Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt og tursko?


Mathern

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er på jakt etter et nytt par sko for bruk til jakt og turer generelt om vinteren.

Tips?

Alfa Bever Grip+ er på tilbud her og lurer på om den kunne vært noe? Hadde vært fint med raskt svar, ettersom butikken snart stenger :roll:

Hvis noe annet av Alfa er å anbefale, så kom med det! Tilbud på alt av alfa her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Bever Grip passer, er det en konge allroundstøvel. Tåler mye juling, og hvis riktig vedlikeholdt - holder den leeeenge. Dessverre er passformen i forhold til din fot, noe det er vanskelig å si noe om, annet enn at Alpfa generelt har støvler for nordiske føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "til jakt og turer generelt om vinteren". Da mener jeg at dette er en kjempegod sko hvis den passer foten din. Som "Nisso" skriver er dette en kraftig sko som tåler juling hvis den stelles godt.

Til det bruket du nevner er den topp etter min mening, men til å "løpe" i fjellet om sommeren er den litt for stor og stødig etter min smak.

En annen ting når det gjelder om den passer på foten er dette noe den mer eller mindre skal gjøre direkte når den prøves i butikk. Den skal strengt tatt ikke ha behov for å gåes inn for da passer den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil henlede oppmerksomheten din til Varg Isogaisa eller Rastegaisa. Dette er rene lærstøvler uten goretexmembran.

Dersom de passer din fot så er det i alle fall ikke noe å si på kvaliteten.

Har hatt Isogaisa i 4 år og er meget fornøyd med passform (dette er selvsagt individuelt), lærkvalitet, slitestyrke på såle og de få sømmer som er samt gummikalosjering rundt hele som sitter like godt ennå etter 4 år.

Har skrevet om støvlene i bl.a. denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21497&highlight=isogaisa

Rastegaisa er omtalt på utstyrserfaringer:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=14206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Lundhags Militær: Enkel støvel uten polstring med cellegummi i foten - tilnærmet vanntett og tåler svært mye juling. Med to par ullsokker i, savner jeg ikke polstring, og får du vann over støvelskaftet, tørker støvelen raskt. Jeg har de nå på 13. året og de blir brukt hardt hvert år. Enten elsker du dem, eller så ...

(Jeg kjøpte forøvrig mine 2-3 nummer for store og hadde to par innleggssåler i ull inne i dem til å begynne med. Støvelen har krympet så mye gjennom årene at den nå passer uten innleggsåler! De nye modellene skulle ikke ha noen problemer med krymping).

post-9501-133474743562_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Lundhags Militær: Enkel støvel uten polstring med cellegummi i foten - tilnærmet vanntett og tåler svært mye juling. Med to par ullsokker i, savner jeg ikke polstring, og får du vann over støvelskaftet, tørker støvelen raskt. Jeg har de nå på 13. året og de blir brukt hardt hvert år. Enten elsker du dem, eller så ...

(Jeg kjøpte forøvrig mine 2-3 nummer for store og hadde to par innleggssåler i ull inne i dem til å begynne med. Støvelen har krympet så mye gjennom årene at den nå passer uten innleggsåler! De nye modellene skulle ikke ha noen problemer med krymping).

Støvler i svinelær krymper, men de nye Lundhagsskoene (Syncro) skal være mindre utsatt. Her er det to lag lær mot hverandre, og det indre er ikke svin.

Mine neste skal bli Syncro High.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvler i svinelær krymper, men de nye Lundhagsskoene (Syncro) skal være mindre utsatt. Her er det to lag lær mot hverandre, og det indre er ikke svin.

Mine neste skal bli Syncro High.

Læret har vært ok - utfordringen har snarere vært cellegummien, som har krympet voldsomt - bortimot to skostørrelser (se bildet i forrige innlegg). Jeg mener å ha lest at Lundhags bruker en annen blanding nå, slik at dette ikke skulle være noe tema lenger. Kanskje det blir Syncro på meg når mine Militær er slitt opp. Noen som har brukt Syncro noen år og gjort seg noen erfaringer i forhold til cellegummien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker La Sportiva Elk til alle jaktturer. Valge den skoen pga. vekten, som er lav i forhold til mange andre. Veldig gode støvler å gå i. Det eneste jeg har å utsette på dem, er at de er såpeglatte når du går på vått fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.