Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken pose til en glad jakt-amatør som er lei trange poser?


Anbefalte innlegg

Etter mange år med dårlig comfort på mine årlige turer (ca 10 dager i telt i året) har jeg sett meg lei.

Jeg har et monster av en syntestisk vinterpose. som verken er varm eller lett i 10-15 minus. Også har jeg hatt en passe flat sommerpose fra mammut som jeg til slutt reiv glidlåsen etter at tålmodigheten gikk tom (denne er minst 15 år gammel)

 

Så kjøpte jeg meg en ny Mammut på magasinet.  den kom jeg ikke nedi engang. 7cm smalere ved skulderene en spesifisert. All kudos til Magasinet for å ordne kjapt opp. 

Nå vil jeg ha noe som funker.

Er en mann på 184cm og 95 kilo. Glad i god mat, et glass rødvin og setter pris på litt ekstra plass i posen. Noen konvensjonell sovepose ønsker jeg ikke.

Har et Marmot Limelight 2P telt jeg er strålende fornøyd med. En Osprey Zenith 105 liter sekk, og en Exped 9LW dowmmat.

Bruken til soveposen bli 70%sommerbruk og 30% høstbruk (jakt på vidda i august/september. sjeldent minusgrader) 

Skal posen brukes i mange minus drar jeg med meg jervenduken hunter.

 

spacer.png

 

Jeg trooor jeg har funnet den perfekte match: https://www.magasinet.no/zenbivy-bed-down-large-4-c-green-teal   i enten large eller xl. (Har testet large, og den var rikelig stor nok, men man kan aldri få for mye plass osv osv.

Hva tror ekspertisen? Er Zenbivy bra saker? Er det lett nok til å gå 1-2 mil på vidda med storsekken? Vil dun fungere 3-5 dager på rad? blir XL versjonen muligens kaldere grunnet "lite" person til å fylle den?

Eventuelt andre Forslag på hva romslig som kan passe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenbivy down bed er jo en hybrid quilt, ikke en sovepose. På generelt grunnlag så kan du si at quilt passer bedre for de som syntes sovepose blir for trangt.

 

Det du har funnet deg er jo et relativt unikt konsept som sikkert vil komme mer i fremtiden, du har også Zenbivy Light Bed. https://www.magasinet.no/zenbivy-light-bed-down-regular-12-c-black-blue Som veier litt mindre men også fungerer i litt lavere temperaturer. Min erfaring med -4 pose er at jeg gjerne skulle hatt litt mer varme på høyfjellet om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å kikke på poser dra Cumulus, der kan du velge størrelse selv. Topp kvalitet men koster selvsagt litt. Eventuelt kjøpe en syntetisk quilt fra fram Gramexpert om du er bekymra for fukt men vil ha noe lett. Temperaturene de oppgir (hos begge) er ganske så troverdige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at cumulus-poser er bra, har en spesialtilpasset cumulus-pose selv.

Om du ikke vil brenne av masse penger på en pose som ikke brukes mange ganger i året, så er Warmpeace viking 600 med extender et rimeligere alternativ.  Har slik pose, men uten extender, helt grei kvalitet til prisen.

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.