Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk og forbruk - Hva gjør du for å redusere ditt økologiske fotavtrykk?


jakro

Anbefalte innlegg

Hvis du går til tilsvarende store / små biler fra "østen", f.eks. Japan og Korea så starter disse på ca. 150 000,-

F. eks. Hyunday:

i10 - 140 000,-

i20 - 170 000,-

ix20 - 211 000,-

i30 - 221 000,-

i30cw - 236 000,-

Ser at prisene på i30 ikke blir offisielle før i mars, så jeg får ikke sjekket hva 1,6 diesel med automat ligger på der. Dagens i30 er nok på rabatterte priser nå for å gjøre plass til nye i30 i salgshallene. Det er også viktig å sjekke at effekt er tilsvarende. Må sammenligne erter med erter og epler med epler :wink:

De mindre bilene som i10 er vel for min del ihvertfall irrelevante å sammenligne med Leaf, da størrelse, sikkerhet osv. er viktig for oss, og for mange andre Leaf kjøpere. De som kjøper Leaf nå har gjerne ventet på elbil en stund, men latt være å kjøpe fordi elbilene har vært for små.

Nissan Leaf er på størrelse med Mitsubishi ASX, en liten SUV som koster gjerne 350,000,- med litt ustyr. hk + vekt(størrelse) = dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Ser at prisene på i30 ikke blir offisielle før i mars, så jeg får ikke sjekket hva 1,6 diesel med automat ligger på der. Dagens i30 er nok på rabatterte priser nå for å gjøre plass til nye i30 i salgshallene. Det er også viktig å sjekke at effekt er tilsvarende. Må sammenligne erter med erter og epler med epler :wink:

De mindre bilene som i10 er vel for min del ihvertfall irrelevante å sammenligne med Leaf, da størrelse, sikkerhet osv. er viktig for oss, og for mange andre Leaf kjøpere. De som kjøper Leaf nå har gjerne ventet på elbil en stund, men latt være å kjøpe fordi elbilene har vært for små.

Nissan Leaf er på størrelse med Mitsubishi ASX, en liten SUV som koster gjerne 350,000,- med litt ustyr. hk + vekt(størrelse) = dyrt.

Som jeg har skrevet før, så driter jeg i prisen på biler og pengene generelt, fordi penger har jeg nok av. For meg og min bilbruk er det helt andre ting som er viktigere, og for meg er ikke elbil et reelt alternativ, igjen PR I DAG, uansett hvor mye andre her ønsker at også jeg skal kjøpe/kjøre det..

Prisen på moped er enda billigere, men det betyr ikke at det passer meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet før, så driter jeg i prisen på biler og pengene generelt, fordi penger har jeg nok av. For meg og min bilbruk er det helt andre ting som er viktigere, og for meg er ikke elbil et reelt alternativ, igjen PR I DAG, uansett hvor mye andre her ønsker at også jeg skal kjøpe/kjøre det..

Prisen på moped er enda billigere, men det betyr ikke at det passer meg for det.

Beklager å måtte si det, men du har nok rett.

Det er nok i stor grad folks behov som styrer valget av bil. De fleste har råd til den bilen som tilfredstiller deres behov. Har du behov for å vise hvor mange penger du har så velger du sikkert bil mer ut fra pris og status enn hvor vidt den passer familiens behov,men har du behov for en grei familiebil så betyr kanskje prisen litt mindre så lenge den dekker familiens daglige behov og i tillegg kan ta deg halve Norge rundt på ferie, og kanskje også et par turer til Legoland. Behovet for helge- og ferieturer dekker nok ikke dagens elbiler.

Som en bil nr. 2 kan nok kanskje en elbil være brukbar, men skal man kun ha en liten 4 - 5 seter som skal frakte mor til butikken og ungene på trening, speider etc. så tror jeg nok at mange, ja sikkert de aller fleste, vil se på prisen og da er det nok mange som velger noen av de billigste småbilene fremfor Leaf.

Når aspiranten snakker om å sammenligne epler med epler etc. så er det ikke sikkert at dette er så viktig for de som skal ha seg en bil nr. 2, eller "konebil" som det også ofte kalles. Hos oss kjørte alltid mor og barn den beste bilen og så fikk far ta den lille gamle Golfen når han skulle på tur. "Han var jo godt forsikret". Men dette er nok desverre ikke tilfellet hos alle. Mange mødre frakter barn i øst og vest i familiens skranglekasse mens pappas Mercedes eller Volvo står trykt plassert forran huset eller utenfor kontoret.

Jeg har kjørt elbil i flere år nå, men så er jeg også oppsatt med tre biler. Elbil, Volvo V70 og Hyundai i40.

Elbilkjøpet var nok mer en idealistisk handling enn en økonomisk.

(Og så tror jeg faktisk at elbilen drar mer damer enn en dyr fin bensinbil. Selv om en del av damene ser ut til å være av den rasen med fotformsko, lilla skjerf og hjemmemalt sykkel. Det er med en liten elbil som med en hund, alle skal bort å titte og prate litt og det er ikke alltid jeg er overbevist om at alle damene er så veldig bilinteressert. :wink: )

Mitt første barn ble alltid kjørt i familiens Mercedes, og da den ble vraket i en kolisjon på Seljor en fin sommerdag, stod vi, en familie på tre, uskadet i veikanten og så på at føreren av den andre bilen, en eldre Peugeot, ble hentet ut av vraket av brannvesen og ambulansepersonell.

Etter dette ble det Volvo V70, men heldig vis ingen flere smeller.

Siste anskaffelse ble, som tidligere nevnt, en Hyundai i40 og nå får vi bare håpe at vi slipper å kolisjonsteste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da småkjører du og det mest økonomiske både mtp. slitasje ved kaldstart og faktiske utgifter, er en elbil :lol:

Nei, faktisk ikke. Jeg kjører ofte på under 0.4 og da skal det ikke så mange bommene til. I hvert fall ikke før den siste prisstigningen.

Hvis jeg skulle kjøpt en elbil i tillegg til den jeg har jetter jeg på at produksjonen og transporten av denne ville det uløst et co2-utslipp tilsvarende det jeg slipper ut med min nåværende bil på 10 år. Inkluderer man selve elbilbruken ville regnskapet helt sikkert gått i minus.

Men en ting må jeg si...

Hadde jeg vært importør av elbiler så hadde jeg helt sikkert prøvd å headhunte deg som selger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det, men du har nok rett.

Det er nok i stor grad folks behov som styrer valget av bil. De fleste har råd til den bilen som tilfredstiller deres behov.

Mitt første barn ble alltid kjørt i familiens Mercedes, og da den ble vraket i en kolisjon på Seljor en fin sommerdag, stod vi, en familie på tre, uskadet i veikanten og så på at føreren av den andre bilen, en eldre Peugeot, ble hentet ut av vraket av brannvesen og ambulansepersonell.

Etter dette ble det Volvo V70, men heldig vis ingen flere smeller.

Siste anskaffelse ble, som tidligere nevnt, en Hyundai i40 og nå får vi bare håpe at vi slipper å kolisjonsteste den.

Hehe, jau, her er du ved kjernen i poenget mitt REs.

Først og fremst må vi slå fast èn ting: Jeg tipper du tjener godt som ingeniør, har snart voksne barn og du har gjerne glemt hvordan det er å ha 350,000,- i årslønn. Det er ikke bare bare å kjøpe to solide, trafikksikre biler på under gjennomsnittlige lønninger. Da ligger gjerne prisene på minimum 500,000,- for biler + en vederstyggelig solid husgjeld for oss under 30.

Det er her elbilen kommer inn, for selv om du kan få blikkbokser på bensin til 170,000,- så er det ikke bare innkjøpsprisen vi må se på, men også driftsutgiftene i etterkant, altså hva selve månedsbeløpene vil komme på. Og som jeg har vist til flere ganger i denne tråden, har man først kjøpt elbilen så kommer det omtrent ikke flere regninger etterpå.

En Nissan Leaf (første elbil) har NCAP 5 stjerner, og veier nesten like mye som stasjonsvogna vår. Det er ikke så verst trafikksikkerhet for en bil som koster en slikk og ingenting å kjøre. Mine regnestykker viser at Leafen koster like mye som en eldre bruktbil (!) i månedsutgifter og det er da det begynner å bli virkelig interessant. Med elbil kan også mindre velstilte familier få råd til nybil.

Middelklassefamilien har gjerne to biler. En til far og en til mor. Å kjøpe en liten møkkabil som mor og barn kan bli drept i er ganske utenkelig for mange av oss. Jeg ser ut ifra bilene du eier at du tenker som meg REs, og det er det mange andre også som gjør. Nå er vi slik stilt at vi overhodet ikke trenger å kunne kjøre til Oslo og Bergen samtidig med hver vår bil, derfor klarer vi oss med en elbil til henne mens vi har en solid stasjonsvogn til fjellturer og langturer. La oss se litt mer egoistisk på det: du kunne hatt råd til en XC70 dersom du hadde byttet ut i40`n med en elbil REs. :lol: Å spare penger trenger ikke å bare være innsparing. Man står fritt til å bruke pengene på hva man vil. Ferier, større bil til far, mer utstyr, etc.. En elbil til mor kan gi kulere bil til far pga. pengene man sparer.

På 10 år snakker vi 100,000,- innspart bare i drivstoff, med dagens priser. Så kommer 2400kr spart på årsavgift, 1500 minst, på fullkasko forsikring, sparte bompenger, parkering, fergeutgifter etc... Beløpene kan etterhvert bli betydelige, samtidig som man får en bil som kjører ifra det meste av norske biler innenfor norske fartsgrenser. 280nm over hele registeret fra 0 RPM er helt rått! :)

Vårt behov var en bil som kunne dekke familiens og spesielt mors bruk. Det dekker elbilen. Både sikkerhet, plass, rekkevidde, økonomi og følelser rundt kjøpet stemmer på en prikk. Det betyr ikke at enslige menn som dyrker sitt friluftsliv kan bruke dagens generasjon av elbil. Men det kan morgendagens. Poenget mitt er absolutt ikke at dere 4-5 som deltar i debatten her skal løpe og kjøpe elbil i morgen. Det jeg vil er at dere skal tenke annerledes på elbil enn det som har vært på markedet frem til nå. For med Nissan Leaf og snart Ford Focus EV, så er det definitivt ingen tvil: elektromotoren har kommet for å bli, og den vil etterhvert ta over. Startstreken for fremtiden passerte vi i 2011 :D

Var det ikke ny rekord på drivstoff for noen dager siden da? 14,98 for literen i listepris.

Og mens drivstoffet blir dyrere og dyrere, så blir batterifabrikkene flere og flere. Nyprisen på elbiler vil rase nedover de neste 8-10 årene som en følge av billigere komponenter og spesielt billigere batterier. Strømprisene vil holde seg stabile eller synke takket være utbyggingskåte Ola Borten Moe, samtidig som nordmenn får opp øynene for energieffektivisering av både bedrifter og eksisterende boligmasse. Og på sikt vil også nyere batteriteknologi øke rekkevidden. Vi får 400km rekkevidde i 2012 (2013 for den norske lanseringen) og snart kommer det en stor SUV også. Hva er rekkevidden og bruksområdet om bare 6 år?

Forøvrig er det regnestykker på CO2 fra well2wheel på både elbil og bensinbil her:

http://www.greencarreports.com/news/1072943_are-electric-cars-really-bad-for-the-planet-simple-math-says-no

Dere må gjerne etterprøve påstandene hans med matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gutter... Hva i alle dager er det med disse bilprisene?

I første omgang sytes det over høy gjennomsnittsalder på biler i Norge og stygge nybilpriser, gjerne med trusler om å stemme på FRP, men så fort man begynner å snakke om elbiler og innsparinger, så har man enten ikke behov for å spare penger, eller så har "alle råd til den bilen de vil ha her i Norge". :lol:

I dont get it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På 10 år snakker vi 100,000,- innspart bare i drivstoff, med dagens priser. Så kommer 2400kr spart på årsavgift, 1500 minst, på fullkasko forsikring, sparte bompenger, parkering, fergeutgifter etc... Beløpene kan etterhvert bli betydelige, samtidig som man får en bil som kjører ifra det meste av norske biler innenfor norske fartsgrenser. 280nm over hele registeret fra 0 RPM er helt rått! :lol:

Bilen min er nedbetalt for lengst. Årsavgift og bompenger betaler jeg, ja, men oftest er det jobben som betaler det. Ferger husker jeg ikke sist jeg kjørte og heller ikke for parkering. Jeg har funnet plasser å parkere som ikke krever betaling, og de site 10 årene har jeg brukt 0,00,- på parkering, fordi jeg er i stand til å gå noen meter for å slippe å betale.

Var det ikke ny rekord på drivstoff for noen dager siden da? 14,98 for literen i listepris.

Jeg kan fylle mye bensin ennå i stedet for å bruke noen hundrede tusen på en elbil.

Og mens drivstoffet blir dyrere og dyrere, så blir batterifabrikkene flere og flere. Nyprisen på elbiler vil rase nedover de neste 8-10 årene som en følge av billigere komponenter og spesielt billigere batterier. Strømprisene vil holde seg stabile eller synke takket være utbyggingskåte Ola Borten Moe, samtidig som nordmenn får opp øynene for energieffektivisering av både bedrifter og eksisterende boligmasse. Og på sikt vil også nyere batteriteknologi øke rekkevidden. Vi får 400km rekkevidde i 2012 (2013 for den norske lanseringen) og snart kommer det en stor SUV også. Hva er rekkevidden og bruksområdet om bare 6 år?

Hva morgendagen bringer, eller om 6, 8, 10 år slik du snakker om vet verken du eller jeg. Jeg vet bare at biler med batteri pr i dag ikke er noe for meg, da de ikke er effektive nok og prisen på batterier koster skjorta når de må byttes. Selv om prisen på biler raser nedover slik du beskriver, så har vi alltid hatt regjeringer som krever inn det som er nødvendig allikevel. De fleste vanlige biler koster ikke så mye å pridusere, men pga avgiftene så koster de langt mere allikevel. Kom ikke å forsøke å innbille meg at de ikke innfører avgifter på elbiler også, fordi de har gjort seg avhengig av avgifter og kommer aldri til å slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kaif: Hakk i plata ser jeg, så da setter vi sluttstrek :-) Nå er jeg lei av å repetere.

Jeg repeterer meg selv fordi det er nettopp det også du gjør..

Folk her er voksne nok til å vite hva slags bil som passer dem, uten at du skal REPETERE DEG SELV og dokumentere alle dine preferenser som du har vært heldig å finne et sted. Hadde andre giddet brukt tid på det, så ligger det like mye, om ikke mer, om alle ulempene med elbiler PR I DAG. Hva som er ulemper og ikke bestemmer ikke du, det er opptil enhver enkelt.

Foreslår at du setter strek selv, fordi folk vil avgjøre selv hva slags bil de skal kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har ikkje lese alle innlegga her, men ein ting er aldri å byggja seg hytte.

Jeg har "hytte på sjøen" med seilbåten vår. Nå er jeg ikke så dreven at jeg tør å seile inn/ut av båsen/havner, og velger motor da. I naturen velger jeg igloo, telt eller under åpen himmel, og sørger for at ingen spor er etterlatt etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du setter strek selv, fordi folk vil avgjøre selv hva slags bil de skal kjøpe!

Så du har fremdeles ikke skjønt at jeg har forståelse for at du ikke kan bruke en elbil fra dagens utvalg? ;)

Det handler ikke lenger om deg og din situasjon, så jeg skjønner ikke hvorfor du må poengtere det gang på gang at du ikke kan kjøpe elbil :P Vi har skjønt poenget Kaif, og det er helt greit, jeg kan ikke ha elbil som hovedbil jeg heller- men jeg ønsker meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skulle ønske JEG hadde hatt råd til TO biler. Det hadde vært fett! ;)

Der sier du noe. Madamen og jeg klarer oss med EN bil, og det er tross alt langt mer miljøvennlig enn to biler, selv om den ene hadde vært elbil.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at bilprisene i Norge er uanstendig høye og at bilparken jevnt over begynner å bli gammel og slitt. Vi kjører nok bilene mye lenger enn vi burde.

Elbilen kommer nok for fullt i årene fremover da teknologien nok vil gi den både bedre pris og større rekkevidde.

Akseptabel teknologi finnes allerede, det er bare et spørsmål om pris.

F.eks. så kan jeg nevne at det sitter en elmotor på hvert av hjulene til Ferrari sine formel 1 biler.

I dag har elbilen en del fordeler som har innvirkning på økonomien.

Fritak fra engangsavgiften, så lenge det varer, den kan kjøre i kollektivfeltet, utenom køen, den betaler ikke bompenger, går gratis på riksveifergene, gratis parkering på egne p-plasser, ofte med lademuligheter, billig forsikring, kun kr. 405,- i årsavgift og drivstoffkostnader som kan sammenlignes med parkometerpenger.

Fordelene er mange hvis en slik bil kan dekke familiens behov.

Men i et forsøk på å snu denne diskusjonen over fra bil til miljø så vil jeg slå et slag for sykkelen. Jeg sykkler et sted mellom 5- og 7000 km. i året og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg sykkler til og fra jobben, både i fin natur langs gang og sykkelveier og langs bilveien, forbi kilometerlange bilkøer med adrenalinpumpende sjåfører. Jeg bygget også en elsykkel til min eldste sønn, men etter et par år så fikk han seg en vanlig sykkel og nå står elsykkelen for salg.

Sykkelen må vel være en av historiens største oppfinnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I dag har elbilen en del fordeler som har innvirkning på økonomien.

Fritak fra engangsavgiften, så lenge det varer, den kan kjøre i kollektivfeltet, utenom køen, den betaler ikke bompenger, går gratis på riksveifergene, gratis parkering på egne p-plasser, ofte med lademuligheter, billig forsikring, kun kr. 405,- i årsavgift og drivstoffkostnader som kan sammenlignes med parkometerpenger.

Fordelene er mange hvis en slik bil kan dekke familiens behov.

Men i et forsøk på å snu denne diskusjonen over fra bil til miljø så vil jeg slå et slag for sykkelen. Jeg sykkler et sted mellom 5- og 7000 km. i året og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg sykkler til og fra jobben, både i fin natur langs gang og sykkelveier og langs bilveien, forbi kilometerlange bilkøer med adrenalinpumpende sjåfører. Jeg bygget også en elsykkel til min eldste sønn, men etter et par år så fikk han seg en vanlig sykkel og nå står elsykkelen for salg.

Sykkelen må vel være en av historiens største oppfinnelser.

Det er godt du skrider I DAG når det gjelder avgiftsfritak og fordeler for elbiler. For, det er vel ingen som tror at ikke myndighetene kommer til å kreve inn avgifter og fjerne fordelene på disse bilene også bare de blir mange nok? Hvordan skal de ellers klare å inntjene de samme avgiftene som de har blitt avhengig av i dag da?

Som en SV'er sa direkte på radioen da de oppnådde 80% piggfritt i Oslo og de fjernet piggdekkavgiften (og som de nå igjen har innført som standard hver vinter): "hvor skal vi få disse pengene fra nå, da"?

Men, for de som ikke trenger annet enn elbiler med sin type kjøring i dag, kanskje som bil nr 2, så er det selvfølgelig fordeler når det gjelder avgifter, parkering, etc..

Når det gjelder å sykle, så er det det fremkomstmiddelet jeg selv også bruker aller mest, også til butikken. Da tar jeg en sekk på ryggen og handler ikke mere enn jeg får i sekken, og da slipper jeg også mye av den unødvendige handlingen. De gangene jeg drar til Oslo tar jeg toget, og da bruker jeg sykkelkortet til å "lei" meg en gratis sykkel en time (dette gjelder om sommeren).

I dag snakkes det mye om feite tenåringer og at de er så feite at de bør opereres. I stedet for å forebygge, så reparerer de i stedet folkesykdom nr.1 - å sitte på ræva og ete. Foreldre og besteforeldre bringer/henter barna til skolen, barnehagen, trening, etc og da får ungene prentet inn fra før de kan gå, at det å komme seg fra A til B, er det samme som å sitte på ræve i en bil. Derfor er jeg snarere motstander av fremkomstmidler som koster MINDRE enn det gjør i dag, fordi folk dauer av det, og ingen skal fortelle meg at flere vil gå/sykle når det koster mindre å kjøre bil enn i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaif skrev

I dag snakkes det mye om feite tenåringer og at de er så feite at de bør opereres. I stedet for å forebygge, så reparerer de i stedet folkesykdom nr.1 - å sitte på ræva og ete. Foreldre og besteforeldre bringer/henter barna til skolen, barnehagen, trening, etc og da får ungene prentet inn fra før de kan gå, at det å komme seg fra A til B, er det samme som å sitte på ræve i en bil. Derfor er jeg snarere motstander av fremkomstmidler som koster MINDRE enn det gjør i dag, fordi folk dauer av det, og ingen skal fortelle meg at flere vil gå/sykle når det koster mindre å kjøre bil enn i dag!

Du nevnte også at du bruker sykkel og ryggsekk til butikken.

Jeg har den "leie" uvanen at jeg studerer andre folks handlevogner når jeg står i kassakø på butikken, og det er ikke tvil om at det er en sammenheng mellom hva folk har i korga si og hvordan de ser ut. Tydelig overvektig mor, litt mindre hos far og barn som er godt i gang med å ta igjen begge i overvekt. da er det som regel et par ting som garantert tar stor plass i korga. Sixpack med store Colaflasker (gjerne leight), potetchipsposer, hvitt brød og poser med "lørdagsgodt" uansett ukedag. Det resterende utvalget bærer ofte preg av å være små eller store "karbobomber" eller matvarer på tilbud.

Det er tydelig vis et utbredt oppfatning at hvis man har litt for mye vekt så drikker man brus uten sukker, helst et eller annet Colaprodukt. Problemet er bare at mangel på sukker må erstattes av andre søtningsstoffer og disse vil i sin tur bare føre til at folk spiser mer. Munnen kjenner søtsmak, kroppen øker produsjonen av insulin, men ingen sukker kommer og da blir insulininnholdet i blodet for høyt. Kroppen oppfatter dette som lavt blodsukker og svarer med sult. De aller fleste putter da ndre ting i munnen og festen er i gang.

Apropos Coca Cola.

Sist jeg var ute i Nordsjøen hadde jeg en litt spesiell opplevelse. På disse olje og gass installasjonene står det paller og kjøleskap med drikkevarer over alt. Mye vann på flaske, en eller annen utenlandsk farrisetterligning, munkholm og mengder av produkter fra Coca Cola. Alt er gratis og bare til å forsyne seg av etter behov.

Jeg drikker stort sett bare vann, men etter en lang dag med en del klatring her og der så var jeg veldig tørst, og rett utenfor garderoben stod et kjøleskap. I dette stod det kun vanlig Cola og Cola light.

Jeg har ikke smakt Colaprodukter av noe slag på over 15 år, men denne gangen var jeg ikke så prinsippfast og tok en original Coca Cola boks. Iskald og fin.

Smaken var ok. Litt søt men ellers tok den tørsten, men bare en liten halvtime. Det var da jeg kjenet suget. Jeg begynte å bli tørst igjen og i min jerne var det ikke bilde av en frisk rennende fjellbekk som dukket opp, men bildet av en colaboks. Selv om jeg spiste en god middag og drakk masse vann så kom dette suget stadig tilbake. For å si det enkelt. Kroppen ville ha mer av dette brune søte klisset.

Mitt spørsmål blir da: Hva er det de putter i disse boksene og flaskene som gjør at dette skjer. Det er ganske tydelig at folk som putter cola i handlevognen sin skjelden har andre typer brus. Kanskje en sixpack med pils, men skjelden andre brustyper. (Egne opservasjoner.)

Nå er jeg veldig skeptisk av natur, men siden Coca Cola forsvarer oppskriften sin med sitt liv, så er det kanskje grunn til å lure.

Vi kjenner jo til dette også fra tobakksindustrien.

Jeg har ikke kjøpt produkter fra Coca Cola på over 15 år og mener også at andre burde tenke sånn. Når til og med Kirkens Nødhjelp går ut og oppfordrer til boycot av dette merket så kan jeg ikke annet enn å væere skeptisk båte til produktene og måten dette firmaet oppfører seg på både lokalt og globalt.

Og så tenk på all den CO2 som slippes ut hver gang noen åpner en Colaflaske. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropos Coca Cola.

Sist jeg var ute i Nordsjøen hadde jeg en litt spesiell opplevelse. På disse olje og gass installasjonene står det paller og kjøleskap med drikkevarer over alt. Mye vann på flaske, en eller annen utenlandsk farrisetterligning, munkholm og mengder av produkter fra Coca Cola. Alt er gratis og bare til å forsyne seg av etter behov.

Jobbet selv av og til i Nordsjøen for noen år siden, og var vel den eneste som aldri åpnet dessertskapet etter middag/lunsj. Det var ikke måte på hvor mange slags desserter det fantes og folk slafset og åt etter hvert måltid og jeg følte meg noe annerledes da jeg aldri åt noe av det søte klinet.

Cola (og brus forøvrig) har jeg ikke drukket på over 40 år, og husker det bare som noe forbannet klissete søl. Som deg drikker jeg oftest bare vann, da det ikke er noenting som erstatter det når jeg er tørst. Jeg har aldri cola i klatresekken/sykkelflaska heller, men bare vann. Blir ikke mye CO2 av bare vann, nei. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 12 og en på 17 år og heller ikke de drikker brus av noe slag. Dette er et valg de har tatt helt selv, men det er sikkert lettere siden vi ikke har slike ting i huset. Folk titter selvfølgelig litt rart på dem i barneselskaper etc. når de ber om vann i stedet for brus.

Ok, de har prøvd seg litt på noen typer sportsdrikk / energidrikk, men uten særlig stor suksess.

Det hender jo at far drar hjemm en sixpack med pils i ny og ne hvis han finner rette sorten, AAss fatøl på flaske, men ungene har ikke vist interresse for dette enda i hvert fall.

Apropos CO2. Hva om Coca Cola begynte å bruke overflødig CO2 i sine flasker. Da hadde vel dette produktet blitt karakterisert som en "klimaversting" og så hadde salget sikkert gått drastisk ned. Så kunne lagrene til fabrikkene rundt om i verden fungert som CO2 lager i stedet for å bruke tomme oljebrønner og porøse bergarter langt nede i jordskorpa. Mye enklere og billigere løsning. :wink:

Med dagens lagringsplaner for CO2 så kan vi vel tappe ferdig "Farris" fra Utsiraformasjonen om noen år hvis ting går etter planen. :D

De har jo klart å omdefinere vannet i denne formasjonen fra ferskvann til saltvann. Det er derfor de får bruke den som søppelplass. Hvis dette hadde fått være ferskvann som det så ut til i begynnelsen så hadde sikkert dette vert et av verdens største ferskvannsreservoir.

http://snl.no/Utsiraformasjonen

http://www.aftenbladet.no/energi/olje/Mer-klimagass-skal-dumpes-i-Utsiraformasjonen-2015482.html

http://www.geo365.no/pertra/dag13/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tar av meg hatten og ruller meg i støvet.

Jeg har ofte tenkt at jeg var litt uvanlig i næringsveien selv men i dette selskapet føler jeg meg nesten "liberal". :D

Det er ingen prestasjon føler jeg, da jeg synes brus er for søtt og klissete. Dessuten er det ingenting som slår vann når jeg er i fysisk aktivitet, hvilket jeg er ofte. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tar av meg hatten og ruller meg i støvet.

Jeg har ofte tenkt at jeg var litt uvanlig i næringsveien selv men i dette selskapet føler jeg meg nesten "liberal". :)

Det er ingen prestasjon føler jeg, da jeg synes brus er for søtt og klissete. Dessuten er det ingenting som slår vann når jeg er i fysisk aktivitet, hvilket jeg er ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.