløpig ikke helt overbevist om at det var et sjakktrekk, selv om det fungerer bra på for eksempel Hardangervidda der det er lett terreng over tregrensa. Slitestyrken er dårlig og jeg opplever vel ikke at disse vindtette klærne er hundre prosent vindtette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å oppdaterer min gamle Vekttabell (regneark) med det innkjøpte siste året...

Jeg prøver jo å jage litt gram jeg også, men når folk snakker om 5kg + mat så må det være litt på Kanten av hva man kan kalle fornuftig pakking til norske høyfjells sommerdager med -0 om natten...?

3 overnattinger sommer fjelltur...

1998g Telt+ 1506g sovepose+942g 2stk liggeunderlag+ 2300g ryggsekk = 3 store = 6740gram. (om jeg vil fryse om natten er jeg på 5560gram, uaktuelt)

Matlaging med 250g gass = 1256gram

Verktøy og hygiene = 656gram

Navigasjon og elektronikk = 716gram

Mat og snax = 1950gram (uten noe ekstra flytende)

Klær i sekken = ~1900gram (inkl en jakke på hele 924gram)

Uten fiskeutstyr, tarp, kamerautstyr

Total vekt på ryggen = 13,2 kg

Som er en nedgang på 4kg fra det jeg startet med. og har kostet rundt 7000kr.

Så jukser jeg også å har med Hund med kløv som tar ca 2kg inkl sin egen mat (det er det jeg får ned i kløvet, hjelper ikke med 30% av kropsvekten (6kg) når det ikke er gullbarer man skal dra med seg.

Så da er jeg på ca 12kg + at det blir med et kamera og kanksje fiskeutstyr og litt underholdning.

Tidligere var 65liters sekken for liten, nå er den passelig med skumunderlaget utenpå sekken.

Men jeg kan spare 1kg på en lettere sekk, men å gå under 60liter synes jeg ikke er aktuelt.

Forlag til sekk, 50liter eller mer opp til 65l, pris helst rundt 1500kr, og vekt godt under 2kg...

Så litt på og var i Kontakt med ULA, men skeptisk, for lite plass, liker det stivere når man skal bære såpass mange kg.

Antar neste steg er å bytte sovepose og underlag? Du kan jo fort spare 1kg tilsammen bare der. Et digert oppblåsbart (om du liker sånt) veier jo rundthalvkiloen. Bedre komfort og mindre vekt enn de 2 du bruker idag. Soveposen din var også en smule tung, du kan lett spare halvkiloen der også, avhengig av temp, men du skriver jo sommerbruk så..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar neste steg er å bytte sovepose og underlag? Du kan jo fort spare 1kg tilsammen bare der. Et digert oppblåsbart (om du liker sånt) veier jo rundthalvkiloen. Bedre komfort og mindre vekt enn de 2 du bruker idag. Soveposen din var også en smule tung, du kan lett spare halvkiloen der også, avhengig av temp, men du skriver jo sommerbruk så..

Jeg har en sovepose på 860gram, å det tar jeg ikke med ut på tur igjen... Frøs no inni H-. når jeg brukte den å det var rim på gresset utenfor teltet.

Da hadde jeg også med innertrekk som "øker komfort med 4*c"..

Soveposen på 1,5kg er nyinkjøpt i Januar nå, å blir ikke byttet ut med det første. Kongsfjorden LT -7*c 100% Dun, tåler en skikkelig trøndersk "sommer"dag i Blåfjella.

Nei, en ting er sikkert, soveposen er det ikke verd å spare vekt på, (har spart vekt ved å kjøpe dun, lettere en jallaposen jeg har fra før, og går mye lengre ned på termometeret) skal jeg sove godt kan jeg ikke ligge å huttre å fryse..

 

Blir et nytt Liggeunderlag, Luftunderlaget veier 466g (6,3cm tykt), Men Jerv/Bamse blir byttet ut, alt for stort volum, med Tynneste fra Jysk tror jeg, vet ikke hva det veier 160gram kanksje koster vertfall bare 50kroner...

Grunne til at jeg har to er mye pga at jeg har med hund, beskytte teltbunn og og kan sjonglere litt etter temperatur osv.

 

Sekken derimot, gammel norsk traust tung sekk, sparer 1,2kg der om jeg kjøper freks Ospery Exos 58.

 

Kjøp Kjøp Kjøp :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lettpakking er jammen ikke lett! Blandt venner er jeg vel en gramjeger, her er jeg en som sannsynligvis dra med meg alt for mye :)

Målet er aldri å komme på 5kg eller å komme ned minst mulig for en ukes tur. Men heller å komme så langt ned i vekt og alikevel beholde det meste av komfort og oppretholde sikkerheten. Jo da, jeg har NeoAir, OsprayExos, ME Xero pose, lett telt og titan ditt og datt. Er vel vel som en "prylbøg" som svenskene kaller det :). For meg er ikke det å ha lavest mulig vekt på pakklisten en prestasjon i seg selv. Det er det kun sparsommeligheter og lommeboka som bestemmer. Alle kan kjøpe dyrt lett utstyr, og legge igjen alle ting som er unødvendig. For å dra det langt kan man jo reise med ett survival kit og sovepose og klare seg på tur. og jepp man kan da skryte av å ha verdens mest sparsommelige pakkliste.

Det som er artig, er å høre om andres erfaringer om inovative løsninger som vil lette vekta og samtidig gi like bra eller bedre komfort.

Ikke missforstå meg, jeg vil bære lettest mulig, og er villig til å betale for det. Men når enste brenselet på fjellet er Esbit for å få vekta ned begynner jeg å lure litt. Sprer man uheldige holdninger blandt de som søker informasjon rundt friluftslivet her? Detber selvfølgelig ikke meningen, men det er veldig fokus på pakklister, og om å ha lettest mulig.

Dette er ikke ment til noe negativt til tråden her, for jeg liker den veldig godt. Og jeg elsker å gå med lettest mulig sekk! Er jo nettopp derfor jeg leser tråder som dette. Men kan skjønne noen av svarene som er litt kritiske. Vi som syns det er morro med nytt utstyr, og gjerne lettvektsutstyr må også få frem hva som ligger i dette. Det er mange som f.eks Grimner, somer flink til å forklare hva dette går ut på og hvorfor. Jeg vil bare få frem at slike forum er holdningsskapende for unge som hiver seg inn i dette med entusiasme, kropp og sjel, og hvor ytterpungtene ofte er mer tiltalende. Og det kan bli veldig feil på snaufjellt hvis man er uheldig.....Enkelte planlegger sin første tur på vidda utifra tråder på dette forumet. Og vi bør kanskje være vårt ansvar bevisst?

Nå over til noe helt annet. Eller kanskje på grensen til det jeg akkuratnskrev, er det noen som har erfaring med teltene fra Nordic? De har jo verden letteste 2mannstelt og 1 mannsteltet er testet til 25 sek/m av typen telemark? Er jo billig i forhold til andre telt i samme vektklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lettpakking er jammen ikke lett! Blandt venner er jeg vel en gramjeger, her er jeg en som sannsynligvis dra med meg alt for mye :)

Målet er aldri å komme på 5kg eller å komme ned minst mulig for en ukes tur. Men heller å komme så langt ned i vekt og alikevel beholde det meste av komfort og oppretholde sikkerheten. Jo da, jeg har NeoAir, OsprayExos, ME Xero pose, lett telt og titan ditt og datt. Er vel vel som en "prylbøg" som svenskene kaller det :). For meg er ikke det å ha lavest mulig vekt på pakklisten en prestasjon i seg selv. Det er det kun sparsommeligheter og lommeboka som bestemmer. Alle kan kjøpe dyrt lett utstyr, og legge igjen alle ting som er unødvendig. For å dra det langt kan man jo reise med ett survival kit og sovepose og klare seg på tur. og jepp man kan da skryte av å ha verdens mest sparsommelige pakkliste.

Det som er artig, er å høre om andres erfaringer om inovative løsninger som vil lette vekta og samtidig gi like bra eller bedre komfort.

Ikke missforstå meg, jeg vil bære lettest mulig, og er villig til å betale for det. Men når enste brenselet på fjellet er Esbit for å få vekta ned begynner jeg å lure litt. Sprer man uheldige holdninger blandt de som søker informasjon rundt friluftslivet her? Detber selvfølgelig ikke meningen, men det er veldig fokus på pakklister, og om å ha lettest mulig.

Dette er ikke ment til noe negativt til tråden her, for jeg liker den veldig godt. Og jeg elsker å gå med lettest mulig sekk! Er jo nettopp derfor jeg leser tråder som dette. Men kan skjønne noen av svarene som er litt kritiske. Vi som syns det er morro med nytt utstyr, og gjerne lettvektsutstyr må også få frem hva som ligger i dette. Det er mange som f.eks Grimner, somer flink til å forklare hva dette går ut på og hvorfor. Jeg vil bare få frem at slike forum er holdningsskapende for unge som hiver seg inn i dette med entusiasme, kropp og sjel, og hvor ytterpungtene ofte er mer tiltalende. Og det kan bli veldig feil på snaufjellt hvis man er uheldig.....Enkelte planlegger sin første tur på vidda utifra tråder på dette forumet. Og vi bør kanskje være vårt ansvar bevisst?

Nå over til noe helt annet. Eller kanskje på grensen til det jeg akkuratnskrev, er det noen som har erfaring med teltene fra Nordic? De har jo verden letteste 2mannstelt og 1 mannsteltet er testet til 25 sek/m av typen telemark? Er jo billig i forhold til andre telt i samme vektklasse.

Det du beskriver er vel slik jeg oppfatter det felles for oss alle på denne og liknende tråder i Fjellforum. Jeg kan ikke huske å ha lest om noen med ekstreme pakklister her. Det er god kilde til informasjon og inspirasjon. Jeg visste for eksempel ikke at det fantes så lette telt, soveposer og ryggsekker og annet som det faktisk gjør før jeg så slike lister på nett første gang. Slikt får en ikke i en alminnelig sportsforretning ennå.

 

En annen ting er at det virker som de fleste føler seg truffet ettersom det er slikt påtagelig mye skriverier om at ”slik er ikke jeg” – meg inkludert, kanskje.

 

Tror ikke det er noen fare for for at uerfarne og naive mennesker kunne finne på å dra rett til fjell å dø ved siden av sine sprittabletter eller fylle sin 130 ltrs sekk med 40 kg og knekke begge beina i sandaler. Det blir litt for amerikansk å tenke slik og litt forslitt å høre om og om igjen. Dette var ikke et stikk til deg, "Fiskekongen", jeg har lest og fått med meg dine forbehold. Dette er bare for å spissformulere ift antydninger jeg ofte hører :)

 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen i Fjellforum skrive at de har Esbit som eneste brenselkilde, men om så er det overhodet ingen problemer forbundet med det. Om en er spesielt klønete og ikke har forsøkt seg frem først er vel den største faren av kaffen eller posematen blir lunken. Esbit ble vel utviklet for at soldater i felten skulle kunne tilberede sine rasjoner, så hvorfor skulle ikke en friluftsmann kunne gjøre det samme!?

 

Jeg bruker sprittabletter på fjelltur sommerstid, men ikke alene. Jeg bruker rødsprit og bål i tillegg. Sprittablettene er trygge, effektive og særdeles praktiske til både å fyre i teltet og koke vann  med. De setter ikke flekker, lekker ikke og har en fast brenntid med stabil flamme og emballasje som ikke tar plass og lett kan brennes etter hvert. For en vanlig fjelltur på f.eks 3-5 dag har jeg 2,5 dl rødsprit og en pk med 12 sprittabletter fra Eagle. Brenner og brennstoff inkludert emballasje veier for mitt vedkommende rundt 300 gram. Jeg har så lang taldri brukt opp alt og om så gjør det ingenting for ”sikkerheten” som det så ofte refereres til. For øvrig er jeg aldri på småturer heller uten kjele, på skitur forleden dag kokte jeg kaffe på sprittabletter, no problem!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskekongen - fint om du kunne være mer konkret på hva du er bekymret for. Veldig få, om noen, ytterpunkter her. Gjorde litt poeng av det i første innlegg - dette er ikke tråden for de som barberer (bokstavelig talt) utstyret for å bli kvitt et halvt gram.

 

Om denne tråden skaper holdninger, så ville jeg bli meget forbauset. Det er en tråd av tusener på et forum dominert av tradisjonelle løsninger. Skulle jeg gjette, så vil de fleste se innom, si "huttetu" når de ser sin første quilt og så holde seg unna. Da går de jo glipp av de som foretrekker soveposer og likevel sparer vekt...

De som poster her, later til å ha vært ute flere vinterdager enn meg, så ungdommen står neppe i fare for å bli bedervet av lett propaganda. Folk sverger jo forsatt til samekniven sin, så særlig effektiv er jeg nok ikke :)

 

En kort literaturliste kan kanskje hjelpe?

Langt ute på sidelinjen hva lav vekt og komfort angår. Eller hvis du bare må vite hvordan det er å ligge ute i regnvær iført en litt stor søppelsekk: 'The book of the bivvy - Ronald Turnbull'

 

Mer på linje med denne tråden:

"Smarter backpacking" - Jorgen Johansson

"The ultimate hiker's gearguide - Andrew Skurka. Misvisende tittel ettersom han ser mer på bruken av forskjellig utstyr i forskjellige situasjoner enn en masse "dette må du kjøpe".

 

Den andre sidelinjen om hva høy vekt kan gjøre: "Wild" - Cheryl Strayed. Mer enn bare en turbok, men flere maleriske beskrivelser av en tur uten det aller beste utgangspunkt.

 

 

Mitt navn er Grimner og jeg sniffer Esbit. Virker utmerket til sitt bruk: koke vann. Det er nesten idiotsikkert (bør ikke bli vått), enkelt i bruk og lett å beregne riktig mengde. Sannsynligvis tregt i forhold til gass, men de 3-4 minuttene har jeg råd til.

Men ovnen min kan brenne kvist også, så om jeg virkelig skulle spare vekt, så ville 100 gr Esbit blitt hjemme. Til flere uker ville jeg nok sett nærmere på en hjemmeprodusert alkoholbrenner og til mer avansert kokkekunst ville min Primus Omnifuel blitt med - men neppe på gåturer av den sorten jeg driver med nå.

 

Men vi får se. Selv er jeg spent på "Tarp til Fjells" rapporten fra @Tor Magnus. Illevarslende at ingen har prøvd det før - eller... ingen har kommet tilbake...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende liste, mye interessant her. Jeg brukte tarp i Femundsmarka i fjor og i såpass beskyttet fjellterreng har jeg ingen innsigelser mot å bruke det igjen. Skal jeg opp på høyfjellet ville jeg hatt en bivy. Den viktigste grunnen til at jeg bruker telt på sommeren er vel egentlig myggen.<br /><br />@Tor Magnus, hva skal du med dopapir i mai? Ville vurdert å erstatte lighteren med en pakke vanntette fyrstikkesker fra Magasinet, min erfaring er at lightere gjerne går i stykker når du trenger de mest. Men det er klart, med flintstein i tillegg er du jo uansett berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har testament og livsforsikring i orden, håper jeg?

 

Neida, forekommer meg å være en liste klar for alt. Bare å legge til mer mat, så står lengre turer klare. Uten å vite hvor, så kan det vel bare bemerkes at mai kan ha kalde dager og kaldere netter, men det kan det se ut som du har med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som en gjennomtenkt liste :cool:

kommer med noen forslag, men det blir jo bare små pirk og kanskje ting du har tenkt på men valgt å ikke endre

 

 

Burrow quilt er den 0C eller F?
 
Bytte tannkrem tube med tannkrem kuler (tørke tannkrem og dele de opp i små kuler pr. dag) (sparer ca 30g)
80 g toalettpapir? det tror jeg at jeg skulle klart meg med i 1 uke om ikke mer. (har klart meg uten før men det var fordi det ble glemt :mrgreen: )
mindre hånkle? 
backup fyrstikker istedenfor flint (flinten veier nesten 50g)
Er det ikke med noe navigasjon?
Hvis du bytter ut kart og kartmappe med nye vantette uten mappe (40g istedenfor120) (sparer 80g)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus, hva skal du med dopapir i mai?

Du bæsjer ikke i mai?

Ville vurdert å erstatte lighteren med en pakke vanntette fyrstikkesker fra Magasinet, min erfaring er at lightere gjerne går i stykker når du trenger de mest. Men det er klart, med flintstein i tillegg er du jo uansett berget.

Jeg har egentlig ikke helt sansen for fyrstikker. Synes jeg får flere tenninger ut av en mini bic enn en fyrstikkeske. :) Men for tenning av alkohol så er det lighteren som er backup. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg holder meg til juni... Neida, jeg mente bare at så lenge man er i områder med litt vegetasjon gjør mose eller ormegress etc. nytten for min del. Hvis man går i alpine områder som deler av Jotunheimen blir det kanskje annerledes.<br /><br />Har du forresten testet den tarpen du bruker tidligere? Hva er dine efaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

Burrow quilt er den 0C eller F?

Farenheight. Avhengig av temperaturen så bytter jeg kanskje til Jacks'R'Better Shenandoah (404 gram).

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

Bytte tannkrem tube med tannkrem kuler (tørke tannkrem og dele de opp i små kuler pr. dag) (sparer ca 30g)

Med en reisetube med tannkrem så er det nok mindre enn 30g å spare samt at jeg synes det blir litt mye pes. Det 32g er vel også en full tube så dette varierer litt.

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

80 g toalettpapir? det tror jeg at jeg skulle klart meg med i 1 uke om ikke mer. (har klart meg uten før men det var fordi det ble glemt :mrgreen: )

Ja, 80g er en full rull. Og det stemmer at det er nok for en uke så det er vel noe mindre som faktisk blir med.

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

mindre hånkle?

For en dag så kan det hende jeg bare legger det igjen hjemme. Ellers så er det det jeg har og vil ikke kutte det i to siden jeg vil ha større på lengre turer. Vi får se.

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

backup fyrstikker istedenfor flint (flinten veier nesten 50g)

Liker flint, men det er en mulighet hvis jeg skal få ned vekta mer.

Kjetiljo, on 10 Apr 2013 - 17:16, said:

Er det ikke med noe navigasjon?

Hvis du bytter ut kart og kartmappe med nye vantette uten mappe (40g istedenfor120) (sparer 80g)

Sist gang tok kompisen seg av navigasjon, vi får se hva vi gjør denne gangen.

Edit: Ordet "nok" tre ganger i en setning? Tror nok det ble litt tungt å lese. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx, on 10 Apr 2013 - 17:20, said:

Hehe, jeg holder meg til juni... Neida, jeg mente bare at så lenge man er i områder med litt vegetasjon gjør mose eller ormegress etc. nytten for min del.

Litt sånn som å dusje når det er jul. :) Er ikke så veldig glad i natur i rompa så jeg holder meg til papir. :D

Larsdx, on 10 Apr 2013 - 17:20, said:

Har du forresten testet den tarpen du bruker tidligere? Hva er dine efaringer?

Det er første gang den blir med ut utrolig nok. Et år siden jeg kjøpte den men med flytting og div har jeg ikke fått brukt den ennå. Er spent på å teste den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om denne for en enkel overnatting i Mai?

Dersom eg fortod den lista rett, var det mykje eg skulle greie meg godt utan. Blant anna noko elektronikk og 1l vatn. Dasspapir og ski er derimot standardutrustning for meg i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ryggsekk bruker folk når det er snakk om å spare mye vekt? Tenker for typisk 1 uke til fjells.

Har en gammel norrøna synchron 100 liter og elsker den til tross for sine 3,7kg. Legger den bare på rygg, åpner lokket og slenger alt inn i den, telt, sovepose, fiskeutstyr, underlag, absolutt alt. Så superfornøyd altså men skjønner det kan være mulig å spare et par kilo, noe som vurderes dersom alternativet er godt.

Jeg vil ha en litt stor sekk der jeg ikke trenger pakke med kirurgisk presisjon for å få plass til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye å hente på sekk, underlag og sånn, men ellers ikke så dum liste :P

 

Mulig jeg ikke helt skjønner, men det virker ikke som alle summene er korrekte? Eller er det noe jeg ikke oppfatter i farten? Og navigasjon er ikke tatt med i det hele tatt slik jeg oppfatter skjemaet. Jeg har ikke regnet over, bare så at siste tall i noen rekker ikke virket å stemme.

 

Tror nok den er for minimalistisk for meg, selv om det ikke er dypstudert. Et lite nettbrett på 172 g når en allikevel har en mobil med bra skjerm på 133 g er vel litt i overkant for en natt. Satser visst på dårlig kosthold om en ser mengden toalettpapir da. 80 gram!!! På en enkel overnatting! 80 gram er en hel del....

 

For øvrig er jeg like konservativ og gammeldags som flere andre på tråden, jeg har nemlig med toalettpapir på alle turer året rundt

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenger opp så ble det nevnt at dette ikke er tråden som skal handle om "ekstrem" lettpakking, men heller de som ønsker en lettere sekk for å få bedre utbytte av turene.

De siste innleggene her har handlet om å legge igjen toalettpapiret, tørke tannpastaen og om det er å foretrekke noen fyrstikker istedet for lighter. Jeg håper at folket har selvinnsikt nok til å forstå at dette er nok generelt ansett som ekstrem lettpakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.