Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 95 med 21 kg vs Osprey Exos med 15kg- bærekomfort


oddeiste

Anbefalte innlegg

Etter å ha måttet spolert halve distansen på årets ukestur, samt 6(!) fiskevann pga et vondt kne :mad: :mad: , har jeg bestemt meg for å redusere på vekta på ryggsekken. Da jeg begynte på min seriøse friluftskarriere:)(ifjor) måtte jeg ha 95 liter og 25kg for å få med meg alt. Etter diverse innkjøp siste år, samt motivasjon til bedre disiplin :-P , tror jeg at jeg kanskje skal klare å få ned vekta til rundt 15kg på en ukestur.

Har ikke klart å tilpasse Trollhetta til meg ordentlig, får ikke strammet hoftebeltet så mesteparten av vekta hviler der. Resultatet blir vonde skuldre etter halvannnen mil. Sekken vil bakover som følge av stor svai på sekken som gjør at vekta kommer ut fra ryggen og en idiotisk plassert dagstursekk(egner seg ikke til annet enn å være tom under transport, spør du meg).

Gikk med 21kg på turen, hadde ikke vært på tur på nesten tre måneder, så jeg var ikke akkurat fysisk forberedt på turen :-P

Det resulterte i et kne som stoppet totalt etter 17km- to kilometer fra en varm hytte :mad: Sommerens fisketurer er spolert, håper bare kneet er bra til jakta begynner. Surt å miste det man har gått å gledet seg til gjennom hele den lange vinteren.

Derfor har jeg sett på nye ryggsekker, har sett på Bergans Helium, men hadde ikke helt sansen for den. Så da skal jeg komme til poenget- endelig!:) Hvordan vil bærekomforten på Osprey Exos 58 være med 15kg. Hva er idealvekta for sekken? Har ikke fått sett den i levende live. Synes de stroppene ser noe små ut spør du meg, men vanskelig å avgjøre etter bare å ha sett bilder.

Så noen jaktrelaterte spm: Skjønner at stoffet i sekken er syntetisk, men lager det mye lyd- knitring, gnissing osv.

Er det mulig å regulere topplokket bakover, så man får stukket rifla ned og inn mot ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 kilo er litt over min komforsone, jeg bruker den opp til 12 kilo. Stoffet lager mye lyd. Jeg tror heller ikke stoffet er solid nok til å gå mye

i tett vegetasjon.

Sekken har en ramme som stikker langt ut på hoftene og i nakken, dermed vil den fort gjort gnage på rifla.

Jeg ville ikke brukt denne sekken med noe annet en en heimeverns-mauser eller billig driver-børse.

Glimrende sekk for ultralett tur, ikke noen jakt sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også at 15kg er i tyngste laget for exos ja.

Kan ikke si jeg har lagt merke til at den lager lyd, men det kan godt tenkes jeg ikke er så var på det.

Har ikke noe jakterfaring, men hvis du ikke kommer deg under 15kg ville jeg nok valgt en annen sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke de to sekkene, men hvis du leter etter en lydløs tursekk, så kan letingen ta tid. Men i jaktsekkmarkedet er det småsekkene som regjerer.

Gratulerer med vekttap! Er du kommet så langt at du sitter med liste og vekt eller går det fortsatt litt på gefühlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har brukt trollhetta mange ganger på tur siste var en tur via en nasjonalpark. Turen var 4.5 mil og hadde ingen problemer med at sekken veide 28 kilo selv med denne sekken. tro bare at du må få den tilpasset til deg så kommer alt til å bli mye bedre. De sier at denne sekken er beregnet til maks 30 kilo men om man skal ha lengre turer skå kan man kjøpe en større sekk :)

Anbefaler denne sekken pga jeg har bare hatt positive overraskninger av denne sekken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede har hatt Bergans Trollhetta -95 i snart sju år nå. Kjøpte den etter at den ble brukt på 71 grader nord i sin tid. Utallige turer, sommerstid som vinterstid, har blitt tilbakelagt med den på ryggen. Og jeg har lastet den tungt. Har nok vært opp i 27-28 kilo, noe som er å sprenge skalaen på den etter min mening. Trollhetta fungerer, etter min mening, veldig bra fram til 23-24 kilo. En sekk som passer meg utmerket, og som jeg synes har glimrende bærekomfort. Men laster man tyngre, går det også markant ut over bærekomforten. Synes jeg.

Derfor har jeg tatt konsekvensen av det, og anskaffet meg en Bergans Alpinist 110 liters-sekk for vinterturer og lengre sommerturer.

Og den dagstursekken på Trollhetta, forresten? Den har jeg kasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exos er fint til 10-12 kilo. Kan sikkert tyne den til 15 men den blir ikke så god. Ramme og nettingrygg på den er veldig god å bære men samtidig er bæresystem litt spinkelt når man kommer opp i slike vekter.

Da ville jeg heller brukt f.eks.Osprey Kestrel eller Aether serien i 60-70 liter et sted. Fremdeles en del vekt spart kontra Trollhetta.

Selv har jeg gitt opp sekk på 15 kilo på turer lengre enn 1-2 dager på sommern. Jeg er kjapt over 20 uansett(bruker dog Recon Pack som veier 4,6 alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, da er Exos utelukket. Ser på kestrel og atmos som gode alternativer, med bedre bærekomfort, noen som har prøvd begge to?

Er en baikal kombi, skikkelig bruksjern, så om det gnager litt på den gjør ikke noe.

Det med lydløsheten gjør ikke noe, kan jo ikke få i pose og sekk(!).. Liker ikke løsningene på de jaktsekkene jeg har sett på.

Reimene er litt tykkere på de overnevnte modellene, men har uansett tenkt å korte ned på stokken, så da tar jeg bare litt ekstra av :-P

Da jeg er familiemann trenger jeg en stor sekk også, så jeg vurderer å inngå et komprimiss, og selge trollhetta og kjøpe en gregory palisade 80. Den veier 2,5kg og har fått mye skryt for bærekomfort og løsninger. Men ulempen er jo selvfølgelig at jeg får plass til mye unødvendig i den :cool: så jeg må ha litt disiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.