Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde varmen i fjellet om kvelden


Maiken

Anbefalte innlegg

Jeg har sjelden problemer med å holde varmen når jeg går i fjellet, men når kvelden kommer, og jeg skal sitte ved teltet og slappe av, begynner jeg nesten alltid å fryse. Jeg pleier å ha på superundertøy, ullfrotte, ull, fleece og vindtett jakke, og selvfølgelig tørre klær. Noen som har tips til hvordan jeg kan holde varmen bedre, uten å måtte sitte "fanget" i soveposen hele kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dunjakke er tingen vet du! Veier lite og tar lite plass når du har den i kompresjonstrekk. Nå kan du sikkert gjøre knallkjøp på Dunjakke, og en dunjakke kan man jo bruke ellers også. Tidløs.

Det finnes også Dun bukser, men det har jeg ikke prøvd selv.

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakke høres bra ut, men de må vel være ganske tykke for å være varm nok, og dermed ta masse plass i sekken?

Åssen er de forresten i forhold til en liten regnskur?

Så forresten at jeg hadde lagt spørsmålet i feil kategori ja.. sorry, nybegynnerfeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man gått en hel dag i fjellet er man som regel svett og ekkel ved ankomst teltplassen. Erfaringsvis holder man bedre på varmen når man er ren enn når kroppen fortsatt har et ekkelt lag med inntørket svett...

Om sommeren kan man bade. Trenger ikke store bekken før det er nok vann. Siden vannet er bikkjekaldt på fjellet må man bade med en gang man kommer frem, d.v.s. når man fortsatt er varm og det er fristende med en kjapp dukkert. Nytter ikke å tvinge seg ut i etter en time eller to. Man tar på seg et rent lag med klær inntil kroppen og bygger opp med det man har av ull eller fleece, vindjakke m.v. Neste morgen bytter man tilbake til de svette klærne før dagens tur, slik at man alltid har ett lag med klær som er noenlunde rent.

Om vinteren er det verre å vaske seg. Da er det soveposen som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren hjelper et raskt snøbad med frottering etterpå også godt.

Tåler du ull inn mot kroppen, så ta den tykke ullgenseren innerst, det gir et isolerende luftlag med minst mulig kontakt med klesfibrene. Varm drikke og gjerne litt tungt fordøyelig mat hjelper også da det aktiverer musklene i fordøyelsessystemet. Regner ellers med at du kjenner til hvor du har "varmetyvene", - Hode, hals, håndledd, føtter og ankler. Er ellers enig i at en dunjakke (trenger ikke å være veldig tykk) eller den gamle boblejakka som du glemte å sende på loppemarked er supre !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøbad hører forfriskende ut, men da med mulighet for badstu etterpå :)

Lue er viktig. Stort varmetap uten. Annet tips er jo øl-frakken... cognac gjør også nytten :P (mer varme pr vekt). Ellers gjelder prinsippet om at stillestående luftlag isolerer godt (vindtett skall).

Jeg leste en artikkel for et par år siden om det å drikke varmt for å holde varmen. Varm mage varmer opp blodet som sirkulerer i kroppen, og blodet ytterst i huden vil dermed holde høyere temperatur: -man fryser mindre. Egentlig logisk...

Jeg tror det var i samme artikkelen jeg leste at å drikke kaldt krever mye energi, for kroppen må varme vesken opp til 37 grader for å nyttiggjøre seg den. Greit tips på slitsomme turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har kommet mange gode svar!! Dessverre har jeg jo prøvd en del av tipsene, i og med at jeg har en vane for å grille pølser og drikke kakao (evt sterkere saker hvis turen ikke er så lang) :) Men etter 3 kopper kakao eller te på styrten begynner man jo å gå litt lei.. Blei litt frista av det dunjakke tipset da! Hvor høyt opp i pris bør jeg regne med å gå for å få skikkelig varme? Og finnes det syntetiske alternativer som tåler bedre fuktighet og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en skikkelig gammel og ufattelig stygg dunjakke som fungerer helt utmerket.

Fordelen med dun er jo at det er lett, varmt og som regel kan komprimeres ganske mye.

Tror nok syntetiske "boble-jakker" også fungerer bra - ulempen er selvfølgelig vekt og volum.

Om du ikke er forfengelig anbefaler jeg loppemarked, UFF eller andre steder hvor det selges brukte klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt tips til Maiken er å gå seg en fem- ti-minutters rask tur, eventuelt rett og slett ta 30-40 situps. Tar ikke lang tid, men du blir varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lyst til å reise deg, så kan jo trikset med litt statisk styrkerening også gjøre nytte. Stram de store muskelgruppene i hele kroppen, start "med beina og avslutt med overkropp og armer, hold i 5 sekunder og slapp av i samme rekkefølge.

Fint for å komme i varmen når en vokner av at en fryser i soveposen, ofte ca i 4 tiden ! Etter ca 5 minutter er du normalt god og varm og sovner igjen, - i allefall for en stund ! Fin trening også !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset parbat! Det er veldig bra at det går an å skaffe seg tur utstyr uten å tømme mastercard hver gang!

Og til dere som foreslår trening for å holde varmen: Noen situps og "stramminger" her og der får selvfølgelig litt mer varme i kroppen, men så går det et par minutter, og så er du like kald igjen. Og dessuten, hvis du har brukt dagen på å gå en lang hard fjelltur, og så har valget mellom å enten begynne med aerobics eller å sitte og slappe av foran bålet med en god dunjakke og se på stjernene... tror ikke valget blir så vanskelig da nei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Vil ellers anbefale deg å se litt på e-bay. Det er en del dunjakker som selges til en rimeligere penge enn her hjemme. Du kan søke litt på forumet her og finne en del info om det.

Du spør ellers om hva man gjør om det kommen en regnskur, men om det kommer regn er det vel heller ikke så veldig kaldt, så da er vel behovet for dun mindre. Men jeg ser at stoffet i min dunjakke er pustende, uten at jeg har testet det.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du spør ellers om hva man gjør om det kommen en regnskur, men om det kommer regn er det vel heller ikke så veldig kaldt, så da er vel behovet for dun mindre. Men jeg ser at stoffet i min dunjakke er pustende, uten at jeg har testet det.

Kjell Iver

hva har det med saken å gjøre?

ei dunjakke tåler ikke å bli blaut, da kollapser den, mister alle varmeegenskaper, blir tung og vil bli ødelagt om den ikke blir tørket ordentlig.

ei syntetisk boblejakke vil tåle fukt bedre (råtner ikke like fort), men den vil gi mindre varme i forhold til vekten. da er det like greit med en ekstra ull- eller fleecegenser.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har det med saken å gjøre?

ei dunjakke tåler ikke å bli blaut, da kollapser den, mister alle varmeegenskaper, blir tung og vil bli ødelagt om den ikke blir tørket ordentlig.

T

Jeg tipper at Kjell Iver med pustende mener at den har en membran. Jeg vet at for eksempel Marmot har membran i en del av sine dunjakker. Da blir det som å ha en vanlig dunjakke med tynn goretexjakke utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det regner så er det jo bare å trekke seg inn i teltet (og posen). Det med å sitte ute og nyte sommerkvelden i fjellet etter turen er vel først og fremst tenkt til finværskvelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.