Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen grenser - 2012


martin.m

Anbefalte innlegg

+1 Kristian123

Når jeg blir gammel/ufør/handicappet, så håper jeg at noen gidder å trille meg inn til en koie på Hardangervidda, og at helsetjenesten svipper innom med havregryn, sluker, ferskt fiskesnøre og litt ris iblant.

7

+1 Håper på det stertkeste at jeg dør stående, og det gjerne på ski. Hadde aldrig hatt noen problemer med å hjelpe noen med positiv instilling og rullestol. Finnes alltid løsninger.

Er litt av det jeg liker best med denne serien, det samholdet som vises og den omsorgen som det ikke er mangel på. For ikke å glemme optimismen. Skulle self ønske jeg var mye sterkere på disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Selv synes jeg det er stort å se motivasjonen , livsgnisten, og drivkraften til dem som er med her. De har garantert hatt mye mer motgang i livet enn de fleste av oss kan tenke oss. Flott at noen tar initiativ til å gi disse en sjanse til å oppleve naturen på "våre kår". Selv om sikkerheten blir finansiert av tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var speiderleder en gang på 1960 tallet og han var et typisk friluftsmenneske.

En av kammeratene til min storebror var rammet av polio og gikk med to krykker.

Min far ville gjerne ha gutten med i speideren, men foreldrene hans satte seg imot. Han var jo handicappet og ville bare bli en belastning for de andre speiderne.

Godt at slike holdninger blir skjeldnere og skjeldnere i dag, og Monsens program kan helt sikkert være et bidrag i den retningen.

En annen kommentar man til stadighet hører når til dels sterkt handicapede personer blir tatt med på vanlige aktiviteter er at de har godt av å være sammen med oss funksjonsfriske, men er det ikke like mye vi som har godt av å være sammen med dem og lære oss å akseptere det som er litt anderledes.

Vi tar vår funksjonalitet og helse som en selvfølge, men hvem vet, plutselig en dag så sitter vi der og må ha hjelp til det meste.

En smell på sykkelen eller en salto i skibakken kan være nok.

Jeg tror at et slikt program kan åpne øynene på ganske mange, selv om det til tider kan se litt vel tøfft ut. Det står jo sikkert et solid team med fagfolk klar, på baksiden av kamera, hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel ikke du mener det, men det høres NESTEN ut som du mener at lederen burde passe bedre på "slike slike som sitter i rullestol og sånn"...

:oops:

Jeg synes en ekspedisjonsleder har et visst ansvar uansett hva slags deltagere det er snakk om. Om det hadde vært f.eks. en gjeng vanlige ungdommer ville jeg derfor sagt det samme. Et mål med dette opplegget er vel mestring. Er ikke mye mestring når leder ikke ser til at deltagere får i seg mat og deretter tilbyr seg å bære en av dem pga at energien er brukt opp. Er vel mer ydmykende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes en ekspedisjonsleder har et visst ansvar uansett hva slags deltagere det er snakk om. Om det hadde vært f.eks. en gjeng vanlige ungdommer ville jeg derfor sagt det samme. Et mål med dette opplegget er vel mestring. Er ikke mye mestring når leder ikke ser til at deltagere får i seg mat og deretter tilbyr seg å bære en av dem pga at energien er brukt opp. Er vel mer ydmykende!

Det er vel forskjell på om man er leder for en gjeng unger eller voksne folk. Som voksen burde man iallfall vite at det er viktig med både mat og drikke under fysiske anstrengeleer, og derfor burde det ikke være lederens ansvar. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg selv har gått tom under ekstrem fysisk aktivitet, selv om jeg har gjort den samme aktiviteten 100 ganger før uten å gå tom. Jeg syklet for noen år siden fast annenhver dag en runde på ca 9 mil. Jeg veide meg før og etter turen, og etter har trukket fra væsken jeg inntok underveis, så hadde allikevel alltid gått ned 2 kilo etter turen, hvor det meste utelukkende var væsketap. Selv aktive proffer i forskjellige idretter bommer stadig vekk på mat og drikke under konkurranser og det er kun deres eget "ansvar" å sørge for å få i seg nok mat/drikke.

Og, det var garantert en læring i dette, og på den måten har de også vist at de nå mestrer også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger de en ekspedisjonsleder? Eller er det Monsen som trenger penger til å gjøre hva alle andre kan gjøre en gang til?

Monsen er jo endel av konseptet. TV-programmet skal "selges". Monsen selger. At Monsen har dette som yrke har jeg ingen problemer med. Det er jo helt storartet egentlig at man kan tjene til livets opphold og mer også på å drive med det man liker aller best - å være ute.

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger de en ekspedisjonsleder? Eller er det Monsen som trenger penger til å gjøre hva alle andre kan gjøre en gang til?

Man kan vel si at det er hans konsept og eies av hans produksjonsselskap. Dette hindrer vel i og for seg ikke at noen gjør noe lignende under et annet navn, men det er det da vel ingen som har gjort? Ingen Grenser er jo nå også et opparbeidet merke og selger nok også derfor lettere til NRK enn et nytt identisk konsept ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si at det er hans konsept og eies av hans produksjonsselskap. Dette hindrer vel i og for seg ikke at noen gjør noe lignende under et annet navn, men det er det da vel ingen som har gjort? Ingen Grenser er jo nå også et opparbeidet merke og selger nok også derfor lettere til NRK enn et nytt identisk konsept ville gjort.

Selvsagt er det ingen som har gjort det, da Monsen har hele markedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener med dette. Hvordan er det han hindrer andre i å ta med et filmcrew ut i villmarka?

Ingen gidder, da de vil bli sett på som Lars Monsen-kopier, eller som folk som kynisk utnytter andre for å tjene penger, osv. Er bare Monsen som er ekte vare, må vite. Dessuten har Monsen tid og penger til å gjøre slikt. Var det som var mest imponerende med Canada på tvers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressing av grenser er bra.

Det jeg kjenner jeg er redd for, er at titanhofta til han med kreft knekker sammen med bekkenet. Da blir det smerte på en måte som vi andre ikke forstår.

Ellers er de andre skadene innad i gruppa noe man kan oppleve på speidertur, uten at noen friker ut av den grunn. Dog var det kakket i skallen på hu eine litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig ikke Lars Monsen sitt konsept. Det er en norsk versjon av et engelsk program som heter beyond boundaries. Monsen ble spurt av produksjonselskapet om å være programleder, så det var heller ikke han som tok initiativ til en norsk versjon.

Et interessant sitat fra presentasjonen av serien i fjor: "Dessuten kommer Lars og deltakerne til å fokusere på turglede og å leve i pakt med naturen, heller enn å overvinne den." Har de flytta fokus mer over til overvinne i år? Kunne se sånn ut i første program.

kilde: http://blogg.nrk.no/ingengrenser/2010/03/01/monsen-om-turen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig ikke Lars Monsen sitt konsept. Det er en norsk versjon av et engelsk program som heter beyond boundaries. Monsen ble spurt av produksjonselskapet om å være programleder, så det var heller ikke han som tok initiativ til en norsk versjon.

Et interessant sitat fra presentasjonen av serien i fjor: "Dessuten kommer Lars og deltakerne til å fokusere på turglede og å leve i pakt med naturen, heller enn å overvinne den." Har de flytta fokus mer over til overvinne i år? Kunne se sånn ut i første program.

kilde: http://blogg.nrk.no/ingengrenser/2010/03/01/monsen-om-turen/

Produksjonsselskapet gnir seg i hendene, Monsen gnir seg i hendene, handikappforbundet gnir seg i hendene og vi andre får glitrende TV! DET er jo helt topp!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gidder, da de vil bli sett på som Lars Monsen-kopier, eller som folk som kynisk utnytter andre for å tjene penger, osv. Er bare Monsen som er ekte vare, må vite. Dessuten har Monsen tid og penger til å gjøre slikt. Var det som var mest imponerende med Canada på tvers.

Damned if you do, damned if you don't? Rar verden du lever i. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig ikke Lars Monsen sitt konsept. Det er en norsk versjon av et engelsk program som heter beyond boundaries. Monsen ble spurt av produksjonselskapet om å være programleder, så det var heller ikke han som tok initiativ til en norsk versjon.

Ah, Beyond Boundaries har jeg faktisk jeg har sett. Tenkte ikke engang på den koblingen. De to produksjonene gir ganske forskjellig følelse synes jeg. (Den engelske 71 grader nord er rimelig tam forresten. (Sånn går det når det er kjendisløp.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare med litt av sesong 1 av Ingen grenser i fjor og har bare sett en halv episode i år. Likevel, etter å ha vært heller skeptisk selv da jeg innledningsvis hørte om konseptet, måtte jeg bare kaste alle fordommer på båten første gang jeg så programmet. Jeg ser først og fremst programmet som et vakkert, rått og usminket portrett av mennesker med funksjonshemming. Det handler om hverdag, drømmer og lengsler hos en gruppe mennesker mange kanskje ikke hadde viet oppmerksomhet i en annen kontekst. Ja, det er slit, og tøying av grenser, men det er også lagånd og empati i bøtter og spann. Jeg liker det.

Monsen selv opplever jeg som en god programleder. Ikke fordi han har gått Alaska og Canada på tvers, men fordi han behandler deltakerne med stor respekt og varme og evner å motivere og få fram det beste i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare med litt av sesong 1 av Ingen grenser i fjor og har bare sett en halv episode i år. Likevel, etter å ha vært heller skeptisk selv da jeg innledningsvis hørte om konseptet, måtte jeg bare kaste alle fordommer på båten første gang jeg så programmet. Jeg ser først og fremst programmet som et vakkert, rått og usminket portrett av mennesker med funksjonshemming. Det handler om hverdag, drømmer og lengsler hos en gruppe mennesker mange kanskje ikke hadde viet oppmerksomhet i en annen kontekst. Ja, det er slit, og tøying av grenser, men det er også lagånd og empati i bøtter og spann. Jeg liker det.

Monsen selv opplever jeg som en god programleder. Ikke fordi han har gått Alaska og Canada på tvers, men fordi han behandler deltakerne med stor respekt og varme og evner å motivere og få fram det beste i dem.

Kunne ikke vært mer enig!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks skepsis i tråden her ble også besvart i søndagens episode, der deltagerne fikk "passet påskrevet" når det gjaldt mat og væske inntaket.

Når jeg tenker etter så har jeg også gått på noen smeller første dagen(e) på lengre turer, tror ikke det er et ukjent fenomen.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.