Gå til innhold
  • Bli medlem

7 dagers vandring i juni- tips?


Morellen25

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg og samboer har planer om en ukes fjelltur til sommeren. (7 netter) Vi tar med oss fjellteltet og vil være mest mulig uavhengig av turisthyttene, men kan gjerne følge de merkede stiene.. Vi har sett litt på Robdane nord-sør men har ikke bestemt oss for noen ting! Ønsker tips!!

Ruten må gi tilgang på vann, en turisthytte i ny og ne og med variert terreng- ikke alt for kuppert gjennom hele uken..det trenger ikke være noen toppturer med, vi ønsker bare å traske på vidda- borte fra folk og mobildekning... Noen fjellvandrere som kan guide oss litt?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en fantastisk tur nordøst for rjukan i sommer greit å enkelt å komme seg dit også;)

Her kan du se ruten:

http://www.vedelerpåtur.no/blogg/2011/7/12/turen-gar-til-hardangervidda.html

Bilder Fra turen:

http://www.vedelerpåtur.no/galleri/hardangervidda-sommeren-2011/

Rapport fra turen her:

http://www.vedelerpåtur.no/blogg/2011/7/24/hjemme-fra-vidda.html

gikk for det meste utenfor sti, men når jeg kom til kalhovd gikk jeg stortsett på sti tilbake til rjukan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips- skal sjekke ut ruten din! Rjukantraktene har jeg trasket litt i før... spennende..

Var også litt småbekymra for at Juni var for tidlig- vi drar rundt 16 juni.. men det er dessverre da vi får felles fri uten barn... så da må det bli slik....

Fjellet skal vi på!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder på Finnmarksvidda kan du ferdes i juni. Da møter du noen snøfonner her og der, men ikke problematisk mye. Dette er i hvert fall erfaringen fra fiskere i Stabbursdalen. Men det skal påpekes at de gjerne ferdes rundt elver og ikke på fjelltoppene.

Min erfaring i begynnelsen av juni er at det går greit å gå tur opp til 1000 moh i nærheten av Femunden. Dermed kan Femundsmarka være et alternativ. Der går det mange stier under 1000 moh. Men det kan være litt deprimerende gult istedenfor grønt og myrene kan være litt våte.

Hva med å dra til et kystnært området sør i landet? Setesdalsheiene? Er ikke selv kjent i det området, men har kjørt over fjellet en gang med pinse og det så ganske farbart ut.

Du kan også gå Fjordruta, den ligger jo rett langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet skal vi på!! ;)

16. juni....

Ta med ski.

Eller prøv lenger sør. Frafjordheiene har vært farbare så tidlig noen år. Men selv så langt sør og så lavt som her, kan det bli spesielle forhold.

"Tilgang på vann" er problemet. Det kan lett bli for mye. Regn og snøsmelting kan gi flom. Bekker og elver blir rett og slett ikke mulig å komme over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell er nok fint i juni, men kanskje ikke stort nok for en ukes tur. ;)

Jeg tror forresten du skal jobbe litt for å unngå mobildekning!

Nei...kanskje ikke stort nok- har vært i området før, hva med å kombinere blefjell med en annen tur??...........

haha, ja mulig jeg må det, eller evt "glemme" samboers mobil i bilen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...kanskje ikke stort nok- har vært i området før, hva med å kombinere blefjell med en annen tur??...........

haha, ja mulig jeg må det, eller evt "glemme" samboers mobil i bilen.....

Ta ut og gjem batteriet. Kan settes inn igjen om du får trøbbel og skal ringe redningstjenesten. :wink:

Vi pleier bare å ta med telefonen avslått. Det går an det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane burde vel være OK for en fottur i juni? Kanskje litt snø her og der, men neppe de helt store utfordringene.

Jeg har også lest det et sted- ble derfor litt stressa når folk her inne ber meg ta med ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk den i 12 juli og da var det ikke noe snø og se i det hele tatt:)

men ting forandrer seg jo fort på en måned da virker som om det blir en tidlig sommer i år:)

Mmm enig, snøen forsvinner tidligere og tidligere... Så super fin ut den turen du hadde i fjor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være frisk nok til å påstå at dere fint kan ta en tur på østsia av hardangervidda i juni, såfremt det ikke detter ned et par meter til med snø før den tid.

Det er veldig lite snø på fjellene i år utifra hva jeg har sett.

I tillegg kan heiene i agder som nevnt være et fint tips, der forsvinner snøen ofte tidligere enn på høyfjellet.

Men regn med at det kan være vått, og vått, flere steder. Sjelden at det har tørket opp så mye så tidlig, men på den annen side så var det vel våtere på bakken hele sommeren i fjor uten at man merket mye til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ta toget til Lønsdal, opp i fjellet og gå sørover til Bjøllånes. Derfra en times tid etter E6 ned til Dunderland Stasjon. Men det var dette med midten av juni, da. Normalt er det tidlig vår gjennom Bjøllådalen, men det kan også være mye snø...Hvorfor ikke en mnd. senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ta toget til Lønsdal, opp i fjellet og gå sørover til Bjøllånes. Derfra en times tid etter E6 ned til Dunderland Stasjon. Men det var dette med midten av juni, da. Normalt er det tidlig vår gjennom Bjøllådalen, men det kan også være mye snø...Hvorfor ikke en mnd. senere?

Dette tidspunktet er dessverre eneste muliget dette året. Det er mange kabaler som skal gå opp med arbeidsgivere, barna hans osv.. Derfor blir det slik i år...

Hvor lang er turen du nevner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tidspunktet er dessverre eneste muliget dette året. Det er mange kabaler som skal gå opp med arbeidsgivere, barna hans osv.. Derfor blir det slik i år...

Hvor lang er turen du nevner over?

Da jeg i fjor sommer ga bort Nordlandskartene mine til noen som gikk "Norge på langs", har jeg ikke nøyaktig antall mil her og nå. Tipper ca. 6 mil, 3 ubetjente hytter på strekningen. Du kan også starte lenger nord, Berghulnes, Røkland eller Drageid. Begrensningene ligger egentlig i hvor mye penger du vil bruke på Taxi, da miljøvennlige NSB ikke stopper så ofte lenger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.