Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko - Hva skal jeg velge av Crispi Skarven og Crispi Besseggen


Bramab

Anbefalte innlegg

Hei

FJELLSKO - CRISPI

HAR NOEN TIPS/ANBEFALING/ERFARING OM HVA JEGB BØR VELGE AV:

- CRISPI SKARVEN http://www.crispi.no/pc-17-43-SKARVEN.aspx

- CRISPI BESSEGGEN http://www.crispi.no/pc-38-43-BESSEGGEN-Lady.aspx

Hva er forskjellen på disse 2?

Skostørrelse: Jeg bruker jeg str 37/38 i vanlige sko - bør jeg gå opp til str 39? (Varg skoene mine er str 39 og Lowa skoene mine er str 38

Fra før har jeg:

- Varg Isogaisa jaktstøvel - til de krevende turene http://www.oslosportslager.no/produkt/isogaisa-jaktstovler-unisex-5193.aspx

- Lowa Renegade GTX Mid - til de lette turene http://www.trailspace.com/gear/lowa/renegade-gtx-mid/

Men har nå lyst på en fjellsko midt i mellom disse 2.

Hilsen jente på 37 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør rett og slett velge den som passer foten din best. Det gjelder også i forhold til str. Når det gjelder Skarven, så har jeg ingen erfaring med den - hverken selv eller via kjente.

Men... det er enkelte (en del) både han- og hunnkjønn som har opplevd litt gnagsårproblemer med Besseggen. Det er en støvel som er ganske bred i fasongen - spes i helen. Noe som resulterer i at den kan bli litt "rom" i bredden og "kippe" i helpartiet, når lengden er riktig.

Og - så finnes det jo en rekke gode, tilsvarende alternativer til Crispi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte vell at begge modellene kjentes bra ut, men jeg prøvde dem på 2 ulike butikker - og fikk ikke prøvd dem samtidig.

Og det er jo først når man tar i bruk skoene at man virkelig finner ut av dem er bra eller ikke.

Blir så i tvil om hvilken størrelse jeg bør ta, har jo som sagt 38 og 39 i 2 andre fjellsko jeg har. Kjipt hvis dem blir for små og kjipt hvis dem blir for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer skarven i egen damemodell? Skarven blir en større og kraftigere sko. Skarven har vunnet flere tester siste året, og er en knallsko. Har selv prøvd den i butikk, og vil bli min neste fjellsko når beverskoa pensjoneres. Ikke uvanlig at sko og klær varierer i str mellom ulike leverandører. Ta med deg sokkene hjemmefra som du vet du vil bruke, og test begge skoa. Ta dem som passer best. En fordel med skarven er at den angivelig skal trenge minimalt med inngåing.

Du kan også sjekke ut følgende sko, hvis du i utgangspunktet har tenkt å bruke 2-3000kr på sko. Ganske jevnverdige sko alle sammen, og ta den som passer deg best. Det med å finne rett str er vanskelig. Du bør tenke på om du vil ha tykke sokker til kaldt bruk, eller til sommerstid.

Scarpa hekla

Lowa Tibet Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt herremodellen av Scarpa Hekla (Ladakh) i flere år som en lettere variant og har også Varg Isogaisa.

Jeg valgte Ladakh grunnet at den passet min fot meget godt (i likhet med Isogaisa).

Scarpa'ne har absolutt holdt mål.

Veldig godt lær (i tillegg til GTX) samt få sømmer holder deg god og tørr under de fleste forhold. Passe myke (vesentlig lettere å gå inn enn Isogaisa og Rastegaisa) med bra vridningsstabilitet. Gummikalosjering rundt hele skoen sitter som den skal fremdeles.

Har ikke hatt noe å utsette på disse støvlene etter flere års bruk, sommer som vinter.

Dersom Hekla passer dine føtter har i alle fall ikke jeg noen grunn til å ikke anbefale disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet på Scarpa hekla og Lowa Tibet Pro - men av en eller annen grunn så har jeg ikke studert dem så nøye.

Har tenkt tanken det kan være greit å ta med sine egne tursokker når man skal prøve sko i butikkken.

Crispi sin Skarven - har damemodell ja: http://www.crispi.no/pc-33-43-SKARVEN-Lady.aspx

Lurt å ta med egne sokker, på den måten får du prøvd hvordan skoen sitter slik den vil sitte når du kommer hjem fra butikken.

Jeg vurderte Skarven og Ladakh, tok en på hver fot og gikk rundt i butikken i en halvtime. Etter hvert ble det klart at det var Skarven som passet best til min fot, men de første 5 minuttene var de veldig like.

Ta deg god tid, prøv flere modeller, og gjerne en på hver fot for å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sko på hver fot var et godt tips!

Er litt usikker på Besseggen Lady - da dem omtaler skoen for de med litt smal fot - og jeg har vanlig/litt bred fot.

Blir litt blendet av at alle omtaler den som den store favoritten.

Varg Isogaisa er jo en bred fjellsko - og den syns jeg er knall.

Halvtimes gange inne i butikken - høres veldig lurt ut.

Jeg tenker bestandig at selgeren vil ha meg til å ta en beslutning i løpet av de få sekundene han står der - og blir litt stresset av det.

Da skal jeg tenke på deg i morra, når deg drar dit og ta meg en lang tuslerunde rundt omkring i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Crispi Skarven i to år nå, og er storfornøyd!! ALDRI hatt tendenser til gnagsår, de har holdt meg tørre uansett hvor mye regn og myr det har vært, og kjempegode å gå i..

Det skal nevnes at jeg kun har brukt dem under vår, sommer og høst, altså ikke brukt i snø, skal teste det til vintern nå.. Men til det bruket jeg har hatt, kunne jeg ikke tenke meg noe annet! :)

- Freedom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jeg sittet med Crispi Besseggen Lady på føttene i en 1 time - foran pc`n............. hehehehe - og nesten så jeg får følelsen av at blodet stopper opp i føttene.

Lesten på dame modellen blir for vist for smal for min fot.

Hm.....kanskje jeg skal dra tilbake til butikken og prøve herremodellen!

Har mest lyst på lær og ikke nubic.

Ellers hadde vell Crispi Skarven vært en jeg burde se nærmere på - som har nubic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å unngå gode nubucksko. Kan godt vedlikeholdes med vanlig skokrem, og får da fort samme utseende som vanlige lærstøvler (ok, de ser litt mer rocka ut). Mine tyngste støvler er et parr Scarpa Manta i nubuck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.