Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs?


christ3103

Anbefalte innlegg

Hei tenkte meg på tur i helgen (Fredag til søndag) i Oslomarka og hadde tenkt å sove i telt. Tenker meg etapper på ca 2-3 mil hver dag . Tenkte å gå fra Mylla - Katnosa - Katnosdammen - Kikutstua - Kobberhaughytta - Songsvann.

Hvor langt er dette?

Blir det for kort?

har også lyst til å gå vannveien som man ofte padler fra mylla-sørkedalen/lommedalen ville dere heller anbefale det?

Eller en helt annen rute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, var egentlig det jeg tenkte meg :?: skal ikke gå for værdens rekord skal bare ha en rolig helg så det tror jeg passer bra :P

Vet du om det er løyper hele veien, eller må jeg lage egne spor

forresten har jeg forlagt vinterposen på hytta :/ går det bra med sommerposen komfortempen er 0 grader og ekstrem: -10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt turen om omvendt rekkefølge for noen år tilbake, og da fra Katnose til Harestua istedenfor Mylla. Det var sammen med nybegynnere og da brukte vi noen timer på fredagkveld, hele lørdag og et par timer på søndag. Jeg opplevde turen som ganske fin. Jeg regner at du ikke går så fort når du bærer på sekk med telt. Da høres det passe ut med en overnatting et sted. Du kan kanskje stikke innom Kikuttoppen også. Det er ingenting i veien for å legge inn en ekstra sløyfe om turen blir for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylla til Sogsvann er ikke så langt.

Gikk en del fra Bislingen til Sognsvann tidligere. Hovedløypa var over Gjerdingen og over til Katnosa, så via Sandungen til Kikut. Derfra tok jeg som regel løypa rett til Ullevålsseter og så Sognsvann. Mener den er 37km.

Alt jeg har gått noen ganger er inn via Tverrsjøen og så over Spålen, så ned til Katnosa igjen. Samme vei til Kikut. Fra Kikut via Kobberhaugen til Tryvann og Frønsvoll, så via Ulevålsseter til Sognsvann. Mener den rute var 54km.

Har du litt peiling på distanser hvis du ser på kart.

Nå er det ikke så lett å komme seg til Mylla med ofentlig transport fredager. Det går buss i forbindelse med tog tidlig ettermiddag, mer en slags skolebuss.

Alternativ du har er å gå fra Grua og opp til Gjerdingen via Svartbekken. Litt lenger men du skal jo være borte 2 netter så det.

Sjekk om brøytekartet så du ikke legger turen på steder hvior det er brøytet for tømmerdrift.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også starte skituren på selve Grua hvorfra det går skiløype om Muttatjern og Svea til Mylla. Vil du ha mye solskinn på turen, så gå om Vestenden, Ølja, Tverrsjøen, Skarvevann, Pershusvann, Finnstad, Spålen, Tvetjerna, Sandbekkmana, Vesle Sandungen, Vestre og Østre Fyllingen til Kikut hvorfra valget er ditt eget. Dette er av de flotteste løyper Nordmarka, spesielt fra Spålen over Sandbekkmana til Vesle Sandungen.

Jeg gikk en natt i fullmåne denne løypa hvor det var gunstig å gå mest mulig i åpent lende. Tok siste tog til Grua og avsluttet med Lillomarka om Movann. I firetida på nattmorgenen var jeg heime og tok farvel med med min gode følgesvenn, Månen, som da var kommet langt ut på vesthimmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...forresten har jeg forlagt vinterposen på hytta :/ går det bra med sommerposen komfortempen er 0 grader og ekstrem: -10

Ser ikke noen som har kommentert denne, men det er vel meldt noen kuldegrader om natten til helgen. Du bør vel dermed ha godt med klær på i posen om du ønsker å sove godt.

http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Kikutstua/time_for_time.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta Odds nevner er nok blandt markas vakreste. Mindre trikkeskinner enn i resten av marka. Som Borgern nevner er det skogsdrift i området fra Harestua og helt til Gjerdingen og Katnosa.

En utrolig fin lype er Gjerdingen-Grimsvannet-Daltjuvmanna (et lite stykke mellom fra Gjerdingen går på brøytet vei). Derfra kan en gå flere ruter. Finest synes jeg er Trehjøringen-Gørja-Øyangen. Derfra kan en gå over Båhushøgda til Ullevållseter og Songsvann.

Både ruta Odds nevner og jeg nevner er delvis på skuterpeparerte løyper, og går dermed noe saktere enn trikkeskinnene. Man må også ta mer hensyn til møtende trafikk. Høydeforskjellen på de ulike rutene er også ganske stor. Mest stinging er det på "hovedløypa" over Katnosfjellet og Kikut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooterløypene nord i Nordmarka er noe av de fineste man finner der, bortsett fra de man går opp selv.

Men man skal ikke langt ut fra T-banen for å finne gode løyper.

Vintersporet fra Sognsvann over nedre og øvre blanksjø er ikke mange metrene unna lysløypa til Ullevålseter, men likevel en helt annen løype og opplevelse. Den gamle vinterløypa til Lynhytta fra nordenden av Sognsvann er ikke dum den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går denne helgen her istedenfor hva tror dere om denne ruten?

Mylla-ølja-tverrsjøstallen så gjennom sinderdalen og over til bunnen av pershusvatnet fra pershusvatnet går jeg til spålen derreter over sannbekksmana til vesle sandungen-kikutstua og til slutt sognsvann

Er litt usikker på hvilken rute som er best fra kikutstua?

Tenker kanskje øst om bjørnsjøen å så følge sporet mellom rådalshøgda og myrtjernshøgda forbi rottungen, skjersjøen så til ullvållseter og derfra sognsvann

det blir ca 4-5 mil tilsammen hva tror dere om det?

er det noen av vannene her som jeg ikke må gå på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du en super fin rute! Ang avslutning av ruta. Hvis du ønsker å kjøre Nordmarkas råeste nedoverbakke velge du ruta ned fra Bjørnholt til Rottungen. Jeg har kjørt den med pulk på meget godt føre. Det var på kanten! Rådalshøgda er kjedelig, mens løypa langs Myrtjern er fin og ganske enkel.

Den enkleste ruta er over Bjørnsjøen så på vestsiden av Bjørsjøelva ned til Ullevollseter og Songsvann. He er det noen monstermaster som ødelegger litt av utsikten, men deler av løypa er ganske fin.

Vannene er stort sett sikre (men unngå elveos, dammer, øyer og trange sund), men jeg antar at overvann har blitt et større problem. Følg løypene, så er du sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.