Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisken skal med hjem!


utemannen

Anbefalte innlegg

Annonse

Fraktet til hytta av et Sea King-helikopter. Ja, det ble noen dyre ørreter :/

Vet ikke om de som bestemmer rovdyrforvaltinga tenker på at disse dyrene også trenger noe å spise - i et land med 5-10 % villmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er eg rettnok ein skeptiker av natur men tankane mine går til denne saken: http://www.dagbladet.no/2009/07/06/nyheter/innenriks/bjorn/7068437/

Jeg er vel litt sunn skeptiker også. Om jeg ikke husker feil fantes det ikke et eneste spor, hverken etter føtter, klør, ekskrementer eller annet etter "alle disse bjørnene" og det ble vel konkludert ganske nedslående for ekteparet. Merkelig. På alle måter og hvordan en vinkler det.

Men at denne mannen i sist omtalte episode "ble jaget" er jeg skeptsik til. Tviler ikke et øyeblikk på at den var sulten på ørret og gjerne mer til, men en 100 m med en bjørn i hølene taper en mann med glans.

For egen del tror jeg det skulle blitt noen bilder om jeg satt på et hyttetak i to timer med bamse sittende å sikle under. Skal ha ganske antikvarisk mobil om den ikke har kamera. Og såpass ville jeg stolt på egne fiskeferdigheter at jeg hadde delt broderlig, selv om siste fisketur egentlig slår bena unna for det argumentet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke sitte på min høye hest, det kan jo ha vært bjørn.

Men: som tidligere sagt så taper en mann 100-meter mot bamse med glans.

For det andre så er ikke bjørnevettreglene (hvis det nå var bjørn) fulgt siden man løper med fangsten på seg. Den legger man fra seg og går rolig bort mens man gjerne godsnakker litt med bamse. Skal prøve på dette sjøl om jeg havner i tilsvarende situasjon.

For det tredje lurer jeg fælt: kan en mann komme seg opp på et hyttetak via en krakk, ja da kan iallfall bamse gjøre det. Helt utrolig hva disse atletdyra er istand til. På bjørneparken i Flå ble vi fortalt at den høye og strømførende innhegninga ikke var noe hinder hvis Rugg eller en av de andre bamsene skulle finne på å ville ut. Men de gjør det ikke fordi de har det så bra i parken, de har store og varierte arealer og stortrives med maten de får.

Blir spennende å se hva etterforskninga kommer fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akuratt og leste en reportasje i siste utgave av bladet "Våre rovdyr". Artikkelen hadde overskriften: Rovdyrreportasje ute av proporsjoner. Er brunbjørn så farlig i Norge - eller er det nordmenn det er noe i veien med?

Artikkelen er ilustrert av et stillbilde fra et innslag i dagsrevyen hvor en liten gutt sykkler langs en vei hvor han hadde sett en bjørn i veikanten i nærheten av stedet hvor han bor. Dette var grunnen til et stort oppslag i dagsrevyen, men at denne lille gutten sykklet langs en smal og sterkt trafikkert vei var det ingen som kommenterte.

Bilen i Norge dreper i gjennomsnitt nesten et menneske hver dag og lemlester og invalidiserer mange flere, men det er visst en pris vi er villige til å betale.

Husdyr er visst mer verd enn mennesker, i hvert fall noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at man blir henta av helikopter når man møter et dyr som bor i skogen.

Greit at bjørn KAN være farlig, men det at den kom så nært om 10m er jo ikke så nært.

De kunne sikkert ha pakket ned utstyret og gått bakover om de hadde tatt nok erfaring.

Bra de iallefall ikke skader bjørnen, fordi den har like mye rett å være i skogen som oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva Lars Monsen hadde gjort? Selv vet jeg i alle fall at dersom jeg stod der med en hank fisk og en bjørn dukket opp, da ville jeg først og fremst kastet fra meg fisken. Regner med at bjørnen da hadde fokusert mer på den enn på meg, og at jeg stille kunnet trukket meg tilbake. Men det er jo enkelt å si her jeg sitter foran PC-skermen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste halvdel av 1970 tallet var jeg grensevakt på grensen mellom Norge og Russland, eller Sovjet som det vel het den gangen.

Jeg bodde da på Jøkåsen grensestasjon ved Nyrud helt sør i Passvik. En kveld sent på høsten kom den første snøen. Et fint pudderlag la seg på bakken og på trærne, men det hindret ikke meg og en kammerat i å ta oss en joggetur.

Plutselig reagerer kammeraten min på et spor i veikanten og sier:

"Hvem faen er det som er ute og går barbeint i denne kulda?"

Men det var ikke hvem som helst som hadde gått barbeint i veikanten. Litt lener fremme forsvant sporet inn i skogen og vi "søringer" fikk det ganske travelt med å komme oss "pent og stille ned den vegen hvor vi kom".

I ettertid var det ganske spennende å tenke på at bjørnen kanskje hadde gått inn i skogen på grunn av at den hørte oss komme løpende langs veien, men da vi var der var faktisk pulsen ganske høy, og ikke bare på grunn av løpinga.

Teori er en ting, men når mann står der ute i skogen og ikke har Lars Monsens erfaring med å møte bjørn, så er mann kanskje ikke så tøff like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel denne saken skurrer litt etterhvert som hendelsesforløpet skrider frem. Leste i Laagendalsposten at SNO har gjort omfattende søk uten å finne snev av spor etter bjørnen. Såvidt jeg har forstått er det ingen andre enn fiskeren selv som har sett den fiskesultne bjørnen. Skjønt, i filmsnutten jeg så der han fortalte om episoden beskriver han dyret kun som en "svart siluett" og bygger påstandene om bjørn videre på at "det ikke finnes andre dyr i området". Fra overskriftene i avisene kunne man nærmest tro at bjørnen stod og glefset etter mannen på hyttetaket, dette er vel ikke akkurat tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 12 år gammel ble jeg jaget opp på et nausttak av en okse. Der satt jeg i et par timer, siden oksen fant det passende å legge seg ned ved siden av naustet og tygge drøv. Det viste seg derimot senere at oksen ikke var så farlig som det kunne høres ut, bare litt grov i målet og litt for nærgående for meg som var på ferie på "landet".

Det er ikke alltid ting er helt som vi tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.