Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennere.


Christoball

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens!

Nå har jeg hatt min første vinterovernatting i telt, veldig fin tur, men.... Jeg møtte på noen problemer.

Når jeg fyrte opp primusen Så kjente jeg ubehagelig "svie" i nesen og vonde øyne. Uutholdelig. Akkuratt slik som bål røyk kjennes på kroppen.

Det var ikke antyding til røyk. Brenneren brant heller ikke skikkelig. Den sviktet etter noen minutter hele tiden... Flammen ble bare

ugjevn.

Jeg fyrer med alkylatbensin og forvarmer med rødsprit. ( begge kjøpt hos chell )

Og et siste spm. Min turmakker og jeg har begge en primus storm lighter, disse sluttet selvfølgelig å fungere litt utover turen begge to.

Jeg trodde disse skulle fungerer i kulde?

Mitt spørsmål er, hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei. Det skal vel ikke være nødvendig å bruke rødsprit til forvarming av denne brenneren? Det står ikke noe om det i bruksanvisningen. At det svir litt i øynene er ikke uvanlig, det skyldes div. syrer som ikke blir fullstendig forbrent. Det er vel 4-takt miljøbensin du bruker? Felleskjøpet selger forøvrig Statoil sin, bare til en hyggeligere pris. Du får prøve deg fram hjemme, varier trykket på flaska, sjekke at alle filtre og ventiler er rene osv. Dette er jo en meget kjent og mye brukt brenner, så den skal virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Nå har jeg hatt min første vinterovernatting i telt, veldig fin tur, men.... Jeg møtte på noen problemer.

Når jeg fyrte opp primusen Så kjente jeg ubehagelig "svie" i nesen og vonde øyne. Uutholdelig. Akkuratt slik som bål røyk kjennes på kroppen.

Det var ikke antyding til røyk. Brenneren brant heller ikke skikkelig. Den sviktet etter noen minutter hele tiden... Flammen ble bare

ugjevn.

Jeg fyrer med alkylatbensin og forvarmer med rødsprit. ( begge kjøpt hos chell )

Og et siste spm. Min turmakker og jeg har begge en primus storm lighter, disse sluttet selvfølgelig å fungere litt utover turen begge to.

Jeg trodde disse skulle fungerer i kulde?

Mitt spørsmål er, hva gjør jeg feil?

Jeg har Whisperlite og har brukt den i mange år - også vinterstid.

Har du for lite trykk? Husk at du skal pumpe ganske mye (ca 40 pump på halv flaske). Forvarmer du nok? Vinterstid bør skåla fylles helt opp før du stenger krana og forvarmer.

Dersom du trenger prosedyretips på whisperlite, så skulle det forundre meg frytktelig mye om du ikke fant noe på youtube.

Ang lighter. Ta med fyrstikker i backup (en eske i pose og en full vanntett beholder. kjøp på magasinet.) Lighter er funky og fint, men kan svikte.

Edit: du trenger ikke forvarme med rødsprit på en bensinbrenner. Bare la det piple litt bensin i skåla, steng og forvarm - løsn opp ventilen når flammen har brent nesten helt ut. Rødsprit fungerer sikkert fint, men er altså ikke nødvendig i en bensinbrennner på samme måte som i parafinbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simmerliteen min blir helt svart under dersom jeg forvarmer med 4 takt miljø bensin. Det soter mye mer enn rødsprit under forvarming. Jeg liker å holde den ren og fin, og derfor har jeg med en liten beholder rødsprit. Men den kan være litt vanskeligere å få til å antenne i kulden enn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et siste spm. Min turmakker og jeg har begge en primus storm lighter, disse sluttet selvfølgelig å fungere litt utover turen begge to.

Jeg trodde disse skulle fungerer i kulde?

Har også hatt en såkalt stormlighter, fungerte i to-tre uker før den svikta. Prøvde å etterfylle den, tok den til og med i butikk. Heller ikke der fikk de den til å fungere. Akkurat samme skjedde med fadern og brodern. Med andre ord, ikke vits å kaste bort penger på. Fyrstikk er best, rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte dere i telt, og var det tilstrekkelig lufting i teltet? Synes det virker som det ikke var tilstrekkelig med oksygen til å få skikkelig forbrenning. Det vil føre til en brenner som ikke funker tilstrekkelig, røde øyne og svie i luftveier. Ja, jeg har prøvd det :D

Viktig å åpne alle ventiler på teltet skal det fyres inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte dere i telt, og var det tilstrekkelig lufting i teltet? Synes det virker som det ikke var tilstrekkelig med oksygen til å få skikkelig forbrenning. Det vil føre til en brenner som ikke funker tilstrekkelig, røde øyne og svie i luftveier. Ja, jeg har prøvd det :D

Viktig å åpne alle ventiler på teltet skal det fyres inne.

Flau! En erfaring rikere. Takker for svar. Like hyggelig og nyttig å få svar på spørsmål her som vanlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme problem på sist tur,dvs svi i øynene men det gikk bort etterhvert.

Det var nok pga jeg var så lat att jeg ikke gikk ut får og forvarme den så det tok lit tid før den starta og brenne skiklig,så fikk nok det som blir kaldt "Kullos" forgifting,det gikk over hvis jeg enten ikke satt oppreist i teltet,etter par min så gikk det over.

Er det her farlig? alså ser att det ikke er bra,men går ut fra det går ut av kroppen i løp av rimlig kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange her i forum sverger til fyring i teltet, er jeg meget skeptisk. Har gjort det kun 2-3 ganger da det var under -20 i teltet og jeg hadde dårlig sovepose, (startet primusen ute, tatt den inne etterpå). Du kan tro meg at jeg luftet VELDIG godt mens jeg gjorde det, og nøyet meg når det ble circa 0 i teltet. Det der er ikke å spøke med. Som tidligere nevnt, whisperlite (både intl og den andre) liker IKKE dårlig brensel, særlig parafin, brenner nesten ikke på rødsprit. Det er snakk om kun Coleman til de der - eller (skrekkelig farlig! ren bensin). Og rengjøring er KEY, gjør du det en gang i blant får du minst 20 års service ut av de.

Relieved! Det gikk bra med dere tross alt...kan ikke kommentere på stormkjøkken, har aldri brukt de, bare de alu-stripene som følger med MSR - tror jeg ville holdt meg unna (mulig det blir ikke skikkelig brenning når MSR ligger inne i storm-kjøkken, ubrent gass osv?).

Godt du overlevde! Hadde betydelig verre erfaringer selv når jeg begynnte med vinter-telting, og regner med at det kommer flere - er fortsatt newb her selv. Er alltid en læringskurve....derfor vi har fjellforum...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange her i forum sverger til fyring i teltet, er jeg meget skeptisk. Har gjort det kun 2-3 ganger da det var under -20 i teltet og jeg hadde dårlig sovepose, (startet primusen ute, tatt den inne etterpå). Du kan tro meg at jeg luftet VELDIG godt mens jeg gjorde det, og nøyet meg når det ble circa 0 i teltet. Det der er ikke å spøke med. Som tidligere nevnt, whisperlite (både intl og den andre) liker IKKE dårlig brensel, særlig parafin, brenner nesten ikke på rødsprit. Det er snakk om kun Coleman til de der - eller (skrekkelig farlig! ren bensin). Og rengjøring er KEY, gjør du det en gang i blant får du minst 20 års service ut av de.

Relieved! Det gikk bra med dere tross alt...kan ikke kommentere på stormkjøkken, har aldri brukt de, bare de alu-stripene som følger med MSR - tror jeg ville holdt meg unna (mulig det blir ikke skikkelig brenning når MSR ligger inne i storm-kjøkken, ubrent gass osv?).

Godt du overlevde! Hadde betydelig verre erfaringer selv når jeg begynnte med vinter-telting, og regner med at det kommer flere - er fortsatt newb her selv. Er alltid en læringskurve....derfor vi har fjellforum...

:D

Jeg føler at du overdriver farene ved å fyre i telt. Min erfaring er at det går helt fint dersom du lufter greit. Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig å kosefyre så mye. Vann må smeltes, og det kan likegodt gjøres utendørs - så frem det ikke er kjipe forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får min egendel er det snakk om og fyre i telt eller ikke reise på tur på vinteren med en liten søn på 2.5 år med bleier.

Skulle like og sett han bli skiftet på i -5 :D

samtidig så tror jeg att hvis man er på tur med barn som ikke går med bleier vile det og gjøre til att telt turen ville oppleve som mere "hat" enn en god opplevelse på vintertid.

Selvfølgelig skal man være forsiktig og man lære jo som man går,men så må man jo komme seg ut i naturen.

Hvis vi skal sitte og vurdere risiko i alt man gjør så er det ikke stort man hadde gjort om dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme problem på sist tur,dvs svi i øynene men det gikk bort etterhvert.

Det var nok pga jeg var så lat att jeg ikke gikk ut får og forvarme den så det tok lit tid før den starta og brenne skiklig,så fikk nok det som blir kaldt "Kullos" forgifting,det gikk over hvis jeg enten ikke satt oppreist i teltet,etter par min så gikk det over.

Er det her farlig? alså ser att det ikke er bra,men går ut fra det går ut av kroppen i løp av rimlig kort tid?

Heisann. Svie i øynene og evt. luftveiene har nok ingenting med karbonmonoksid å gjøre.Som jeg skrev over, skyldes dette ufullstendig forbrenning av syrer i drivstoffet. Produksjon av CO skjer helst ved avkjøling av flammen, f.eks ved koking/steking. Du trenger ikke å merke noe som helst før du besvimer og dør...Luft godt ved bruk av kokeapparat i innerteltet, så er ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.