Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellduka versus liggeunderlag


rasto

Anbefalte innlegg

Heia. Skal på måneds vintertur i finnmark i mars.Vi blir 2 i teltet,skal bruke 2 lag med underlag og tenker på å bruke fjellduka istedet for en lag med liggeunderlag.

Tenker mest på å spare plass i pulka samt fjellduka kan brukes til flere ting.

Hva syns dere om det ? Har noen prøvd det før ?

hilser og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heia. Skal på måneds vintertur i finnmark i mars.Vi blir 2 i teltet,skal bruke 2 lag med underlag og tenker på å bruke fjellduka istedet for en lag med liggeunderlag.

Tenker mest på å spare plass i pulka samt fjellduka kan brukes til flere ting.

Hva syns dere om det ? Har noen prøvd det før ?

hilser og bukker

Vil jo tro et underlag isolerer bedre enn fjellduk.

Dog kommer det an på hvilket underlag dere da skal bruke og hvilken type fjellduk.

Er det Exepd Downmat trenger du ikke fjellduk i det hele tatt.

Er det Bamse Ekstreme e.l bør det gå fint med det og fjellduk.

Forsvarets underlag vil jeg tippe kun holder hvis det er en foret fjellduk.

Underlag på 10mm og uforet duk blir for kaldt. Da må dere ha 2 underlag.

Gitt i forhold til generell vintertemp. Er det uvanlig varmt eller uvanlig kaldt blir det jo annen vurdeering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduk er alltid anbefalt brukt sammen med liggeundrlag og ikke istedenfor. Fjellduker vil ikke alene gi god isolasjon fra underlaget, det er ikke dette de er ment for og du vil føle den kalde bakken under de. Det blir feil å putte liggeunderlag opp mot fjellduk ettersom de er ment for å komplimentere hverandre.

Så vi på det sterkeste anbefale deg å ha med gode liggeunderlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe avhengig av hva slags underlag du skal bruke under (og temperatur), vil jeg si at det er en god idé å bytte ut lag nummer 2 med en jervenduk.

Dette fordi den, som du sier, kan brukes til mye annet fornuftig.

Noen ganger er det lurt å lese spørsmålet en gang til.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer det ann på temperatur, men i Finnmark i mars er det fremdeles vinter og de må planlegge for kaldt vær.

De sier også at de beregner å bruke 2 liggeunderlag hver, da innebærer det tydeligvis at 1 liggeunderlag ikke er varmt nok. og da blir det heller ikke varmt nok med et liggeunderlag og en jervenduk!

Har de ett liggeunderlag som er varmt nok alene er det klart de kan ta med jervenduk istedenfor det andre underlaget, SÅ FREMT det ikke finnes en mulighet for at det ENE underlaget kan punktere langt fra folk i dårlig vær!!!

Jeg ville heller hatt telt, sovepose og et tynt underlag enn telt, sovepose og selv verdens beste jervenduk!

Et godt underlag er som HVA sier en del av grunnutrustningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at et liggeunderlag fungerer bedre som liggeunderlag enn det meste annet er vel de fleste enige om.

At ett underlag er en del av grunnutrustningen er det ingen her som foreløpig er uenig med dere om, og heller ikke hva spørsmålet dreide seg om.

At man ofte burde ha 2 gode liggeunderlag om vinteren er jeg enig i.

Poenget var at det ble antatt at de kun skulle ha med jervenduk, noe som ikke stemte.

--

da innebærer det tydeligvis at 1 liggeunderlag ikke er varmt nok. og da blir det heller ikke varmt nok med et liggeunderlag og en jervenduk!

Uenig.

Dersom ett liggeunderlag ikke er nok, kan ett liggeunderlag + jervenduk være nok.

Nok krangling og bastante utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok krangling og bastante utsagn.

Jeg er veldig enig med deg her :? og vi har heldigvis et bra forum med lite useriøs krangling. Jeg har heller aldri vært ute etter å krangle, men jeg har våknet om natten på vinteren av at kulden slår opp gjennom Ajungilak Bamse (14mm) og en Jervenduk Termo Ekstrem. (Nei, det har ikke vært soveposen sin feil!)

Så 1 liggeunderlag og 1 duk KAN være nok, men JEG ville ikke tatt sjansen!

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia. Skal på måneds vintertur i finnmark i mars.Vi blir 2 i teltet,skal bruke 2 lag med underlag og tenker på å bruke fjellduka istedet for en lag med liggeunderlag.

Tenker mest på å spare plass i pulka samt fjellduka kan brukes til flere ting.

Hva syns dere om det ? Har noen prøvd det før ?

hilser og bukker

Sjølv ville eg aldri reist på ein månads vintertur utan å vite at utstyret fungerer. Så dersom du ikkje har prøvd det før, vil eg anbefale deg å bruke tida fram til avreise på å prøve det. Då finn du svaret sjølv. Dersom du av ein eller annan grunn ikkje får prøvd det ut, dropp det.

Ettersom den uisolerte fjellduken er å rekne som null i isolasjonsevne, reknar eg med at du meiner å bruke ein isolert fjellduk. Eg forstår bare ikkje kva du skal med ein svær og tung fjellduk når du har både telt og sovepose, og då stiller eg spørsmål ved om denne fjellduken "kan brukes til flere ting". Dersom du ikkje har heilt klare formeiningar om kva desse "flere ting" er, kan du frigje denne plassen i pulken og ta med deg ordentleg liggeunderlag i staden. Men valget er sjølvsagt ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte benyttet meg av kombinasjonen bamse liggeunderlag og fjellduken under (stort sett fjellduken termo). Er godt fornøyd med denne kombinasjonen. Rett og slett fordi du får litt ekstra isolasjon, og du kan bruke fjellduken til flere formål. En bakdel er imidlertid at fjellduken ofte blir fuktig ved slik bruk (særlig tydelig på foret versjon). En annen mulighet dersom dere ønsker å spare plass/vekt er å kappe et liggeunderlag i to. Dere benytter da den halve delen under overkroppen i tillegg til et helt liggeunderlag som dekker hele kroppslengden.

GOD TUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på tur en måned i vinterfjellet du ha et liggeunderlag som du kan stole på at ikke punkterer!

Enig i det, og mitt valg ville da vært et Bamse Extreme eller tilsvarende OG et Exped-underlag. Bamse som underlag til Exped DownMat, og en helt ok backup hvis man skulle få ikke-reparerbare skader på DownMat-underlaget. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, og mitt valg ville da vært et Bamse Extreme eller tilsvarende OG et Exped-underlag. Bamse som underlag til Exped DownMat, og en helt ok backup hvis man skulle få ikke-reparerbare skader på DownMat-underlaget. 8)

Nettopp, selv om jeg ville tenkt at i en krise kunne jeg klart meg med et underlag som var tynnere og lettere å ta med seg en Bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.