Gå til innhold
  • Bli medlem

er turer med tung pakning god trening?


bolletog

Anbefalte innlegg

Har jogget i fjellet i mange år, billig og enkel trening man kan gjør når det passer. Men inntil for et par mnd siden så gikk jeg lei av det, så jeg har sluttet med det.

Fjellturer har det alltid vært men jeg har vel økt hyppigheten av de siden jeg sluttet med joggingen, problemet er bare at jeg ikke har tid til en 5-6 timers tur annenhver dag eller 1-2 ganger i uken. Så det jeg så smått har begynt med er å gå 1-2 timers turer annenhver dag med 25-30 kils pakning på ryggen. Å traske opp et fjell med tung pakning kan gi meg like høy puls som om jeg skulle ha jogget på flat vei, dessuten føles som om jeg bruker hele kroppen i mye større grad enn feks jogging.

Alt i alt liker jeg min nye sport hehe...det jeg lurer litt på er om noen andre her har gjort lignende trening over lengre tidsrom, hvordan det påvirker kroppen, skader osv...

Med joggingen så var det veldig intuitivt hvordan sporten påvirket kroppen, men noe usikker på hva denne treningen vil føre til, bygger man muskler lett eller blir man bare mer seiglivet...det er liksom en mellomting mellom utholdenhet og styrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogger, trener styrke og går med pakning på fjellet, min erfaring er at fjelltur med pakning gjør verken til eller fra på kondis. Men er vel knapt noe trening som brenner mer energi og ingen trening meg bekjent som gir seighet som det å gå med sekk.

Forøvrig trener du ein del støttemuskler som ikkje får trening ved jogg på grus/asfalt eller ved "vanlig" styrketrening.

I forhold til jogging er det mindre fare for belastningsskader ol. da det er meir varierende bevegelser og underlag.

God sekk som er skikkelig instilt er ett must. Ryggen har godt av slik trening men ikkje overdriv vekten, prøv heller å gå så fort som mulig med 30 kilo enn å hate deg avgårde med 50.

Husk å få i deg olje som smører ledd og muskler, tran, sel eller fet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Gratulere med din nye treningsform, jeg driver med dette selv og finner få ting like tilfredsstillende som en lang tur med tung oppakning. Jeg har drevet med dette i et halvt år og kan nesten ikke få sagt hvor stort utbytte dette gir meg. (Jeg driver for ordens skyld også med jogging og styrketrening)

Når du går lange turer med pakning så vil du først og fremst styrke kjernemuskelaturen (rygg/mage) i tillegg til hovedmuskelatur og støttemuskelatur i bena. En annen ting er at du forbedrer den aerobe kapasiteten, altså evnen til å arbeide med høy intensitet over lengre tid. Jo høyere aerob kapasitet, jo bedre "kondis". Dette er det motsatt av anaerob kapasitet, som er evnen til å utføre eksplosive anstrengelser i en forholdsvis kort tidsperiode. Det er den aerobe kapasiteten du er avhengig av når du jogger og driver med intervalltrening som blir nevnt over her, og jeg kan ikke tenke meg en bedre kombinasjon av sistnevnte og gåing med tung oppakning.

Du bør imidlertid være klar over at veldig tung belastning (+30kg) og hyppige økter kan medføre ryggproblemer og øke slitasjen på ledd vesentlig.

Som en kombinasjon av dette kan du kjøre økter med intervall pakningsløp. Start rolig for så å variere mellom jogging og gåing. Hold for all del belastningen på et moderat nivå (+/-20kg); det er som nevnt fort gjort å utvikle belastningsskader ved for høy belastning og hyppighet. Det er ikke å anbefale å drive med dette mer en et par dager i uka over lengre tid.

Hvordan sekk er det du benytter? Som nevnt ovenfor så er det ekstremt viktig med en GOD sekk når du holder på med dette. Sekken bør fremfor alt ha riktig rygglengde slik at du f.eks. ikke luter forover ved for lang sekk. Dette tar livet av ryggen din på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips for en som har vært rekonvalesent i mange år etter en arbeidsulykke.Har så smått begynt å gå lengre turer for tre år siden,og merker at kroppen trenger trening.Har hatt den lengste turen min nå i år på en uke med 12 kg sekk,merket at det var helt i grensen av hva jeg orket med 4 timers marsj.Skal prøve noen av tipsene overfor og bygge opp igjen det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Gratulere med din nye treningsform, jeg driver med dette selv og finner få ting like tilfredsstillende som en lang tur med tung oppakning. Jeg har drevet med dette i et halvt år og kan nesten ikke få sagt hvor stort utbytte dette gir meg. (Jeg driver for ordens skyld også med jogging og styrketrening)

Når du går lange turer med pakning så vil du først og fremst styrke kjernemuskelaturen (rygg/mage) i tillegg til hovedmuskelatur og støttemuskelatur i bena. En annen ting er at du forbedrer den aerobe kapasiteten, altså evnen til å arbeide med høy intensitet over lengre tid. Jo høyere aerob kapasitet, jo bedre "kondis". Dette er det motsatt av anaerob kapasitet, som er evnen til å utføre eksplosive anstrengelser i en forholdsvis kort tidsperiode. Det er den aerobe kapasiteten du er avhengig av når du jogger og driver med intervalltrening som blir nevnt over her, og jeg kan ikke tenke meg en bedre kombinasjon av sistnevnte og gåing med tung oppakning.

Du bør imidlertid være klar over at veldig tung belastning (+30kg) og hyppige økter kan medføre ryggproblemer og øke slitasjen på ledd vesentlig.

Som en kombinasjon av dette kan du kjøre økter med intervall pakningsløp. Start rolig for så å variere mellom jogging og gåing. Hold for all del belastningen på et moderat nivå (+/-20kg); det er som nevnt fort gjort å utvikle belastningsskader ved for høy belastning og hyppighet. Det er ikke å anbefale å drive med dette mer en et par dager i uka over lengre tid.

Hvordan sekk er det du benytter? Som nevnt ovenfor så er det ekstremt viktig med en GOD sekk når du holder på med dette. Sekken bør fremfor alt ha riktig rygglengde slik at du f.eks. ikke luter forover ved for lang sekk. Dette tar livet av ryggen din på sikt.

Bruker min gamle sekk, lundhags V8 90 liter....syntes den er behagelig nok med 25-30 kilo. Har recon pack også men hadde vel lyst å spare den til de skikkelige fjellturene...merkelig med det, 30 kg i lundhags sekken føles som 25 i recon packen....men lundhagsen holder mål føler jeg.

30 kilo gir en moderat til hard treningsøkt i oppoverbakke for meg, siden jeg har jogget i et par år så tillater jeg kanskje å stresse sener og ledd litt mer enn om jeg var nybegynner.

Pakker en stor sovepose i bunnen slik at vekten kommer litt opp i sekken, og mest mulig inntil ryggen. Og 5-10 min pause hver 45 minutt (akkurat det er lett å glemme hehe)

og takk til alle for gode tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart at om man har noen mil på baken fra før kan man tillate seg høyere belastning. Som du sier er det selvsagt også viktig å få vekta opp og inntill ryggen :wink:

Pass bare på at du tillater kroppen å restiturere mellom øktene. Det er ikke uten grunn at jegere i forsvaret sliter med kronisk dårlige rygger etter endt tjenestetid...

Hvordan fottøy er er det du benytter? Støvel med høyt skaft eller trailsko? Jeg pleier selv å variere litt, selv om det er lettere å tråkke over med lav sko i terrenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart at om man har noen mil på baken fra før kan man tillate seg høyere belastning. Som du sier er det selvsagt også viktig å få vekta opp og inntill ryggen :wink:

Pass bare på at du tillater kroppen å restiturere mellom øktene. Det er ikke uten grunn at jegere i forsvaret sliter med kronisk dårlige rygger etter endt tjenestetid...

Hvordan fottøy er er det du benytter? Støvel med høyt skaft eller trailsko? Jeg pleier selv å variere litt, selv om det er lettere å tråkke over med lav sko i terrenget...

Vanligvis lette fjellsko, garmont tundra heter de jeg bruker mest...men av og til bare vanlige joggesko. Føler dempingen er viktigst selv om jeg går mest i kupert terreng.

Men at jegere sliter med ryggplager kan vel være mer at de faktisk trener hardere? Sånn jeg har lagt det opp nå så blir det vel 1-2 timer annenhver dag eller hver 3 dag. Belatningsskader er vel det jeg tenker mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har i samme ærend brukt denne vannkannen fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vannkanne-med-kran/

Denne er på 15l (kg) og det har vært nok for meg. Jeg ha brukt den i en 30l sekk, trikset er stappe kannen i sekken når den er tom evnt. halv full, og så toppe den opp mens den er i sekken. Jeg har ikke laget noe tømme opplegg enda, annet enn å åpne kranen og så snu sekken på høykant. Og slik blir nedturene en fryd for knærne, og mindre risiko for tråkke feil.

I diskusjonene om tyngde på fjellsko så opereres det at 1 kg på føttene tilsvarer 4 eller 5 kilo på ryggen. Jeg funderer på om kanskje noen ankellodd kan gjøre nytten. Da kan en bruke loddene på føttene på treningsturen opp, også flytte de opp i sekken på nedturen. Dersom teorien stemmer så blir loddene "lettere" når de havner i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddene blir "lettere" i sekken ja. Men vekten av de vil vel ikke belaste knærne så lenge de befinner seg nedenfor?

Så lenge du subber føttene langs bakken som om det er filttøfler på parkett. Men med ein gong ein skal til å løfte føttene for å gå.....

Men greit nok, belastninga vert ein annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå sier du ikke hvor gammel du er og hvilken bakgrunn du har bolletog.

Etter mi erfaring og mange av mine tidligere turvenners (som er fullstendig fjell-/vandrehandikappet nå) erfaring, så er slik mengde kilo på ryggen i treningssammenheng fullstendig galskap! Èn tur i uka javel kanskje, men din frekvens: Hallo, du spør om kjempeproblemer etterhvert!! Èn av hundre tåler slettes ikke slik belastning over tid, muligens èn av hundre tusen??? Nei, ikke det engang!

Vi var topptrente, alle turkompisene gikk på kjempesmeller, meg selv inkludert! Selv brukte jeg 3-4 år på å "komme tilbake" etter djevelsk mye skader/opptrening/rehabilitering.

Jeg er ekstremt skeptisk til såpass tunge sekker som 30 kg. Dette pga knær og rygg. Jeg ville redusert vekten og heller økt belastningen gjennom tempo eller bratthet.

Men du ser selv hva som funker for deg.

Er veldig enig med jankj!

Seighet trener man like godt gjennom sykling/løping/gåing i tungt lende; myr/bratt terreng etc...

Ta èn ryggsekktur i uka, mèr enn nok til å venne kroppen på tung bør.

Terskeltrening 1-2 ganger i uka; løp, ski, etc gjør deg istand til å bære tyngre/lengre mye bedre enn kun blytunge ryggsekkturer!

Vær smart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uenig her, 30 kilo i en god og riktig innstilt sekk, ca tre dager i uken som trening, i skog/fjell(ikke asfalt). Mener eg er helt overkommelig for en som har trent seg opp til denne vekten gjennom lengre tid.

alder og kroppsstørrelse har dog selvfølgelig noe å si.

For å ta ett eksempel; en infanterist bærer fort med seg ca, 25-30 kilo totalt med klær, våpen, ammo, vann, skuddvest og mat som sin standard pakning. hver dag over lengre perioder både i intops og på øvelser, og annen trening.

Det er kjent at jegere i forsvaret sliter med plager etter endt tjeneste som følge av for tung belastning, men det er snakk om betydelig mer vekt enn nevnt over.

Såklart kan både rygg og knær gå fyken om du er uheldig eller trener/bærer feil, eventuelt at man ikke har fysikk til slik trening i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uenig her, 30 kilo i en god og riktig innstilt sekk, ca tre dager i uken som trening, i skog/fjell(ikke asfalt). Mener eg er helt overkommelig for en som har trent seg opp til denne vekten gjennom lengre tid.

alder og kroppsstørrelse har dog selvfølgelig noe å si.

For å ta ett eksempel; en infanterist bærer fort med seg ca, 25-30 kilo totalt med klær, våpen, ammo, vann, skuddvest og mat som sin standard pakning. hver dag over lengre perioder både i intops og på øvelser, og annen trening.

Det er kjent at jegere i forsvaret sliter med plager etter endt tjeneste som følge av for tung belastning, men det er snakk om betydelig mer vekt enn nevnt over.

Såklart kan både rygg og knær gå fyken om du er uheldig eller trener/bærer feil, eventuelt at man ikke har fysikk til slik trening i utgangspunktet.

Det er jo spørs om knærne holder til belastningen — det kan jo utvikle seg til slitgikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta ett eksempel; en infanterist bærer fort med seg ca, 25-30 kilo totalt med klær, våpen, ammo, vann, skuddvest og mat som sin standard pakning. hver dag over lengre perioder både i intops og på øvelser, og annen trening.

Det er kjent at jegere i forsvaret sliter med plager etter endt tjeneste som følge av for tung belastning, men det er snakk om betydelig mer vekt enn nevnt over.

Tror du vil ha problemer med på peke på hvor grensen for belastningsskader går. 50-45-40-35-30-25-20kg? Over hvor lang tid? Å trene muskler er vel heller ikke det samme som å trene brusk og leddkapsler. Brusk og leddskapsler lar seg antagelig vanskelig trene opp? Enig med tidligre talere i denne tråden, tror at 30kg er for mye å gå rundt i timesvis hver uke, hele året, som fast treningsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil ha problemer med på peke på hvor grensen for belastningsskader går. 50-45-40-35-30-25-20kg? Over hvor lang tid? Å trene muskler er vel heller ikke det samme som å trene brusk og leddkapsler. Brusk og leddskapsler lar seg antagelig vanskelig trene opp? Enig med tidligre talere i denne tråden, tror at 30kg er for mye å gå rundt i timesvis hver uke, hele året, som fast treningsprogram.

http://ezinearticles.com/?How-to-Increase-Bone-Mass-and-Have-Stronger-Bones&id=4684116

hvem som helst kan jo skrive om noe på nettet uten kredibilitet, men her påståes det hvertfall at beinstruktur styrkes av trening

http://www.suite101.com/content/want-stronger-bones-a28494 her var en annen som påstår det samme.

http://www.drmirkin.com/joints/8254.html

Nå sier du brusk og leddkapsler så jeg vet ikke om det blir det samme.

http://www.mamashealth.com/exercise/joints.asp her snakker man om at trening styrker leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening styrker beinbygning er riktig. For hver gang man stresser (bryter ned beinstruktur) vil kroppen svare med å lage flere beinceller i det området,akkurat sånn med muskler. Det er derfor kampsportfolk slår i sand og liknende med nevene og legger osv.

Når du trener musklene rundt leddene vil muskelmassen i området ta mer av belastingen rundt leddet , istedenfor leddet selv.

Problemet med feks kneet er at du har en bruskplate mellom leggbeinene og lårbeinet. Det er menisken, og i brusk er det veldig lite

blodgjennomstrømning,som igjen fører til at den ikke har den samme muligheten til å reparere seg selv. Den vil få mye julig i nedoverbakke med 30 kilo på ryggen.

Det er klart det kan gå bra ,men hvorfor ta sjangsen?

Vet ikke om alt dette er heeelt riktig, men det er ivertfall sikkert at kneet og menisken ikke er den beste designede delen på oss.

Når det er sagt så kan man få både kunstig menisk og kneskåler nå så det er vel ikke helt krise om det ryker heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening styrker beinbygning er riktig. For hver gang man stresser (bryter ned beinstruktur) vil kroppen svare med å lage flere beinceller i det området,akkurat sånn med muskler. Det er derfor kampsportfolk slår i sand og liknende med nevene og legger osv.

Når du trener musklene rundt leddene vil muskelmassen i området ta mer av belastingen rundt leddet , istedenfor leddet selv.

Problemet med feks kneet er at du har en bruskplate mellom leggbeinene og lårbeinet. Det er menisken, og i brusk er det veldig lite

blodgjennomstrømning,som igjen fører til at den ikke har den samme muligheten til å reparere seg selv. Den vil få mye julig i nedoverbakke med 30 kilo på ryggen.

Det er klart det kan gå bra ,men hvorfor ta sjangsen?

Vet ikke om alt dette er heeelt riktig, men det er ivertfall sikkert at kneet og menisken ikke er den beste designede delen på oss.

Når det er sagt så kan man få både kunstig menisk og kneskåler nå så det er vel ikke helt krise om det ryker heller:)

ok, men da bør man hvertfall som nevnt her hive av en del kilo på veien ned....merker jeg også at 30 kilo på veien ned blir slitsomt i knærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.